Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Christian S
25 juni 2017 · 4 816 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Härligt att höra att du vill ha Svenskt smile   Det glädjer mig faktiskt.
Synd att de inte finns fler svenska bilmärken så man faktiskt hade kunnat överväga det, men volvo har inga alternativ alls för de ändamål man vill ha, supersnål och miljöbil sad

Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 457 Inlägg

panda666 skrev:

caromania skrev:

panda666 skrev:

heh finns alltså alltid ett sätt men känns lite jobbigt plus att motorlampan ska börja lysa.
kanske inte riktigt optimalt. får väl köpa en prius och rwd konvertera den.-

Sedan har jag ju ingen aning om hur det är på d nyare, t ex is300h. Den är lite slö i mitt tycke, men det kan vara så att man luras av att kraften kommer så jämnt och fint med cvt-lådan. Jag var egentligen ganska imponerad av is300h, större invändigt än jag trodde och fällbart säte. Lite enklare än min GS dock, lite mer som en vanlig bil typ Mercedes, BMW, Audi.

ja som du sa, lite för klen för min smak med. försökte stänga av antisladd även på den med men hände absolut ingenting, kanske den med bara bensinare vore nått eller bensin turbo som den har också. men vågar inte säga att det kommer gå att spinna om dom har samma låda.

Du har väl koll på läget men har du provat att hålla in ESP-knappen i 10-12 sekunder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juni 2017 · 17 457 Inlägg

Christian S skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Härligt att höra att du vill ha Svenskt smile   Det glädjer mig faktiskt.
Synd att de inte finns fler svenska bilmärken så man faktiskt hade kunnat överväga det, men volvo har inga alternativ alls för de ändamål man vill ha, supersnål och miljöbil sad

Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

I kvarteret rullar det många XC90 T8. De är väl hybrider? Dock inte hört någon med maskin igång. Verkar rulla på el rätt ofta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
25 juni 2017 ·

Christian S skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Härligt att höra att du vill ha Svenskt smile   Det glädjer mig faktiskt.
Synd att de inte finns fler svenska bilmärken så man faktiskt hade kunnat överväga det, men volvo har inga alternativ alls för de ändamål man vill ha, supersnål och miljöbil sad

Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

V60 hybrid från 439000
Auris hybrid (är väl konkurrent?) från 217900


Vansinne hos volvo för en minibil :p

panda666
25 juni 2017 · 4 250 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:

caromania skrev:

Sedan har jag ju ingen aning om hur det är på d nyare, t ex is300h. Den är lite slö i mitt tycke, men det kan vara så att man luras av att kraften kommer så jämnt och fint med cvt-lådan. Jag var egentligen ganska imponerad av is300h, större invändigt än jag trodde och fällbart säte. Lite enklare än min GS dock, lite mer som en vanlig bil typ Mercedes, BMW, Audi.

ja som du sa, lite för klen för min smak med. försökte stänga av antisladd även på den med men hände absolut ingenting, kanske den med bara bensinare vore nått eller bensin turbo som den har också. men vågar inte säga att det kommer gå att spinna om dom har samma låda.

Du har väl koll på läget men har du provat att hålla in ESP-knappen i 10-12 sekunder?

hah nej inte så länge, såg ju ett klipp på tuben också när nån snubbe försökte drifta med is 300h , det gick men han tyckte att det var jobbigt^^ dom andra rwd bilarna är rent ut sagt mycket lättare/roligare att sladda med tyvärr. om inte lexus har nån maskin som är mindre/sladdvänlig nånstans nån modell^

Evildan
25 juni 2017 ·

Christian S skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:
Härligt att höra att du vill ha Svenskt smile   Det glädjer mig faktiskt.
Synd att de inte finns fler svenska bilmärken så man faktiskt hade kunnat överväga det, men volvo har inga alternativ alls för de ändamål man vill ha, supersnål och miljöbil sad

Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

Trodde det bara var V60 som fanns som laddhybrid?
Då har jag tydligen missat ngt.

Evildan
25 juni 2017 ·

Muttley skrev:

Christian S skrev:

Evildan skrev:
Jag försöker handla inhemskt så gott det går utefter de alternativ som finns.
9000kr med tillbehör för en bra vagn är överkomligt. 
Volvo? Är inte det kinesiskt fortfarande? wink
Miljöbil med sladd i kombinationen elmotor och överdrivet stor omodern dieselmotor klingar illa för mig.
T3-motorn från i grunden är från Ford i kombination med en lagom stark elmotor skulle nog locka fler köpare, speciellt om priset motsvarade teknikinnehållet bättre.

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

V60 hybrid från 439000
Auris hybrid (är väl konkurrent?) från 217900


Vansinne hos volvo för en minibil :p

Men till Volvos försvar så är den laddbar.
Läste på lite om Volvos Twin Engine och vad jag helt missat är att dom har begåvats med sladd för laddning. Nu vet jag inte varför jag kunnat missa något så stort, om det är jag som haft huvudet i sanden eller några PR-människor borde få smäll på fingrarna kan jag inte avgöra.
Med den av mig efterlysta motorkonfigurationen dessutom, strålande, även om effektuttaget förefaller för mig onödigt i en familjebil som V90 även om den kostar över 600000kr.

Senast redigerat av Evildan (26 juni 2017)

Muttley
25 juni 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Christian S skrev:

det är ju bara i V60 hybrid som det sitter en dieselmotor, i nya XC60 och i 90 bilarna sitter det en bensinmotor, du kanske har sett någon? det är dom som det står T8 på.

själv kör jag en V60 D4 ´16 som är miljöklassad så den är skattebefriad tom 2021-02-28

V60 hybrid från 439000
Auris hybrid (är väl konkurrent?) från 217900


Vansinne hos volvo för en minibil :p

Men till Volvos försvar så är den laddbar.
Läste på lite om Volvos Twin Engine och vad jag helt missat är att dom har begåvats med sladd för laddning. Nu vet jag inte varför jag kunnat missa något så stort, om det är jag som haft huvudet i sanden eller några PR-människor borde få smäll på fingrarna kan jag inte avgöra.
Med den av mig efterlysta motorkonfigurationen dessutom, strålande, även om effektuttaget förefaller för mig onödigt i en familjebil som V90 även om den kostar över 600000kr.

Jag visste om xc90 enbart för en i vår by har en sån och den står dygnet runt med en kabel i sig.

Att lägga över 400 på en volvo är vansinne om man inte kan betala den cash,  fast då skulle jag köpt något annat ändå smile

Djo
25 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Muttley skrev:

V60 hybrid från 439000
Auris hybrid (är väl konkurrent?) från 217900


Vansinne hos volvo för en minibil :p

Men till Volvos försvar så är den laddbar.
Läste på lite om Volvos Twin Engine och vad jag helt missat är att dom har begåvats med sladd för laddning. Nu vet jag inte varför jag kunnat missa något så stort, om det är jag som haft huvudet i sanden eller några PR-människor borde få smäll på fingrarna kan jag inte avgöra.
Med den av mig efterlysta motorkonfigurationen dessutom, strålande, även om effektuttaget förefaller för mig onödigt i en familjebil som V90 även om den kostar över 600000kr.

Jag visste om xc90 enbart för en i vår by har en sån och den står dygnet runt med en kabel i sig.

Att lägga över 400 på en volvo är vansinne om man inte kan betala den cash,  fast då skulle jag köpt något annat ändå smile

Idag finns det knappt en volvo värd att köpa ny för under 400 tusen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
25 juni 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Men till Volvos försvar så är den laddbar.
Läste på lite om Volvos Twin Engine och vad jag helt missat är att dom har begåvats med sladd för laddning. Nu vet jag inte varför jag kunnat missa något så stort, om det är jag som haft huvudet i sanden eller några PR-människor borde få smäll på fingrarna kan jag inte avgöra.
Med den av mig efterlysta motorkonfigurationen dessutom, strålande, även om effektuttaget förefaller för mig onödigt i en familjebil som V90 även om den kostar över 600000kr.

Jag visste om xc90 enbart för en i vår by har en sån och den står dygnet runt med en kabel i sig.

Att lägga över 400 på en volvo är vansinne om man inte kan betala den cash,  fast då skulle jag köpt något annat ändå smile

Idag finns det knappt en volvo värd att köpa ny för under 400 tusen.

Nej exakt.  Ingen bil för den vanliga familjen längre.  Bara för människor med högre lön eller pensionärer som inte vet var de ska göra av pengarna innan de ska ned i lådan.

Christian S
26 juni 2017 · 4 816 Inlägg

vill ni ha en volvo som enbart går på el så finns C30 Electric.
några länkar om den
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater … ng-118585/
http://www.plugincars.com/volvo-c30-electric

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
xXSammy
26 juni 2017 · 6 569 Inlägg

C30 electric finns bara på beg marknaden idag? Ungefär lika stor flopp som Focus electric

De/Dem
Djo
26 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Jag visste om xc90 enbart för en i vår by har en sån och den står dygnet runt med en kabel i sig.

Att lägga över 400 på en volvo är vansinne om man inte kan betala den cash,  fast då skulle jag köpt något annat ändå smile

Idag finns det knappt en volvo värd att köpa ny för under 400 tusen.

Nej exakt.  Ingen bil för den vanliga familjen längre.  Bara för människor med högre lön eller pensionärer som inte vet var de ska göra av pengarna innan de ska ned i lådan.

Ändå köper svenson svenson barnfamiljer v90,is för 6-700 tusen. Sett många xc90 T8 Fullsmetade som går loss på 1,2 miljoner så pengar verkar finnas ute hoss folket ändå.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
26 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Idag finns det knappt en volvo värd att köpa ny för under 400 tusen.

Nej exakt.  Ingen bil för den vanliga familjen längre.  Bara för människor med högre lön eller pensionärer som inte vet var de ska göra av pengarna innan de ska ned i lådan.

Ändå köper svenson svenson barnfamiljer v90,is för 6-700 tusen. Sett många xc90 T8 Fullsmetade som går loss på 1,2 miljoner så pengar verkar finnas ute hoss folket ändå.

Jo pengar finns därute, inget tvivel om saken - vilket (igenkligen) gör ursprungsfrågan ännu mer "aktuell".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
26 juni 2017 · 6 569 Inlägg

Väntar ivrigt på att en av deltagarna i lyxfällan har en ny Volvo bil värde 800k och belönad upp till 15 i månaden

De/Dem
caromania Forummoderator
26 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

panda666 skrev:
Vad är det mest pålitligast/billigast att äga just nu då? om man verkligen skiter i allt och går bara på 4 dörrar sedan super billigt och pålitligt, låda skiter man i bara allt håller. Är det prius som gäller då? eller finns det nått som är ännu bättre än prius? vad tycker herrskapet.  och tänkte ifall man hade runt max 50-60k att handla för.

Tröttnat på att skruva?
Prius genIII är bra mycket trevligare än tidigare modell. Fast den ligger väl på strax under en hundring fortfarande. Valfri Toyota annars.

EDIT: Vår 10 år gamla genII har snart rullat 18000 mil. Bara går.

Jag blev tilltalad av en 60+ herre, med typiskt raggarutseende, igår på en stormarknadsparkering, han undrade om jag var nöjd med bilen. Jag svarade givetvis som det är att jag var skitnöjd med både funktionen och dom låga ägandekostnaderna. Han såg lite fundersam ut och jag tänkte att nu kommer den sedvanliga tröttande harangen. Han vände sig om med handen i en visande gest och sade: "Den där köpte jag spritt ny 2005 och vi har kört 29000mil med den sedan dess och vi har aldrig ägt en bättre bil! Vi funderar på att köpa en spritt ny igen, du som kör plugin, hur tror du den nya är? Bakom hans stora handflata skymtade jag en välputsad Prius. Mannen fortsatte: "Hade en 960 3.0 aut innan i 10år, köpte den ny 1995 och den var alldeles för ofta på verkstaden. Vi hade hört om den här nya hybridbilen så vi testade, vi kommer nog alltid ha en sådan som huvudfordon vid sidan av jänkarna. Du förstår jag har ett intresse för usabilar helst 50-tals men vi måste ha en fungerande bruksbil också ute på bystan."
Jag såg nog paff ut och bekräftade att hans tankar om nya pluginen stämde överens med mina.
Vi småpratade lite till och bytte telefonnummer för framtida kontakt.
Fan vad jag blev förvånad då arketypen inte alls stämde överens med fordonet.

Var det inte de som var gjorda av svenskt stål etc etc jada jabba dabba?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
_______
26 juni 2017 · 107 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Debatten är viktig.

Och detta tror jag är det viktigaste: (Avslutningen ur samma artikel.)

Debatt skapar i regel frågeställningar som i sin tur generar utveckling, om debattörerna inte "tittar i backspegeln" som det skrivs i artikeln.

Alla kan göra en Marjasin:
"Forskarna på IVL tycker därför inte deras studie är skäl att ifrågasätta elbilsrevolutionen." Står det i artikeln.

Fler tillverkare av både batterier och bilarna som helhet utnyttjar vindkraft, solceller eller vattenkraft. BMW i3 byggs i en fabrik med egna vindkraftverk samt nyttjar energin från vattenkraftverk. Efter samarbetet med världens största biltillverkare har dom även fått tillgång till välbeprövade hybridsystem och alternativa råvaror och tillverkningsprocessen av bioplast. En liten del av världens nickelproduktion används till personbilshybridbatterier, en betydligt större andel brukas till kromade grillar till Amerikanska pickuper och SUVs.

Tror du verkligen att detta gänget vet vad "en Marjasin" är? Tveksamt...

Så ja, alla har välan haft "klipp och klistra" i plugget...

_______
26 juni 2017 · 107 Inlägg

Fler tillverkare av både batterier och bilarna som helhet utnyttjar vindkraft, solceller eller vattenkraft. BMW i3 byggs i en fabrik med egna vindkraftverk samt nyttjar energin från vattenkraftverk. Efter samarbetet med världens största biltillverkare har dom även fått tillgång till välbeprövade hybridsystem och alternativa råvaror och tillverkningsprocessen av bioplast. En liten del av världens nickelproduktion används till personbilshybridbatterier, en betydligt större andel brukas till kromade grillar till Amerikanska pickuper och SUVs.

Men likförbannat så är vindel och batteridrift ena riktiga miljöbovar med sina för allt levande i miljön direkt farliga utsläpp, antingen direkta eller indirekta. Sedan så kan man alltid köra upp huvudet i r"""n och inte vilja se någonting, det är en handling som är tillåten för den som vill. Men det är svårt att föra ett normalt och sansat meningsutbyte med dom som föredrar den "vinkeln" i en debatt eller meningsutbyte...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2017 · 17 457 Inlägg

Läste precis en längre artikel i en tidning om solceller hemma. Vår baksida råkar ligga nästan på graden rakt åt söder. Högst lockande. Återbetalningstiden är 12 år om man tejpar upp hela den sidan på taket. Livslängden är 30-40 år på själva cellerna och 20 år på växelriktare och en mindre batteribank. Kan nog kräma ur upp mot 10kWh och huset drar rätt exakt detta då jag ständigt övervakar värmepumpen och drar ner den om så anses nödvändigt.

Miljön? Äh. Investering som betalar sig med råge tilltalar mest. Elpriserna lär inte gå ner nu när allt fler laddar sina bilar hemma. Givetvis ger de inte full kraft på vintern då elen behövs mest men vi lever inte i en utopi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvoamazon245
26 juni 2017 · 74 Inlägg

Evildan skrev:

volvoamazon245 skrev:
Det är priset det handlar om för min del, jag kör högst 5 mil om dagen.
Då skulle en miljöbil vara kanon, från a - b är det okey och skit samma vad jag kör.
Men när jag åker långt (50-100 mil) vill jag inte sitta i en konservburk!

Vad är rätt inköpspris för dig?
Vad åker du idag som inte är en konservburk?

Runt 50 t kan jag tänka mig.

245:a - old as gold

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang