it_mutt
Avstängd
24 juni 2017
· 10 388 Inlägg
totte1015 skrev:
En liten "kul" fråga jag tänkte höra om bara,
Körde igår 1.9mil utan oljelock (10/10 idiotiskt att glömma sätta på oljelocket jag vet)
Hela vägen var i princip 100km/h och när jag väl sakta in kände jag bränd lukt, så fort jag stanna och öppnade motorn var det ju såklart olja över HELA motorrummet, och det rök som faaaaan från grenröret.
Fick göra en redig polacklösning för att ta mig hemåt och hitta oljelocket igen, hittade det där jag trodde, så det löste ju sig så.
Men det jag är lite nyfiken är, var det nära att det hade blivit motorbrand? Grenröret är ju ganska jädra varmt, och så som det rykte, fyfaaan alltså.
Roligt att höra egna erfarenheter/fakta om vad som hade kunnat hända, hur jag skulle ha gjort om det hade börjat brinna
Det är lite beroende på motoroljan i sig, men, flampunkten för motorolja ligger ganska vanligen vid 200-250c.
Flampunkten i sig är egentligen inte superintressant. Det är ju bara temperaturen då, i detta fall, motoroljan avger så pass mycket brännbara gaser att de när dessa blandas med syret, -kan- börja brinna (ja eller för all del; explodera), inte då det per automatik gör det. Tändtemperaturen däremot är intressant. Det är alltså den temp som behövs för självantändning. I detta fall hur varm ytan (grenröret ex.vis) behöver vara för att tända blandningen av oljans gas och syret. Den i sin tur är vanligtvis långt högre än vad flampunkten är. Vill man kan man givetvis även blanda in termisk tändpunkt, det är i sin tur när ingen låga (eller gnista alls) behövs för att något ska självantända. För bensin ska omgivningstemperaturen vara runt 400c. Bensinens flampunkt däremot ligger redan vid -40c (ja...minus). Nästa "problem" (om man så vill) är att har du en flampunkt som är högre än omgivningstemperaturen (motorrummet i sig håller ju ex.vis inte 250c), så måste man antingen ha en gnista (eller låga) eller finfördela det/gaserna (via ex.vis ett munstycke) så att du får en optimal blandning mellan den antändbara gasen och syret. I det senare fallet behövs inte (alltid) en låga eller gnista.
Med detta då inte sagt att det inte händer, för det gör det. Men, det ska till en hel del för att få till, i brist på mer passande uttryck, bra förhållande, för det hela.
Senast redigerat av it_mutt (24 juni 2017)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!