Leasing bra eller dåligt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Nej, men underförstått så är det väl dom som inte bryr sig vad det kostar med leasing..smile
Vi andra får köra med gamla bilar..sad

Senast redigerat av oljan (26 maj 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2017 · 14 055 Inlägg

oljan skrev:
Nej, men underförstått så är det väl dom som inte bryr sig vad det kostar med leasing..smile
Vi andra får köra med gamla bilar..sad

Så är det nog tyvärr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2017 · 17 478 Inlägg

Leasing är ett bra sätt att ha bil för den som inte bryr sig. Vi tog ut en leasingbil 2015 till tjejen. Men visst fan är det dyrt... Så fort det ska tillkomma lite godis i fordonet så drar kostnaden iväg. Vi hade som krav: Automat, klimatanläggning och farthållare. Kostnaden speglade på inget sätt det som annonserna i tidningarna ger gällande.

Det blir ingen mer sådan. Bättre att köpa en burk för 60-80k och pynta själv så slipper man en kostnad varje månad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2017 · 13 742 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Leasing är ett bra sätt att ha bil för den som inte bryr sig. Vi tog ut en leasingbil 2015 till tjejen. Men visst fan är det dyrt... Så fort det ska tillkomma lite godis i fordonet så drar kostnaden iväg. Vi hade som krav: Automat, klimatanläggning och farthållare. Kostnaden speglade på inget sätt det som annonserna i tidningarna ger gällande.

Det blir ingen mer sådan. Bättre att köpa en burk för 60-80k och pynta själv så slipper man en kostnad varje månad.

har man råd att förlora 60-80k på ett nafs är det inga problem och att man köper dom kontant.

har haft in ett antal bilar med rasad motor  landar oftast runt 50-80k att byta motor på en sån bil.

det som är gemensamt med bilarna är att alla ägarna har relativt nytecknade lån på bilarna.
så dom hamnar i en jävla sits där dom varken har rår att ha sälja den som det är eller laga den.

sen att det är Premiumbilar "audisar" oftast är ju knappast otippat
kamkedjeras  på 1.8tfsi 2.0tfsi  oljepumpsras på 2,0tdi osv

Derför är det rätt osmart att köpa bilar i den prisklassen  men har man råd att betala den direkt och att man kan klara sig utan dom pengarna så kvittar det men så ser verkligenheten sällan ut.

då är det bättre att köpa en ny eller t.o.m ta en på leasing  men får känslan att leasingföretagen riktar in sig på dom som inte har pengarna till kontant insatsen och då hamnar man i en jävla sits den dagen bilen ska lämnas tillbaka och det är skador som vissa anses normala vissa kallar det onormalt.
osv
som blir ganska kostamma för någon som inte har råd att lägga kontantinsats på en ny bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2017 · 13 742 Inlägg

Djo skrev:

Growe skrev:

Soulman skrev:
Jag tror det finns en poäng med privatleasing om man gillar att åka ny bil. Det är ju ett oändligt stort svart hål att slänga pengar i men då vet man åtminstone vad det kommer kosta. Det är inte alla som hajjar att runt halva investeringen eller mer är borta efter tre år. Då behöver man betala av rätt mycket och sparat en hel del för att kunna köpa nästa nybil.

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

lite det jag vill ha fram..  jag har fått dörrar uppslagna på mina bilar av helt nya bilar.
alla har inte samma syn på skador..   det som är onormalt för dig är inte onormalt för andra. osv.
men kan garantera att minsta lilla skada räknas som onormal skada när det gäller leasing företag var så säker.. och kostnaderna är höga på dessa.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
26 maj 2017 ·

Growe skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

lite det jag vill ha fram..  jag har fått dörrar uppslagna på mina bilar av helt nya bilar.
alla har inte samma syn på skador..   det som är onormalt för dig är inte onormalt för andra. osv.
men kan garantera att minsta lilla skada räknas som onormal skada när det gäller leasing företag var så säker.. och kostnaderna är höga på dessa.

Läst länken jag lade in?

Muttley
26 maj 2017 ·

oljan skrev:
Pratade ikväll med en miljonär som hade en "jag rullar "med 336 hk, som sade att en bil ska man inte köpa. .

Den miljonären menade att man leasar?

De miljonärer jag känner lever i devisen, stå aldrig i skuld ha inga lån vare sig de gäller boende, bil, nöje eller i företaget.
Så de säger ingenting wink Alla är olika vare sig de är fattiga eller rika.

Soulman
26 maj 2017 · 1 271 Inlägg

Jag lever efter devisen att för att vara vuxen behöver man stå i skuld.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
26 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:

Growe skrev:

problemet är den dagen du lämnar tillbaka bilen och dom påstår att det är onormalt slitage.. och dom skickar en räkning på 25-30K  då är det inte fullt så skoj..

dörruppslag kantstötta fälgar bucklor stenskott osv är inte ovanligt att dom tycker att det är onormalt slitage. 



vill man slippa svarta hål så köper man skitbilar och kör tills dom rasar skrotar och köper en ny.

du får en ny skrotbil för betalningen på leasingen varje månad. smile

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

lite det jag vill ha fram..  jag har fått dörrar uppslagna på mina bilar av helt nya bilar.
alla har inte samma syn på skador..   det som är onormalt för dig är inte onormalt för andra. osv.
men kan garantera att minsta lilla skada räknas som onormal skada när det gäller leasing företag var så säker.. och kostnaderna är höga på dessa.

På 3 år gamla bilar tar jag alla sorts skador som onormala och anmärker på dom då jag gjort inbytes test och ja jag tycker att en bil med 1 ägare 3-6000 mil på mätaren och 3 år gammal ska vara skadefri truppslag kan oftast masseras ut men blir en kostnad på 800 minst per dörruppslag när jag höll på. kunde sätta upp 5000 på dörruppslag och 5-20 tusen på övriga lack/plåt skador på nästan nya bilar.

Sen vet jag många inte bryr sig sett hur visst folk behandlar sina bilar och velat skrika dom rakt i ansiktet men det kan ju förstås inte göra.  Även om dom förtjänar det för det är vidrigt hur äckliga vissa bilar är. Man undrar ju om ägaren själv sköter personlig hygien överhuvudtaget, själv tycker jag en bil matchar ägarens personlighet = skitig ostädad stökig bil = skitig ostädad och stökig ägare.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
26 maj 2017 · 1 271 Inlägg

+1 på det och några dubbeltummar också. Det finns ett solklart samband mellan personlighet och skötsel av bil. Och det sträcker sig lååångt utanför bilen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Djo
26 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Soulman skrev:
+1 på det och några dubbeltummar också. Det finns ett solklart samband mellan personlighet och skötsel av bil. Och det sträcker sig lååångt utanför bilen.

Kan ju berätta om äckligaste bilen jag fick in hade jag önskat heldräkt och gasmask, Ägaren luktade själv så illa att man var nära att spy jag tvättade händer och allting som nuddade bilen 6 gånger efteråt och när jag kom hem hel skrubbade jag mig själv i duschen och slängde alla kläder i tvättmaskin sen tvättade jag av stol ratt och växelspak i min bil, Spritade händerna efteråt, Höll ändå på att bli sjuk på kvällen men klarade mig tur nog. Då är det illa på riktigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Djo skrev:

Räknar jag som ovanligt slitage, Körde ner i ett rejält potthål och skadade ena fälgen sådant händer tyvärr. Men rena kant stötningar visar på oaktsamhet.

Bucklor ska det fan inte finnas på bilar överhuvudtaget. Dörruppslag är också något man tyvärr aldrig kan hel gardera sig emot men skulle jag ha en såpass ny bil så skulle jag ha helförsäkring och då hade jag låtit åtgärda sådana skador och parkera långt bort för att minimera skador.

Parkerar redan nu långt bort och tar gärna två platser för att slippa få fler dörruppslag än dom tidigare ägare redan dragit på sig.

lite det jag vill ha fram..  jag har fått dörrar uppslagna på mina bilar av helt nya bilar.
alla har inte samma syn på skador..   det som är onormalt för dig är inte onormalt för andra. osv.
men kan garantera att minsta lilla skada räknas som onormal skada när det gäller leasing företag var så säker.. och kostnaderna är höga på dessa.

Läst länken jag lade in?

den "listan" var inte riktigt så lätt att se en pdf på sidan hittade jag.     Den säger ju en del men samtidigt inte vilka ersättningar man får betala för allt som inte är okej..  det lite som att hyra en bil på tex avis mfl..  man kan få en räkning som inte är att leka med ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Christian S
28 maj 2017 · 4 816 Inlägg

jompazx skrev:
hej jag undrar är det bra att leasa en bil? vad ingår i kostnaden?

vad som ingår varierar beroende på var du leasar den.

jag leasar min V60 via jobbet (volvo) och där ingår allt ink. trängselskatt, fria mil (behöver bara ange hur mycket man kör/år), ett kort med 600någonting kr/år som man får köpa spolarvätska mm för samt att man får köra igenom biltvätten 1gång/vecka.

jag tycker det är jätte skönt att ha en fast månadskostnad så det enda som tillkommer är kostnaden för soppan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2017 · 14 055 Inlägg

Jag tror att leasing är bäst för den som har kontroll över hur mycket den kör samt att man är försiktig med bilen så att inte onödiga skador uppstår för då blir det dyrt. Parkeringsskador som ej orsakas av ägaren kan ju gå på försäkringen, det är iaf. vad jag tror.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CONCUSSUS
29 maj 2017 · 10 Inlägg

Har själv funderat väldigt mycket över leasing. Största anledningen är att jag vill ha problemfritt ägande. Kommer aldrig att köpa en fabriksnybil tror jag inte (om det inte är en elbil i framtiden). Som jag har förstått det så betalar du endast bilskatten och bensin utöver månadskostnaden. Om något händer med bilen så lagas detta utan extra kostnad? Har för nuvarande en Toyota aygo som jag hatar. Om det blir leasing så känns denna väldigt lockande http://www.atteviks.se/Bilar/Audi/KAMPA … -A6-Avant/

Fortfarande väldigt osäker dock då det känns som att det är ungefär en lika stor skala som är för och emot leasing

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang