MG ZR 160 2003 - Växellånkage måste bytas, verkstad hittar inte reservdelar

freddiebox
27 juni 2017 · 2 Inlägg

Hejsan,

Jag har en MG ZR 160 från 2003 som fungerar generellt mycket bra men växelspaken har blivit mycket lös efter åren och det kan vara lite knepigt att få i backen. Var inne på Mekonomens bilverkstad för att få den diagnostiserad och fick veta att växellånkaget är kört och bör bytas. Efter att ha haft bilen inne i snart två veckor så fick jag meddelandet att inga reservdelar kan hittas för just växellånkage och jag fick tillbaka bilen. Verkstan lovade att fortsätta jaga delar och jag fick upplysning om att hålla ögonen öppna.

Jag som inte är så pass insatt i bilars motorer undrar var man skulle kunna tänka sig hitta delen som efterlyses?

MG ZR 160 "Första bilen" (2003)
Sukkan
27 juni 2017 · 451 Inlägg

Googla på  Klubb för MG ZR 160
O ta kontakt med klubben. Dem brukar ha bra koll på var som finns delar till sina bilar
Lycka till hoppas det löser sig. :-)

freddiebox
27 juni 2017 · 2 Inlägg

Sukkan skrev:
Googla på  Klubb för MG ZR 160
O ta kontakt med klubben. Dem brukar ha bra koll på var som finns delar till sina bilar
Lycka till hoppas det löser sig. :-)

Tack! Ska prova kontakta dem. smile

MG ZR 160 "Första bilen" (2003)
caromania Forummoderator
27 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Byt verkstad. Det går att renovera länkaget när det är sladdrigt i spaken vilket en hyfsat vettig mek vet och klarar av.
Sukkans råd är utmärkt. Det finns massor av både återförsäljare av delar och verkstäder. Billigast är att beställa från England och jag rekommenderar Rimmerbrothers men även ebay i England. Hela länkage tror jag knappast  finns eller behövs, vad du behöver är förmodligen någon bussning eller isärtagning och justering/reparation.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 juli 2017 · 7 189 Inlägg

Eventuellt kan du kontakta en Land Rover-verkstad.
Det är nämligen samma drivlina i Land Rover Freelander som i MG ZR.
Kanske även finns tillgång till delar på någon bilskrot?

Evildan
10 juli 2017 ·

torsen skrev:
Eventuellt kan du kontakta en Land Rover-verkstad.
Det är nämligen samma drivlina i Land Rover Freelander som i MG ZR.
Kanske även finns tillgång till delar på någon bilskrot?

Då kanske även delar från Rover 25 kan tänkas passa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang