Motorbyte Golf mk1 planering

eMiL---l
23 juni 2017 · 37 Inlägg

Jag ska nu börja planera hur jag ska gå tillväga med mitt projekt. Planen är att putta i en vr6 motor i min golf och sedan få den registrerad med den. Vad kommer jag behöva för att lyckas?

Jag är ny med mekande och detta, men vill lyckas med detta då det har varit en dröm länge nu. Jag har läst på böand forum och skrivit med eurowise osv för att få mer kött på bena.
Förstått att jag kommer behöva en donator bil och det kommer bli en golf mk3. Men här står jag och väger, vanlig 2.8l eller en syncro 2.9l? Vilket är smidigast att välja?

Sedan till det andra vad behöver man för att lyckas registrera om bilen? Framaxlar o bakaxlar. Nya bromsar?  Den som vet vad som kommer krävas, droppa allt som jag kommer behöva göra.

Behöver och är glad för all hjälp som kan ges!  Då jag vill lyckas med detta projekt

Utmarks-Loke
23 juni 2017 · 5 812 Inlägg

Synchro har fyrhjulsdrift, har du tänkt att ha det på din mk1? Om inte bör du välja en annan donator så du får en växellåda för framhjulsdrift.
För att kunna regga bilen med så mycket effekt behöver du byta tillräckligt mycket för att det skall klassas som "ombyggt" fordon. Då måste du i princip byta både framaxel, bakaxel, alla bromsar inklusive huvudbromscylinder samt styrväxel. Mycket av detta kan du säkert ta från donatorn och bygga om i varierande grad för att passa på en smalare mk1.

Men jag tycker ändå att du borde satsa på 1,8t, så slipper du all tyngd som VR6 ger i nosen wink

caromania Forummoderator
23 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Tänk på viktfördelningen som sagt. En vr6 i en Golf etta kommer nästan trilla framlänges och även jag tror det är en synnerligen tokig väg att ta. Glöm inte att de gamla Golfarna vägde 800pannor och gick väldigt bra med 110-112hk, bättre än de gjort långt senare med en massa mer hästar. Framgångskonceptet är låg vikt och höga varv. En 16v med rätt godis kan nog leverera ganska mycket bus i en liten etta. Ska du stoppa i en vr6 kan du ju lika gärna köpa en jänkare med v8.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
eMiL---l
24 juni 2017 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Synchro har fyrhjulsdrift, har du tänkt att ha det på din mk1? Om inte bör du välja en annan donator så du får en växellåda för framhjulsdrift.
För att kunna regga bilen med så mycket effekt behöver du byta tillräckligt mycket för att det skall klassas som "ombyggt" fordon. Då måste du i princip byta både framaxel, bakaxel, alla bromsar inklusive huvudbromscylinder samt styrväxel. Mycket av detta kan du säkert ta från donatorn och bygga om i varierande grad för att passa på en smalare mk1.

Men jag tycker ändå att du borde satsa på 1,8t, så slipper du all tyngd som VR6 ger i nosen wink

Vet inte, kanske skulle vara roligt, antar att med fyrhjulsdrift lär bilen accelera bättre. Men antar att det kommer kräva mer jobb med allt runt omkring jämfört med enbart framhjulsdrift. Den biten får jag fortsätta klura på, men tror det lutar åt framhjulsdrift.
Jo har hört att vr6 motorn väger en del mer, men det är ljudet jag är ute efter.  Så den får bli lite tung i fronten! ;-)

eMiL---l
24 juni 2017 · 37 Inlägg

caromania skrev:
Tänk på viktfördelningen som sagt. En vr6 i en Golf etta kommer nästan trilla framlänges och även jag tror det är en synnerligen tokig väg att ta. Glöm inte att de gamla Golfarna vägde 800pannor och gick väldigt bra med 110-112hk, bättre än de gjort långt senare med en massa mer hästar. Framgångskonceptet är låg vikt och höga varv. En 16v med rätt godis kan nog leverera ganska mycket bus i en liten etta. Ska du stoppa i en vr6 kan du ju lika gärna köpa en jänkare med v8.

Tanken med detta projekt är inte skapa någon optimerad racer, utan en dailydriver med ett skönt sound. Förstår att en lättare motor samt bättre viktfördelning skulle göra bilen riktigt snabb, men jag vill ha den med lite mer effekt än den har nu och med ett härligt morrande när man accelererar.

Arly165 Bakhjulsdriven
24 juni 2017 · 334 Inlägg

Självklart så ska du bygga v6 i din Golf mk1! Du är inne på rätt spår, och som det redan är nämnt så kommer du behöva byta axlar, styrinrättning, bromsar för att kunna regga bilen. Tror inte att du enbart kommer lyckas att regga bilen med enbart "motor utbytt" pga den höga effekten så det är ombyggt fordon du måste sikta på.
På SFROs hemsida finns bra information om vilka steg du behöver ta för att kunna regga om bilen till just ombyggt fordon, det är inte säkert att du måste byta alla de nämna komponenterna utan bara ett par st. i samband med själva motorbytet. Se till att läsa reglerna innantill så går det nog bra.
Ang. själva motorbytet så har jag aldrig skruvat golf men har själv bytt till cheva V8 i min Volvo och kom då fram till att ju mer komplett donatorbil du har desto smidigare kommer bytet att gå, och du kommer slippa att behöva jaga delar på skrotar land och rike runt.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
eMiL---l
24 juni 2017 · 37 Inlägg

Arly165 skrev:
Självklart så ska du bygga v6 i din Golf mk1! Du är inne på rätt spår, och som det redan är nämnt så kommer du behöva byta axlar, styrinrättning, bromsar för att kunna regga bilen. Tror inte att du enbart kommer lyckas att regga bilen med enbart "motor utbytt" pga den höga effekten så det är ombyggt fordon du måste sikta på.
På SFROs hemsida finns bra information om vilka steg du behöver ta för att kunna regga om bilen till just ombyggt fordon, det är inte säkert att du måste byta alla de nämna komponenterna utan bara ett par st. i samband med själva motorbytet. Se till att läsa reglerna innantill så går det nog bra.
Ang. själva motorbytet så har jag aldrig skruvat golf men har själv bytt till cheva V8 i min Volvo och kom då fram till att ju mer komplett donatorbil du har desto smidigare kommer bytet att gå, och du kommer slippa att behöva jaga delar på skrotar land och rike runt.

Tack så mycket för ett positivt inlägg! 
Har varit inne och läst, så ska nog beställa deras bok och höra med besiktningen osv. Men tror det kommer bli bra tillslut. Ska försöka hitta en donator bil med ac har jag tänkt. Har du någon kunskap hur det funkar om bilen jag har som donator har ac, går det liksom installera i min golf då? Eller är det en stor grej?

Utmarks-Loke
24 juni 2017 · 5 812 Inlägg

Det kommer bli tillräckligt trångt i motorrummet utan AC-kompressor och kondensor men det går kanske att pressa ner. Frågan är bara hur du skall få in kylan i kupén? Jag kan inte mycket om AC men jag antar att man måste ha ett speciellt värmepaket till det. Kanske fanns mk1 med AC, då är det enklast att hitta en sådan och ta de grejerna från, sedan kompressor från mk3 donatorbilen och passa ihop det.

eMiL---l
25 juni 2017 · 37 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det kommer bli tillräckligt trångt i motorrummet utan AC-kompressor och kondensor men det går kanske att pressa ner. Frågan är bara hur du skall få in kylan i kupén? Jag kan inte mycket om AC men jag antar att man måste ha ett speciellt värmepaket till det. Kanske fanns mk1 med AC, då är det enklast att hitta en sådan och ta de grejerna från, sedan kompressor från mk3 donatorbilen och passa ihop det.

Ja det tror jag också, så detta får mer bli en grek om det skulle funka. Om det går smidigt så att säga, annars får det vara. Men skulle vara fint att ha den lyxen i denna gamla bil smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juni 2017 · 13 671 Inlägg

skit i vikten men skulle nog tyvärr välja en 1.8T för det är mycket enklare billigare och går bättre..

men tänk på att du måste bygga om MYCKET för att kunna regga den..   du får sikta på ombyggt fordon med annan fjädring och bromsar runt om från en bil med den effekten som motorn har   till mk1 finns det färdiga 1.8t kit att köpa och många har gjort det innan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
eMiL---l
26 juni 2017 · 37 Inlägg

Growe skrev:
skit i vikten men skulle nog tyvärr välja en 1.8T för det är mycket enklare billigare och går bättre..

men tänk på att du måste bygga om MYCKET för att kunna regga den..   du får sikta på ombyggt fordon med annan fjädring och bromsar runt om från en bil med den effekten som motorn har   till mk1 finns det färdiga 1.8t kit att köpa och många har gjort det innan

Jaja. Men det låter som sagt inte lika härligt som vr6:an. Sen finns det färdiga kit för vr6 swap också från eurowise, komplett med allt för olika steg osv smile Så det kommer bli en vr6:a i min golf. Sen får man se om man vill ha mer effekt köper till en turbo till den!

Vw-Andreas
26 juni 2017 · 633 Inlägg
Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
eMiL---l
27 juni 2017 · 37 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=8558


Bara att läsa!

Tackar för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang