Köpråd; byter jag ner mig ang mobiltelefon?

Presidento Of World
6 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Är inte helt inne i nya Mobiler, har idag en samsung S7 som jag skall byta nu och fått tips om en Huawei p10 plus som verkar helt ok för pengarna

Frågan Är, byter jag ner mig? Eller ska jag satsa på en samsung S8 istället?

Priset avgör inte. Men lockande med billigare förstås.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
6 juli 2017 · 1 172 Inlägg

Varför byta från S7? Något med Samsung som du inte trivs med?

S7 till P10 Plus kan möjligtvis betyda en något sämre kamera och skärm. Förmodligen inget du märker dock, utan då får man gå in och analysera noga.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
6 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Byta från en S7 till en S8 är, enligt mig, inte värt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jokabsson
6 juli 2017 · 1 172 Inlägg

it_mutt skrev:
Byta från en S7 till en S8 är, enligt mig, inte värt.

Precis. S7 är fortfarande "för bra". Finns idag ingen reell motivering till att uppgradera från en ett år gammal telefon, såvida man inte har ett abonnemang som erbjuder en ny lur utan extra kostnad.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
it_mutt Avstängd
6 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Cracksoup skrev:

it_mutt skrev:
Byta från en S7 till en S8 är, enligt mig, inte värt.

Precis. S7 är fortfarande "för bra". Finns idag ingen reell motivering till att uppgradera från en ett år gammal telefon, såvida man inte har ett abonnemang som erbjuder en ny lur utan extra kostnad.

Det skulle väl vara det då ja. Så kan man få en bra deal där, så kan det kanske vara ide. Men inte "bara för att", tycker jag iaf.

För egen del så byter jag i "dubbelsteg"; S3->S5, S5->S7, och det är just för att det ska vara "lönt". Det är sällan modellerna efter varandra innebär någon enorm skillnad. Även om det givetvis kan vara så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
6 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Jag har kört samsung sedan S2 men dom har numera gått o blivit ganska avancerade med S8 som exempel där den verkar vara rätt krånglig med t.ex Touch id på baksidan osv ja ni är med på vad jag menar det var därför jag titta åt annat håll.

Anledningen till varför jag skall byta är pga abbonemang

Annars väldigt nöjd med S7 så överväger ändå att ha kvar S7 eller byta till Edge med bättre surf ex till samma pris

Att jag får sämre kamera med P10 gillar jag inte dock använder mobilen som kamera väldigt mycket och på den punkten har den varit mycket bra.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
6 juli 2017 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Jag har kört samsung sedan S2 men dom har numera gått o blivit ganska avancerade med S8 som exempel där den verkar vara rätt krånglig med t.ex Touch id på baksidan osv ja ni är med på vad jag menar det var därför jag titta åt annat håll.

Anledningen till varför jag skall byta är pga abbonemang

Annars väldigt nöjd med S7 så överväger ändå att ha kvar S7 eller byta till Edge med bättre surf ex till samma pris

Att jag får sämre kamera med P10 gillar jag inte dock använder mobilen som kamera väldigt mycket och på den punkten har den varit mycket bra.

Har inte satt mig in i S8:an vidare mycket (då den inte haft något revolutionerande enligt mig). Men, har den blivit mer omständlig att använda rent generellt? Eller har man bara tryckt in en drös, mer eller mindre, menlösa funktioner?

Att man flyttat på "Touch ID"-placeringen mellan S7 och S8 borde väl inte ställa till det. Eller?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
6 juli 2017 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag har kört samsung sedan S2 men dom har numera gått o blivit ganska avancerade med S8 som exempel där den verkar vara rätt krånglig med t.ex Touch id på baksidan osv ja ni är med på vad jag menar det var därför jag titta åt annat håll.

Anledningen till varför jag skall byta är pga abbonemang

Annars väldigt nöjd med S7 så överväger ändå att ha kvar S7 eller byta till Edge med bättre surf ex till samma pris

Att jag får sämre kamera med P10 gillar jag inte dock använder mobilen som kamera väldigt mycket och på den punkten har den varit mycket bra.

Har inte satt mig in i S8:an vidare mycket (då den inte haft något revolutionerande enligt mig). Men, har den blivit mer omständlig att använda rent generellt? Eller har man bara tryckt in en drös, mer eller mindre, menlösa funktioner?

Att man flyttat på "Touch ID"-placeringen mellan S7 och S8 borde väl inte ställa till det. Eller?

Touch id eller "iris" på framsidan verkar krångligt hursom med te.x iris om man har glasögon eller Touch id på baksidan där jag gissar på man använder pek fingret?

Van med tummen..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
6 juli 2017 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Jag har kört samsung sedan S2 men dom har numera gått o blivit ganska avancerade med S8 som exempel där den verkar vara rätt krånglig med t.ex Touch id på baksidan osv ja ni är med på vad jag menar det var därför jag titta åt annat håll.

Anledningen till varför jag skall byta är pga abbonemang

Annars väldigt nöjd med S7 så överväger ändå att ha kvar S7 eller byta till Edge med bättre surf ex till samma pris

Att jag får sämre kamera med P10 gillar jag inte dock använder mobilen som kamera väldigt mycket och på den punkten har den varit mycket bra.

Har inte satt mig in i S8:an vidare mycket (då den inte haft något revolutionerande enligt mig). Men, har den blivit mer omständlig att använda rent generellt? Eller har man bara tryckt in en drös, mer eller mindre, menlösa funktioner?

Att man flyttat på "Touch ID"-placeringen mellan S7 och S8 borde väl inte ställa till det. Eller?

Touch id eller "iris" på framsidan verkar krångligt hursom med te.x iris om man har glasögon eller Touch id på baksidan där jag gissar på man använder pek fingret?

Van med tummen..

Ja, det är nog tanken att man ska lägga pek- eller lång-fingret där ja. Använder det inte alls, så för min högst personliga del får det sitta innanför batteriet om det så vill wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
6 juli 2017 · 3 306 Inlägg

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:

it_mutt skrev:

Har inte satt mig in i S8:an vidare mycket (då den inte haft något revolutionerande enligt mig). Men, har den blivit mer omständlig att använda rent generellt? Eller har man bara tryckt in en drös, mer eller mindre, menlösa funktioner?

Att man flyttat på "Touch ID"-placeringen mellan S7 och S8 borde väl inte ställa till det. Eller?

Touch id eller "iris" på framsidan verkar krångligt hursom med te.x iris om man har glasögon eller Touch id på baksidan där jag gissar på man använder pek fingret?

Van med tummen..

Ja, det är nog tanken att man ska lägga pek- eller lång-fingret där ja. Använder det inte alls, så för min högst personliga del får det sitta innanför batteriet om det så vill wink

Haha ja så kan det ochså vara :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Nybergrobin
7 juli 2017 · 2 377 Inlägg

Jag hade aldrig bytt från en s7 om den ändå fungerar bra!    Om du ändå ska byta.....har du kollat på nya Oneplus 5?  Den är grymt prisvärd!

Muttley
7 juli 2017 ·

Samsung och iphone är idag inte så hemskt märkvärdiga tycker jag smile

Jag valde sist mellan samsung och Sony x performance, hade innan dess xperia 3 och innan dess ett gäng iphone.
Men Sony är i min mening en bättre telefon, att de inte blev samsung sist var pga att alla jag känner har tydligen problem med dem.
Iphone med sina dåliga batterier.  Sony håller i 2-3 dagar med mitt användande och en iphone höll i ca 1 dag.

Presidento Of World
7 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Oneplus vart får man tag på den? smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2017 · 17 379 Inlägg

Kört Samsung länge nu. Blev trött då jag körde den i tvättmaskin i cirka 1 minut. Den överlevde inte... Slog till på en CAT S50. Den ska tåla sådana ofog. Fungerar bra men en smula otymplig. Bra pris 3500:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
7 juli 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kört Samsung länge nu. Blev trött då jag körde den i tvättmaskin i cirka 1 minut. Den överlevde inte... Slog till på en CAT S50. Den ska tåla sådana ofog. Fungerar bra men en smula otymplig. Bra pris 3500:-

Men...för i HELVETE Hybridsmurfen...! Att "städa mobilen" innebär inte att du ska dratta in den i tvättmaskinen! Sköljmedlet tar död på allt. Diskmaskinen går bra däremot wink

S7:an klarar däremot av att bada "ordentligt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
beppizh
7 juli 2017 · 328 Inlägg

Hade S7an innan och bytade till S8an för någon månad sen då min S7 gick sönder. Att man låser upp på baksidan tycker jag inte är speciellt krångligt, visst tog det 3-4 dagar innan man blev van, men efter det så va man precis lika bra med pekfingret som med tummen..

Sen så kan du ju även aktivera Iris, ansiktsigenkänning, kodlås & touch ID samtidigt, så det telefonen känner igen först låser upp telefonen, om det så är pekfingret, ögonen, ansiktet eller om du låser upp den med kod.

Sen så är det ju ingen märkvärd ändring från S7 till S8 mer än skärmen skulle jag väl säga. Skärmen är helt underbar!

Presidento Of World
7 juli 2017 · 3 306 Inlägg

beppizh skrev:
Hade S7an innan och bytade till S8an för någon månad sen då min S7 gick sönder. Att man låser upp på baksidan tycker jag inte är speciellt krångligt, visst tog det 3-4 dagar innan man blev van, men efter det så va man precis lika bra med pekfingret som med tummen..

Sen så kan du ju även aktivera Iris, ansiktsigenkänning, kodlås & touch ID samtidigt, så det telefonen känner igen först låser upp telefonen, om det så är pekfingret, ögonen, ansiktet eller om du låser upp den med kod.

Sen så är det ju ingen märkvärd ändring från S7 till S8 mer än skärmen skulle jag väl säga. Skärmen är helt underbar!

Är det ingen skillnad prestandamässigt jämfört med S7 förutom skärmen? :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
7 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Kört Samsung länge nu. Blev trött då jag körde den i tvättmaskin i cirka 1 minut. Den överlevde inte... Slog till på en CAT S50. Den ska tåla sådana ofog. Fungerar bra men en smula otymplig. Bra pris 3500:-

Hur är den att använda jämfört med samsung? Seg?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
7 juli 2017 · 1 172 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Jag hade aldrig bytt från en s7 om den ändå fungerar bra!    Om du ändå ska byta.....har du kollat på nya Oneplus 5?  Den är grymt prisvärd!

OnePlus 5 kostar lite mindre än dyrgriparna men kommer med sämre kamera och ingen vattentålighet...
Skärmen är inte heller lika skarp som på S7 och designen är en rak kopia av iPhone 7 Plus.
Säkert helt okej telefon, men absolut inte prisvärd smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
beppizh
7 juli 2017 · 328 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

beppizh skrev:
Hade S7an innan och bytade till S8an för någon månad sen då min S7 gick sönder. Att man låser upp på baksidan tycker jag inte är speciellt krångligt, visst tog det 3-4 dagar innan man blev van, men efter det så va man precis lika bra med pekfingret som med tummen..

Sen så kan du ju även aktivera Iris, ansiktsigenkänning, kodlås & touch ID samtidigt, så det telefonen känner igen först låser upp telefonen, om det så är pekfingret, ögonen, ansiktet eller om du låser upp den med kod.

Sen så är det ju ingen märkvärd ändring från S7 till S8 mer än skärmen skulle jag väl säga. Skärmen är helt underbar!

Är det ingen skillnad prestandamässigt jämfört med S7 förutom skärmen? :p

Nja, batteriet upplever jag vara mycket bättre! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang