Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 024 496 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
Jonnybcool
5 juni 2017 · 744 Inlägg

Trevligt smile Alltid kul med bra deals :p

[Turbolover]
eL0F
6 juni 2017 · 1 090 Inlägg

måste bara fråga ni som är fälgkunniga smile ..   hur breda fälgar kan man ha på min V40??  är 7,5tum orginal? eller funkar 8tum?  har inte Carbon v40n Artio 19, 8tum breda?? .. är helt förvirrad smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Djo
6 juni 2017 · 10 157 Inlägg

orkavaradu skrev:
måste bara fråga ni som är fälgkunniga smile ..   hur breda fälgar kan man ha på min V40??  är 7,5tum orginal? eller funkar 8tum?  har inte Carbon v40n Artio 19, 8tum breda?? .. är helt förvirrad smile

Med rätt ET och däckbred kan du säkert få ditt 9-10 tum om du vill men då börjar man nog tänja på gränserna wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
6 juni 2017 · 2 571 Inlägg

Bra fråga. Gick in på Jimbos profil och kollade hans V40 CE:
- Sommar: 19x8" Artio Diamond Cut Black fälgar med Bridgestone Potenza 235/35R19 däck
- Vinter: 18x8" Titania Diamond cut/Glossy Black fälgar med Nokian Hakkapeliitta 8 235/40R18 dubbdäck.

235 måste väl vara 8" iaf, har väldigt svårt att tro att det är 7.5".
Hans är ju dessutom sänkt med H&R 30mm.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
6 juni 2017 · 1 090 Inlägg

det var det jag misstänkte big_smile tycker bara att alla nya fälgar till Volvo är så groteskt fula! .. v90 och s90 har tokfina ... men inte dom andra.

Det är nog bara Artio Black jag gillar smile som Carbonen har.

får se vad jag hittar smile

hyrbil skrev:
Bra fråga. Gick in på Jimbos profil och kollade hans V40 CE:
- Sommar: 19x8" Artio Diamond Cut Black fälgar med Bridgestone Potenza 235/35R19 däck
- Vinter: 18x8" Titania Diamond cut/Glossy Black fälgar med Nokian Hakkapeliitta 8 235/40R18 dubbdäck.

235 måste väl vara 8" iaf, har väldigt svårt att tro att det är 7.5".
Hans är ju dessutom sänkt med H&R 30mm.

Senast redigerat av orkavaradu (6 juni 2017)

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
JimBo__
7 juni 2017 · 1 804 Inlägg

Stämmer att mina är 8", skulle möjligtvis sitta fint med 8,5" också smile

Gillar också Artio, enda nackdelen med blanksvarta fälgar är att dom blir så förbannat repiga på en gång, skulle vilja polera dom minst en gång i månaden big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
eL0F
8 juni 2017 · 1 090 Inlägg

skulle vilja ha sånna svarta på min smile men blir nog svårt att hitta!
Det är ju det blanka som gör att dom är snygga wink matta hade inte sett lika bra ut.

JimBo__ skrev:
Stämmer att mina är 8", skulle möjligtvis sitta fint med 8,5" också smile

Gillar också Artio, enda nackdelen med blanksvarta fälgar är att dom blir så förbannat repiga på en gång, skulle vilja polera dom minst en gång i månaden big_smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
eL0F
21 juni 2017 · 1 090 Inlägg

hur går det här? smile länge sen det uppdaterades!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juni 2017 · 2 571 Inlägg

Ja, lite av vardagslivet har kommit i vägen. smile
Nya hjulbultarna är på plats (dumt nog tog jag bilden nedan INNAN jag började byta ut bultarna), jag beställer troligen högtalarkablarna idag och sen får vi se när jag får tid att installera den.
Vid senaste tvätten så drog jag på PrickBort på bakluckelisten där jag hade plastidippat och öste på med högtrycken, tada.wav - plastidipen borta och baken ser genast bättre ut med krom istället för svart.

För en vecka sedan så dubbelparkerade jag utanför vår lägenhet för att snabblasta bilen lite. Det är så jädra många dörrar att gå igenom för att komma till garaget. Jag parkerar bilen utanför huset kanske, 3-4 gånger om året och då bara hastigt för att sedan ställa den i garaget, detta på grund av att folk i området verkligen inte kan parkera/skiter i andras bilar.
Och det blev extra tydligt nu. Utmed en gata som är... 30-40m lång så är det ett pucko som dubbelparkerar BREDVID min bil. När jag kommer ut ur porten så ser jag detta samtidigt som jag hör plåt mot plåt när passageraren kliver ut. Jag flyger fram, ser direkt en skada på vänster framskärm och drar av ett par ramsor till idioten.
Det var liksom, max 40cm för de att öppna dörren på, men det var tydligen en bra idé.

Så det svors och togs foton och allt det där och igårkväll fick jag lite tid över att skicka in skadeanmälan till försäkringsbolaget. Skadan i sig är inte stor alls men det är en principsak och jag tar ju inte hand om min bil för att vuxna människor ska kunna bete sig hur som helst liksom. Det är ett jack på drygt 1cm där lacken lossnat ända in till grunden.
http://i.imgur.com/DAgBctZ.jpg

Sambon som är högst obrydd om bilen (hon sa efteråt när vi åkt iväg att hon förmodligen inte hade brytt sig om det där) sa senare när vi gjort vårt ärende och gick tillbaka till bilen "oj, det syns ju på håll!"
Det blir första gången jag har att göra med försäkringsbolag angående bilen så vi får se vad som händer, och när det händer.

Det känns mest drygt att behöva rodda i detta, önskar nästan att de hade touchat fronten istället för den hade mått väldigt bra av en omlack.

Men här är iaf en hyggligt fräsch bild på blåa faran. Usch vad jag kommer sakna den här färgen.
http://i.imgur.com/5tPzHPE.jpg

Senast redigerat av hyrbil (26 juni 2017)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
26 juni 2017 · 1 090 Inlägg

men vafan! yikes .. sånna där jäkla skrap är ju sånt man stör sig på som fasen!
Är det buckligt oxå? har en kontakt som kan fixa om det är buckligt.. han är tokduktig!  Gör jobb åt alla stora bilmärken. han fixade ett stort stenskott på min framskärm, syns inte ens nu.

Jag vågar knappt parkera i Annedal, alltid nån dåre som nästan har kört in i bilen när man står där sad

ska du till Rättvik på lördag? smile


hyrbil skrev:
Ja, lite av vardagslivet har kommit i vägen. smile
Nya hjulbultarna är på plats (dumt nog tog jag bilden nedan INNAN jag började byta ut bultarna), jag beställer troligen högtalarkablarna idag och sen får vi se när jag får tid att installera den.
Vid senaste tvätten så drog jag på PrickBort på bakluckelisten där jag hade plastidippat och öste på med högtrycken, tada.wav - plastidipen borta och baken ser genast bättre ut med krom istället för svart.

För en vecka sedan så dubbelparkerade jag utanför vår lägenhet för att snabblasta bilen lite. Det är så jädra många dörrar att gå igenom för att komma till garaget. Jag parkerar bilen utanför huset kanske, 3-4 gånger om året och då bara hastigt för att sedan ställa den i garaget, detta på grund av att folk i området verkligen inte kan parkera/skiter i andras bilar.
Och det blev extra tydligt nu. Utmed en gata som är... 30-40m lång så är det ett pucko som dubbelparkerar BREDVID min bil. När jag kommer ut ur porten så ser jag detta samtidigt som jag hör plåt mot plåt när passageraren kliver ut. Jag flyger fram, ser direkt en skada på vänster framskärm och drar av ett par ramsor till idioten.
Det var liksom, max 40cm för de att öppna dörren på, men det var tydligen en bra idé.

Så det svors och togs foton och allt det där och igårkväll fick jag lite tid över att skicka in skadeanmälan till försäkringsbolaget. Skadan i sig är inte stor alls men det är en principsak och jag tar ju inte hand om min bil för att vuxna människor ska kunna bete sig hur som helst liksom. Det är ett jack på drygt 1cm där lacken lossnat ända in till grunden.
http://i.imgur.com/DAgBctZ.jpg

Sambon som är högst obrydd om bilen (hon sa efteråt när vi åkt iväg att hon förmodligen inte hade brytt sig om det där) sa senare när vi gjort vårt ärende och gick tillbaka till bilen "oj, det syns ju på håll!"
Det blir första gången jag har att göra med försäkringsbolag angående bilen så vi får se vad som händer, och när det händer.

Det känns mest drygt att behöva rodda i detta, önskar nästan att de hade touchat fronten istället för den hade mått väldigt bra av en omlack.

Men här är iaf en hyggligt fräsch bild på blåa faran. Usch vad jag kommer sakna den här färgen.
http://i.imgur.com/5tPzHPE.jpg

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Djo
26 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Ja lycka till med skadeverkstad säger jag bara dom är duktiga på att fuska.

Trött man blir på idioter som inte kan bete sig sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 juni 2017 · 2 571 Inlägg

Det är ju så jävla typiskt liksom, av just denna anledning så ställer jag aldrig bilen utanför huset men nu gjorde jag det och var borta i max 2min.... Tröttsamt deluxe.
Tack och lov verkar det inte vara bula utan bara totalt lacksläpp precis på skärmkanten. Jag bollade runt frågan på lite olika forum med bilden och undrade ifall det var värt att göra en grej av det eller om man bara ska köra en spot repair och call it a day liksom. 10/10 som svarade sa att jag skulle gå via försäkringsbolaget så det får bli så. Om det blir en ännu värre resa återstår att se, har ju hört både det ena och det andra genom åren samt att den här blåa lacken är lite lurig att få helt bra.

Rättviksträffen har jag helt missat, finns länk? Åker sannolikt inte dit men alltid kul att kolla vad det är för träff. smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
27 juni 2017 · 1 090 Inlägg

http://rattvikstraffen.se/

Där har du den smile jag är lite sugen.

hyrbil skrev:
Rättviksträffen har jag helt missat, finns länk? Åker sannolikt inte dit men alltid kul att kolla vad det är för träff. smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
JimBo__
27 juni 2017 · 1 804 Inlägg

Rättviksträffen är en av dom bästa på hela året smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 juli 2017 · 5 650 Inlägg

har du Volvia som FB brukar de fungera skit smidigt vet dock inte hur plåtverkstäderna har tid där du bor men här omkring va de väldigt snabba iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
13 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Inget nytt från försäkringsbolaget, oväntat va?
Hoppas jag gjorde rätt, jag anmälde skadan och fick välja ställe att lämna in bilen på (vilket jag ännu inte gjort ännu, bör jag göra det för en kontroll och rapport så att de har den klar?) men har nu inväntat besked från försäkringsbolaget ang vem som var vållande.
Hur lång tid kan det ta egentligen? Förstår att jag får räkna med längre handläggningstid nu såhär i semestertider men ändå, någon som har ett hum?

I brist på annat beställde jag äntligen kablarna till subben så de bör väl komma närsom.
Sedan fick jag nys om en grej jag funderat på något år och när Rilles C50 blev klar med dessa monterade så blev habegäret ännu större. Däremot trodde jag att det skulle behöva plastas en jävla massa och customizea totalt.
Till min förvåning fick jag igår reda på att sidospeglarna på Volvo har samma infästning i spegelfoten, så det är bara foten som skiljer sig. Dvs, det ska alltså gå att byta spegelhus till de nyare med en liten LED-strimma utan bekymmer. Sjukt snygga speglar och nu blev jag ju genast mer sugen på att genomföra det.

Men... Jag är inte känd för att få mina idéer genomförda inom snar framtid. Igår landade jag även ett nytt jobb med bra betalt = nu börjar XC60-jakten på riktigt. Så då känns det ju drygt att plöja ner ännu mer pengar i V50n, men man är ju bra sugen ändå...

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Djo
13 juli 2017 · 10 157 Inlägg

har även motparten skickat in en rapport ?

i sådanafall så 1-2 dagar.

Efter det så åker du till skadeverkstan dom skickar in ett kostnadsförslag sen tar försäkringsbolaget ett beslut om bilen ska lagas eller lösas in. om dom väljer att laga är det bara boka tid med skadeverkstan om du inte redan gjort det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
eL0F
13 juli 2017 · 1 090 Inlägg

alla är säkert på semester så hör av dig och pressa dom! .. det måste jag göra på mitt jobb när dom inte återkommer ang vattenskador sad

är oxå sugen på xc60 eller en v40 carbon smile .. får se vad jag hittar!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
walkmann Båtmeck
14 juli 2017 · 200 Inlägg

hyrbil skrev:
Inget nytt från försäkringsbolaget, oväntat va?
Hoppas jag gjorde rätt, jag anmälde skadan och fick välja ställe att lämna in bilen på (vilket jag ännu inte gjort ännu, bör jag göra det för en kontroll och rapport så att de har den klar?) men har nu inväntat besked från försäkringsbolaget ang vem som var vållande.
Hur lång tid kan det ta egentligen? Förstår att jag får räkna med längre handläggningstid nu såhär i semestertider men ändå, någon som har ett hum?

I brist på annat beställde jag äntligen kablarna till subben så de bör väl komma närsom.
Sedan fick jag nys om en grej jag funderat på något år och när Rilles C50 blev klar med dessa monterade så blev habegäret ännu större. Däremot trodde jag att det skulle behöva plastas en jävla massa och customizea totalt.
Till min förvåning fick jag igår reda på att sidospeglarna på Volvo har samma infästning i spegelfoten, så det är bara foten som skiljer sig. Dvs, det ska alltså gå att byta spegelhus till de nyare med en liten LED-strimma utan bekymmer. Sjukt snygga speglar och nu blev jag ju genast mer sugen på att genomföra det.

Men... Jag är inte känd för att få mina idéer genomförda inom snar framtid. Igår landade jag även ett nytt jobb med bra betalt = nu börjar XC60-jakten på riktigt. Så då känns det ju drygt att plöja ner ännu mer pengar i V50n, men man är ju bra sugen ändå...

Jag har två speglar liggandes med nya blinkersen, dock utan kåpor. Skrik till om du är sugen.
Jag hade tänkt göra det på min men tror inte jag får tummen ur..smile

//walkmann
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
14 juli 2017 · 2 571 Inlägg

Walkmann: Nämen! Åh, nu kliar det. Skicka pris i PM så får vi se om det är aktuellt eller ej! wink

Djo: Motparten verkar inte ha skickat in rapport, iaf om jag tolkar mitt bolag rätt. På skadeanmälan står det fortfarande att de väntar på att denne ska liksom... Göra något. Så jag vet inte om personen totalignorerar eller vad som sker. Det kanske är i detta läge som jag bör besöka skadeverkstad och få en quote på det som behöver göras och vad det kommer kosta varpå mitt bolag kanske får lite eld i röven? Det lär inte handla om några större summor då det snudd på kan likställas vid ett större, djupt stenskott så jag vet liksom inte hur prioriterat det är.

orkavaradu: Ja, jag får nog ligga på lite. Enklast är ju att jag kontaktar bolaget och kollar status på så vis förstås. Men man är ju så bekväm med Internet idag och att inte behöva sitta i telefonkö hit och dit. big_smile
Spikat är iaf att det blir en T6, förmodligen en MY14 så det blir gamla sexan som puristerna gillar men också den gamla 6-växlade automaten. Spontant känns den kanske lite gammal i dagsläget men jag tror det blir bra oavsett. Har lovat sambon att det inte blir fälgar med ett varv silvertejp runt denna gång, tur att 20" gör sig bra på XC60. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang