JKDesigns Garage...

Motivera, underhålla och lära mig och andra likasinnade på vägen :)
  • 305 Följare
  • 2 206 657 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 december 2021
cevapcici
23 juni 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Jajjemen 63.5mm.

Ja det känns lite att man öppnat upp avgaset. Men självklart ska man ju ha ett steg 2 mjukvara för att verkligen dra nytta av det.

Men det blir gött ljud och biltema rören är hel ok kvalitet!

Hittade följande:
Dämpare oval
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tId=798556

Dämpare rund
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tId=798551

Rörböj
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … tId=798534

Ändrör
http://www.biltema.se/as/?a=79460&language=sv

Det är typ den setupen du har vad jag kan se.

Kommer du ihåg måtten på dina dämpare? Så jag vet om allt får plats tongue

Men blir roligt o bygga eget, tror jag ska måla allt svart som du gjorde en gång och sen ha ändrören sådär kromade. Känns som de kommer rosta annars smile

Stämmer nästan smile slutdämparna är en snäppet kortare och kostar 389:- ist. Men den du länkade får plats utan problem.

Sen den runda dämparen har jag den längsta som är 620mm tror ja.

Det är väldigt skoj och lärorikt att bygga själv, dock inte jätteenkelt att få till 100% passform. Det är mycket trix när man håller på med rörböjar, upphängningar, ändrör osv.
Men testar man aldrig, så lär man sig aldrig heller. På mina första bilar fick farsan byta mellan vinter/sommardäck åt mig big_smile så nog går det att utvecklas bara intresse och motivation finns wink

Tusen tack än en gång! Bestämmer mig dock helt sen när du gjort klart så man får höra wink  minns också den perioden.. 18 bast och man flyttade hemifrån. En ford focus semikombi och man var fattig student och undrade om man skulle pröjsa 300 spänn för ett hjulbyte i Stockholm eller ta sig i kragen och byta själv. Fick byta själv helt enkelt och sen gick det vidare till polering och röda bromsok. Fina Minnen.. Haha.

Svetsandet blir nog jobbigaste biten för min del. Betalar nog någon som meckar med sånt här i trakterna smile

JKDesign
23 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Haha precis, alla börjar vi någon gång wink

Kommer ljudklipp så fort det är klart, får se om det hinns med i helgen smile

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
23 juni 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Haha precis, alla börjar vi någon gång wink

Kommer ljudklipp så fort det är klart, får se om det hinns med i helgen smile

Ser fram emot det! wink

JKDesign
24 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Update

Kikat lite på xenonlyktorna och det är lite som måste fixas. Glasen i sig är rätt fina faktiskt
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ae120a38a5d47e54a528b8441349d1a2.jpg

Sen är positionljushållaren paj i ena lyktan och det har man löst väldigt fint med något klet
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-607191a60429b50ef74e9a724a444d9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-160967e662a9e6496854f9fe8367389c.jpg

Sen saknades "sprintarna" till båda helljusen som håller fast lampan, går dock bara att flytta över.

Får se hur det funkar när dom är ikopplade, börjar tveka lite till att använda dom...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
JKDesign
28 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Då vart mitten dämparen också monterad, kommer ett kort ljudklipp.

https://youtu.be/dBQn4ZjGg_Q

Låter väldigt lagom och för att få det där lilla extra öset är det ju bara fixa 3" dp och racekat.

Nu ligger fokus på att modda coilsen och montera dom wink

Stay tuned for more...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
28 juni 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Då vart mitten dämparen också monterad, kommer ett kort ljudklipp.

https://youtu.be/dBQn4ZjGg_Q

Låter väldigt lagom och för att få det där lilla extra öset är det ju bara fixa 3" dp och racekat.

Nu ligger fokus på att modda coilsen och montera dom wink

Stay tuned for more...

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

JKDesign
28 juni 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Då vart mitten dämparen också monterad, kommer ett kort ljudklipp.

https://youtu.be/dBQn4ZjGg_Q

Låter väldigt lagom och för att få det där lilla extra öset är det ju bara fixa 3" dp och racekat.

Nu ligger fokus på att modda coilsen och montera dom wink

Stay tuned for more...

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
limpa97
28 juni 2017 · 411 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Då vart mitten dämparen också monterad, kommer ett kort ljudklipp.

https://youtu.be/dBQn4ZjGg_Q

Låter väldigt lagom och för att få det där lilla extra öset är det ju bara fixa 3" dp och racekat.

Nu ligger fokus på att modda coilsen och montera dom wink

Stay tuned for more...

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

JKDesigns Bilrekond wink

Senast redigerat av limpa97 (28 juni 2017)

JKDesign
28 juni 2017 · 4 442 Inlägg

limpa97 skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

JKDesigns Bilrekond wink

Absolut! Dock finns redan en firma reggad på JKDesign sad

Får se hur jag skall lösa det

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
JKDesign
28 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Har upptäckt en jobbigt missljud på tomgång hmm

Är nästan till 100% säker att det är urtrampningslagret/slaven som börjar ge upp. Bilen funkar och går som den ska, men på så fort kopplingen är uppe hörs ett rasslande ljud. Kopplar man blir det knäpptyst.

Så allt måste ju plockas ner och då är det lika bra att uppgradera...

1. Någon som har en riktigt fräsch aero tryckplatta liggandes?
2. Rekomendationer på 6puckad sinter med fjädrat centrum?

Någon som gjort jobbet själv? Pratade med saab mek idag och dom tar 6-7000 för jobbet och flyter allt på tar det ca 5timmar.

Han sa att det går att göra hemma men tar kanske 3-4 garage kvällar....

Lägger ju hellre tid hemma än att betala 6-7000kr, men sen vill man ju att det skall bli perfekt på första försöket hmm

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
28 juni 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:
Då vart mitten dämparen också monterad, kommer ett kort ljudklipp.

https://youtu.be/dBQn4ZjGg_Q

Låter väldigt lagom och för att få det där lilla extra öset är det ju bara fixa 3" dp och racekat.

Nu ligger fokus på att modda coilsen och montera dom wink

Stay tuned for more...

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

Får väl komma förbi i framtiden så du kan bygga ihop något wink

Vad tyckte du om coils på din tidigare röda Saab?  Vet inte om det blir för i obekvämt.. Funderar annars på bilistein b6 eller B8.

JKDesign
28 juni 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Låter fint! Har Du tid och bygga ett till? wink

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

Får väl komma förbi i framtiden så du kan bygga ihop något wink

Vad tyckte du om coils på din tidigare röda Saab?  Vet inte om det blir för i obekvämt.. Funderar annars på bilistein b6 eller B8.

Absolut wink

Fk coilsen är sköna, pendlade 6mil dagligen med den röda utan problem. Men visst är sänkfjädrar bättre komfort samt håller förmodligen lite längre.

Coils är en vanesak tycker ja, mina första yellowspeed tyckte jag va sjukt hårda först. Men familjen åkte skönt i den bilen ändå smile

Original är ju mest komfort och coils är stötigast, sen hamnar ju dom andra alternativen där imellan någonstanns.

Sportdämpare och sänkfjädrar är det ju inget fel på, men vill man ha den perfekta höjden så är det ju coils som gäller.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
29 juni 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Tackar!

Hade jättegärna gjort det men tiden finns tyvärr inte hmm

Ska bygga klart garaget hemma sen är tanken att starta eget i liten skala wink

Får väl komma förbi i framtiden så du kan bygga ihop något wink

Vad tyckte du om coils på din tidigare röda Saab?  Vet inte om det blir för i obekvämt.. Funderar annars på bilistein b6 eller B8.

Absolut wink

Fk coilsen är sköna, pendlade 6mil dagligen med den röda utan problem. Men visst är sänkfjädrar bättre komfort samt håller förmodligen lite längre.

Coils är en vanesak tycker ja, mina första yellowspeed tyckte jag va sjukt hårda först. Men familjen åkte skönt i den bilen ändå smile

Original är ju mest komfort och coils är stötigast, sen hamnar ju dom andra alternativen där imellan någonstanns.

Sportdämpare och sänkfjädrar är det ju inget fel på, men vill man ha den perfekta höjden så är det ju coils som gäller.

Får prova några bilar med coils via bekanta och känna mig för helt enkelt. Tycker det ser så "trasigt" ut bara när de guppar så mycket på kullerstensgatorna i stan osv. Kan inte vara skönt för ryggen haha smile

amazinjoey
29 juni 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:
Har upptäckt en jobbigt missljud på tomgång hmm

Är nästan till 100% säker att det är urtrampningslagret/slaven som börjar ge upp. Bilen funkar och går som den ska, men på så fort kopplingen är uppe hörs ett rasslande ljud. Kopplar man blir det knäpptyst.

Så allt måste ju plockas ner och då är det lika bra att uppgradera...

1. Någon som har en riktigt fräsch aero tryckplatta liggandes?
2. Rekomendationer på 6puckad sinter med fjädrat centrum?

Någon som gjort jobbet själv? Pratade med saab mek idag och dom tar 6-7000 för jobbet och flyter allt på tar det ca 5timmar.

Han sa att det går att göra hemma men tar kanske 3-4 garage kvällar....

Lägger ju hellre tid hemma än att betala 6-7000kr, men sen vill man ju att det skall bli perfekt på första försöket hmm

Väldigt bra pris! Kollade själv priserna häromdan för att uppgradera till aerokoppling.

Mechanum hade: 24000kr för jobb och material
Holmgrens borås : 31000kr för jobb och material
Holmgrens göteborg: 21000kr för jobb och matrial
Stemeck i uddevalla : 9500kr allt som allt.

JKDesign
29 juni 2017 · 4 442 Inlägg

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Har upptäckt en jobbigt missljud på tomgång hmm

Är nästan till 100% säker att det är urtrampningslagret/slaven som börjar ge upp. Bilen funkar och går som den ska, men på så fort kopplingen är uppe hörs ett rasslande ljud. Kopplar man blir det knäpptyst.

Så allt måste ju plockas ner och då är det lika bra att uppgradera...

1. Någon som har en riktigt fräsch aero tryckplatta liggandes?
2. Rekomendationer på 6puckad sinter med fjädrat centrum?

Någon som gjort jobbet själv? Pratade med saab mek idag och dom tar 6-7000 för jobbet och flyter allt på tar det ca 5timmar.

Han sa att det går att göra hemma men tar kanske 3-4 garage kvällar....

Lägger ju hellre tid hemma än att betala 6-7000kr, men sen vill man ju att det skall bli perfekt på första försöket hmm

Väldigt bra pris! Kollade själv priserna häromdan för att uppgradera till aerokoppling.

Mechanum hade: 24000kr för jobb och material
Holmgrens borås : 31000kr för jobb och material
Holmgrens göteborg: 21000kr för jobb och matrial
Stemeck i uddevalla : 9500kr allt som allt.

Det syns ju rätt så tydligt vilka som är seriösa!

I 3 fall av 4 är det billigare att köpa en ny Aero big_smile  Vissa lever i en fantasivärld.

För 31000 kan man ju köpa en nyare och en äldre att ha i reserv. HAHA smile

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
amazinjoey
29 juni 2017 · 1 139 Inlägg

JKDesign skrev:

amazinjoey skrev:

JKDesign skrev:
Har upptäckt en jobbigt missljud på tomgång hmm

Är nästan till 100% säker att det är urtrampningslagret/slaven som börjar ge upp. Bilen funkar och går som den ska, men på så fort kopplingen är uppe hörs ett rasslande ljud. Kopplar man blir det knäpptyst.

Så allt måste ju plockas ner och då är det lika bra att uppgradera...

1. Någon som har en riktigt fräsch aero tryckplatta liggandes?
2. Rekomendationer på 6puckad sinter med fjädrat centrum?

Någon som gjort jobbet själv? Pratade med saab mek idag och dom tar 6-7000 för jobbet och flyter allt på tar det ca 5timmar.

Han sa att det går att göra hemma men tar kanske 3-4 garage kvällar....

Lägger ju hellre tid hemma än att betala 6-7000kr, men sen vill man ju att det skall bli perfekt på första försöket hmm

Väldigt bra pris! Kollade själv priserna häromdan för att uppgradera till aerokoppling.

Mechanum hade: 24000kr för jobb och material
Holmgrens borås : 31000kr för jobb och material
Holmgrens göteborg: 21000kr för jobb och matrial
Stemeck i uddevalla : 9500kr allt som allt.

Det syns ju rätt så tydligt vilka som är seriösa!

I 3 fall av 4 är det billigare att köpa en ny Aero big_smile  Vissa lever i en fantasivärld.

För 31000 kan man ju köpa en nyare och en äldre att ha i reserv. HAHA smile

Typ så...Ringde och frågade om de kunde förklara priset och 10 tusen ungefär va pris för material...Kontrade med att så mycket kostar de hos orio utan moms och en annan CERTIFIERAD verkstad gör det för en tredjedel av priset.

JKDesign
29 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Update coils:

Var tvungen att tillverka en 8kantig mutter för att kunna plocka ur dämparen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-1424e2a8eb17b75218d69e3599d2114b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-e717dacf4a9b970840d7980c944d8e27.jpg

Sen bara kapa över och undre svetsen
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-ca90e512c9e25d340c1bec0278976862.jpg

Sen klämmde jag ihop fästet kring ett fyrkantsrör som va 30mm, samma som spindeln. + kapa upp det övre hålet då cc måttet är större på spindeln på my02 och frammåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a161a837ae0979c6c7c5cc794f2eb55a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7c5c315f0023da8ca2bcfb5781a69757.jpg

Får se om det kan bli montering imorgon kanske...

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
-Norgren-
29 juni 2017 · 95 Inlägg

Angående att plocka ner lådan och det så tror jag att du fixar det hemma.

Är ju inga konstigheter är ju bara att skruva. big_smile

Kanske kan vara jobbigt att få ner och ut subframen på golvet iof.

JKDesign
30 juni 2017 · 4 442 Inlägg

Coils + fälgar.

Hinner inte skriva något längre just nu men ni ska få lite bilder! OBS! Skall köras in sen sänkas mer + spacers. Skriv en rad va ni tycker!
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-b342180738e671fda5e9585b397e9cf9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-05dff17e10c5c0bcb3871c301811f850.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-a2a060c97ef20199df13a6a46198cd29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-48d7a9bea653976924550ab3a8152cfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-c6520bb89f6cc1bf8fae1f2302546714.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-cda1df4a2090eddd458eb34509886c42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/144/143813/143813-7abf2ed037d543920bb91344cbf764f5.jpg

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
_varvstopp_
30 juni 2017 · 13 Inlägg

Satan va fet den blev bakifrån!! Grymt jobbat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang