Lösningsmedel för penseltvätt, lackstifts-färg?

Mr_B
27 juni 2017 · 330 Inlägg

Köpte ett kit Mitsubishi original lackstift för stenskotten på min Lancer. Men penslarna på de där grejerna är ju inte direkt till för arbetet har jag förstått, så jag köpte en pensel på Panduro. Men jag har ingen aning om vad jag ska använda för lösningsmedel till tvätt av penseln efter avslutat arbete.
Det står på förpackningen att det är acryl-lack, på lackstiftet med färg är det en varningstext som säger att den innehåller n-butyl acetate, och klarlacken varnar för att den innehåller naptha.

Det är en fördel om lämpligt lösningsmedel finns på Swedol, eller Biltema, då jag ska på det hållet och köpa en jeep-dunk i morgon i alla fall...

jaka54
27 juni 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jag har alltid en 5lit acetondunk hemma. Aceton löser de flesta färger.
Men...har för mig att lacknafta också funkar (har altid en 5lit dunk av den hemma också) smile.

caromania Forummoderator
27 juni 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag har alltid en 5lit acetondunk hemma. Aceton löser de flesta färger.
Men...har för mig att lacknafta också funkar (har altid en 5lit dunk av den hemma också) smile.

Erkänn att du har en 5-litersdunk hembränt i garaget också? smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
27 juni 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!¨
ja ! Men säg det inte till nån!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2017 · 13 742 Inlägg

rätt säker på att det du söker är cellulosa thinner    det använde vi för att göra rent färgsprutorna med..
fungerar väldigt bra även på sprejfärg om någon jävel taggar ens bil eller något... smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
28 juni 2017 ·

T-röd kanske fungerar?
https://i.ytimg.com/vi/8HtGzDED5nQ/hqdefault.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang