HG_ skrev:
Ja, j----r, detta känner jag igen. Det är bara bita i det sura äpplet & följa varje kabel & se var den går hän.
(Om det inte finns på el-schemat förstås.)
Ha tålamod, så kommer du fixa detta.
Hm, Varför kan man aldrig få bita i ett stort fint sött äpple.
Ja jag ska skala upp hela kabelstammen ända inne ifrån säkringsdosan ut till motorrummets säkringsdosa och fram till motorns ECU så kanske det ljusnar.
Måste bara demontera Bromsservo och ABS-hydrauliken då den sitter ovanpå kabelstammen.
Har dock lyckats klura ut motorstyrningens relä och bränslepumpsrelät, var det ska ligga ström och så vidare.
Har även lyckats mäta mig fram till vart kablaget till den elektroniska gaspedalen tar vägen in i ECU.
Ett litet steg på vägen.
Det största problemet att lösa känns dock som själva startspärren. Man vill ju inte göra något dumt där så man pajar något. Friskt kopplat = mycket rök, stor eld...
Har lyckats komma fram till att den röda kabeln ska gå till ständig 12 volt, den kabeln går till säkringsdosan där den är kopplad på ständig ström på innerbelysningens relä.
Den brunvita kabeln bredvid vet jag inte var den tar vägen, men den försvinner ut i motorrummet... kanske till ECU?
Nästa brunvita kabel där bredvid går till OBD uttaget PIN 7
Nästa kabel som är helbrun går till jord.
Nästa kabel som är brunblå går till instrumentpanelen och en diod där i med en nyckelsymbol, undra om den behöver vara med i Kadetten och om det i så fall måste vara en diod eller om det går med en svag glödlampa?? Hm.
Den brunblåa kabeln delar sig också innan den kommer fram till instrumentpanelen och går vidare ut i motorrummet. Har inte kommit fram till vart. Troligen går den nog till ECU.
Den sista brun-violetta kabeln går till en liten styrenhet på vänster A-stolpe, har kommit fram till att det är styrenheten för centrallås och larmsystem.
Den kabeln ser jag som ett litet problem... Vart jag ska göra med den? Funderar på att fimpa den för att se om bilen startar ändå, men det finns ju alltid risker med att fimpa kablar...
vw_audi skrev:
Jag röstar på den utan skruvskallar, den är i mina ögon mest klassisk. Sen brukar den även finnas i olika bredd. så man kan ha en riktigt bred bakfälg om man vill. Har sett många escorter som kör rally med skärmbreddare bak som har riktigt breda bakfälgar i den modellen :-)
JA! Så får det bli! Varför ska man krångla till det?
Då var det bestämt! Tänk vad enkelt det var egentligen. Tack för hjälpen!