Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

xXSammy
28 juni 2017 · 6 571 Inlägg

SportPilot skrev:
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

Aa okej.. så bara för det står hybrid på bilen så blir det automatiskt dyrt?
Dock kan de bli dyrare just för Toyota är kända för väldigt bra hållbarhet, så om det av all förmodan går sönder så har det inte serietillverkats så mycket delar
'
Tar jag genomsnittet på vad vi bytt på Focusarna (Ingen ide att jag räknar på övriga kostnader, jag har micklat med så mycket lån när jag var ung och dum)

Eftersom serviceboken slutar efter 10 år så använder vi de att räkna på (Ford original utan arbete)
Fjädrar (Bägge fram) 1500:-
Hjullager (Bägge fram) 2200:-
Bromsklossar och skivor runt om (1-2 gånger beroende på hur bilen behandlas) 7000:-
Någon random elkomponent som blir standard fel efter en viss tid (Så som ABS modulen gick sönder på Focus 2004 eller spridarna på Focus 99): 3000:-

Så genomsnittet kostar ca 14.000 i delar, borträknat från måndagsexemplar, kommunbilar, hemtjänst, taxi, etc.
Så ca 1400 kr per år wink

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
28 juni 2017 · 1 128 Inlägg

SportPilot skrev:

caromania skrev:
Att jämföra med hobbybil är ju inte så intressant eftersom det är tveksamt att man vill köra en Prius som hobbybil? Jo, möjligtvis Evildan då och kanske Hybridsmurf, men vi andra dödliga vill nog hellre se jämförelser med familje- och rövtransportörer.

Apropå hobbybil. Min Rover har även den vänt faktiskt. De fina går för 5-6000 Euro på kontinenten och jag köpte min för 15000kr. Ganska trevligt. Men soppa som fan drar den.

Edit: iofs tror jag en Prius blir billigare än en Golf från 87 även om man räknar med någon slags värdeökning.

ja efter ett gäng år så blir nog en prius billigare att äga, men jag tror att det handlar om många år innan man når break-even, och när man väl når det och om man har skött sin golf väl så är den med stor sannolikhet värd en bra slant. Det är såklart inget man kan räkna med då det är rena spekulationer.

Jag räknade på mig själv att jag börjar tjäna nånting på det först efter 5-8 år att ha en äldre Prius från typ -08 jämfört med min nuvarande brukis beroende på hur slutkörd Prius man köper. Detta räknat på om Priusen drar HÄLFTEN i soppa under tiden och utan reparationer på de två bilarna! Givetvis är skatt och försäkring inräknat. Så det är ingen ekonomisk vinning för mig inom de första 5 åren... Jag tror jag fortsätter köra svensk och praktisk kvalitetsbil från den tiden då detta märke fortfarande kunde bygga bilar! wink

EDIT: Räknade med att båda bilarna köptes kontant också.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (28 juni 2017)

Nöjeskör närproducerat
Muttley
28 juni 2017 ·

SportPilot skrev:
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

Man kan ju skruva själv med en prius så den kostnaden gör varken till eller från :p   
De är ju delarna som kan skilja lite.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 juni 2017 · 7 232 Inlägg

Muttley skrev:

SportPilot skrev:
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

Man kan ju skruva själv med en prius så den kostnaden gör varken till eller från :p   
De är ju delarna som kan skilja lite.

Ja det är delarna jag räknar med att är dyrare till en Prius...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
28 juni 2017 ·

SportPilot skrev:
Inköp: 20 000
Skatt: 65kr
Försäkring: 1890kr ( på mig 25 år gammal)
Bränsle: 13 518kr
Spolarvätska: 109kr.
Service: 1 000kr

12,39kr/mil
en tusenlapp i service och 0,7 i bränsleförbrukning
håller man bilen i skick så är värdeminskningen 0kr
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

däck är ej inräknat, har ej heller kollat priser.... men ofta sitter det 13" fälgar på de gamla golfarna vilket gör att däcken blir skrämmande billiga

att man sitter i en bra mycket äldre och osäkrare bil råder det inga tvivel om, men det är mer ekonomiskt

har även missat att räkna in kostnaden för besiktning, vilket blir halva kostnaden för golfen... men den kostnaden är försumbar på båda bilarna så vi kan lämna den därhän

FIAT 126 -75.
Inköp: 15000kr.
Skatt: 65kr.
Försäkring: 936kr.
Bränsle: 9655.71kr. Med samma bränslepris du räknat på.
Spolarvätska: 109kr.
Service 600kr.
7.577kr/mil.
FIAT 126 förbrukar 0.5 liter per mil och den är tvåcylindrig med liten oljevolym samt det finns ruskigt billiga servicedelar att köpa från Polen.
Visserligen är det en äldre och osäkrare samt trängre bil likt Golfen/Prius men det blir billigare per mil och det var det som var viktigt.

spillolja
28 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Evildan skrev:
FIAT 126 förbrukar 0.5 liter per mil och den är tvåcylindrig med liten oljevolym samt det finns ruskigt billiga servicedelar att köpa från Polen.
Visserligen är det en äldre och osäkrare samt trängre bil likt Golfen/Prius men det blir billigare per mil och det var det som var viktigt.

Ungefär som min VW Golf förbrukar  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
28 juni 2017 ·

spillolja skrev:

Evildan skrev:
FIAT 126 förbrukar 0.5 liter per mil och den är tvåcylindrig med liten oljevolym samt det finns ruskigt billiga servicedelar att köpa från Polen.
Visserligen är det en äldre och osäkrare samt trängre bil likt Golfen/Prius men det blir billigare per mil och det var det som var viktigt.

Ungefär som min VW Golf förbrukar  smile

Du har en sådan här?
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYW270

https://m.blocket.se/kronoberg/Volkswag … 12&w=3

122hk och manuell? Förbrukar enligt körcykeln 0.62 blandad körning.

spillolja
28 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Ungefär som min VW Golf förbrukar  smile

Du har en sådan här?
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYW270

https://m.blocket.se/kronoberg/Volkswag … 12&w=3

122hk och manuell? Förbrukar enligt körcykeln 0.62 blandad körning.

ja det är en sådan kärra,  dom 2 sista tankningarn har den tagit 0,48L/milen  varsam långkörning

oftast under 0,6,  aldrig någonsin över 0,7l/milen   vid körning på bensin  (vid körning på Spriten/E85 med omkopplaren i det läget så tar den ca 1,3 ggr mer)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
28 juni 2017 ·

spillolja skrev:

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Ungefär som min VW Golf förbrukar  smile

Du har en sådan här?
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYW270

https://m.blocket.se/kronoberg/Volkswag … 12&w=3

122hk och manuell? Förbrukar enligt körcykeln 0.62 blandad körning.

ja det är en sådan kärra,  dom 2 sista tankningarn har den tagit 0,48L/milen  varsam långkörning

oftast under 0,6,  aldrig någonsin över 0,7l/milen   vid körning på bensin  (vid körning på Spriten/E85 med omkopplaren i det läget så tar den ca 1,3 ggr mer)

Den förbrukar alltså inte ens i närheten vad FIATen vill ha blandad körning.
0.5 till 0.6 är 20% skillnad.

Presidento Of World
28 juni 2017 · 3 329 Inlägg

spillolja skrev:

Evildan skrev:

spillolja skrev:
Ungefär som min VW Golf förbrukar  smile

Du har en sådan här?
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYW270

https://m.blocket.se/kronoberg/Volkswag … 12&w=3

122hk och manuell? Förbrukar enligt körcykeln 0.62 blandad körning.

ja det är en sådan kärra,  dom 2 sista tankningarn har den tagit 0,48L/milen  varsam långkörning

oftast under 0,6,  aldrig någonsin över 0,7l/milen   vid körning på bensin  (vid körning på Spriten/E85 med omkopplaren i det läget så tar den ca 1,3 ggr mer)

Konstigt, jobbar med flång nya såna här och har aldrig någonsin sett nån under 0.65 blandat.. då är dom nya med mellan 3 mil till max 2500mil innan dom avverkas

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
28 juni 2017 ·

opel_vectra_gts skrev:

spillolja skrev:

Evildan skrev:

Du har en sådan här?
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HYW270

https://m.blocket.se/kronoberg/Volkswag … 12&w=3

122hk och manuell? Förbrukar enligt körcykeln 0.62 blandad körning.

ja det är en sådan kärra,  dom 2 sista tankningarn har den tagit 0,48L/milen  varsam långkörning

oftast under 0,6,  aldrig någonsin över 0,7l/milen   vid körning på bensin  (vid körning på Spriten/E85 med omkopplaren i det läget så tar den ca 1,3 ggr mer)

Konstigt, jobbar med flång nya såna här och har aldrig någonsin sett nån under 0.65 blandat.. då är dom nya med mellan 3 mil till max 2500mil innan dom avverkas

Snittet enligt spritmonitors brukare är 0.702. Men givetvis är förare olika duktiga på att köra bil.

https://www.spritmonitor.de/en/overview … owerunit=2

caromania Forummoderator
28 juni 2017 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Jag räknade på mig själv att jag börjar tjäna nånting på det först efter 5-8 år att ha en äldre Prius från typ -08 jämfört med min nuvarande brukis beroende på hur slutkörd Prius man köper. Detta räknat på om Priusen drar HÄLFTEN i soppa under tiden och utan reparationer på de två bilarna! Givetvis är skatt och försäkring inräknat. Så det är ingen ekonomisk vinning för mig inom de första 5 åren... Jag tror jag fortsätter köra svensk och praktisk kvalitetsbil från den tiden då detta märke fortfarande kunde bygga bilar! wink

EDIT: Räknade med att båda bilarna köptes kontant också.

Hur långt kör du per år?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
29 juni 2017 · 4 025 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

spillolja skrev:
ja det är en sådan kärra,  dom 2 sista tankningarn har den tagit 0,48L/milen  varsam långkörning

oftast under 0,6,  aldrig någonsin över 0,7l/milen   vid körning på bensin  (vid körning på Spriten/E85 med omkopplaren i det läget så tar den ca 1,3 ggr mer)

Konstigt, jobbar med flång nya såna här och har aldrig någonsin sett nån under 0.65 blandat.. då är dom nya med mellan 3 mil till max 2500mil innan dom avverkas

Jag köpte bilen när den gått 2000mil   den drog då runt just 0,65   men har sjunkit litet i efterhand då den blivit inkörd,  nu när den i dags läge  gått snart 12.000mil  så har jag märkt en inte helt obetydlig sänkning av bränsleförbrukningen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2017 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Jag räknade på mig själv att jag börjar tjäna nånting på det först efter 5-8 år att ha en äldre Prius från typ -08 jämfört med min nuvarande brukis beroende på hur slutkörd Prius man köper. Detta räknat på om Priusen drar HÄLFTEN i soppa under tiden och utan reparationer på de två bilarna! Givetvis är skatt och försäkring inräknat. Så det är ingen ekonomisk vinning för mig inom de första 5 åren... Jag tror jag fortsätter köra svensk och praktisk kvalitetsbil från den tiden då detta märke fortfarande kunde bygga bilar! wink

EDIT: Räknade med att båda bilarna köptes kontant också.

Hur långt kör du per år?

Håller mig runt 1000 mil. Räknade dock på några hundra mil till bara för att..

Inte så svårt att förstå att alla inte väljer Prius som bruksbil när man räknar ut det så här. I slutändan så är det inte några miljonbelopp man tjänar. Därför köper JAG inte en Prius för att tjäna några tusenlappar om 5-10 år. Förstått?

Gillar man Prius och anser sig göra något bättre för miljön genom att köra den så får man absolut göra det.

Smaken är som baken.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2017 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Volvo s70 (mögbil som dricker som en alkis nere i byn) VS renault megane  miljöbil när den släpptes.
DIFF 10816,13 kr
Räknat på 13 kr litern för både bensin och diesel och 1732,5 mil om året, inräknat försäkring och skatt förstås.

Hade s70 tidsperiod Dec-Okt, fick byta bromsskivor runt om inkl klossar.Handbromsklossar och ett bromsok.

Megane sedan oktober. Utgifter på rep är en positionslampa bak

:p

Så på de förhoppningsvis 5 år (ska hålla mig så länge nu) så har jag sparat in  54080,65 kr

Någon sade en gång här att s70 inte var dyra.   De är dyra och miljöfarliga utav bara den.

Gubben som försöker vara rolig men inte är det. Var det så illa att du fick byta bromsskivor och belägg på en 20 år gammal bil? Vilken skitbil asså. Trodde du råkat ut för större haverier än så, det lät då som det tidigare. Men det var tydligen inte farligare än några skivor och belägg. Jobbar du som mytoman?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (29 juni 2017)

Nöjeskör närproducerat
Evildan
29 juni 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Jag räknade på mig själv att jag börjar tjäna nånting på det först efter 5-8 år att ha en äldre Prius från typ -08 jämfört med min nuvarande brukis beroende på hur slutkörd Prius man köper. Detta räknat på om Priusen drar HÄLFTEN i soppa under tiden och utan reparationer på de två bilarna! Givetvis är skatt och försäkring inräknat. Så det är ingen ekonomisk vinning för mig inom de första 5 åren... Jag tror jag fortsätter köra svensk och praktisk kvalitetsbil från den tiden då detta märke fortfarande kunde bygga bilar! wink

EDIT: Räknade med att båda bilarna köptes kontant också.

Hur långt kör du per år?

Håller mig runt 1000 mil. Räknade dock på några hundra mil till bara för att..

Inte så svårt att förstå att alla inte väljer Prius som bruksbil när man räknar ut det så här. I slutändan så är det inte några miljonbelopp man tjänar. Därför köper JAG inte en Prius för att tjäna några tusenlappar om 5-10 år. Förstått?

Gillar man Prius och anser sig göra något bättre för miljön genom att köra den så får man absolut göra det.

Smaken är som baken.

Du kan alltså inte presentera en kalkyl?

Muttley
29 juni 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:
Gällande lån och bilköp så gjorde jag en jämförande kalkyl mellan att köpa en Volvo 740 aut för 10000kr kontant eller en 2008 Prius för 80000kr med finans. Räntan beräknades till 4.9% och körsträckan 1500mil/år.
Trots värdeminskning och märkesservice utöver alla andra kostnader ett bilägande innebär, och varken service eller reparationer räknades till ägandet av 740 blev Priusen billigare att äga/mil med några kronor.

Ergo: Det kan öjänklign löna sig att ta billån beroende på vad man kör och vad man köper.

Volvo s70 (mögbil som dricker som en alkis nere i byn) VS renault megane  miljöbil när den släpptes.
DIFF 10816,13 kr
Räknat på 13 kr litern för både bensin och diesel och 1732,5 mil om året, inräknat försäkring och skatt förstås.

Hade s70 tidsperiod Dec-Okt, fick byta bromsskivor runt om inkl klossar.Handbromsklossar och ett bromsok.

Megane sedan oktober. Utgifter på rep är en positionslampa bak

:p

Så på de förhoppningsvis 5 år (ska hålla mig så länge nu) så har jag sparat in  54080,65 kr

Någon sade en gång här att s70 inte var dyra.   De är dyra och miljöfarliga utav bara den.

Gubben som försöker vara rolig men inte är det. Var det så illa att du fick byta bromsskivor och belägg på en 20 år gammal bil? Vilken skitbil asså. Trodde du råkat ut för större haverier än så, det lät då som det tidigare. Men det var tydligen inte farligare än några skivor och belägg. Jobbar du som mytoman?

Ja absolut. Du är min ledare.

Vilken gubbe?  V70 var den med apdyra reperationer.

Kontentan var att den var mycket dyr att äga.   Och faktiskt inte var i sådant skick att jag litade på den att pendla med.

Jag sparar pengar på att köpa en 10 år nyare bil, genom bättre driftsäkerhet. På 5 år så SPARAR jag in hela utgiften på Meganen. Och går med vinst istället för en stor förlust på ca 11000 kr som kan ligga på aktier istället som man TJÄNAR på om marknaden gillar en.


Fick förresten en ny utgift på min bil.  Skruv i hjulet 100 kr.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juni 2017 · 13 742 Inlägg

Evildan skrev:

SportPilot skrev:
Inköp: 20 000
Skatt: 65kr
Försäkring: 1890kr ( på mig 25 år gammal)
Bränsle: 13 518kr
Spolarvätska: 109kr.
Service: 1 000kr

12,39kr/mil
en tusenlapp i service och 0,7 i bränsleförbrukning
håller man bilen i skick så är värdeminskningen 0kr
0kr i rep, går den i sönder så är den med stor sannolikhet billigare att reparera än en Prius, räknat med att man skruvar själv, håller man den dessutom i skick så är de väldigt driftsäkra

däck är ej inräknat, har ej heller kollat priser.... men ofta sitter det 13" fälgar på de gamla golfarna vilket gör att däcken blir skrämmande billiga

att man sitter i en bra mycket äldre och osäkrare bil råder det inga tvivel om, men det är mer ekonomiskt

har även missat att räkna in kostnaden för besiktning, vilket blir halva kostnaden för golfen... men den kostnaden är försumbar på båda bilarna så vi kan lämna den därhän

FIAT 126 -75.
Inköp: 15000kr.
Skatt: 65kr.
Försäkring: 936kr.
Bränsle: 9655.71kr. Med samma bränslepris du räknat på.
Spolarvätska: 109kr.
Service 600kr.
7.577kr/mil.
FIAT 126 förbrukar 0.5 liter per mil och den är tvåcylindrig med liten oljevolym samt det finns ruskigt billiga servicedelar att köpa från Polen.
Visserligen är det en äldre och osäkrare samt trängre bil likt Golfen/Prius men det blir billigare per mil och det var det som var viktigt.

Gjorde en sån uträkning på vår ena Seat Arosa..  jag landade på 10kr/mil inkl ALLT   då var det även med vinterdäck i det priset.     körde dock 5000mil med den på ett år.   en ny bil kan aldrig slå en billig skitbil i pris per mil.  eftersom en ny bil tappar värde som man måste räkna med. 

jag påstår så här.. antingen köper man en ny bil eller en skitbil.  för dom dyra bilarna är dom bilarna som kostar runt 80-120K   för om motorn rasar på dom måste du lägga ut cirka 50k på ett motorbyte.. en ny bil har garantier en gammal köper man bara en ny ;-)   har ju fått nöjet att döma ut ett antal bilar i den prisklassen där faktist ägarna stått med en trasig bil och inte haft råd att laga den samtidigt som dom haft lån på 60-80k.   nytt eller skräp är det som gäller..    jag personligen skulle aldrig stå och betala ett par tusen för en bil som kostar oavsätt om den står parkerad eller används..       våran familjebil är från 2005 kostade 30K i slutet av förrförra året.. kontant betalad.  sen har vi 3st Seat Arosor  den dyraste kostade 3500kr  det är också den jag räknade ut 10kr milen för något år sen. Sen har jag en 2005:ans Miljöbil en Lupo 3Långsam och en riktig miljöbov en 85:Ans 740 skattesmitare och allt..      visst det är inte dom roligaste bilarna men dom kostar fruktansvärt lite att äga.  pendlar själv i en Seat arosa som vi fick gratis  gjorde lite små fix för 500-600kr och bes med blankt papper..  man åker skit obekvämnt men ack så roligt har man..  varje vindpust känns i 150 så tar man upp båda filerna på motorvägen.    Men oavsätt vad dom drar så sparar jag pengar på skrotet eftersom den kostar försäkring och skatt  någon reservdel då och då... men det förutsätter att man kan meka..    nu har ju inte jag någon onödigt stor bil utan en liten relativt snål bil.  så att köpa en ny miljöbil som måste göras just för att jag ska ha den lär knappast löna sig.  tyvärr hatar jag dessutom nya bilar ingen själ att köra dom.  Tanten kan plocka ut en förmånsbil på jobbet rätt förmånligt men endå lönar det sig inte.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
29 juni 2017 · 4 025 Inlägg

Det är dyrt med en ny/nästan ny bil, servas och repareras den på märkesverkstad där dom häller i motorolja för över >170:- /litern så blir det dyrt nöje

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
29 juni 2017 · 3 110 Inlägg

spillolja skrev:
Det är dyrt med en ny/nästan ny bil, servas och repareras den på märkesverkstad där dom häller i motorolja för över >170:- /litern så blir det dyrt nöje

Oljan är nog den minsta kostnaden på en helt ny bil...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang