Byta framvagnsdelar och hjulinställning - vad är brukligt?

Bwonka
29 maj 2017 · 236 Inlägg

Hej alla glada!

Häromveckan införskaffade jag mig ett nytt åk - SAAB 9000 CSE 2.3T -95. Bilen har gått 25 tusen mil och köptes med ett känt fel - brusten framfjäder.

Har beställt Lesjöfors sportfjädrar med 25 mm sänkning samt en komplett uppsättning Bilstein B4 dämpare. Gamle Saaben ska få lite vassare väghållning. Givetvis krävs en framvagnsinställning efter byte av nämnda delar.

I ett senare skede tänkte jag byta bussningar överallt samt renovera/blästra/lackera länkarmar. Åker jag på en ny framvagnsinställning när jag utför detta? Brukar ni göra hjulinställning så fort ni byter bussningar? När gör ni hjulinställning och när anser ni att det inte behövs?

Sitter McPherson fjäderben framtill och där bak en stel axel.

Hälsningar Bwonka

Senast redigerat av Bwonka (29 maj 2017)

Djo
29 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Du åker på det igen tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bwonka
30 maj 2017 · 236 Inlägg

Djo skrev:
Du åker på det igen tyvärr.

Rackarns. Vill renovera och experimentera på löpande band samtidigt som jag vill ha viss ekonomi i det hela sad

Om jag byter dämpare, fjäder, bussningar och sedan gör hjulinställning - kan jag sen experimentera med PU-bussningar i krängningshämmare t.ex utan att hjulvinklarna blir åt skogen?

Där bak sitter det en stel axel med bakåtriktade bärarmar. Den kan väl inte justeras på något vis eller?

/Bwonka

caromania Forummoderator
30 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Krängningshämmare spelar ingen roll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Bwonka
30 maj 2017 · 236 Inlägg

caromania skrev:
Krängningshämmare spelar ingen roll.

Ok, tänkte väl.

Djo
30 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Bwonka skrev:

Djo skrev:
Du åker på det igen tyvärr.

Rackarns. Vill renovera och experimentera på löpande band samtidigt som jag vill ha viss ekonomi i det hela sad

Om jag byter dämpare, fjäder, bussningar och sedan gör hjulinställning - kan jag sen experimentera med PU-bussningar i krängningshämmare t.ex utan att hjulvinklarna blir åt skogen?

Där bak sitter det en stel axel med bakåtriktade bärarmar. Den kan väl inte justeras på något vis eller?

/Bwonka

krängningshämmaren spelar ingen roll nej.

Alltså bakvagnen kan säkerligen inte justeras men det kan bli fel om saker flyttar sig där bak och framvagns inställning inte görs men det kan även gå bra.

Hade bytt allting och sedan gjort hjulinstälning.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bwonka
30 maj 2017 · 236 Inlägg

Djo skrev:

Bwonka skrev:

Djo skrev:
Du åker på det igen tyvärr.

Rackarns. Vill renovera och experimentera på löpande band samtidigt som jag vill ha viss ekonomi i det hela sad

Om jag byter dämpare, fjäder, bussningar och sedan gör hjulinställning - kan jag sen experimentera med PU-bussningar i krängningshämmare t.ex utan att hjulvinklarna blir åt skogen?

Där bak sitter det en stel axel med bakåtriktade bärarmar. Den kan väl inte justeras på något vis eller?

/Bwonka

krängningshämmaren spelar ingen roll nej.

Alltså bakvagnen kan säkerligen inte justeras men det kan bli fel om saker flyttar sig där bak och framvagns inställning inte görs men det kan även gå bra.

Hade bytt allting och sedan gjort hjulinstälning.

Har beställt en komplett sats med bussningar framtill från speedparts. Börjar med OEM än så länge.

Bakaxeln tar jag itu med i senare.

Projekttråd kommer snart. Håll till godo smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang