Hållbarhet klarlack

Dextre
27 juni 2017 · 152 Inlägg

Jag skall lacka ett ganska litet område runt hjulhuset där stänkskärmarna täcker vid framhjulen på en Volvo S60 -01. Förra gången gjorde jag det på andra sidan och det blev bra, men jag såg att klarlacken var märkt "Potlife 2 months". Jag har förstått det som att den bara håller två månader från det att man öppnat den. Man knäckte någon slags försegling i botten. De kom i ett två-pack original med färg och klarlack i samma från Volvo och var ganska dyrt. Färgen håller nog fortfarande, men jag har verkligen ingen lust att köpa en helt ny burk klarlack bara till ett par kvadratdecimeter. Måste man det eller går det att använda? Jag antar att det är en dum idé att testa den öppnade klarlacken först eftersom man kanske måste ta bort allt om det inte blir bra (den har varit öppnad i ett år nu). Kan man köra Biltema eller något enklare?

Dextre
2 juli 2017 · 152 Inlägg

Nu har jag förstått att det är 2k klarlack som börjar härda när man tycker in en knapp i botten. Jag hittade burken och det går att spraya från den fortfarande.

torsen
8 juli 2017 · 7 233 Inlägg

Även om det kommer ur burken skulle inte jag chansa.
Kan bli mycket merarbete om det misslyckas.

Dextre
13 juli 2017 · 152 Inlägg

Nej, det gick inte alls ändå. Det vara bara drivgas eller rester av lösningsmedel som kom ut. Jag trodde att det skulle kunna vara ohärdad lack men det var det inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang