Bromsvätska - Volvo 850

Mr_Lööf
24 juni 2017 · 1 909 Inlägg

turbodeath skrev:
bromsbeläggen behöver inte vara slitna...utan det kan läcka från hydralikpumpen med...samnt oftast så kanske man inte ens tänker på en liten pöl i garaget eller parkeringsplatsen för det kan ju vara pölar innan med.

Man märker rätt snabbt om man har ett läckage och som jag skrev har man inget synligt läckage så är beläggen i behov av byte.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
turbodeath
24 juni 2017 · 2 452 Inlägg

hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

döden kommer tillbaka
viccoA
24 juni 2017 · 3 109 Inlägg

turbodeath skrev:
hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

Jo men det tillhör undantagsfallen.

Fyller man upp bromsvätskebehållaren när beläggen är slitna blir det en massa spill när man sen ska byta beläggen.

Mr_Lööf
24 juni 2017 · 1 909 Inlägg

turbodeath skrev:
hade  helt nya belägg o nya slangar o nog fasen försvann det bromsvätska sakta men säkert,då hydralpumpen var kass underifrån....o nej inga pölar fanns...

Där har du två synliga tecken på att systemet har en läcka. Ett, det försvinner bromsvätska. Två, du såg läckan när du felsökte.

Ser man att det försvinner bromsvätska ska man kolla upp varför, då det är ett slutet system. Men ja behöver inte alltid ge en gigantisk pöl utan små droppar.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
BasGalen
7 juli 2017 · 111 Inlägg

Tog in den på verkstaden och dom gjorde något med bromskivorna men saknas endå en del bromsvätska så tänkte köpa en burk DOT4 och fylla på. Antar att man inte måste blöda hela systemet utan bara fylla på?

torsen
10 juli 2017 · 7 230 Inlägg

För att ge en enkel fråga ett omständligt svar..............
Vartefter bromsbeläggen slits så åtgår mer bromsvätska för att "trycka ut" beläggen.
Min-nivån är satt med god marginal.
Även när nivån är så låg att skiljeväggen mellan kretsarna syns har du full bromsverkan.

Som skrivits ovan så är det inte tillrådligt att fylla på bromsvätska upp till MAX-markeringen om du har slitna bromsar.
Vid beläggbytet finns stor risk att bromsvätskan "svämmar över" när du pressar tillbaka kolvarna.
Bromsvätska är bland det mest aggressiva bland färgborttagningsmedel.
När färgen är borta så kommer rosttrollen stormande.
Skölj med rent vatten eller helst med basiskt medel i,  t ex flytande tvål eller diskmedel etc.

Vatten i bromsvästskan medför minst två saker.
Vatten får (de flesta) metaller att oxidera = rosta - vilket händer i bromssystemen.
Vatten i bromsvätskan medför att kokpunkten sänks så att s k ångblåsor uppstår och pedalen går i botten om/då bromsarna överhettas.

Byt därför bromsvätska.
Sug upp allt i behållare och fyll på med ny bromsvätska.
Börja tömningen vid den luftnippel som är längst från huvudcylinderns behållare.
Var aktsam så du inte tömmer behållaren någon gång under operationen.
Skulle du råka pumpa in luft i ABS-blocket kan det bli ett helv#&%?e att få bort luften.
Går inte med pumpmetoden.
Sugmetoden behöver då användas = verkstad.

Tro mig, jag har med pumpmetoden lyckats få in luft i ABS-blocket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang