Få bilen till att låta mer

Romawi97
26 juni 2017 · 39 Inlägg

Hej! Jag äger en Volvo V40 kombi -04 och kan inte så mycket om bilar (tyvärr) jag undrar om någon mer kunnig här vet om det är möjligt att få bilen att låta mer kraftig när man gasar! Kan jag göra något med avgassystemet och kan man fixa det själv hemma? Kan hyra en lokal där jag får möjlighet till att lyfta bilen.

Med vänliga hälsningar Robin

Utmarks-Loke
26 juni 2017 · 5 791 Inlägg

Plocka bort en av ljuddämparna och ersätt med ett rakt rör

Romawi97
26 juni 2017 · 39 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Plocka bort en av ljuddämparna och ersätt med ett rakt rör

Godkänner en besiktning det? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juni 2017 · 17 345 Inlägg

Romawi97 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Plocka bort en av ljuddämparna och ersätt med ett rakt rör

Godkänner en besiktning det? smile

Ersätt slutdämparen med en "Simons sportdämpare" så är det inget problem. Har du en V40 med turbo? En 2004 lär väl vara en classic och då har den turbo. Kan låta helt ok då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Romawi97
27 juni 2017 · 39 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Romawi97 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Plocka bort en av ljuddämparna och ersätt med ett rakt rör

Godkänner en besiktning det? smile

Ersätt slutdämparen med en "Simons sportdämpare" så är det inget problem. Har du en V40 med turbo? En 2004 lär väl vara en classic och då har den turbo. Kan låta helt ok då.

Aa det är en classic och jag tror att du har rätt i det du säger! tack för hjälpen!

Pekkan1
3 juli 2017 · 97 Inlägg

På min gamla v40 (dock t4) så tog jag bort dendär "mattan" som sitter på insidan av huven. Tog även bort ljuddämpningen I luftburken, ser ut som liggunderlag som är fastklistrad fick fint insugsljud och tyckte man hörde dumping lite. Slutligen byttes ljuddämparen längst bak ut mot en 2,5" rörbit inköpt på biltema. Lät bra till och med min far vart impact av ljudet, och inga problem med besiktning.

Man behöver väl bara en ljuddämpare för besiktning sålänge de inte låter för högt (besiktningsgubben sa dock att polisen får bedöma om de är för högt, men tror han sa fel) och ev katt om man har för ny bil.

Volvo Amazon "Doris" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang