Ford Focus 1.6L 2001, vibrerar vid låga varvtal

WilliamA
26 juni 2017 · 4 Inlägg

Hej!
Köpte precis en Ford focus 1.6l från 2001. Den går riktigt bra förutom att hela bilen vibrerar när varvtalen sjunker under 1000RPM. Så länge varvtalen är över 1000rpm vibrerar den inget alls. När jag inte har någon växel i ligger varvtalen på ca 800rpm och det är då det vibrerar mest. Om jag trycker på gasen så att varvtalen passerar 1000rpm försvinner vibrationerna helt.

Samma gäller även om jag ska till exempel växla och varvtalen hinner sjunka under 1000. Oavsett i vilken situation vibrerar bilen när den hamnar under 1000rpm.

Vad tror ni detta kan vara och hur ska jag åtgärda det?

Tack på förhand.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2017 · 17 379 Inlägg

Kolla motorfästen. Rör sig motorn mycket om man tittar under huv på tomgång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
WilliamA
26 juni 2017 · 4 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kolla motorfästen. Rör sig motorn mycket om man tittar under huv på tomgång?

Kollade precis och skulle definitvt säga att den skakar mer än vad den "borde".

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2017 · 17 379 Inlägg

WilliamA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Kolla motorfästen. Rör sig motorn mycket om man tittar under huv på tomgång?

Kollade precis och skulle definitvt säga att den skakar mer än vad den "borde".

I princip så borde den knappt röra sig på tomgång. Om någon gasar till när du tittar så kanske man kan se att hela motorpaketet vrider sig? Men det är svårt det där. Du kan även mäta spänningen över batteriet när bilen går på tomgång. Låter sjukt men är det dåligt så kanske den misständer ibland med följden av att den vibrerar. Bra mycket billigare än byta motorfästen.

Köpte du den billigt? Var säljaren "seriös?"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
26 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Antagligen motorfästena.

WilliamA
26 juni 2017 · 4 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

WilliamA skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Kolla motorfästen. Rör sig motorn mycket om man tittar under huv på tomgång?

Kollade precis och skulle definitvt säga att den skakar mer än vad den "borde".

I princip så borde den knappt röra sig på tomgång. Om någon gasar till när du tittar så kanske man kan se att hela motorpaketet vrider sig? Men det är svårt det där. Du kan även mäta spänningen över batteriet när bilen går på tomgång. Låter sjukt men är det dåligt så kanske den misständer ibland med följden av att den vibrerar. Bra mycket billigare än byta motorfästen.

Köpte du den billigt? Var säljaren "seriös?"

Ska kolla det där med batteriet. Det var bytt förra året, så borde inte vara dåligt men det är värt att kolla.
Mycket seriös säljare som till och med är en bekant. Dock väldigt billigt. Personen har märkt av att den vibrerar men inte tänk något mer på det.

jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen motorfästena.

Gissar på det också. Vad tror ni nya OEM fästen kostar?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2017 · 17 379 Inlägg

Om inte jag missminner mig så är tändspole/ECU i princip en enhet? Kan vara ute och cykla här... Även den kan vara dålig. Att koppla bilen till en annan kälke med startkablar när bägge går är ingen dum idé. Borde bli mindre vibrationer om nu detta är problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
26 juni 2017 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kolla med Autopartsmarket i Riga! Jag har köpt därifrån ett flertalgångger och alltid fått grejerna på mindre än en vecka.

xXSammy
26 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Provkör andra Focusar kommer du märka att de är likadana

det är en egenskap.
OM INTE bilen misständer vid belastning så kolla om du har den nya tändspolen monterad (Ska ha långa skruvar, den äldre har korta)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang