Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:
Att prova miljöbil är som att äta grönsaker
Börjar man med fel bil säger man att allt är skräp

så vilken är den roligaste miljöbilen just nu då? prisklass så billigt som möjligt i inköp? finns det nån jätterolig och pigg miljöbil? helst max 100.000kr

Evildan
23 juni 2017 ·

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
Att prova miljöbil är som att äta grönsaker
Börjar man med fel bil säger man att allt är skräp

så vilken är den roligaste miljöbilen just nu då? prisklass så billigt som möjligt i inköp? finns det nån jätterolig och pigg miljöbil? helst max 100.000kr

Honda CR-Z tycker jag är lite smårolig att köra.

caromania Forummoderator
23 juni 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
Att prova miljöbil är som att äta grönsaker
Börjar man med fel bil säger man att allt är skräp

så vilken är den roligaste miljöbilen just nu då? prisklass så billigt som möjligt i inköp? finns det nån jätterolig och pigg miljöbil? helst max 100.000kr

Nypris 100k? Begagnat 100k?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
Att prova miljöbil är som att äta grönsaker
Börjar man med fel bil säger man att allt är skräp

så vilken är den roligaste miljöbilen just nu då? prisklass så billigt som möjligt i inköp? finns det nån jätterolig och pigg miljöbil? helst max 100.000kr

Nypris 100k? Begagnat 100k?

om jag har en budget på 100k, vad är det roligaste miljöbil jag kan få för pengarna? mest körglädje för dom 100k

caromania Forummoderator
23 juni 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

så vilken är den roligaste miljöbilen just nu då? prisklass så billigt som möjligt i inköp? finns det nån jätterolig och pigg miljöbil? helst max 100.000kr

Nypris 100k? Begagnat 100k?

om jag har en budget på 100k, vad är det roligaste miljöbil jag kan få för pengarna? mest körglädje för dom 100k

Miljöbil kan ju vara ganska brett.

Vad prioriterar du?
Komfort?
0-100?
Toppfart?
Kurvor?
Raggfaktor?
Avundsjukefaktor?
Se ball ut om man är 19?
Se ball ut om man är 49?
Osv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Nypris 100k? Begagnat 100k?

om jag har en budget på 100k, vad är det roligaste miljöbil jag kan få för pengarna? mest körglädje för dom 100k

Miljöbil kan ju vara ganska brett.

Vad prioriterar du?
Komfort?
0-100?
Toppfart?
Kurvor?
Raggfaktor?
Avundsjukefaktor?
Se ball ut om man är 19?
Se ball ut om man är 49?
Osv.

snygg(smaken är som baken)
snabb som fan(0-100)
gärna styling(sänkt osv) inget krav
gärna automat(som håller;))
bakhjulsdrift?

vet att jag drömmer nog, finns nog inget sådant;)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2017 · 13 673 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:

Angående hybridbilar och utsläpp...för femtioelfte gången.
https://t1-cms-4.images.toyota-europe.c … 503494.jpg
Nytt diagram men fortfarande samma faktum, en hybrid är och förblir renare än en konventionell bränslebil under sin livslängd. Så enkelt är det faktiskt.

laddhybrid eller ala toyota style?
fast det är klart beräknad livslängd på en volvo 740 och en prius skiljer ju en hel del...   typ ungefär 50års skillnad så vad förväntar man sig ;-)   men helt ärligt när en prius kostar 30-50k och batterina kostar 40K så är ju bilen förbrukad där.. idag går det att köpa gen1 för dom pengarna  så det är klart om man räknar under hela livslängden som är bråkdelen på en hybrid mot en som går på diesel eller bensin..

Första frågan förstår jag inte alls.

Diagrammet visar utsläpp från de biltyper som är skrivna i diagrammet.
Det gäller alltså utsläpp från Toyotas hybridbilar, inte från Toyotas laddhybrider.

Det finns en uppsjö med liknande diagram presenterandes samma slutsatser för den som orkar och kan söka på nätet.


Ett nimh hybridbatteri till en Prius har aldrig kostat i närheten av 40000kr.

Var får du alla dessa återkommande felaktiga siffror ifrån gällande både batteripriser och hur långt bilarna klarar av att köras innan dom är förbrukade?

Verkligheten är faktiskt en helt annan än den du blir pådyvlad.

batteri priser hittade jag efter googlingar..  var någon priusägare som tyckte att han riskerade att bli lurad när toyota sa att hans batterier behövde bytas vilket inte stämde utan det var någon säkring eller något liknande som gick sönder där skrev han att toyota ville ha 40K för batterier till den.     äger ingen toyota men googla kan jag göra..    vi alla vet att batterier inte håller hur länge som helst... alla har vi haft både tlefoner datorer m.m batterierna slits och det går aldrig att komma ifrån..  vad påstår toyota själva att bytesintervallerna är på?   rätt säker på att det är just batterina som kommer vara det som sätter begräsningarna på livslängden på alla hybrider och elbilar.   medans en vanlig bensin/dieselbil kommer handla om när den mekaniskt inte är lönsam att laga..  men tror det skiljer rätt mycket i pris    men generellt så klart vissa är bättre andra är sämre som med alla fordon.   för livlängden på tex en audi med 1.8tfsi eller 2.0tfsi är hälften av ett batteri till en iphone ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juni 2017 · 14 007 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

om jag har en budget på 100k, vad är det roligaste miljöbil jag kan få för pengarna? mest körglädje för dom 100k

Miljöbil kan ju vara ganska brett.

Vad prioriterar du?
Komfort?
0-100?
Toppfart?
Kurvor?
Raggfaktor?
Avundsjukefaktor?
Se ball ut om man är 19?
Se ball ut om man är 49?
Osv.

snygg(smaken är som baken)
snabb som fan(0-100)
gärna styling(sänkt osv) inget krav
gärna automat(som håller;))
bakhjulsdrift?

vet att jag drömmer nog, finns nog inget sådant;)

Ja där blev det ganska begränsat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Miljöbil kan ju vara ganska brett.

Vad prioriterar du?
Komfort?
0-100?
Toppfart?
Kurvor?
Raggfaktor?
Avundsjukefaktor?
Se ball ut om man är 19?
Se ball ut om man är 49?
Osv.

snygg(smaken är som baken)
snabb som fan(0-100)
gärna styling(sänkt osv) inget krav
gärna automat(som håller;))
bakhjulsdrift?

vet att jag drömmer nog, finns nog inget sådant;)

Ja där blev det ganska begränsat.

/Benny

snygg o snabb då? lite snygg också? helst ska inte  se ut som prius, tål verkligen inte bakdelen av bilen.  0-100  runt 7 sec?

äre möjligt?

Evildan
23 juni 2017 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

laddhybrid eller ala toyota style?
fast det är klart beräknad livslängd på en volvo 740 och en prius skiljer ju en hel del...   typ ungefär 50års skillnad så vad förväntar man sig ;-)   men helt ärligt när en prius kostar 30-50k och batterina kostar 40K så är ju bilen förbrukad där.. idag går det att köpa gen1 för dom pengarna  så det är klart om man räknar under hela livslängden som är bråkdelen på en hybrid mot en som går på diesel eller bensin..

Första frågan förstår jag inte alls.

Diagrammet visar utsläpp från de biltyper som är skrivna i diagrammet.
Det gäller alltså utsläpp från Toyotas hybridbilar, inte från Toyotas laddhybrider.

Det finns en uppsjö med liknande diagram presenterandes samma slutsatser för den som orkar och kan söka på nätet.


Ett nimh hybridbatteri till en Prius har aldrig kostat i närheten av 40000kr.

Var får du alla dessa återkommande felaktiga siffror ifrån gällande både batteripriser och hur långt bilarna klarar av att köras innan dom är förbrukade?

Verkligheten är faktiskt en helt annan än den du blir pådyvlad.

batteri priser hittade jag efter googlingar..  var någon priusägare som tyckte att han riskerade att bli lurad när toyota sa att hans batterier behövde bytas vilket inte stämde utan det var någon säkring eller något liknande som gick sönder där skrev han att toyota ville ha 40K för batterier till den.     äger ingen toyota men googla kan jag göra..    vi alla vet att batterier inte håller hur länge som helst... alla har vi haft både tlefoner datorer m.m batterierna slits och det går aldrig att komma ifrån..  vad påstår toyota själva att bytesintervallerna är på?   rätt säker på att det är just batterina som kommer vara det som sätter begräsningarna på livslängden på alla hybrider och elbilar.   medans en vanlig bensin/dieselbil kommer handla om när den mekaniskt inte är lönsam att laga..  men tror det skiljer rätt mycket i pris    men generellt så klart vissa är bättre andra är sämre som med alla fordon.   för livlängden på tex en audi med 1.8tfsi eller 2.0tfsi är hälften av ett batteri till en iphone ;-)

Runt 17000kr kostar ett nytt hybridbatteri.
Byta det klarar en idiot försedd med en 87-delars Biltemasats på några timmar, det största jobbet är att plocka ur bagagets golv och paneler.
Det är ingen bytesintervall på batterierna utan dom beräknas hålla bilen ut. Det finns mängder med Priusar som rullat 50000mil inom taxinäringen i Sverige och ännu extremare exempel på 100000mil i nere på kontinenten. Det finns undersökningar gjorda av första generationen som rullat 200000miles och där är effektminskningen knappt mätbar, jag har för mig att bilens förbrukning hade ökat med 5% sedan den var spritt ny, på ca 32000mil.
Livslängden på en VAG TFSI är kortare än vad det tog mig att skriva detta. smile

Evildan
23 juni 2017 ·

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

panda666 skrev:

snygg(smaken är som baken)
snabb som fan(0-100)
gärna styling(sänkt osv) inget krav
gärna automat(som håller;))
bakhjulsdrift?

vet att jag drömmer nog, finns nog inget sådant;)

Ja där blev det ganska begränsat.

/Benny

snygg o snabb då? lite snygg också? helst ska inte  se ut som prius, tål verkligen inte bakdelen av bilen.  0-100  runt 7 sec?

äre möjligt?

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/etkAAOSwvKtY-ChZ/s-l225.jpg
För dig Pandan.

Evildan
23 juni 2017 ·
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Vettemannen skrev:

Ja där blev det ganska begränsat.

/Benny

snygg o snabb då? lite snygg också? helst ska inte  se ut som prius, tål verkligen inte bakdelen av bilen.  0-100  runt 7 sec?

äre möjligt?

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/e … s-l225.jpg
För dig Pandan.

wow nu börjar det likna nått^^ ser finare ut. ska kolla närmare efter styling till den

Evildan
23 juni 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

snygg o snabb då? lite snygg också? helst ska inte  se ut som prius, tål verkligen inte bakdelen av bilen.  0-100  runt 7 sec?

äre möjligt?

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/e … s-l225.jpg
För dig Pandan.

wow nu börjar det likna nått^^ ser finare ut. ska kolla närmare efter styling till den

Men du som är gay på sedaner kanske ska leta efter en sådan här istället?
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mye=2002

Amazon_123GT Driifter;)
23 juni 2017 · 1 630 Inlägg

Tror inte på de där skitet än. De går åt så jävla mycket energi o tillverka en ny bil så knappt lönt mot o köra en gammal som är gjord för o hålla mot de nya som har inbyggda fel o allt ska lagas med att byta enheter för att vilken scimpans som helst ska kunna vara bilmeck . Syns de inga felkoder i datorn är bilen hel

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
panda666
23 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/e … s-l225.jpg
För dig Pandan.

wow nu börjar det likna nått^^ ser finare ut. ska kolla närmare efter styling till den

Men du som är gay på sedaner kanske ska leta efter en sådan här istället?
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mye=2002

ugh tror nog dom nyare är mycket finare. försöker hitta styling sidor men verkar som att det inte finns jättemånga ställen som man kan köpa styling delar. sc styling hade en ganska dyr kjolpaket till prius men kostar närmare 13k. ska kolla ebay

Evildan
23 juni 2017 ·

panda666 skrev:

Evildan skrev:

panda666 skrev:

wow nu börjar det likna nått^^ ser finare ut. ska kolla närmare efter styling till den

Men du som är gay på sedaner kanske ska leta efter en sådan här istället?
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mye=2002

ugh tror nog dom nyare är mycket finare. försöker hitta styling sidor men verkar som att det inte finns jättemånga ställen som man kan köpa styling delar. sc styling hade en ganska dyr kjolpaket till prius men kostar närmare 13k. ska kolla ebay

Finns mängder, speciellt i Japan.

Här ett företag i Californien: http://www.bodykits.com/ag-1324347.1324 … prius.html

Evildan
23 juni 2017 ·

Något dylikt och lite plast på den?
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 11&w=1
Från hösten 2012 är dom faceliftade.
Stor skärm, aux, backkamera, LED, nyckelfritt start stopp samt upplåsning/låsning av bilen, rattkontroller för klima och telefon samt givetvis media, HUD projicerar hastigheten i vindrutan. Detta ovan är alltså standardutrustning på facelift.
Business T2 och Executive har mycket mer godis såsom LED strålkastare radar automatisk fickparkering solceller navigator med mera med mera.

Djo
23 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Tror inte på de där skitet än. De går åt så jävla mycket energi o tillverka en ny bil så knappt lönt mot o köra en gammal som är gjord för o hålla mot de nya som har inbyggda fel o allt ska lagas med att byta enheter för att vilken scimpans som helst ska kunna vara bilmeck . Syns de inga felkoder i datorn är bilen hel

Är idag inte lönsamt för kund om en bilmekaniker ska stå och reparera delar heller, tar mer tid och kommer kosta mer i slutändan pga arbetstidskostnaderna.

Om en modern bil har ett elektroniskt fel på motorn tex lär du läsa ut felkoder, men det är inte alltid det finns felkoder. Vanligt viss är det inte lönt bytta delar på måfå bara för att varken för kund eller verkstad.

Därför vi har felkoder att gå efter och få en hint om problemet. Men ibland kan man hitta och lösa problemet ändå men en felkod är alltid en bra början.

Mvh en schimpans.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
24 juni 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:

Evildan skrev:

Men du som är gay på sedaner kanske ska leta efter en sådan här istället?
https://mobil.blocket.se/hela_sverige?c … p;mye=2002

ugh tror nog dom nyare är mycket finare. försöker hitta styling sidor men verkar som att det inte finns jättemånga ställen som man kan köpa styling delar. sc styling hade en ganska dyr kjolpaket till prius men kostar närmare 13k. ska kolla ebay

Finns mängder, speciellt i Japan.

Här ett företag i Californien: http://www.bodykits.com/ag-1324347.1324 … prius.html

kör du på din helt standard? alltså ingen styling alls? varför släpper dom inte en sport version där den är sänkt och stylad?^^ folk som mig skulle kanske dra blicken ditåt flera gånger. den skulle iaf inte se tråkig ut då, och att den inte går sönder så ofta samt är billig i drift är ett plus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang