AC saab 9000

cyberk2
27 maj 2017 · 214 Inlägg

Alla ni som kör saab 9000 som vevar ner rutorna när det blir varmt.
Varför fixar ni inte AC:n för? saab 9000 har hållbaraste ac:n jag vet. I princip alltid tryck i systemet.

Antingen pajjar ett relä vid batteriet eller så blir det nått enkelt elfel bara. Eller så blir avståndet i magnetkopplingen på ac-kompressorn för stort så man får ta bort muttern i mitten, ta bort skivan och fimpa några schims. Har även hänt att givaren vid torkfiltret pajjar men då måste man tömma systemet har jag för mig?

AChr
28 maj 2017 · 336 Inlägg

Fungerade inte på min.
Hivar ur kompressorn istället, tar ju onödig plats man kan utnyttja till bättre saker. wink

Just turbo power, no real shit.
Stortag
6 juni 2017 · 298 Inlägg

Vilken gas används på dem? 740 och många andra äldre bilar har väl inte r134? Jag har för mig att man måste konvertera systemet för att få i den modernare gasen och det kostat väl rätt mycket antar jag. Om detta är fallet här också kan de väl bidra till att många struntar i å laga.

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
cyberk2
14 juli 2017 · 214 Inlägg

från 1992-1994 är det R134a i systemen. Före är det R12.
Dyrt att konvertera, ja beror ju på ambitionsnivån och kravet på hållbarhet. Är bilen 25 år och snart redo för skroten så vacuumsug å kör i r134a om det är tätt. Annars köp envirosafe's tub med HC gas som är kompis med mineraloljan som användes till R12 systemen. Byt dock inga slangar som är nya som det står R12 på för R12 gick ut i slangen och härdade den så det inte skulle läcka ut. Då krävs slangar märkta R134a.

Enklaste sättet att felsöka är att peta på ventilen under korken på AC-ledningen. Är det cirka 5 bars tryck vid +20 så är det grönt
andra är att kolla så kompressorn får ström. Kolla säkring, relä, tryckvakt osv. Gamla tryckvakter kan man bygla. men bygla rätt stift!! nya tryckvakten har elektronik i sig och avger en kurva beroende på trycket

Startar kompressorn ska tunna ledningen bli varm och den grova kall. Då blir det kyla smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang