Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 763 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
cevapcici
23 juni 2017 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Tjo, är det inte så att Saab rent generellt ålar sig fram på vägen? Både morsans killes Saab 9-3 aero från typ... -08? Och morfars 9-3 1.8T är väldigt fladdriga på gatan både enligt mig och mor som kört bilarna. Jag är allt annat än expert på väghållning men jag skulle kört på bilstein, alternativ koni. Alla som jag sett på forumet som fått frågan om dom är nöjd har varit det. Lycka till & Trevlig midsommar! big_smile

Tillägg: Ge inte upp! Bara för att bilen börjar strula, ta det mest akuta först och beta av eftersom! Ställ undan den ett tag om du tycker den tar mycket energi, du har fått bilen riktigt fin så ge inte upp för att det tar emot just nu! smile

Ingen aning faktiskt, vet att saab har ryktet om sig att ha kass väghållning från fabrik, men jag märker klar skillnad.

Förra sommaren när jag fick på fälgarna och däcken så var det klart "hårdare" känsla och med sänkfjädrarna kändes det stötigare, men först nu på senare tid efter vintern så märker jag hur bakvagnen vill sticka iväg över gupp eller dåliga vägar. Känns som man tappar kontrollen för en sekund innan den parerar eller hur man ska förklara.

Men du har helt rätt, kan inte alltid flyta på, har haft rätt mycket flyt med delar osv till bilen hittills så borde väl se det positiva och ha tålamod. Tack för uppmuntrandet och glad midsommar! smile

Senast redigerat av cevapcici (23 juni 2017)

wBes
24 juni 2017 · 405 Inlägg

Så gott som alla framhjulsdrivna bilar som har hyggligt med vrid kommer bete sig oroligt på vägen vid gaspådrag, det är svårt att bryta fysikens lagar..

Har haft en V70 MY2005 2,5t buisness++, den hade avsevärt sämre väghållning gentemot motsvarande 9-5 Kombi..

Min nuvarande 9-5a ligger stabilt på vägen även i 250KM/h, så stommen är det inget fel på, går helt klart att få bra stabilitet med ett par schyssta coils, hyggliga sulor och lite bussningar..

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
24 juni 2017 · 690 Inlägg

wBes skrev:
Så gott som alla framhjulsdrivna bilar som har hyggligt med vrid kommer bete sig oroligt på vägen vid gaspådrag, det är svårt att bryta fysikens lagar..

Har haft en V70 MY2005 2,5t buisness++, den hade avsevärt sämre väghållning gentemot motsvarande 9-5 Kombi..

Min nuvarande 9-5a ligger stabilt på vägen även i 250KM/h, så stommen är det inget fel på, går helt klart att få bra stabilitet med ett par schyssta coils, hyggliga sulor och lite bussningar..

Sant.

däremot känner jag klar skillnad jämfört med tidigare, för såhär har det aldrig varit på vägen tidigare som det är nu.

Får kolla upp vilka bussningar jag ska ha helt enkelt och eventuellt bilstein dämpare med sänkfjädrar. Vill behålla komfort och inte gå till ännu stötigare med coils, även om det hade varit nice med justerbart smile

cevapcici
13 juli 2017 · 690 Inlägg

Kass uppdatering men har låtit bilen stå för det mesta och pendlat till nya jobbet med tåg istället. Billigare och snabbare dessutom då jag bor precis vid centralstationen smile

planer ändras hela tiden och just nu ser listan ut såhär:
1: byta båda bakdämparna (fjäderben och fjädrar komplett). Inköpta idag!
Fick ett par 09 bakfjäderben kompletta som gått 3500 mil!! big_smile Det sägs väl att dämpare oavsett bil brukar gå efter 10k mil så vi får se.
2. Catback twinpipe ala biltema (augusti ungefär)
3. Turbobyte + vevhusvent
4. Bygga färdigt adapter så att facelift ACC enheten och hastighetsmätaren går att koppla in i bilen.

Originaldämparna har klarat sig en ca 18000 mil, sedan sänkte jag bilen fram tills nu 21.600 mil och de är i princip kaputt smile Har nu i efterhand förstått att linear (gula) dämparna inte lämpar sig bra med sänkfjädrar då de inte arbetar i rätt höjd eller vad man säger.

Köpte Aero sportsedan dämpare, vilket om jag förstått det hela rätt bör ge mig samma sänkning som tidigare (35 bak) eller hur var det nu?


https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a … en_bak.jpg

Senast redigerat av cevapcici (13 juli 2017)

cevapcici
23 juli 2017 · 690 Inlägg

Bytte ut mina bakdämpare idag mot ett par 09- års aero sport. Hade sänkfjädrar på mina original tidigare vilket jag nu förstår att original inte är gjorda för. Och komforten var fruktansvärd och bilen ålade sig fram på vägen.

Nu är bilen lika låg som tidigare men gud vilken härlig körglädje! Nybilskänsla direkt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a805b1c26361bcf235da0d0880a21155.jpg

Det här är lagom för mig, och blir nog rätt fräscht med spacers dessutom till nästa sommar utan att behöva tänka på skärmkanterna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-85fe0d05236435c459e286f75dd17614.jpg

Senast redigerat av cevapcici (23 juli 2017)

cevapcici
28 juli 2017 · 690 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-57765369490ef20b3da4e90ea8487c75.jpg

Bilen känns mycket skönare att köra med de nya dämparna bak, passade på att ta en bild efter att ha spolat av bilen.

Imorgon kommer Amazingjoey som ska få samma ratt som jag har fast vector. Sedan ska vi försöka koppla min nya mätare och hoppas den funkar.

Håll utkik!

cevapcici
28 juli 2017 · 690 Inlägg

Blev lite Kinaleds för en femma typ.
20 st för 5 kronor på eBay, otroligt  big_smile  https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-64bb01d1933f7a8a472c526c0c798755.jpg

Ska även efterdra belysning nere vid fötterna. Är det någon som vet vart man kan sno elen ifrån? Har fått tag på lamporna men vet inte riktigt vad som blir bäst..

JKDesign
29 juli 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Blev lite Kinaleds för en femma typ.
20 st för 5 kronor på eBay, otroligt  big_smile  https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-64bb01d1933f7a8a472c526c0c798755.jpg

Ska även efterdra belysning nere vid fötterna. Är det någon som vet vart man kan sno elen ifrån? Har fått tag på lamporna men vet inte riktigt vad som blir bäst..

Blir fresh med lite LED wink vad körde du på för längd?

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
29 juli 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Blev lite Kinaleds för en femma typ.
20 st för 5 kronor på eBay, otroligt  big_smile  https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-64bb01d1933f7a8a472c526c0c798755.jpg

Ska även efterdra belysning nere vid fötterna. Är det någon som vet vart man kan sno elen ifrån? Har fått tag på lamporna men vet inte riktigt vad som blir bäst..

Blir fresh med lite LED wink vad körde du på för längd?

Blev 42mm! Bästa ljuset jag haft också. Har provat lite olika svenska alternativ men dessa jag fick nu var perfekt med 4000 kelvin. Cool white wink

cevapcici
29 juli 2017 · 690 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ab548d21a973914c75f4060dd288635f.jpg
Sådär, då har Amazingjoey gift in den nyare mätaren i min bil och det blev en riktigt fräsch look.

Han fick en Aero ratt monterad av mig och även han har sedan tidigare uppgraderat mätaren:

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-df16d3273203bc8c3e3ad81dcd7c683d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-a41a6fdf49a6d3e3f5a119f161e865c6.jpg

cevapcici
9 augusti 2017 · 690 Inlägg

Tvättade bilen idag med riktigt bra resultat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-0f5a7fff203c9a00376c68e41c63dac9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-5672bc343693a76ebecafa2f3c599afd.jpg

cevapcici
19 augusti 2017 · 690 Inlägg

Trött på mina pixelfel i siden så nu har jag byggt adapter för nyare modellen och det ser mycket trevligare ut.


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-2172e9e260de8afa986a6dea895126d1.jpg

Håller även på att mecka ihop nyare acc:

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-55078f0dceeabf402ff7d59605b65e73.jpg

cevapcici
20 augusti 2017 · 690 Inlägg

Sådär då var nya acc enheten också inkopplad och funkar hur bra som helst. Provad provisoriskt och ej färdigmonterad:


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-917dc89e45ab7e8c1af6c6eef4264f90.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-862ee056c45791d63ca22a67cd33bb27.jpg

Den höga bränsleförbrukningen beror på att jag nyss kopplat in sid och då brukar den få lite fnatt..

cevapcici
31 augusti 2017 · 690 Inlägg

Någon som vet ifall man kan byta ut slang 1 på första bilden och ersätta påfyllningsröret samt de gula slangarna i länken utan att byta något annat?

Kommer inte åt oljefällan hur jag än försöker och tänkte att den idén jag fick borde funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8b59f3c9d68015cbf41ca136337a5a25.jpg

http://cdn3.volusion.com/lheuy.eszvj/v/ … 1334835483

Senast redigerat av cevapcici (31 augusti 2017)

JKDesign
31 augusti 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Någon som vet ifall man kan byta ut slang 1 på första bilden och ersätta påfyllningsröret samt de gula slangarna i länken utan att byta något annat?

Kommer inte åt oljefällan hur jag än försöker och tänkte att den idén jag fick borde funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8b59f3c9d68015cbf41ca136337a5a25.jpg

http://cdn3.volusion.com/lheuy.eszvj/v/ … 1334835483

Självklart kan du byta så, men det är jäkligt trångt ovanifrån och gamla slangarna brukar sitta rätt rejält.

Om du ska göra jobbet på riktigt gör du såhär smile

1 lossa minuspolen på batteriet
2 hissa bilen fram och ställ på pallbockar
3 kryp under bilen och förbi oljetråget så tittar du rätt upp mot oljefällan.
4 lossa på det lilla staget som går rätt över 10 eller 13mm hylsa
5 lossa jorden ifrån baksidan av startmotorn till vänster

Nu borde du ha fritt fram till oljefällan som sitter med m6 skruvar alltså 10mm hylsa.

Lossa slangarna uppe och ta ut oljefällan neråt.

Det fixar du utan problem sen är allt nytt och fräscht wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
31 augusti 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Någon som vet ifall man kan byta ut slang 1 på första bilden och ersätta påfyllningsröret samt de gula slangarna i länken utan att byta något annat?

Kommer inte åt oljefällan hur jag än försöker och tänkte att den idén jag fick borde funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8b59f3c9d68015cbf41ca136337a5a25.jpg

http://cdn3.volusion.com/lheuy.eszvj/v/ … 1334835483

Självklart kan du byta så, men det är jäkligt trångt ovanifrån och gamla slangarna brukar sitta rätt rejält.

Om du ska göra jobbet på riktigt gör du såhär smile

1 lossa minuspolen på batteriet
2 hissa bilen fram och ställ på pallbockar
3 kryp under bilen och förbi oljetråget så tittar du rätt upp mot oljefällan.
4 lossa på det lilla staget som går rätt över 10 eller 13mm hylsa
5 lossa jorden ifrån baksidan av startmotorn till vänster

Nu borde du ha fritt fram till oljefällan som sitter med m6 skruvar alltså 10mm hylsa.

Lossa slangarna uppe och ta ut oljefällan neråt.

Det fixar du utan problem sen är allt nytt och fräscht wink

Jag har slangen lös faktiskt! Kom åt den därför jag funderade på att byta påfyllningsröret och de gula slangarna direkt så borde allt vara  löst sen. Men vet dock inte vad skillnaden är på nya oljefällan? Dimensionen på hålen?

Förstår att allt blir fräschare med nytt men bättre att fixa något än inget alls smile

JKDesign
31 augusti 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Någon som vet ifall man kan byta ut slang 1 på första bilden och ersätta påfyllningsröret samt de gula slangarna i länken utan att byta något annat?

Kommer inte åt oljefällan hur jag än försöker och tänkte att den idén jag fick borde funka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-8b59f3c9d68015cbf41ca136337a5a25.jpg

http://cdn3.volusion.com/lheuy.eszvj/v/ … 1334835483

Självklart kan du byta så, men det är jäkligt trångt ovanifrån och gamla slangarna brukar sitta rätt rejält.

Om du ska göra jobbet på riktigt gör du såhär smile

1 lossa minuspolen på batteriet
2 hissa bilen fram och ställ på pallbockar
3 kryp under bilen och förbi oljetråget så tittar du rätt upp mot oljefällan.
4 lossa på det lilla staget som går rätt över 10 eller 13mm hylsa
5 lossa jorden ifrån baksidan av startmotorn till vänster

Nu borde du ha fritt fram till oljefällan som sitter med m6 skruvar alltså 10mm hylsa.

Lossa slangarna uppe och ta ut oljefällan neråt.

Det fixar du utan problem sen är allt nytt och fräscht wink

Jag har slangen lös faktiskt! Kom åt den därför jag funderade på att byta påfyllningsröret och de gula slangarna direkt så borde allt vara  löst sen. Men vet dock inte vad skillnaden är på nya oljefällan? Dimensionen på hålen?

Förstår att allt blir fräschare med nytt men bättre att fixa något än inget alls smile

Visst så är det ju! Misstänker att designen inuti fällan är annorlunda.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
31 augusti 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Självklart kan du byta så, men det är jäkligt trångt ovanifrån och gamla slangarna brukar sitta rätt rejält.

Om du ska göra jobbet på riktigt gör du såhär smile

1 lossa minuspolen på batteriet
2 hissa bilen fram och ställ på pallbockar
3 kryp under bilen och förbi oljetråget så tittar du rätt upp mot oljefällan.
4 lossa på det lilla staget som går rätt över 10 eller 13mm hylsa
5 lossa jorden ifrån baksidan av startmotorn till vänster

Nu borde du ha fritt fram till oljefällan som sitter med m6 skruvar alltså 10mm hylsa.

Lossa slangarna uppe och ta ut oljefällan neråt.

Det fixar du utan problem sen är allt nytt och fräscht wink

Jag har slangen lös faktiskt! Kom åt den därför jag funderade på att byta påfyllningsröret och de gula slangarna direkt så borde allt vara  löst sen. Men vet dock inte vad skillnaden är på nya oljefällan? Dimensionen på hålen?

Förstår att allt blir fräschare med nytt men bättre att fixa något än inget alls smile

Visst så är det ju! Misstänker att designen inuti fällan är annorlunda.

Får kika på det!

Senast redigerat av cevapcici (1 september 2017)

cevapcici
1 september 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Självklart kan du byta så, men det är jäkligt trångt ovanifrån och gamla slangarna brukar sitta rätt rejält.

Om du ska göra jobbet på riktigt gör du såhär smile

1 lossa minuspolen på batteriet
2 hissa bilen fram och ställ på pallbockar
3 kryp under bilen och förbi oljetråget så tittar du rätt upp mot oljefällan.
4 lossa på det lilla staget som går rätt över 10 eller 13mm hylsa
5 lossa jorden ifrån baksidan av startmotorn till vänster

Nu borde du ha fritt fram till oljefällan som sitter med m6 skruvar alltså 10mm hylsa.

Lossa slangarna uppe och ta ut oljefällan neråt.

Det fixar du utan problem sen är allt nytt och fräscht wink

Jag har slangen lös faktiskt! Kom åt den därför jag funderade på att byta påfyllningsröret och de gula slangarna direkt så borde allt vara  löst sen. Men vet dock inte vad skillnaden är på nya oljefällan? Dimensionen på hålen?

Förstår att allt blir fräschare med nytt men bättre att fixa något än inget alls smile

Visst så är det ju! Misstänker att designen inuti fällan är annorlunda.

Såg nu att fällorna är identiska, så det enda som verkar behövas är att byta påfyllningsröret och slang 1 ersätts med de gula slangarna med backventiler. Det är vid 05 som det börjar bli knasigt med större fälla osv smile Vore klart bra att få bytt fällan vid ett senare tillfälle, men detta får bli en quickfix.

cevapcici
5 september 2017 · 690 Inlägg

Någon som har tips på vart man kan dra/hämta elen ifrån för att eftermontera fotbelysning?

Senast redigerat av cevapcici (5 september 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang