Skev framvagn? SAAB 9000 -95

Bwonka
21 juni 2017 · 236 Inlägg

Hej!

Har precis renoverat framvagnen och bytt länkarmar, bussningar, fjädrar, fjäderbenslagring, dämpare och andra tillhörande fjäderbensdetaljer. När jag ställde ner bilen upptäckte jag hjulen står olika i förhållande till hjulhusen/skärmarna.

Höger sida ser bra - hjulet ser centrerat ut i hjulhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-656f3398c105de248a8a03b92eea2802.jpg

På vänster sida verkar hjulet vara förskjuten lite framåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-36ec5302d6058ac15e767c88d4350c93.jpg

På bild ser det snett ut och även IRL när jag måttar med fingrar så är avstånden olika till tröskeln/främre skärmkant.

Vet inte om det var snett innan jag bytte alla grejer men bilen gick rakt och fint och ratten stod rakt. Även nu med de nya grejerna går bilen rakt och fint och ratten står rakt. Sitter lesjöfors 25 mm sportfjädrar, Bilstein b4 dämpare och resten är original eftermarknad (speedparts).

Givetvis ska framvagnsinställning göras då jag bytt så pass många saker men frågan är om en sådan kan rätta till en så här pass stor avvikelse? Vad tror ni? Krockad och skev framvagn? sad

Senast redigerat av Bwonka (21 juni 2017)

Mackan134
22 juni 2017 · 36 Inlägg

Har man sänkt en bil blir det alltid fel i toe in/out läget. Gör du en fyrhjulsmätning och justering så kommer det bli kanon sen!

Med vänlig hälsning/ Marcus

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Bwonka
22 juni 2017 · 236 Inlägg

Mackan134 skrev:
Har man sänkt en bil blir det alltid fel i toe in/out läget. Gör du en fyrhjulsmätning och justering så kommer det bli kanon sen!

Med vänlig hälsning/ Marcus

Tack för svar. Kan toe in/out inverka så mycket på hjulets position i hjulhuset? Om jag jämför med finger- och ögonmått så verkar hjulen stå följande i fågelperspektiv:

|               
                         |

dvs ena hjulet är lite förskjuten framåt. Kan knasiga toe, camber, castervinklar göra att det blir så här?

/Bwonka

Mackan134
22 juni 2017 · 36 Inlägg

Jag hade en Polo Gti för många år sen som jag sänkte och den blev livsfarlig innan inställning, jag tror på det. Det är nog så att du upplever att den vandrar på vägen och det är för mycket toe out i så fall som med min gamla VW gti. Om inga bekymmer fanns innan så är det solklart men det är klart att hjulet ska ju inte sitta ocentrerat i hjulhuset. Börja med en fyrhjulsmätning först.

Senast redigerat av Mackan134 (22 juni 2017)

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
Bwonka
22 juni 2017 · 236 Inlägg

Mackan134 skrev:
Jag hade en Polo Gti för många år sen som jag sänkte och den blev livsfarlig innan inställning, jag tror på det. Det är nog så att du upplever att den vandrar på vägen och det är för mycket toe out i så fall som med min gamla VW gti. Om inga bekymmer fanns innan så är det solklart men det är klart att hjulet ska ju inte sitta ocentrerat i hjulhuset. Börja med en fyrhjulsmätning först.

Vet inte om hjulet satt snett innan men alla däck är jämnt slitna (ca 6-7 mm mönster) oavsett däck och ställe. Bilen gick rakt innan och går ganska rakt även nu efter sänkningen. Vandrar ingenting eller så.

Ska göra en 4-hjuls mätning snart så jag får svart på vitt.

Någon annan som har erfarenheter? smile

Mackan134
22 juni 2017 · 36 Inlägg

Bwonka skrev:

Mackan134 skrev:
Jag hade en Polo Gti för många år sen som jag sänkte och den blev livsfarlig innan inställning, jag tror på det. Det är nog så att du upplever att den vandrar på vägen och det är för mycket toe out i så fall som med min gamla VW gti. Om inga bekymmer fanns innan så är det solklart men det är klart att hjulet ska ju inte sitta ocentrerat i hjulhuset. Börja med en fyrhjulsmätning först.

Vet inte om hjulet satt snett innan men alla däck är jämnt slitna (ca 6-7 mm mönster) oavsett däck och ställe. Bilen gick rakt innan och går ganska rakt även nu efter sänkningen. Vandrar ingenting eller så.

Ska göra en 4-hjuls mätning snart så jag får svart på vitt.

Någon annan som har erfarenheter? smile

Ok, lycka till med din fina bil! Hör gärna av dig efter hjulmätningen så får vi veta om det blev bra? smile

Saab 9-3 SC Biopower "Mackanized 16T" (2008)
simlar
22 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Castern är ju det som påverkar hjulets positions i längsled inte toe.

Gissar på krökt bärarm eller dåliga bussningar, svårt att säga utan att se grejjerna.

Edit:
Ser att du haft isär och bytt bussningar då har du förmodligen monterat bakre länkarmslagringen fel så castern är åt h-vete på ena sidan (om det nu är justerbar infästning).

Edit:
Verkar även ska vara några distanser bakom infästningen till främre länkarsbussningen, du har inte missat dessa på ena sidan?

Senast redigerat av simlar (22 juni 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bwonka
25 juni 2017 · 236 Inlägg

simlar skrev:
Castern är ju det som påverkar hjulets positions i längsled inte toe.

Gissar på krökt bärarm eller dåliga bussningar, svårt att säga utan att se grejjerna.

Edit:
Ser att du haft isär och bytt bussningar då har du förmodligen monterat bakre länkarmslagringen fel så castern är åt h-vete på ena sidan (om det nu är justerbar infästning).

Edit:
Verkar även ska vara några distanser bakom infästningen till främre länkarsbussningen, du har inte missat dessa på ena sidan?

Hej,

Tack för svar. Har köpt alla grejerna från Speedparts - nya länkarmar, bussningar + andra monteringsdetaljer. Jag har köpt del nr 5, 6, 7, 8 samt 10 på bilden nedan.

Bakre länkarmsbussningen kan bara monteras på ett sätt och inte justeras på något vis så som jag förstår det.
Främre bärarmsbussningen kan det diffa lite beroende på hur långt in man pressar bussningen. Länkarmen gick att montera i framvagnsbalken så antar att jag pressat in ungefär rätt.

Det enda jag kan komma på är att jag har dragit åt skruvarna för främre länkarmsbussningarna för hårt (överskattade 50 nm rätt mycket tyvärr) vilket kan ha lett till att metallhylsan som löper genom gummit har blivit tillplattad. Hjulet som är snett sitter på den länkarm jag drog åt för hårt på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213671/213671-b7272a5ec735f6cc140d3e46a05a4d82.jpg

(Bild lånad av Speedparts - https://shop.speedparts.se/sv/prod/9000 … /framvagn/ )

Senast redigerat av Bwonka (25 juni 2017)

Bwonka
1 juli 2017 · 236 Inlägg

Felet hittat!

Det är bilen som har varit med om en mindre krockskada/fått sig en törn på framhjulet någon gång under dess livstid.

Subframen på vänster sida är aningens krökt men som tur är kan subframen delas på mitten o skruvas loss, vilket gör byte av den krökta delen relativt enkelt smileå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang