Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
22 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Indiens förslag för att kunna köpa en bil var ju smart smile

Jag får snart slänga upp celler på mitt nya hus smile  Och köpa en elbil till arbetet.

Solceller för den med hjärnceller. big_smile
Indien ligger långt fram, längre fram än vad många begriper, i sitt miljöarbete vilket är strålande med tanke på BPN och storleken på nationen.
Jag envisas med att rulla på grön el miljömärkt med "Bra miljöval" .
Dyrare? Nej.

Vi har " 100% Vattenkraft" i avtalet. Det är dessutom bra och löper på 5 år. Betalar väl 66 öre/kW. Tillkommer alla fasta avgifter givetvis men jag är nöjd. Elräkningen är högst moderat varje månad. Bytte panna dessutom. Går att styra via en app om man vill. Nu har vi förvisso bara 107 kvm att värma upp.

Måste fixa en plug-in-släde. Men det är inte ekonomiskt försvarbart i nuläget. Vi får se. Vill gärna ha en med en värmepump för uppvärmningen i kupé.

Mums: https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 380 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Solceller för den med hjärnceller. big_smile
Indien ligger långt fram, längre fram än vad många begriper, i sitt miljöarbete vilket är strålande med tanke på BPN och storleken på nationen.
Jag envisas med att rulla på grön el miljömärkt med "Bra miljöval" .
Dyrare? Nej.

Vi har " 100% Vattenkraft" i avtalet. Det är dessutom bra och löper på 5 år. Betalar väl 66 öre/kW. Tillkommer alla fasta avgifter givetvis men jag är nöjd. Elräkningen är högst moderat varje månad. Bytte panna dessutom. Går att styra via en app om man vill. Nu har vi förvisso bara 107 kvm att värma upp.

Måste fixa en plug-in-släde. Men det är inte ekonomiskt försvarbart i nuläget. Vi får se. Vill gärna ha en med en värmepump för uppvärmningen i kupé.

Mums: https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

TACK!

Tjejen fick syn på den. Då kan jag förvisso få tillbaka min GenII igen. Köra småpigga mersan eller chrysler till butiken är inte optimalt. Fort går det förvisso. Hm.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
22 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Vi har " 100% Vattenkraft" i avtalet. Det är dessutom bra och löper på 5 år. Betalar väl 66 öre/kW. Tillkommer alla fasta avgifter givetvis men jag är nöjd. Elräkningen är högst moderat varje månad. Bytte panna dessutom. Går att styra via en app om man vill. Nu har vi förvisso bara 107 kvm att värma upp.

Måste fixa en plug-in-släde. Men det är inte ekonomiskt försvarbart i nuläget. Vi får se. Vill gärna ha en med en värmepump för uppvärmningen i kupé.

Mums: https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

TACK!

Tjejen fick syn på den. Då kan jag förvisso få tillbaka min GenII igen. Köra småpigga mersan eller chrysler till butiken är inte optimalt. Fort går det förvisso. Hm.

Ett litet inspirerande diagram som körsbäret på moset.
https://t1-cms-4.images.toyota-europe.com/toyotaone/sesv/5-CO2NOx_tcm-3016-503494.jpg

MFred
23 juni 2017 · 164 Inlägg

Tänker inte ge mig in i debatten om miljöfrågan, men för att svara på TS:

1: Jag bor i lägenhet och har således inte möjlighet att ladda bilen hemma.

2: Jag gillar bensinmotorer och jag vill njuta av dom medans de fortfarande går att äga till en rimlig kostnad.

3: Jag kör inte så mycket. Har dryga milen till jobbet och åker nån längre tur 2-3 gånger i månaden. Brukar bli max 100mil per månad. Mer längre turer på sommarhalvåret dock.

Jag kompenserar en del utav mina utsläpp genom att bland annat:
*Cykla i den mån det går inom rimliga avstånd(och inte med passagerare).
*Att aldrig köpa sprillans ny bil(ok, mest pga värdeminskning).
*Ha grönt el-avtal.
*Flyger i princip aldrig


Den dagen som bensindrivna bilar/bensinen i sig blir extremt beskattade så kommer jag att börja snegla på andra alternativ. Men inte innan dess!
Var faktiskt nära på att köpa en gs450h innan jag köpte min nuvarande 335. Men jag tyckte att den helt enkelt var för "tråkig", samt att jag är i behov av kombi. CVT = näe, inget för mig i nuläget.

xXSammy
23 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Kan kompromissa med vegansk mat också wink

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Muttley skrev:

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Nu är världen på väg att gå under gott folk! Scandlines byter ut sina dieslar till elmotorer på sträckan Helsingborg-Helsingör. Under detta året. Jag antar dock att de inte är lika dumma i huvudet som den vanliga iPhone-användaren utan kan säkerligen kan ladda till havs med viss hjälp av fossila bränslen om det kniper.

http://seglamedstrommen.se/

Hur mycket ett stort fartyg som drivs med gasolja eller tjockolja släpper ut jämfört med en bil kan ni fundera på. Ledtråd: Mer än 10 bilar...

EDIT: De har inte kommit igång ännu då tekniken med robotarna strular. Har de fått snurr på skiten inom 2 veckor så överväger jag skarpt att ta färjevägen en gång istället för bron som vanligt på resan.

jag tror det där bara är en del av sanningen.   aldrig att dom skulle hinna ladda upp den mängden batterier på under 10min.

skulle tro att man kommer köra viss batteridrift men även med dieselgeneratorer som stöd..

ja dom mesta båtarna idag är eldrivna..  så att dom är eldrivna är ju inget konstigt som sådant.. och med ett batteripack till det även om den skulle varit 10ah så är det ju batteridrift under en nanno sec..   

Känns lite dåligt med effekt dock  6.5kWh batterier och 640st.
Gissar på att man inte plockar ur mer än 5.9kWh ur ett batteri om man kollar på hur vissa tillverkare skriver. 
3744kW som batterina klarar att ge ut på 1timme kan man då plocka ur som mest det är inte så där super mycket på en båt som väger nästan 8400ton       
Det är 0.44kw per ton. 
Nu ska båten iof bara gå 20minuter..  så vi kan öka effektutaget något men tror inte det håller ...    försök att köra en 1ton båt med en 10hk motor får ni se hur bra det går...den rör sig knappt framåt ;-)      nu är jag superkass på att räkna så jag har säkert skitfel.. finns garanterat någon som är duktigare som seriöst kan börja räkna på det där..

Fast båtarna kommer ju få ladda längre mellan varven, om du tar nattetid så ligger båtarna och sover i hamn mellan typ 2-4 något.
Om jag inte är helt fel på de heller så har de någon längre paus på dagtid.   Och de brukar ligga i hamn längre än 10 min per gång, de gånger jag åkt. Vilket förvisso var förra året sist men har ändå åkt väldigt mycket där i mitt liv smile

Men folk behöver inte vara oroliga, de snackas om att ta upp projekt tunnel återigen Hbg-Helsingör,  kanske de hinner gräva lite denne omgång smile  Vi är ju vana i Sverige att en tunnel ska ta en 20-30 år och kosta miljarder och döda lite kossor innan de kommer till skott.

vet ju inget om dom där båtarna eftersom jag aldrig är på den sidan av Sverige och väldigt väldigt sällan är utanför Sveriges gränser..  var i Danmark sista gången när jag var 15bast och är 39 idag smile  men tycker att det är en bra ide med batteridrift helt klart. men helt ärligt så litar jag nog lite för lite på företag som gör sån reklam för sitt otroliga fartyg.     men även om dom bara delvis kommer köra på batteridrift så är det väll en vinst förutsatt att vi har ren el som båten laddas med..   vilket vi idag sällan har ..   iallfall inte en kall vinterdag.  när vi når nedläggningen av alla kärnkraftverk så sitter vi i klorna på oren kraft..   något riktigt riktigt korkade jävlar som sitter och styr Sverige oavsätt vilket parti inte verkar förstå..   vi kan inte slå oss för bröstet och påstå att vi är så jävla duktiga när vi går över till elbilar elbåtar och en massa sånt när vi inte kommer ha energi som är ren att tanka grejerna med.  http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi … -branslen/


det är lite som att äga en hybridbil som inte går att ladda... man verkar så jävla duktig men för att åka framåt måste den bränna bensin eller diesel för att kunna köra..  ett spel för galleriet.  sånna som inte förstår bättre än sitt eget bästa..  men det är lite så hela gröna Sverige fungerar dom är så självupptagna att dom inte förstår ett skit

Senast redigerat av Growe (23 juni 2017)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
23 juni 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:

Growe skrev:
jag tror det där bara är en del av sanningen.   aldrig att dom skulle hinna ladda upp den mängden batterier på under 10min.

skulle tro att man kommer köra viss batteridrift men även med dieselgeneratorer som stöd..

ja dom mesta båtarna idag är eldrivna..  så att dom är eldrivna är ju inget konstigt som sådant.. och med ett batteripack till det även om den skulle varit 10ah så är det ju batteridrift under en nanno sec..   

Känns lite dåligt med effekt dock  6.5kWh batterier och 640st.
Gissar på att man inte plockar ur mer än 5.9kWh ur ett batteri om man kollar på hur vissa tillverkare skriver. 
3744kW som batterina klarar att ge ut på 1timme kan man då plocka ur som mest det är inte så där super mycket på en båt som väger nästan 8400ton       
Det är 0.44kw per ton. 
Nu ska båten iof bara gå 20minuter..  så vi kan öka effektutaget något men tror inte det håller ...    försök att köra en 1ton båt med en 10hk motor får ni se hur bra det går...den rör sig knappt framåt ;-)      nu är jag superkass på att räkna så jag har säkert skitfel.. finns garanterat någon som är duktigare som seriöst kan börja räkna på det där..

Fast båtarna kommer ju få ladda längre mellan varven, om du tar nattetid så ligger båtarna och sover i hamn mellan typ 2-4 något.
Om jag inte är helt fel på de heller så har de någon längre paus på dagtid.   Och de brukar ligga i hamn längre än 10 min per gång, de gånger jag åkt. Vilket förvisso var förra året sist men har ändå åkt väldigt mycket där i mitt liv smile

Men folk behöver inte vara oroliga, de snackas om att ta upp projekt tunnel återigen Hbg-Helsingör,  kanske de hinner gräva lite denne omgång smile  Vi är ju vana i Sverige att en tunnel ska ta en 20-30 år och kosta miljarder och döda lite kossor innan de kommer till skott.

vet ju inget om dom där båtarna eftersom jag aldrig är på den sidan av Sverige och väldigt väldigt sällan är utanför Sveriges gränser..  var i Danmark sista gången när jag var 15bast och är 39 idag smile  men tycker att det är en bra ide med batteridrift helt klart. men helt ärligt så litar jag nog lite för lite på företag som gör sån reklam för sitt otroliga fartyg.     men även om dom bara delvis kommer köra på batteridrift så är det väll en vinst förutsatt att vi har ren el som båten laddas med..   vilket vi idag sällan har ..   iallfall inte en kall vinterdag.  när vi når nedläggningen av alla kärnkraftverk så sitter vi i klorna på oren kraft..   något riktigt riktigt korkade jävlar som sitter och styr Sverige oavsätt vilket parti inte verkar förstå..   vi kan inte slå oss för bröstet och påstå att vi är så jävla duktiga när vi går över till elbilar elbåtar och en massa sånt när vi inte kommer ha energi som är ren att tanka grejerna med.  http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi … -branslen/


det är lite som att äga en hybridbil som inte går att ladda... man verkar så jävla duktig men för att åka framåt måste den bränna bensin eller diesel för att kunna köra..  ett spel för galleriet.  sånna som inte förstår bättre än sitt eget bästa..  men det är lite så hela gröna Sverige fungerar dom är så självupptagna att dom inte förstår ett skit

Angående hybridbilar och utsläpp...för femtioelfte gången.
https://t1-cms-4.images.toyota-europe.com/toyotaone/sesv/5-CO2NOx_tcm-3016-503494.jpg
Nytt diagram men fortfarande samma faktum, en hybrid är och förblir renare än en konventionell bränslebil under sin livslängd. Så enkelt är det faktiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Muttley skrev:

Fast båtarna kommer ju få ladda längre mellan varven, om du tar nattetid så ligger båtarna och sover i hamn mellan typ 2-4 något.
Om jag inte är helt fel på de heller så har de någon längre paus på dagtid.   Och de brukar ligga i hamn längre än 10 min per gång, de gånger jag åkt. Vilket förvisso var förra året sist men har ändå åkt väldigt mycket där i mitt liv smile

Men folk behöver inte vara oroliga, de snackas om att ta upp projekt tunnel återigen Hbg-Helsingör,  kanske de hinner gräva lite denne omgång smile  Vi är ju vana i Sverige att en tunnel ska ta en 20-30 år och kosta miljarder och döda lite kossor innan de kommer till skott.

vet ju inget om dom där båtarna eftersom jag aldrig är på den sidan av Sverige och väldigt väldigt sällan är utanför Sveriges gränser..  var i Danmark sista gången när jag var 15bast och är 39 idag smile  men tycker att det är en bra ide med batteridrift helt klart. men helt ärligt så litar jag nog lite för lite på företag som gör sån reklam för sitt otroliga fartyg.     men även om dom bara delvis kommer köra på batteridrift så är det väll en vinst förutsatt att vi har ren el som båten laddas med..   vilket vi idag sällan har ..   iallfall inte en kall vinterdag.  när vi når nedläggningen av alla kärnkraftverk så sitter vi i klorna på oren kraft..   något riktigt riktigt korkade jävlar som sitter och styr Sverige oavsätt vilket parti inte verkar förstå..   vi kan inte slå oss för bröstet och påstå att vi är så jävla duktiga när vi går över till elbilar elbåtar och en massa sånt när vi inte kommer ha energi som är ren att tanka grejerna med.  http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi … -branslen/


det är lite som att äga en hybridbil som inte går att ladda... man verkar så jävla duktig men för att åka framåt måste den bränna bensin eller diesel för att kunna köra..  ett spel för galleriet.  sånna som inte förstår bättre än sitt eget bästa..  men det är lite så hela gröna Sverige fungerar dom är så självupptagna att dom inte förstår ett skit

Angående hybridbilar och utsläpp...för femtioelfte gången.
https://t1-cms-4.images.toyota-europe.c … 503494.jpg
Nytt diagram men fortfarande samma faktum, en hybrid är och förblir renare än en konventionell bränslebil under sin livslängd. Så enkelt är det faktiskt.

laddhybrid eller ala toyota style?
fast det är klart beräknad livslängd på en volvo 740 och en prius skiljer ju en hel del...   typ ungefär 50års skillnad så vad förväntar man sig ;-)   men helt ärligt när en prius kostar 30-50k och batterina kostar 40K så är ju bilen förbrukad där.. idag går det att köpa gen1 för dom pengarna  så det är klart om man räknar under hela livslängden som är bråkdelen på en hybrid mot en som går på diesel eller bensin..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
23 juni 2017 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

vet ju inget om dom där båtarna eftersom jag aldrig är på den sidan av Sverige och väldigt väldigt sällan är utanför Sveriges gränser..  var i Danmark sista gången när jag var 15bast och är 39 idag smile  men tycker att det är en bra ide med batteridrift helt klart. men helt ärligt så litar jag nog lite för lite på företag som gör sån reklam för sitt otroliga fartyg.     men även om dom bara delvis kommer köra på batteridrift så är det väll en vinst förutsatt att vi har ren el som båten laddas med..   vilket vi idag sällan har ..   iallfall inte en kall vinterdag.  när vi når nedläggningen av alla kärnkraftverk så sitter vi i klorna på oren kraft..   något riktigt riktigt korkade jävlar som sitter och styr Sverige oavsätt vilket parti inte verkar förstå..   vi kan inte slå oss för bröstet och påstå att vi är så jävla duktiga när vi går över till elbilar elbåtar och en massa sånt när vi inte kommer ha energi som är ren att tanka grejerna med.  http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi … -branslen/


det är lite som att äga en hybridbil som inte går att ladda... man verkar så jävla duktig men för att åka framåt måste den bränna bensin eller diesel för att kunna köra..  ett spel för galleriet.  sånna som inte förstår bättre än sitt eget bästa..  men det är lite så hela gröna Sverige fungerar dom är så självupptagna att dom inte förstår ett skit

Angående hybridbilar och utsläpp...för femtioelfte gången.
https://t1-cms-4.images.toyota-europe.c … 503494.jpg
Nytt diagram men fortfarande samma faktum, en hybrid är och förblir renare än en konventionell bränslebil under sin livslängd. Så enkelt är det faktiskt.

laddhybrid eller ala toyota style?
fast det är klart beräknad livslängd på en volvo 740 och en prius skiljer ju en hel del...   typ ungefär 50års skillnad så vad förväntar man sig ;-)   men helt ärligt när en prius kostar 30-50k och batterina kostar 40K så är ju bilen förbrukad där.. idag går det att köpa gen1 för dom pengarna  så det är klart om man räknar under hela livslängden som är bråkdelen på en hybrid mot en som går på diesel eller bensin..

Första frågan förstår jag inte alls.

Diagrammet visar utsläpp från de biltyper som är skrivna i diagrammet.
Det gäller alltså utsläpp från Toyotas hybridbilar, inte från Toyotas laddhybrider.

Det finns en uppsjö med liknande diagram presenterandes samma slutsatser för den som orkar och kan söka på nätet.


Ett nimh hybridbatteri till en Prius har aldrig kostat i närheten av 40000kr.

Var får du alla dessa återkommande felaktiga siffror ifrån gällande både batteripriser och hur långt bilarna klarar av att köras innan dom är förbrukade?

Verkligheten är faktiskt en helt annan än den du blir pådyvlad.

panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Hur går det här? hur många har ni lyckats konvertera till att köpa prius?wink sj skulle jag aldrig i livet köpa en för ja tycker att den är det tråkigaste/fulaste bilen nånsin, tror iaf inte ja sett värre eller kört tråkigare^^ hoppas ingen tar illa upp. Har åkt några auris sport hybrid samt avensis nyare och skulle kanske tänka mig nått av dom istället men aldrig en prius iaf^^ jag är ju riktigt gay för bmw så tror nog ja skulle kunna köpa nått med elväg från dom med 4 dörrar^ men en så länge blir det gammal god 6a för mig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:
Hur går det här? hur många har ni lyckats konvertera till att köpa prius?wink sj skulle jag aldrig i livet köpa en för ja tycker att den är det tråkigaste/fulaste bilen nånsin, tror iaf inte ja sett värre eller kört tråkigare^^ hoppas ingen tar illa upp. Har åkt några auris sport hybrid samt avensis nyare och skulle kanske tänka mig nått av dom istället men aldrig en prius iaf^^ jag är ju riktigt gay för bmw så tror nog ja skulle kunna köpa nått med elväg från dom med 4 dörrar^ men en så länge blir det gammal god 6a för mig.

3-4 stycken i alla fall. Det går framåt. Fast idag kör jag nercabbat dagen till ära.
Tråden är kul för många vräker ur sig hittepåsiffror och personliga åsikter angående utsläpp osv. Den absolut skojigaste medlemmen är snubben med en gammal åttfemti.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Hur går det här? hur många har ni lyckats konvertera till att köpa prius?wink sj skulle jag aldrig i livet köpa en för ja tycker att den är det tråkigaste/fulaste bilen nånsin, tror iaf inte ja sett värre eller kört tråkigare^^ hoppas ingen tar illa upp. Har åkt några auris sport hybrid samt avensis nyare och skulle kanske tänka mig nått av dom istället men aldrig en prius iaf^^ jag är ju riktigt gay för bmw så tror nog ja skulle kunna köpa nått med elväg från dom med 4 dörrar^ men en så länge blir det gammal god 6a för mig.

3-4 stycken i alla fall. Det går framåt. Fast idag kör jag nercabbat dagen till ära.
Tråden är kul för många vräker ur sig hittepåsiffror och personliga åsikter angående utsläpp osv. Den absolut skojigaste medlemmen är snubben med en gammal åttfemti.

låter trevligt;) börjar se ganska mycket priusar nu förtiden faktiskt, några stycken på parkeringen, dom måste va jäkligt billiga att äga. Hoppas alla får en trevlig midsommar iaf. lär nog regna här i stockholm som det ser ut.

Evildan
23 juni 2017 ·

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Hur går det här? hur många har ni lyckats konvertera till att köpa prius?wink sj skulle jag aldrig i livet köpa en för ja tycker att den är det tråkigaste/fulaste bilen nånsin, tror iaf inte ja sett värre eller kört tråkigare^^ hoppas ingen tar illa upp. Har åkt några auris sport hybrid samt avensis nyare och skulle kanske tänka mig nått av dom istället men aldrig en prius iaf^^ jag är ju riktigt gay för bmw så tror nog ja skulle kunna köpa nått med elväg från dom med 4 dörrar^ men en så länge blir det gammal god 6a för mig.

3-4 stycken i alla fall. Det går framåt. Fast idag kör jag nercabbat dagen till ära.
Tråden är kul för många vräker ur sig hittepåsiffror och personliga åsikter angående utsläpp osv. Den absolut skojigaste medlemmen är snubben med en gammal åttfemti.

låter trevligt;) börjar se ganska mycket priusar nu förtiden faktiskt, några stycken på parkeringen, dom måste va jäkligt billiga att äga. Hoppas alla får en trevlig midsommar iaf. lär nog regna här i stockholm som det ser ut.

Det är skönt att vara så trygg i sin sexualitet att man vågar köpa en sådan gay bil. Vet många osäkra gossar som måste ha en lång premiumhuv över en lång motor.
Jag har nog påverkat en 13-15 personer till Priusköp och samtliga svarar fortfarande på tilltal. tongue

Det är billigt att äga en Prius, det är ofrånkomligt och nu när begpriserna kommit ned runt 30000kr för en gen II börjar dom hitta ut även i förorterna där det bor färre köpstarka individer.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2017 · 7 218 Inlägg

Rätt kul att det verkar vara omöjligt för dig att förstå att folk kanske gillar bilar och därför köper en bil man tycker ser bra ut samt en bil man anser vara rolig att köra. För många är det mer än ett transportmedel från a till b. Du lägger pengar på gamla rc bilar, andra lägger det istället på riktiga bilar.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 17 380 Inlägg

Här hemma står bara premiumåken kvar. Tjejen tog Priusen då hon inte gillar "stora otympliga bilar" eller för den delen mindre kälke som gärna krullar asfalten om man råkar gasa till lite för mycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2017 · 7 218 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Här hemma står bara premiumåken kvar. Tjejen tog Priusen då hon inte gillar "stora otympliga bilar" eller för den delen mindre kälke som gärna krullar asfalten om man råkar gasa till lite för mycket.

Ja det handlar om att vi har olika tycken och preferenser, det verkar tyvärr väldigt svårt för vissa här att acceptera

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
23 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Att man så radikalt kan missuppfatta grundfrågeställningen i trådstarten är en gåta.
Att sedan gemene 20-30årige unge man som gillar bilar och hänger på Garaget väljer en begagnad bil som är mindre miljövänlig är inte konstigt eller ifrågasatt. Nötter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
23 juni 2017 ·

Growe skrev:

Muttley skrev:

Growe skrev:

jag tror det där bara är en del av sanningen.   aldrig att dom skulle hinna ladda upp den mängden batterier på under 10min.

skulle tro att man kommer köra viss batteridrift men även med dieselgeneratorer som stöd..

ja dom mesta båtarna idag är eldrivna..  så att dom är eldrivna är ju inget konstigt som sådant.. och med ett batteripack till det även om den skulle varit 10ah så är det ju batteridrift under en nanno sec..   

Känns lite dåligt med effekt dock  6.5kWh batterier och 640st.
Gissar på att man inte plockar ur mer än 5.9kWh ur ett batteri om man kollar på hur vissa tillverkare skriver. 
3744kW som batterina klarar att ge ut på 1timme kan man då plocka ur som mest det är inte så där super mycket på en båt som väger nästan 8400ton       
Det är 0.44kw per ton. 
Nu ska båten iof bara gå 20minuter..  så vi kan öka effektutaget något men tror inte det håller ...    försök att köra en 1ton båt med en 10hk motor får ni se hur bra det går...den rör sig knappt framåt ;-)      nu är jag superkass på att räkna så jag har säkert skitfel.. finns garanterat någon som är duktigare som seriöst kan börja räkna på det där..

Fast båtarna kommer ju få ladda längre mellan varven, om du tar nattetid så ligger båtarna och sover i hamn mellan typ 2-4 något.
Om jag inte är helt fel på de heller så har de någon längre paus på dagtid.   Och de brukar ligga i hamn längre än 10 min per gång, de gånger jag åkt. Vilket förvisso var förra året sist men har ändå åkt väldigt mycket där i mitt liv smile

Men folk behöver inte vara oroliga, de snackas om att ta upp projekt tunnel återigen Hbg-Helsingör,  kanske de hinner gräva lite denne omgång smile  Vi är ju vana i Sverige att en tunnel ska ta en 20-30 år och kosta miljarder och döda lite kossor innan de kommer till skott.

vet ju inget om dom där båtarna eftersom jag aldrig är på den sidan av Sverige och väldigt väldigt sällan är utanför Sveriges gränser..  var i Danmark sista gången när jag var 15bast och är 39 idag smile  men tycker att det är en bra ide med batteridrift helt klart. men helt ärligt så litar jag nog lite för lite på företag som gör sån reklam för sitt otroliga fartyg.     men även om dom bara delvis kommer köra på batteridrift så är det väll en vinst förutsatt att vi har ren el som båten laddas med..   vilket vi idag sällan har ..   iallfall inte en kall vinterdag.  när vi når nedläggningen av alla kärnkraftverk så sitter vi i klorna på oren kraft..   något riktigt riktigt korkade jävlar som sitter och styr Sverige oavsätt vilket parti inte verkar förstå..   vi kan inte slå oss för bröstet och påstå att vi är så jävla duktiga när vi går över till elbilar elbåtar och en massa sånt när vi inte kommer ha energi som är ren att tanka grejerna med.  http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi … -branslen/


det är lite som att äga en hybridbil som inte går att ladda... man verkar så jävla duktig men för att åka framåt måste den bränna bensin eller diesel för att kunna köra..  ett spel för galleriet.  sånna som inte förstår bättre än sitt eget bästa..  men det är lite så hela gröna Sverige fungerar dom är så självupptagna att dom inte förstår ett skit

Vi räknar ju inte Helsingör som utomlands riktigt hehe.  De pratar ju tydligare än va de gör i sydöst eller för den delen i nordöst i Skåne.  De är så pass litet avstånd att man kan simma om man har lite flås till Helsingör om man känner för de smile

Om de kan köra halva tiden på ren eldrift så är de enorm besparing på miljön.   Känns vansinnigt att ligga och sörpla i sig olja 24 timmar om dygnet.

Ang kärnkraft kan jag hålla med om till viss del.  Den dagen vi har så säker el från vind vatten och sol så anser jag att kärnkraften är förverkade och bör tas bort.  Fram till den dagen anser jag kärnkraft kan stanna kvar.   Vi har ju inte heller de hoten som de har i Asien med jordbävningar och dylikt skit.

Muttley
23 juni 2017 ·

SportPilot skrev:
Rätt kul att det verkar vara omöjligt för dig att förstå att folk kanske gillar bilar och därför köper en bil man tycker ser bra ut samt en bil man anser vara rolig att köra. För många är det mer än ett transportmedel från a till b. Du lägger pengar på gamla rc bilar, andra lägger det istället på riktiga bilar.

Men argumenten kan du vända helt och hållet.

Ja man förstår att man gillar bilar.
Nej man förstår inte nötterna som är 100% anti miljön som argumenterar för så mycket utsläpp som möjligt.

Många som säger att de inte kan vara roligt att köra en miljövänligare bil har oftast aldrig provat bilarna.

xXSammy
23 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Att prova miljöbil är som att äta grönsaker
Börjar man med fel bil säger man att allt är skräp

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang