Dieselbilarnas framtid, köpa eller inte?

CC72
28 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Har idag en bensinbil som dricker lite väl mycket bränsle.

Har istället kikat på en begagnad Kia ceed 1.6 diesel automat för att komma ner lite i bränslemängd.

Men, varje vecka är det nya rop från kommuner, politiker etc om att dieselbilarna är farliga och att det kommer att införas allt fler miljözoner med förbud mot dieselbilar.


Frågan är då, vad tror ni? Hur ser framtiden ut de närmsta 5 åren?  Det är ungefär så länge vi har tänkt att behålla bilen.

Har den efter det sjunkit som en sten i pris pga av dieselnojan som börjar råda? 

Dieselförbud i stadsmiljö(centrum)?

Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2017 · 26 113 Inlägg

Går i dessa funderingar själv faktiskt.
Inte nästa men nästnästa bil hade vi planerat skulle bli en diesel men nu vete fasen.
Hur kommer det att se ut när man väl står där om ett antal år?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 juni 2017 · 14 007 Inlägg

Utan att veta ett skit i frågan så tror jag att dieseltrenden är på väg ner.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juni 2017 · 26 113 Inlägg

Vettemannen skrev:
Utan att veta ett skit i frågan så tror jag att dieseltrenden är på väg ner.

/Benny

Är lite det man börjar ana.
Frågan är bara om man om några år från nu ska hålla sig ifrån dieselbilarna eller inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
caromania Forummoderator
28 juni 2017 · 9 296 Inlägg

I mindre samhälle, på landet, absolut. Macken lär ju inte sluta med diesel.
I stor stad... Tveksamt. Jag tror fler "pigga" kommunalpolitiker som vill få hjältestatus kommer klubba igenom dieselbilsförbud.

Jag har hittills aldrig rekommenderat en Prius, men det kanske är min tur nu. Billigare rövtransport får du ju leta efter. Och en Cee´d vinner ju fan ingen "sexigast på gatan"-tävling heller...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 218 Inlägg

En Cee´d är inte sexig, men jämfört med en Prius så är det en jäkla primadonna tongue

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
28 juni 2017 ·

Om du inte bor i Stockholm eller Göteborg och inte passerar några av de förbjudna zonerna så är du safe i 5 år till garanterat.  Dieselpriset låg angenämt trevligt denne veckan med.

xXSammy
28 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Vad kör du idag?
Jag hoppade från en Mondeo 2.0 Diesel till Focus 1.6 bensin.

Mondeons skatt var på 3600 per år, Focusen ligger på ~980kr per år
Mondeon snittade 0.5-0.6 och Focuen 0.6-0.7

De/Dem
CC72
28 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Passat 1.8T.

Ligger på 0.86 sommartid och runt litern vintertid så det drar iväg.

Ca 2600 i skatt på passaten

Ca 1500 på ceed:en.

Senast redigerat av CC72 (28 juni 2017)

xXSammy
28 juni 2017 · 6 566 Inlägg

Om du vill hålla dig inom VAG kanske det kan vara vettigare att köpa en Golf 1.6 bensin?
Vilken budget har du?

De/Dem
CC72
28 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Blir ingen fler vag-bil på ett tag. Kikade lite på en A4 men tycker man får ganska dåligt utrustade bilar.

Runt hundringen, Max 10k mil, manuell/automat, framhjulsdrift.

Kian tilltalar mig mig och tror den går att få ganska snygg med en sänkning och större fälgar smile

CC72
28 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Kombi ska tilläggas.

Annars hade jag nog gått på en Ford då det är väldigt mycket bil för pengarna.

I30 är fruktansvärt fula och mitsun likaså, tyvärr.
På Ford-sidan är det bara nyaste mondeon som tilltalar mig men då snackar vi andra pengar. Är trots allt bara en andrabil jag ska ha.

Nä, en ceed får det bli. Tror det är ett hyfsat bra köp och en helt okej bil.

Evildan
28 juni 2017 ·

xXSammy skrev:
https://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Focus_1_0_EcoBoost_Sportpaket_72955643.htm?ca=14&w=3
https://www.blocket.se/jonkoping/Ford_F … 14&w=3

https://www.blocket.se/varmland/Hyundai … 14&w=3
https://www.blocket.se/kristianstad/Hyu … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda … 14&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 14&w=3
https://www.blocket.se/kalmar/Mitsubish … 14&w=3
https://www.blocket.se/halland/Mitsubis … 14&w=3

Andra alternativ än Kia?

Elantran är ju ett kul förslag. Mycket trevlig bil som tyvärr inte såldes i Sverige i den generationen, men det gör ijenkligen inte bilen sämre på något vis.

Focusarna är givetvis klockrena förslag och som vanligt med europeiska Ford köper man mycket bil för pengarna.

Gällande val av bränsle hade jag ratat dieselbilar bla pga eventuella politiska beslut men också pga miljöaspekterna samt riskerna för dyra reparationer.

För 100.000kr kan ju TS köpa en fin Auris HSD. tongue

Evildan
28 juni 2017 ·

Jahaja det skulle vara en kombi, då blir det en annan sak.
Hur som helst hade jag kikat åt "snåla" bensindrivna bilar utöver Cee'd hade dessa varit intressanta för mig.

Tog bort kusinen till Cee'd då i30 inte tilltalar TS.

En Cee'd diesel automat har en körcyklad förbrukning blandad körning om 0.56 medans 1.6 manuella bensinversionen 0.6 vilket gör att bensinbilen enligt mig blir det vettigare köpet om ni inte kör ett varv runt jorden var år.

En snål bubblare. wink
https://m.blocket.se/goteborg/Opel_Astr … 12&w=3

Senast redigerat av Evildan (28 juni 2017)

KenthIJ
4 juli 2017 · 1 429 Inlägg

Har oxå haft funderingar på det här med diesel . Har ju trots allt funnits dieselbilar som klassats som "miljöbilar"

I den här länken hänvisas väl till de senaste rönen

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-di … re-befarat

granadadr
4 juli 2017 · 7 269 Inlägg

själv är jag orolig att dem kommer höja skatten på dieselbilar,, tur jag har en BILLIG,, så i värsta fall kan man skrota den utan att gå back wink  jag själv behöver en stor tung bil för att kunna dra stora släp/biltrailer,, och då hade ju en nyare diesel vart mumma,, men kommer härka runt i min ett tag till för att se vart det bär wink  är INTE rädd för förbjudna zoner smile  men för höjd skatt,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
4 juli 2017 · 7 202 Inlägg

Efter 3 dieslar på raken, Jeep 2.8 CRD,  Land Rover Td5 & Td4, blev det en ny CR-V bensin & manuell -16.
Vill aldrig mera frysa och vänta på att värmen ska komma först efter en kvart/en mils körning.
Flera stora biltillverkare har förklarat att de inte kommer att satsa på/vidareutveckla dieselmotorer.
Detta beroende på att kraven på utsläppen på avgasemmisionerna kommer att skärpas så att det inte blir tekniskt eller ekonomiskt möjligt att marknadsföra bilar med dieselmotorer.
I första hand tror jag det blir vanligare med "förbjudna zoner" för dieselbilar i flera städer.
I andra hand kommer dieslarna att aktivt straffskattas bort från tjänstebilsmarknaden.
Men det värsta för dieselbilsägarna är att andrahandsvärdet kommer att sjunka dramatiskt inom något år.
De enda som kan fortsätta att köra diesel är de på landsbygden som har tillgång till oskattad s k farmardiesel.
Därför aldrig mer någon diesel, tycker jag.

Znixer
4 juli 2017 · 145 Inlägg

torsen skrev:
Efter 3 dieslar på raken, Jeep 2.8 CRD,  Land Rover Td5 & Td4, blev det en ny CR-V bensin & manuell -16.
Vill aldrig mera frysa och vänta på att värmen ska komma först efter en kvart/en mils körning.
Flera stora biltillverkare har förklarat att de inte kommer att satsa på/vidareutveckla dieselmotorer.
Detta beroende på att kraven på utsläppen på avgasemmisionerna kommer att skärpas så att det inte blir tekniskt eller ekonomiskt möjligt att marknadsföra bilar med dieselmotorer.
I första hand tror jag det blir vanligare med "förbjudna zoner" för dieselbilar i flera städer.
I andra hand kommer dieslarna att aktivt straffskattas bort från tjänstebilsmarknaden.
Men det värsta för dieselbilsägarna är att andrahandsvärdet kommer att sjunka dramatiskt inom något år.
De enda som kan fortsätta att köra diesel är de på landsbygden som har tillgång till oskattad s k farmardiesel.
Därför aldrig mer någon diesel, tycker jag.

Fast det stämmer ju inte riktigt.

Antar att du tänkter på bla. Volvo men de lär vidareutveckla sina dieselmotorer i säkert tio år till, däremot inte utveckla några nya motorer. Vet personligen inte om några andra av dina "flera stora biltillverkare" som uttalat sig att de ska sluta utveckla dieselmotorer. Sedan huruvida det är tekniskt möjligt är väl svårt att säga men just att få det ekonomiskt försvarbart.

I övrigt tror jag du är rätt ute med framtiden för dieselbilar.

granadadr
4 juli 2017 · 7 269 Inlägg

torsen skrev:
Efter 3 dieslar på raken, Jeep 2.8 CRD,  Land Rover Td5 & Td4, blev det en ny CR-V bensin & manuell -16.
Vill aldrig mera frysa och vänta på att värmen ska komma först efter en kvart/en mils körning.
Flera stora biltillverkare har förklarat att de inte kommer att satsa på/vidareutveckla dieselmotorer.
Detta beroende på att kraven på utsläppen på avgasemmisionerna kommer att skärpas så att det inte blir tekniskt eller ekonomiskt möjligt att marknadsföra bilar med dieselmotorer.
I första hand tror jag det blir vanligare med "förbjudna zoner" för dieselbilar i flera städer.
I andra hand kommer dieslarna att aktivt straffskattas bort från tjänstebilsmarknaden.
Men det värsta för dieselbilsägarna är att andrahandsvärdet kommer att sjunka dramatiskt inom något år.
De enda som kan fortsätta att köra diesel är de på landsbygden som har tillgång till oskattad s k farmardiesel.
Därför aldrig mer någon diesel, tycker jag.

mm det jag är rädd för,,  wink då avaktar jag  smile å ser vad framtiden ger

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang