Körde förbi fartkamera på vänster sida av vägen

DuelBall Seg bôvel
23 juli 2010 · 322 Inlägg

Tias88 skrev:

suiit skrev:
ingen fara alls.. den tar inge kort om man kör på vänster sida jag känner flera som har kört på vänster sida av vägen som inte har idats bromsa ner mitt i natten..

Det där är väldigt fel, de nya kamerorna når över hela vägbanan, och de tar även väldigt bra kort som når på denna sida. Har själv sett bilder på det när kompisen åkte dit.

Däremot märker du om blixten går! Den är stark som satan och slås på natt som dag, men jävligt många utav kamerorna är inte igång, jag kör alltid solskydds metoden och det har blixtrat 3 av ja oberäkneliga gånger. Fortfarande inga brev på posten. Jag antar att de inte orkar slåss om vem som körde bilen.

Kan tillägga att bilderna dock kasseras om en omkörning fångas i kameran.
Blev omkörd av en bil mitt framför en fartkamera i våras, fick en blixt i nyllet och än har det inte hänt ett skit.

Har du solskyddet nere får du på sin höjd en förfrågan vem som fört fordonet. Denna förfrågan kan du kasta i papperskorgen, inget man behöver svara på.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 juli 2010 · 5 650 Inlägg

ingen blixt inget kort så bara va lung

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
karlitoo
23 juli 2010 · 263 Inlägg

Eller så kan man hålla för ansiktet smile , eller ännu bättre, köra med en Scream mask höhö

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Pendulum
24 juli 2010 · 1 298 Inlägg

Finns ju vägar som är tvåfiliga(åt samma riktning) med kameror, här i göteborg finns några vet jag. Det sägs att de kasserar alla bilder där två bilar är i jämnhöjd och att man därmed inte kan avgöra vilken som kört för fort. Dock inget jag har belägg för. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
24 juli 2010 · 1 098 Inlägg

__hogberg__ skrev:
Om det är likadant som i Norge så blixtrar det till såpass att du ser det på långt håll med solen rakt framför dig dessutom.. 

Låg nämligen på en raka för några veckor sedan mellan Mysen och Sarpsborg(Kanske någon vet vart det är?) där det är 2 kameror på rad med ganska långt mellanrum och innan jag var vid den första så blixtrade det till där vid kamera nummer 2 så antar att någon körde lite fort smile Klockan var då runt 4-5 tiden så solen låg mot ögonen ganska bra men man såg ändå blixten..

Så oroa dig inte du för har du missat den blixten så skulle du nog inte klarat syn testet till körkortet smile

'

Vet precis vilka kameror du menar.. smile

Men som sagt. man missar inte när man blir fotograferad...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Gustavhyden
27 juni 2017 · 1 Inlägg

Om man körde förbi en fartkamera på vänstersida, med sin egna familjebil och i cirka 60-65 på en 50väg. Når kameran en då? så att man ser att det är jag som kör? Kan tillägga att den blixtrade.

Senast redigerat av Gustavhyden (27 juni 2017)

MG BMC 1800 Roadster "Brum" (1964)
Evildan
27 juni 2017 ·

Gustavhyden skrev:
Om man körde förbi en fartkamera på vänstersida, med sin egna familjebil och i cirka 60-65 på en 50väg. Når kameran en då? så att man ser att det är jag som kör? Kan tillägga att den blixtrade.

Du är förmodligen med på en klar fin bild.

Mr_B
27 juni 2017 · 330 Inlägg

caromania skrev:
2) Ägaren tjafsar emot och det blir ett j-la liv. Rättegångar och värre tjafs/alternativt han kommer undan

Jag vet inte i vilken värld du lever, men... Ägaren är inte skyldig att uppge vem som körde bilen. I det här fallet är det svårare att hävda att man inte vet, eftersom ägaren rimligtvis går att identifiera på en eventuell bild, men du har ingen som helst skyldighet att vara angivare. Faktum är att eftersom det gäller en familjemedlem tror jag att lagen specifikt säger att du inte behöver vitna mot denna. Fast säger man att det gäller en familjemedlem är de nog inte dummare än att de kollar fotot mot kända släktingar...
Det kommer inte gå till rätten för att du inte svarar på frågan om vem som körde fordonet. Jag har kastat ett flertal sådana förfrågningar, och det enda som händer är att det kommer ett par till, innan de ger upp.

För företag och fordon med krav på körjournal / färdskrivare är det lite värre. Men privatägda fordon kommer de inte åt i den här situationen.

johannaj skrev:
Värre blir det om de ändrar lagen, så att böteslappen tillfaller fordonet, och inte föraren....

I dagsläget vore det olagligt. Man har diskuterat en lagändring där man klassar brottet annorlunda, och utfärdar en ordningsbot i stället, men slutresultatet av det skulle vara att man inte kan bli av med körkortet för fortkörning, och det vill man inte riktigt det i heller.

Själv är jag mest "orolig" för förändringen som kommer att komma. Medelhastighetskalkylering, mellan kameror. Alla som kör förbi kamerorna fotograferas automatiskt, och när man passerar nästa kamera räknar man ut snitthastigheten, och bötfäller baserat på det.
Det skulle fungera "bättre" än dagens system, sett till syftet att tvinga folk hålla en lägre hastighet, men jag gillar det inte ur integritets-hänsyn, och lagens inriktning, oskyldig, till bevisat skyldig, blir genast tvärt om. Alla antas skyldiga, och fotograferas därför.
Enda trösten är att man pratat om att införa det i flera år, och det har inte blivit av än...

Senast redigerat av Mr_B (27 juni 2017)

caromania Forummoderator
27 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Mr_B skrev:

caromania skrev:
2) Ägaren tjafsar emot och det blir ett j-la liv. Rättegångar och värre tjafs/alternativt han kommer undan

Jag vet inte i vilken värld du lever, men...

Jag lever i nutiden. Det är en bra plats helt olikt det förgångna där andra inga nämnda befinner sig. Men om jag nu ska kommentera det 9 år gamla inlägget du citerade så står det tydligt att alternativet även kan vara att han kommer undan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
28 juni 2017 · 2 250 Inlägg

Höll 90 på 90-sträcka med kamera.
Strax för kom en bil i hög fart, körde förbi och löste ut, då vi låg jämnsides.

Ringde Trafikpolisen Kiruna och frågade vad som kunde hända? Inget blev svaret. Plockar bort sådana bilder  där det finns två fordon.

Dessutom är inte alla kameror aktiva samtidigt. Bara där det för tillfället är mycken fortkörning o s v.

Egen erfarenhet.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 juni 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 210 Inlägg

Mr_B skrev:

caromania skrev:
2) Ägaren tjafsar emot och det blir ett j-la liv. Rättegångar och värre tjafs/alternativt han kommer undan

Jag vet inte i vilken värld du lever, men... Ägaren är inte skyldig att uppge vem som körde bilen. I det här fallet är det svårare att hävda att man inte vet, eftersom ägaren rimligtvis går att identifiera på en eventuell bild, men du har ingen som helst skyldighet att vara angivare. Faktum är att eftersom det gäller en familjemedlem tror jag att lagen specifikt säger att du inte behöver vitna mot denna. Fast säger man att det gäller en familjemedlem är de nog inte dummare än att de kollar fotot mot kända släktingar...
Det kommer inte gå till rätten för att du inte svarar på frågan om vem som körde fordonet. Jag har kastat ett flertal sådana förfrågningar, och det enda som händer är att det kommer ett par till, innan de ger upp.

För företag och fordon med krav på körjournal / färdskrivare är det lite värre. Men privatägda fordon kommer de inte åt i den här situationen.

johannaj skrev:
Värre blir det om de ändrar lagen, så att böteslappen tillfaller fordonet, och inte föraren....

I dagsläget vore det olagligt. Man har diskuterat en lagändring där man klassar brottet annorlunda, och utfärdar en ordningsbot i stället, men slutresultatet av det skulle vara att man inte kan bli av med körkortet för fortkörning, och det vill man inte riktigt det i heller.

Själv är jag mest "orolig" för förändringen som kommer att komma. Medelhastighetskalkylering, mellan kameror. Alla som kör förbi kamerorna fotograferas automatiskt, och när man passerar nästa kamera räknar man ut snitthastigheten, och bötfäller baserat på det.
Det skulle fungera "bättre" än dagens system, sett till syftet att tvinga folk hålla en lägre hastighet, men jag gillar det inte ur integritets-hänsyn, och lagens inriktning, oskyldig, till bevisat skyldig, blir genast tvärt om. Alla antas skyldiga, och fotograferas därför.
Enda trösten är att man pratat om att införa det i flera år, och det har inte blivit av än...

Kameror där de räknar ut medelhastigheten finns i Norge och det är något jävla mög ! När man kör förbi dessa så sitter man omedvetet och har sten koll på hastigheten vilket gör att man tappar fokus på annat runt om, dessutom så blir man nojig och börjar fundera på om man inte låg lite över, vilket får resultatet att man kör för sakta. Nej jag har ingen farthållare.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang