Köpt en begagnad bil från bilhandlare och har nu fått problem med den - om, vilka, rättigheter har jag?

DenSomInteKanMotor
29 maj 2017 · 1 Inlägg

Hej,
Köpte en begagnad bil för ca 2-3 veckor sedan, och har kört den sparsamt sedan dess. När jag först köpte den märkte jag att startmotorn var tvungen att gå ett par varv innan motorn gick igång, men tänkte inte mycket mer än "äh, gammal bil".
Hur som, nu två veckor senare har jag blivit strandad två gånger pga att bilen inte startar. Startmotorn liksom går varv på varv - och det är inte batteriet då jag testat kickat igång m.h.a annan bil, samt så lyser batteriet "ok". Det fungerar dock att tjuvrulla igång den.
Överväger nu verkstadsbesök då jag inte är haj alls på motorer och bilar..
Har jag några rättigheter alls jäntemot bilhandlaren då "felet" förmodligen fanns vid köp tillfället? Alt. någon som har en idé var problemet är?
Det gäller en Saab 9-5 år 04.
Tack så mycket!

Rikard_Persson NISMO <3
29 maj 2017 · 1 065 Inlägg

Är handlaren ansluten till MRF är de lugnt, då har du garanti. Är de en mindre seriös handlare så får du nog ta ett snack med honom och be att få åtgärdat felet.

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
CC72
29 maj 2017 · 1 661 Inlägg

Hur mycket betalade du för bilen?

maharadjan
30 maj 2017 · 15 Inlägg

Självklart har du rättigheter. Jag skulle gissa på att felet redan fanns där när du köpte den, då kan du hävda konsumentköpslagen.

it_mutt Avstängd
30 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Batteriet lyser ok? I "kattögat" på batteriet? Om det är vad du tänker på så ska du verkligen inte lita på det. Har batterier stående (för att de inte kommit längre) som är sopslut som fortfarande indikerar "grönt".

Nu är väl då troligen inte batteriet i sig problemet (då det inte hjälper med startkablar, och startmotorn snurrar).

Men; när startmotorn snurrar, går motorn runt då?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
30 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Rör sig varvräknaren när du kör på startmotorn?
Dom gånger bilen vägrat starta, har motorn varit kall eller varm?

Dina symptom låter som en dålig vevaxelgivare, ett inte helt ovanligt fel runt 20.000 mil.
Symptomen är svårstartad bil, kan vägra gå igång helt när motorn är varm, varvräknaren rör sig inte när man kör på startmotorn, och kan ibland gå lite småryckigt under färd.
Ett ganska enkelt och relativt billigt fel att åtgärda bara man vet om det.

jaka54
30 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ladda batteriet! Spänningen ska ligga runt 13V när det är fullladat . Under 12V när du gjort några startförsök är det bara att kasta.
Så ...skaffa laddare (vilken billig som helst) och en universalinstrument så du kan mäta spänningen.-Detta är grejer som man bara måste ha hemma!

Senast redigerat av jaka54 (30 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang