Volvo V50 T5 2005a startar inte

Wunderbaum-adde
20 juni 2017 · 209 Inlägg

Tjenare
Det är såhär att min Volvo V50 T5 AWD dog under färd och vill inte starta. Det står bla.. elstartspärr, bromsfel stanna snarast, takluckan funkar inte att använda, elservopumpen går hela tiden, det går att slå på tändningen. Har lämnat in bilen på Volvo där som inte kan läsa ut bilen ordentligt...

Det jag har testat:
Bytt batteri
Kört med batteribooster
Kopplat ur elservostyrningen
Nu senaste så byttes cemen men det går ej att göra en omladdning, så troligtvis inte fel på den..
Dom på Volvo ska ha mätt upp kablaget ( Osäker på om det gjorts ordentligt...)

Någon som är riktigt duktig som kan komma med lite tips? Innan jag blir galen...

Mvh Andreas

xXSammy
20 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Kunde volvo göra nätverkstest på bilen?

De/Dem
Wunderbaum-adde
20 juni 2017 · 209 Inlägg

Nätverkstester? Vad dom kunde se så svarade 90% av styrenheterna inte...

namcon
20 juni 2017 · 242 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=FHyE8Vm … Jc8B6eFyIm

Kolla kontakterna som han visar under handskfacket.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Wunderbaum-adde
20 juni 2017 · 209 Inlägg

Cemen är bytt utan framgång ( Går inte och göra någon omladdning till och med..)

xXSammy
20 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Om Volvo gjorde samma sak som Ford så finns det ett "T" kors vid växellådan där kablaget delar sig. Kan samla på sig en del vatten och ge roliga elfel om de blir kortis där.

Skulle även prova koppla ur motorstyrdonet, sitter i hjulhuset VF (Om jag minns rätt...) ifall de skulle vara fel i canbus systemet.. Montera tillbaka CEMen då eftersom den ändå är programmerad

Senast redigerat av xXSammy (20 juni 2017)

De/Dem
Wunderbaum-adde
20 juni 2017 · 209 Inlägg

Jo får montera in den gammla cemen för den nya är inte programmerad... Om det är ECM-styrenheten du tänker på så sitter den inne i motorutrymmet bredvid luftfiltret på T5an.  Det konstiga är att när man kopplar in den nya så kan man ifall köra takluckan vilket inte funkar med den gammla, men ingenting annat fungerar...

namcon
20 juni 2017 · 242 Inlägg

Wunderbaum-adde skrev:
Nätverkstester? Vad dom kunde se så svarade 90% av styrenheterna inte...

Då har du ett seriöst elfel, så det som behövs är ett elschema, och kolla vart alla drabbade moduler får ström / jord ifrån och kolla upp alla eventuella felkällor där imellan dvs kontakter, reläer, säkringar etc. Man kan ju tycka att volvo borde klara av det.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Wunderbaum-adde
20 juni 2017 · 209 Inlägg

namcon skrev:

Wunderbaum-adde skrev:
Nätverkstester? Vad dom kunde se så svarade 90% av styrenheterna inte...

Då har du ett seriöst elfel, så det som behövs är ett elschema, och kolla vart alla drabbade moduler får ström / jord ifrån och kolla upp alla eventuella felkällor där imellan dvs kontakter, reläer, säkringar etc. Man kan ju tycka att volvo borde klara av det.

Jo precis... Börjar bli galen på detta fel. Får man något uppenbart tips som löser problemet härifrån så swishar jag personen ifråga 2000kr... Ska mäta uppe CAN-nätet och LIN-nätet själv imorgon

xXSammy
20 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Om du har samtliga styrdon inkopplade ska du mäta in DLC/OBD uttaget
Mellan stift 3 och 11 ska det vara ca 60 Ohm (CEM och kombiinstrument) - Canbus Low
Mellan stift 6 och 14 ska det vara 60 Ohm, kopplar du ur ECM eller CEM ska du ha 120 Ohm - Canbus High

Mät om du får 120 med bara ECM i först, sen med bara CEM.

Om stiften inte stämmer får någon som faktiskt har kopplingschema till V50 rätta, jag improvserade lite med en Ford Focus (Eftersom V50 grundar sig på den)

Edit: koppla in servot också!! Den går på Can-low

Senast redigerat av xXSammy (20 juni 2017)

De/Dem
Wunderbaum-adde
26 juni 2017 · 209 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du har samtliga styrdon inkopplade ska du mäta in DLC/OBD uttaget
Mellan stift 3 och 11 ska det vara ca 60 Ohm (CEM och kombiinstrument) - Canbus Low
Mellan stift 6 och 14 ska det vara 60 Ohm, kopplar du ur ECM eller CEM ska du ha 120 Ohm - Canbus High

Mät om du får 120 med bara ECM i först, sen med bara CEM.

Om stiften inte stämmer får någon som faktiskt har kopplingschema till V50 rätta, jag improvserade lite med en Ford Focus (Eftersom V50 grundar sig på den)

Edit: koppla in servot också!! Den går på Can-low

Har kikat på detta nu och det ligger runt dom värdena som det ska.. Det enda som verkar konstigt är när man mäter på Can LOW och stänger en dörr så går ohmen upp till över 400 för att sedan efter ett tag gå ner till 60 igen. Verkar vara nå riktigt jävla skit problem med denna bil

xXSammy
26 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Wunderbaum-adde skrev:
Har kikat på detta nu och det ligger runt dom värdena som det ska.. Det enda som verkar konstigt är när man mäter på Can LOW och stänger en dörr så går ohmen upp till över 400 för att sedan efter ett tag gå ner till 60 igen. Verkar vara nå riktigt jävla skit problem med denna bil

Gäller det en dörr eller spelar det ingen roll? Kan vara en CAN-Bus kabeln som gått av i en dörr och gått ihop med en jord eller plus..

Vad har du för CAN-bus spänning vid styrdonen? Low ska ligga ca 2.3 volt och High på ca 2.7 volt

De/Dem
Wunderbaum-adde
26 juni 2017 · 209 Inlägg

xXSammy skrev:

Wunderbaum-adde skrev:
Har kikat på detta nu och det ligger runt dom värdena som det ska.. Det enda som verkar konstigt är när man mäter på Can LOW och stänger en dörr så går ohmen upp till över 400 för att sedan efter ett tag gå ner till 60 igen. Verkar vara nå riktigt jävla skit problem med denna bil

Gäller det en dörr eller spelar det ingen roll? Kan vara en CAN-Bus kabeln som gått av i en dörr och gått ihop med en jord eller plus..

Vad har du för CAN-bus spänning vid styrdonen? Low ska ligga ca 2.3 volt och High på ca 2.7 volt

Spelar ingen roll vilken dörr jag stänger, testade och bara stänga själva låsskistan med mejsel och det gav samma utslag..

xXSammy
28 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Om vi börjar med Can-Mid (Low, skulle bara vara petig mot mig själv), i det nätverket har du:
CEM, Styrenhet handsfree, Audioenhet, styrenhet klimatanläggning, förarsidans dörrstyrdon, passagerarsidans dörrstyrdon, parkeringshjälp och SRS

Kan vara värt att koppla ur för att prova, du behöver ju bara CEM, tändlås, instrumentgrupp, ABS och ECM för att starta. Mät även spänningen för CAN-bus systemet
Däremot så finns det bara avslutningsmotstånd på ECM, CEM och instrumentgrupp (de du mätte först med Ohm)

I PCM (ECM) och i det elektroniska kombinationsinstrumentet finns det ett avslutningsmotstånd på 120 Ohm för HS-CAN-databussen.

I GEM (CEM) och i det elektroniska kombinationsinstrumentet finns det ett avslutningsmotstånd på 120 Ohm för MS-CAN-databussen.

edit: Kombiinstrumentet går både på Can-Mid och CAN-High, även styrdon för nyckelfri start.. Osäker på om den gäller V50, antar inte de om du inte har en "död nyckel" i låset konstant
Så kopplar du ur den borde du få 120 Ohm på Can-Mid ??

om jag får tid ska jag se om det är normalt resistansen skjuter i taket några sekunder när man stänger en dörr, känns inte som de dock.. annars misstänker jag ett dörrstyrdon som brunnit upp?

Senast redigerat av xXSammy (28 juni 2017)

De/Dem
Wunderbaum-adde
9 juli 2017 · 209 Inlägg

xXSammy skrev:
Om vi börjar med Can-Mid (Low, skulle bara vara petig mot mig själv), i det nätverket har du:
CEM, Styrenhet handsfree, Audioenhet, styrenhet klimatanläggning, förarsidans dörrstyrdon, passagerarsidans dörrstyrdon, parkeringshjälp och SRS

Kan vara värt att koppla ur för att prova, du behöver ju bara CEM, tändlås, instrumentgrupp, ABS och ECM för att starta. Mät även spänningen för CAN-bus systemet
Däremot så finns det bara avslutningsmotstånd på ECM, CEM och instrumentgrupp (de du mätte först med Ohm)

I PCM (ECM) och i det elektroniska kombinationsinstrumentet finns det ett avslutningsmotstånd på 120 Ohm för HS-CAN-databussen.

I GEM (CEM) och i det elektroniska kombinationsinstrumentet finns det ett avslutningsmotstånd på 120 Ohm för MS-CAN-databussen.

edit: Kombiinstrumentet går både på Can-Mid och CAN-High, även styrdon för nyckelfri start.. Osäker på om den gäller V50, antar inte de om du inte har en "död nyckel" i låset konstant
Så kopplar du ur den borde du få 120 Ohm på Can-Mid ??

om jag får tid ska jag se om det är normalt resistansen skjuter i taket några sekunder när man stänger en dörr, känns inte som de dock.. annars misstänker jag ett dörrstyrdon som brunnit upp?

Mätte upp spänningen idag och can-low ligger på 0.53volt och can-high ligger på 0.0-0.1volt.
Har testat och dra ur kontakterna till dörrstyrdonen men samma grejer händer fortfarande...
Men ohmen ligger där den ska

xXSammy
9 juli 2017 · 6 566 Inlägg

Hmm.. väldigt låg spänning på din CAN nätverk.

Om du mäter resistansen i CAN-kablarna mellan CEM och ECM, ABS och Instrumentgrupp?
Måste ju vara avbrott någonstans..

De/Dem
Wunderbaum-adde
9 juli 2017 · 209 Inlägg

xXSammy skrev:
Hmm.. väldigt låg spänning på din CAN nätverk.

Om du mäter resistansen i CAN-kablarna mellan CEM och ECM, ABS och Instrumentgrupp?
Måste ju vara avbrott någonstans..

Mätar man ohmen så är värdena bra.

Skakade runt lite på kabelmattan så nu går bilen runt på starten och nu kan man även läsa ut den.
Enda felkoderna är låg spänning till bränslepump... Har försökt leta kabelbrott runt kabelmattan jag skakade och det verkar inte vara något fel på can-nätet.
Det som även är kvar är att kombiinstrumentet och cd-spelaren samt knapparna flipprar när man slår av tändningen.

Wunderbaum-adde
11 juli 2017 · 209 Inlägg

Idag äntligen hittade jag felet!! Det måste ha varit två fel eftersom när jag skakade på kabelmattan i motorrummet så började bilen gå runt på starten. Det andra felet varför den inte ville starta var att det inte fanns någon jordning till takluckan... Så nu startar den utan problem och inga felkoder. Tycker fortfarande att det är konstig att takluckan funkade med den nya styrenheten men inte med den gammla tills man satte dit en extra jord... Eller kommer jordsignalen ifrån cemen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang