Lossa vevaxelremskiva D5252T

Samuel3
29 juni 2017 · 360 Inlägg

Omformulerar tråden, behöver nu lite hjälp med hur man lossar bulten till vevaxelremskivan på min V70 TDI.  Jag vet att det finns ett specialverktyg för att hålla fast den när man ska lossa bulten, men jag tänker inte pröjsa för ett sådant engångsverktyg just nu. Min fråga är alltså om det finns någon räv som kan dela med sig av hur man kan göra istället?
Givetvis har jag sökt efter svar på egen hand innan jag gjorde den här tråden. Admin får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Tack på förhand.

Senast redigerat av Samuel3 (30 juni 2017)

Samuel3
30 juni 2017 · 360 Inlägg

Lyfter..

simlar
30 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Finns som sagt ett specialverktyg då denna bult ska dras med ett sjukt moment.

Har däremot lyckats lossa den på min A6a (samma motor som i din Volvo fast rakställd), kom då åt med en 1/2" tryckluftsdriven muttermaskin och dunkade på tills vevaxelskruven lossnade.

Sen när jag drog åt skruven köpte jag biltemas 3/4" dragskaft och en hylsa av rätt storlek och lät sedan lillbrorsan stå på bromspedalen med 4ans växel ilagd och drog åt skruven allt som kopplingen höll för.
Har funkat i 3000mil än så länge så skulle tro att den sitter tillräckligt.

Viktigt är att du monterar en ny skruv och använder den medföljande diamantbeklädda brickan då risken annars finns att skruven vibrerar loss trots att den dragits åt med korrekt moment.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuel3
1 juli 2017 · 360 Inlägg

simlar skrev:
Finns som sagt ett specialverktyg då denna bult ska dras med ett sjukt moment.

Har däremot lyckats lossa den på min A6a (samma motor som i din Volvo fast rakställd), kom då åt med en 1/2" tryckluftsdriven muttermaskin och dunkade på tills vevaxelskruven lossnade.

Sen när jag drog åt skruven köpte jag biltemas 3/4" dragskaft och en hylsa av rätt storlek och lät sedan lillbrorsan stå på bromspedalen med 4ans växel ilagd och drog åt skruven allt som kopplingen höll för.
Har funkat i 3000mil än så länge så skulle tro att den sitter tillräckligt.

Viktigt är att du monterar en ny skruv och använder den medföljande diamantbeklädda brickan då risken annars finns att skruven vibrerar loss trots att den dragits åt med korrekt moment.

Tack för svar! Det låter ju som att det ska kunna gå, självklart använder jag ny bult med brickan. Jag återkommer med hur det går, har dock inte beställt någon kamremssats än.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang