Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
25 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Vad är det mest pålitligast/billigast att äga just nu då? om man verkligen skiter i allt och går bara på 4 dörrar sedan super billigt och pålitligt, låda skiter man i bara allt håller. Är det prius som gäller då? eller finns det nått som är ännu bättre än prius? vad tycker herrskapet.  och tänkte ifall man hade runt max 50-60k att handla för.

Tröttnat på att skruva?
Prius genIII är bra mycket trevligare än tidigare modell. Fast den ligger väl på strax under en hundring fortfarande. Valfri Toyota annars.

EDIT: Vår 10 år gamla genII har snart rullat 18000 mil. Bara går.

Jag blev tilltalad av en 60+ herre, med typiskt raggarutseende, igår på en stormarknadsparkering, han undrade om jag var nöjd med bilen. Jag svarade givetvis som det är att jag var skitnöjd med både funktionen och dom låga ägandekostnaderna. Han såg lite fundersam ut och jag tänkte att nu kommer den sedvanliga tröttande harangen. Han vände sig om med handen i en visande gest och sade: "Den där köpte jag spritt ny 2005 och vi har kört 29000mil med den sedan dess och vi har aldrig ägt en bättre bil! Vi funderar på att köpa en spritt ny igen, du som kör plugin, hur tror du den nya är? Bakom hans stora handflata skymtade jag en välputsad Prius. Mannen fortsatte: "Hade en 960 3.0 aut innan i 10år, köpte den ny 1995 och den var alldeles för ofta på verkstaden. Vi hade hört om den här nya hybridbilen så vi testade, vi kommer nog alltid ha en sådan som huvudfordon vid sidan av jänkarna. Du förstår jag har ett intresse för usabilar helst 50-tals men vi måste ha en fungerande bruksbil också ute på bystan."
Jag såg nog paff ut och bekräftade att hans tankar om nya pluginen stämde överens med mina.
Vi småpratade lite till och bytte telefonnummer för framtida kontakt.
Fan vad jag blev förvånad då arketypen inte alls stämde överens med fordonet.

Evildan
25 juni 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Ja de är ju mitt syfte.   Glöm inte alla tillbehören till vagnen när du är igång. Ta alla tillbehör till bilen så har du inte missat något wink

Jag är säker på att de går smile

Nu har jag ju en jkl bra transportör som jag ännu inte ledsnat på samt att den är relativt nyinköpt, men framöver kommer det trilla in en när det hittas till inbytespengar.
Barnvagnen lockar faktiskt mer i nuläget efter att läst mer om den. Blir nog en Emmaljunga till våren -18 för fröken att sitta i, det tipset är jag dig tacksam för.

Härligt att höra att du vill ha Svenskt smile   Det glädjer mig faktiskt.
Synd att de inte finns fler svenska bilmärken så man faktiskt hade kunnat överväga det, men volvo har inga alternativ alls för de ändamål man vill ha, supersnål och miljöbil sad

Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

nån som vet hur bra lexus håller för burns och lite donuts? sladda runt lite på parkeringen? håller automat lådan eller kommer den säga upp sig som andra automater;)? nu tänker jag inte köra som ett svin varje dag men tänkte under snöväder eller när det är väldigt regnigt ute att man sladdar några sekunder på parkeringen innan man lämnar bilfan på parkering.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 467 Inlägg

panda666 skrev:
nån som vet hur bra lexus håller för burns och lite donuts? sladda runt lite på parkeringen? håller automat lådan eller kommer den säga upp sig som andra automaterwink? nu tänker jag inte köra som ett svin varje dag men tänkte under snöväder eller när det är väldigt regnigt ute att man sladdar några sekunder på parkeringen innan man lämnar bilfan på parkering.

Vad har du fått det ifrån? Normalt sett håller de utmärkt. Undantag finns givetvis precis som för manuella...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
nån som vet hur bra lexus håller för burns och lite donuts? sladda runt lite på parkeringen? håller automat lådan eller kommer den säga upp sig som andra automaterwink? nu tänker jag inte köra som ett svin varje dag men tänkte under snöväder eller när det är väldigt regnigt ute att man sladdar några sekunder på parkeringen innan man lämnar bilfan på parkering.

Vad har du fått det ifrån? Normalt sett håller de utmärkt. Undantag finns givetvis precis som för manuella...

a helt knäppt^^ skulle du säga att automaten i lexus håller bra? även för lite stryk några minuter ibland då o då? lite på vinter tex

xXSammy
25 juni 2017 · 6 569 Inlägg

håller de fär hemtjänst- och hyrbilar håller de för allt

Senast redigerat av xXSammy (25 juni 2017)

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 467 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
nån som vet hur bra lexus håller för burns och lite donuts? sladda runt lite på parkeringen? håller automat lådan eller kommer den säga upp sig som andra automaterwink? nu tänker jag inte köra som ett svin varje dag men tänkte under snöväder eller när det är väldigt regnigt ute att man sladdar några sekunder på parkeringen innan man lämnar bilfan på parkering.

Vad har du fått det ifrån? Normalt sett håller de utmärkt. Undantag finns givetvis precis som för manuella...

a helt knäppt^^ skulle du säga att automaten i lexus håller bra? även för lite stryk några minuter ibland då o då? lite på vinter tex

Inte den blekaste aning. Men har inte sett någon tråd om rasad automat på en  sådan någon gång. Däremot så brukar v.... Det var inget. Evildan vet säkerligen mer.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Vad har du fått det ifrån? Normalt sett håller de utmärkt. Undantag finns givetvis precis som för manuella...

a helt knäppt^^ skulle du säga att automaten i lexus håller bra? även för lite stryk några minuter ibland då o då? lite på vinter tex

Inte den blekaste aning. Men har inte sett någon tråd om rasad automat på en  sådan någon gång. Däremot så brukar v.... Det var inget. Evildan vet säkerligen mer.

brukar vad?^^ lite trött på köra manuelt o växla hela tiden, tänkte om det finns nån bra automat som håller ett bra tag, som pallar lite stryk också då o då.

caromania Forummoderator
25 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Vad har du fått det ifrån? Normalt sett håller de utmärkt. Undantag finns givetvis precis som för manuella...

a helt knäppt^^ skulle du säga att automaten i lexus håller bra? även för lite stryk några minuter ibland då o då? lite på vinter tex

Inte den blekaste aning. Men har inte sett någon tråd om rasad automat på en  sådan någon gång. Däremot så brukar v.... Det var inget. Evildan vet säkerligen mer.

På min kan man inte stänga av både antispinn och antisladd vilket gör att det inte går att leka.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MaskinarN
25 juni 2017 · 500 Inlägg

Leka med automat är ju döfött tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 467 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

a helt knäppt^^ skulle du säga att automaten i lexus håller bra? även för lite stryk några minuter ibland då o då? lite på vinter tex

Inte den blekaste aning. Men har inte sett någon tråd om rasad automat på en  sådan någon gång. Däremot så brukar v.... Det var inget. Evildan vet säkerligen mer.

På min kan man inte stänga av både antispinn och antisladd vilket gör att det inte går att leka.

Sant. Samma på min 300C. Finns ett snällt läge som tillåter lite "drift" men det är rätt värdelöst. På AMG:n går ESP att stänga av helt dock. Den ritar gärna svarta streck om man stämplar fullt på motorvägen i 120 km/h. Fast den är varken miljöbil eller ens speciellt pålitlig. Rätt usel igäntligeen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 467 Inlägg

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2017 · 14 041 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

Däri ligger nog problemet!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

fan också,  blir bmw dåwink stänga av antisladd och skrota efter att man har roligt. nä men skämt åsido man kan alltså inte leka så mycket med en lexus? går ej att stänga av antisladd? tror att jag såg en knapp bredvid ratten där det gick?

MaskinarN
25 juni 2017 · 500 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

Tror inte det är många som delar din uppfattning där, utan handbroms och kopplingsdump har man inte i närheten av samma kontroll.

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juni 2017 · 14 041 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

fan också,  blir bmw dåwink stänga av antisladd och skrota efter att man har roligt. nä men skämt åsido man kan alltså inte leka så mycket med en lexus? går ej att stänga av antisladd? tror att jag såg en knapp bredvid ratten där det gick?

På vissa bilar kan du stänga av det till en viss gräns men inte helt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
25 juni 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

MaskinarN skrev:
Leka med automat är ju döfött tongue

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

fan också,  blir bmw dåwink stänga av antisladd och skrota efter att man har roligt. nä men skämt åsido man kan alltså inte leka så mycket med en lexus? går ej att stänga av antisladd? tror att jag såg en knapp bredvid ratten där det gick?

Jo du kan stänga av det ena men inte det andra, så det blir ju igengliken automatiskt så att du inte kan kontrollera det. Annars får du väl köra utan tanklock eller nåt så du framkallar lysande motorlampa, då stängs nämligen VSC av och bilen blir ett monster att köra i halkan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Kan man inte leka med automat kan man inte köra bil. Eller har för lite mos under huven big_smile

fan också,  blir bmw dåwink stänga av antisladd och skrota efter att man har roligt. nä men skämt åsido man kan alltså inte leka så mycket med en lexus? går ej att stänga av antisladd? tror att jag såg en knapp bredvid ratten där det gick?

Jo du kan stänga av det ena men inte det andra, så det blir ju igengliken automatiskt så att du inte kan kontrollera det. Annars får du väl köra utan tanklock eller nåt så du framkallar lysande motorlampa, då stängs nämligen VSC av och bilen blir ett monster att köra i halkan.

heh finns alltså alltid ett sätt men känns lite jobbigt plus att motorlampan ska börja lysa.
kanske inte riktigt optimalt. får väl köpa en prius och rwd konvertera den.-

caromania Forummoderator
25 juni 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

fan också,  blir bmw dåwink stänga av antisladd och skrota efter att man har roligt. nä men skämt åsido man kan alltså inte leka så mycket med en lexus? går ej att stänga av antisladd? tror att jag såg en knapp bredvid ratten där det gick?

Jo du kan stänga av det ena men inte det andra, så det blir ju igengliken automatiskt så att du inte kan kontrollera det. Annars får du väl köra utan tanklock eller nåt så du framkallar lysande motorlampa, då stängs nämligen VSC av och bilen blir ett monster att köra i halkan.

heh finns alltså alltid ett sätt men känns lite jobbigt plus att motorlampan ska börja lysa.
kanske inte riktigt optimalt. får väl köpa en prius och rwd konvertera den.-

Sedan har jag ju ingen aning om hur det är på d nyare, t ex is300h. Den är lite slö i mitt tycke, men det kan vara så att man luras av att kraften kommer så jämnt och fint med cvt-lådan. Jag var egentligen ganska imponerad av is300h, större invändigt än jag trodde och fällbart säte. Lite enklare än min GS dock, lite mer som en vanlig bil typ Mercedes, BMW, Audi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

caromania skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Jo du kan stänga av det ena men inte det andra, så det blir ju igengliken automatiskt så att du inte kan kontrollera det. Annars får du väl köra utan tanklock eller nåt så du framkallar lysande motorlampa, då stängs nämligen VSC av och bilen blir ett monster att köra i halkan.

heh finns alltså alltid ett sätt men känns lite jobbigt plus att motorlampan ska börja lysa.
kanske inte riktigt optimalt. får väl köpa en prius och rwd konvertera den.-

Sedan har jag ju ingen aning om hur det är på d nyare, t ex is300h. Den är lite slö i mitt tycke, men det kan vara så att man luras av att kraften kommer så jämnt och fint med cvt-lådan. Jag var egentligen ganska imponerad av is300h, större invändigt än jag trodde och fällbart säte. Lite enklare än min GS dock, lite mer som en vanlig bil typ Mercedes, BMW, Audi.

ja som du sa, lite för klen för min smak med. försökte stänga av antisladd även på den med men hände absolut ingenting, kanske den med bara bensinare vore nått eller bensin turbo som den har också. men vågar inte säga att det kommer gå att spinna om dom har samma låda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang