Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 129 110 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
19 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Hur gör du hålen i packningarna,skaffa hål pipor,de mkt enkelt då o blir helt perfekt..snyggt jobbat som vanligt..va på bilträff idag o då kom en Edsel 60 coupe,då tänkte ja på dig o din 59...

De stora hålen skar jag bara ut med mattkniv. Kanske inte bästa resultat men det duger. En använd 308 gevärshylsa fixade skruvhålen cool

Men tack för tipset.

Har aldrig sett en Edsel ´60 live. Väldigt ovanliga, Och kanske inte väldens snyggaste akter hmm

JohnWayne
19 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Nu gäller det att få dit lagren
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-45575aaeb0ffabbfd4b2851fd69b5b80.jpg

I byn har vi ett mink och rävmats-fryseri med kapacitet att frysa ner stora fiskblock. Jag får låna fryseriet för att kyla mina drivaxlar. Sedan värmer jag upp hjullagren i ugnen hemma. 50 grader i 45 minuter. Fryseriet har också en stor press som jag får låna.

Tusen tack Nyko Frys

Efter några dagar i kylen är drivaxlarna redo smile  Jag pressar i de varma lagren på de kalla drivaxlarna. Fastän det är en rejäl press går lagren ordentligt tröga att få dit  hmm
Därefter pressas låsringarna på plats

Men det blir bra till slut. Jag kommer också ihåg att ändplåtarna skall sättas på före lagren smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-8cd57ef12d8911ec50c6961ce19dc3c9.jpg

De passiverade hjulbultarna sätt ockå på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-ec21154fd34b8f91a90b35a20cb81b57.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juni 2017 · 3 352 Inlägg

Bättre än nytt smile

JohnWayne
26 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Bättre än nytt smile

Tackar smile man försöker ju

JohnWayne
26 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Drivaxlarna är nu klara för montering. Men man måste hålla koll på dem när det gäller Fords niotummare. För de är olika längd  neutral

Jag filar lite i ändarna ifall det skulle ha uppstått några grader under hanteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-42f63de12a2c371c0bf2c98319dfec54.jpg

Packningslim mot axeln och mot tätningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-835606f1f883e3e8dccd7f2ee207688a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-bcae1650f5cdcb6772779edaa84e00db.jpg

och mot bromsskölden som skall monteras nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6fb862f4c12a032eed1389466a214337.jpg

Djo
26 juni 2017 · 10 157 Inlägg

Finfint smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 juni 2017 · 3 352 Inlägg

Fräscht och fint!

Streetfreak
27 juni 2017 · 693 Inlägg

Olika längd på drivaxlarna??

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
JohnWayne
28 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Streetfreak skrev:
Olika längd på drivaxlarna??

Joo, blev lite förvånad själv faktiskt tongue Det beror på att diffen är förskjuten åt en sida, därmed blir det lite kortare axel på den sidan...

JohnWayne
28 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Nu stöter jag dock på ett problem när höger drivaxel skall monteras. Den vänstra är bara att skjuta in, no problems, men den högra tar fast 2 centimeter före anliggningsytorna skall gå ihop sad

Misstänker först att det är nåt skumt med diffen, men eftersom man ser rätt igenom hela bakaxeln och diffen ut på andra sidan kan det inte vara nåt hinder där sad

Jag knackar försiktigt på drivaxelns ände men inget händer. Det slutar med att jag slår rejäla slag med STORA hammarn, men drivaxeln rör sig inte inåt ens en millimeter sad sad sad sad

Så nära och ändå så långt borta sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7ee536b24acf98a88499534154004f36.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
28 juni 2017 · 3 352 Inlägg

Provat att skifta och montera den på andra sidan? smile

JohnWayne
2 juli 2017 · 5 071 Inlägg

Jag tar till ett knep som inte är att rekommendera. Eftersom drivaxeln går så pass långt in så bultarna som håller den räcks igenom ändplattorna, så spänner jag in axeln med hjälpa av muttrarna

som ni ser på denna bild


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-7ee536b24acf98a88499534154004f36.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-dbe4672a6c1452a68e96921145939dc2.jpg

det verkar inte ställa till några problem och axeln går snällt in i axelröret. När den är i bottenläge, snurrar axeln lätt och allt verkar att fungera som det ska.
Jag spänner bultarna till angivet moment.

Axeln och bromssköld på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-5e637e064acc92f48c0a78d03ae84547.jpg

Antagligen kärvade lagret lite när det skulle in i bakaxelröret, kan inte se någon annan orsak.

Nu är båda axlarna på plats och diffen verkar fungera som den ska


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-082b0db24108b785aec328c027f50c28.jpg

Sen är det bara att fylla på oljan smile

Djo
2 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Hoppas det funkar bra åt dig ändå smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Martee
6 juli 2017 · 581 Inlägg

gud så snygg den blir!

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389
turbo57
6 juli 2017 · 1 011 Inlägg

Bättre än så här kan det inte bli smile
Leif

Bwonka
7 juli 2017 · 236 Inlägg

Fantastiskt! Härligt att se smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang