Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
26 juni 2017 · 9 296 Inlägg

volvoamazon245 skrev:

Cracksoup skrev:

volvoamazon245 skrev:

Runt 50 t kan jag tänka mig.

245:a - old as gold

Mmm 240. Fina grejer
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … olvo-xc90/

Ja lättskruvad och billig, men jag känner mig säker i den - jag vet.

Inget fel på en gammal 240, men säker är den ju inte om du menar i krocksynpunkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
26 juni 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

volvoamazon245 skrev:

Cracksoup skrev:

Mmm 240. Fina grejer
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete … olvo-xc90/

Ja lättskruvad och billig, men jag känner mig säker i den - jag vet.

Inget fel på en gammal 240, men säker är den ju inte om du menar i krocksynpunkt.

På sin tid var den ju det iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
26 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

De är inte smart att köpa någon ny bil. Men om man föredrar problemfritt ägande i en del år så är de smartare än att köpa begagnat.  Beroende på ens ekonomi såklart.

Sen att belåna på sitt hus,,, de beror på. Om man redan har dragit på sig mångmiljonbelopp och man anser att man aldrig har råd att betala det innan man trillar av pinnen så visst kanske.  Du förlorar ändå på den affären.

För mig känner jag de är meningslöst då jag ska ha mitt hus betalt ett tag innan man går i pension.  Då är de korkat att belåna huset överhuvudtaget om inte något i huset går sönder.
Jag har hellre bilen för sig och betalar av den helt med smile

Som sagt, det skiljer sig lite var man bor. Jag kommer aldrig kunna betala av mitt hus hur jag än gör, men det kvittar, det är värt 3ggr så mycket nu som när jag köpte det och kostar ca hälften av den hälften så stora hyreslägenhet jag lämnade för 15 år sedan. Jag kan även bo kvar här tills jag trillar av och då får mina barn ut ett gäng slantar. Däremot att inte baka in en eventuell bil i kåken, det är ju bara korkat. Det förlorar du tusenlappar/månad på.

Du bör även ta med i beräkningen att du med största sannolikhet inte kommer få låna när du gått i pension, vilket betyder att det blir svettigt när taket börjar läcka.

Om man har som mål att betala av bilen så är de ju inte korkat.

Man bör ha i beräkningen att man har så mycket utrymme i lånet att du kan belåna huset när du är pensionär. Eller helt enkelt ha pengarna och lösa de kontant.   
Mitt framtida takbyte kommer bli kontant :p 
Man får ta med allt i beräkningarna.

Men det där stämmer ju inte... Om du lånar 100k för en bil i bolånet till en ränta av 1,8% eller kanske bättre med lite rabatt och sedan betalar 2000kr i amortering på kåken per månad så betalar du av bilen mycket snabbare i bolånet än på ett billån. Dessutom betalar du jättelite i ränta jämfört med ett bedrövligt annuitetslån hos en bilhandlare, som dessutom klämmer på 50kr/månad i avikostnad...

De där kontanterna som du har hoppas jag du placerat på lite bättre ställe än det låter som just nu. På rätt ställe har du nämligen mer än 15-20% ränta.

Och det där med att du som pensionär inte får låna beror inte på hur mycket du har i skuld utan på din pensionsinkomst. Om huset är betalt och klart när du går i pension så är det ju bara bra om du ska sälja det och flytta till hyresrätt, eller hem till dina vuxna barn. Annars är det ju helt värdelöst ekonomiskt tänk. Du kommer ju behöva cash när du går i pension, kanske 5-10k per månad utöver pension. Ett avbetalat hus är inte cash.

Jävlar vad off topic det är nu...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
26 juni 2017 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

caromania skrev:

Som sagt, det skiljer sig lite var man bor. Jag kommer aldrig kunna betala av mitt hus hur jag än gör, men det kvittar, det är värt 3ggr så mycket nu som när jag köpte det och kostar ca hälften av den hälften så stora hyreslägenhet jag lämnade för 15 år sedan. Jag kan även bo kvar här tills jag trillar av och då får mina barn ut ett gäng slantar. Däremot att inte baka in en eventuell bil i kåken, det är ju bara korkat. Det förlorar du tusenlappar/månad på.

Du bör även ta med i beräkningen att du med största sannolikhet inte kommer få låna när du gått i pension, vilket betyder att det blir svettigt när taket börjar läcka.

Om man har som mål att betala av bilen så är de ju inte korkat.

Man bör ha i beräkningen att man har så mycket utrymme i lånet att du kan belåna huset när du är pensionär. Eller helt enkelt ha pengarna och lösa de kontant.   
Mitt framtida takbyte kommer bli kontant :p 
Man får ta med allt i beräkningarna.

Men det där stämmer ju inte... Om du lånar 100k för en bil i bolånet till en ränta av 1,8% eller kanske bättre med lite rabatt och sedan betalar 2000kr i amortering på kåken per månad så betalar du av bilen mycket snabbare i bolånet än på ett billån. Dessutom betalar du jättelite i ränta jämfört med ett bedrövligt annuitetslån hos en bilhandlare, som dessutom klämmer på 50kr/månad i avikostnad...

De där kontanterna som du har hoppas jag du placerat på lite bättre ställe än det låter som just nu. På rätt ställe har du nämligen mer än 15-20% ränta.

Och det där med att du som pensionär inte får låna beror inte på hur mycket du har i skuld utan på din pensionsinkomst. Om huset är betalt och klart när du går i pension så är det ju bara bra om du ska sälja det och flytta till hyresrätt, eller hem till dina vuxna barn. Annars är det ju helt värdelöst ekonomiskt tänk. Du kommer ju behöva cash när du går i pension, kanske 5-10k per månad utöver pension. Ett avbetalat hus är inte cash.

Jävlar vad off topic det är nu...

Extremt off.
Om man tänker på sina framtida barn och inte har ett hus i fantasilandet så betalar man av boendet, så när man trillar av pinnen kan barnen få de gott på sin ålder inkl det investerade sparslantarna :p
Sparandet sker på rätt ställen för ändamålen så du behöver inte oroa dig för den delen. 
Vi tycker olika och har extremt olika förutsättningar med tanke på prisskillnaderna smile

Åter till topic.

Evildan
27 juni 2017 ·

Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Senast redigerat av Evildan (27 juni 2017)

caromania Forummoderator
27 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Det ante mig. Du lär ju få redovisa din uträkning för Stålkillen kommer inte tro dig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
team_larsson
27 juni 2017 · 239 Inlägg

hur många år har du räknat på då? smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Muttley
27 juni 2017 ·

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Volvo s70 (mögbil som dricker som en alkis nere i byn) VS renault megane  miljöbil när den släpptes.
DIFF 10816,13 kr
Räknat på 13 kr litern för både bensin och diesel och 1732,5 mil om året, inräknat försäkring och skatt förstås.

Hade s70 tidsperiod Dec-Okt, fick byta bromsskivor runt om inkl klossar.Handbromsklossar och ett bromsok.

Megane sedan oktober. Utgifter på rep är en positionslampa bak

:p

Så på de förhoppningsvis 5 år (ska hålla mig så länge nu) så har jag sparat in  54080,65 kr

Någon sade en gång här att s70 inte var dyra.   De är dyra och miljöfarliga utav bara den.

Evildan
27 juni 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Det ante mig. Du lär ju få redovisa din uträkning för Stålkillen kommer inte tro dig.

Självklart. Räntan var något lägre tillika körsträckan.

Kopierat från bloggen.

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?    22 april 2014, 15:21

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år, räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Vilket inte gör valet särskilt svårt för mig.

Senast redigerat av Evildan (27 juni 2017)

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 210 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Det ante mig. Du lär ju få redovisa din uträkning för Stålkillen kommer inte tro dig.

Självklart. Räntan var något lägre tillika körsträckan.

Kopierat från bloggen.

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?    22 april 2014, 15:21

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år, räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Vilket inte gör valet särskilt svårt för mig.

gör gärna samma beräkning fast med en golf 2 från 87, vill du så kan du ju ta en gti... du får dock då räkna med en värdeökning istället för minskning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
28 juni 2017 · 4 009 Inlägg

SportPilot skrev:
gör gärna samma beräkning fast med en golf 2 från 87, vill du så kan du ju ta en gti... du får dock då räkna med en värdeökning istället för minskning

Eller en R5:a TXE från 1990    wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juni 2017 · 17 345 Inlägg

Borde vara en smal sak att göra ett excel-ark med alla formler i. Tyvärr försvann en kvittolåda när vi flyttade för 1.5 år sedan och efter det har jag inte sparat kvitton utan rena garantilappar då. Så hur mycket vår Prius har kostat vettefan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
28 juni 2017 · 4 009 Inlägg

Till varje bil jag numera har skapa jag mapp  /fordon/bilnummer/cd-rom/  med undermappar

Bes_prot:  inskannade besikninmg protokoll
Brux:  inscannad instuktionsbok,  brux till bilradio servicemanualer, installationsmanualer för dittsatt extrautrusning tex. dragkrok motorvärmare etc.
fakturor:  inskannade fakturor   åå-mm-dd.jpg eller pdf
ovrigt:  tex.  utdrag från bilregister, roskyddscertifikat etc.
info.txt  innehållade  anteknande info som nyckelkod, bromsystem lampsorter och likande

detta bränns på en skiva och skickas med vid evt. försäljning av fordonet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juni 2017 · 17 345 Inlägg

spillolja skrev:
Till varje bil jag numera har skapa jag mapp  /fordon/bilnummer/cd-rom/  med undermappar

Bes_prot:  inskannade besikninmg protokoll
Brux:  inscannad instuktionsbok,  brux till bilradio servicemanualer, installationsmanualer för dittsatt extrautrusning tex. dragkrok motorvärmare etc.
fakturor:  inskannade fakturor   åå-mm-dd.jpg eller pdf
ovrigt:  tex.  utdrag från bilregister, roskyddscertifikat etc.
info.txt  innehållade  anteknande info som nyckelkod, bromsystem lampsorter och likande

detta bränns på en skiva och skickas med vid evt. försäljning av fordonet

Kanske ska anamma detta upplägg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
28 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Att jämföra med hobbybil är ju inte så intressant eftersom det är tveksamt att man vill köra en Prius som hobbybil? Jo, möjligtvis Evildan då och kanske Hybridsmurf, men vi andra dödliga vill nog hellre se jämförelser med familje- och rövtransportörer.

Apropå hobbybil. Min Rover har även den vänt faktiskt. De fina går för 5-6000 Euro på kontinenten och jag köpte min för 15000kr. Ganska trevligt. Men soppa som fan drar den.

Edit: iofs tror jag en Prius blir billigare än en Golf från 87 även om man räknar med någon slags värdeökning.

Senast redigerat av caromania (28 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Unleash
28 juni 2017 · 370 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

finns det något bättre än blårök från en 2-taktare?

har du räknat på vad din prius och alla dess beståndsdelar smutsade ner miljön genom tillverkningen?

Senast redigerat av Unleash (28 juni 2017)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
caromania Forummoderator
28 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Unleash skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

finns det något bättre än blårök från en 2-taktare?

har du räknat på vad din prius och alla dess beståndsdelar smutsade ner miljön genom tillverkningen?

Du borde läsa igenom tråden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 210 Inlägg

caromania skrev:
Att jämföra med hobbybil är ju inte så intressant eftersom det är tveksamt att man vill köra en Prius som hobbybil? Jo, möjligtvis Evildan då och kanske Hybridsmurf, men vi andra dödliga vill nog hellre se jämförelser med familje- och rövtransportörer.

Apropå hobbybil. Min Rover har även den vänt faktiskt. De fina går för 5-6000 Euro på kontinenten och jag köpte min för 15000kr. Ganska trevligt. Men soppa som fan drar den.

Edit: iofs tror jag en Prius blir billigare än en Golf från 87 även om man räknar med någon slags värdeökning.

ja efter ett gäng år så blir nog en prius billigare att äga, men jag tror att det handlar om många år innan man når break-even, och när man väl når det och om man har skött sin golf väl så är den med stor sannolikhet värd en bra slant. Det är såklart inget man kan räkna med då det är rena spekulationer.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
28 juni 2017 ·

SportPilot skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Det ante mig. Du lär ju få redovisa din uträkning för Stålkillen kommer inte tro dig.

Självklart. Räntan var något lägre tillika körsträckan.

Kopierat från bloggen.

Ett år med en 80000kr -08 Prius, vad har hänt på den tiden?    22 april 2014, 15:21

Inte ett skit, den har fungerat problemfritt de 13337 km jag kört, inga reparationer eller ens glödlampor har behövt bytas.

Vid inköp: 121154km.
I dag vid fulltankning: 134491km.
Bränsleförbrukning: På 1333.7mil har jag hällt i den 572.13 liter. (0,4289l/10km.)

Service: 1687kr. (1,265kr/10km.)

Spolarvätska: 4 liter oblandad vätska har gått åt, blandar själv för gällande säsong. (109kr.)

Bensinpriset i dag 14.48*572.13 = 8284,44kr.

Kostnad: 8248,44+1687+109 = 10080,44kr på ett år.

Då lägger vi till en förmodad värdeminskning på 5000kr.
Ränta: 2088kr.
Försäkring: 3793kr. (helförsäkring)
Vägskatt: 360kr.+ registerhållningsavgift 65kr = 425kr.

Totalkostnad år 1 med en Prius -08:
21386,44kr/år.
1782,20kr/månad.
eller 16,07kr/mil inklusive bränsle, försäkring, spolarvätska och service, allt som behövs för att driva en bil.


Som jämförelse räknar jag även ut vad det kostar att åka en fin Volvo 740 automat -90 lika långt under samma år, räknar på 1.1l/mil, vilket jag anser är ganska snällt räknat, då dom oftast förbrukar mer.
Inköp: 10000kr.
Skatt: 1930kr + 65kr = 1995kr.
Försäkring: 1732kr. (halvförsäkring)
Bränsle: 21243,17kr.
Spolarvätska: 109kr.

Detta ger utan några reparationer eller värdeminskning en årlig kostnad om:
25079,17kr eller per mil 18,80kr/mil.

Vilket inte gör valet särskilt svårt för mig.

gör gärna samma beräkning fast med en golf 2 från 87, vill du så kan du ju ta en gti... du får dock då räkna med en värdeökning istället för minskning

Prova du istället, men värdeökningen blir spekulativ storleksmässigt.
Att det blev just Volvo 740 som stod modell beror på att den sorgligt nog är lite av en normbil på sighten och att den ofta anses som billig att äga samt att bilarna är av jämförbar storlek.
Jag skulle givetvis kunna räkna på en FIAT 126 eller varför inte en Citroen 2cv men dessa likt en 30 år gammal Golf stapplar i jämförelsen pga storleken och att dom i regel i dags datum är hobbybilar.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 210 Inlägg

Inköp: 20 000
Skatt: 65kr
Försäkring: 1890kr ( på mig 25 år gammal)
Bränsle: 13 518kr
Spolarvätska: 109kr.
Service: 1 000kr

12,39kr/mil
en tusenlapp i service och 0,7 i bränsleförbrukning
håller man bilen i skick så är värdeminskningen 0kr
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

däck är ej inräknat, har ej heller kollat priser.... men ofta sitter det 13" fälgar på de gamla golfarna vilket gör att däcken blir skrämmande billiga

att man sitter i en bra mycket äldre och osäkrare bil råder det inga tvivel om, men det är mer ekonomiskt

har även missat att räkna in kostnaden för besiktning, vilket blir halva kostnaden för golfen... men den kostnaden är försumbar på båda bilarna så vi kan lämna den därhän

Senast redigerat av SportPilot (28 juni 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang