Chrysler grand voyager 2.4l -01 Startar inte.

Power_dunder Honda Power
11 juli 2017 · 12 Inlägg

Hej.
Jag drog på mig en gratis Grand voyager från år 2001 med 2.4 liters motor och manuell låda.
MEN som inte startar utan bara tänder till eller är helt död.

Felkod som jag får fram på displyen i bilen är P1684 och som jag fatta har något med att batteriet har varit från kopplat.

Men när man har vridit nyckeln till ACC läge och väntar lite stund så kommer det ett pip ljud och så blinkar motorlampan 10 gånger.
Vad har de för betydelse?

Förra ägaren berätta att han hade kört den innan problemet dök upp och då hade den gått som en klocka.
Han parkera den och sen vart den stående i ca 5 dagar sen när han skulle starta den så fick han inte igång den.

Men nu har jag försökt att få igång den och när man försöker starta så tänder den till en gång.
Och om man gör som på gamla bilar att man pumpar lite på gas pedalen medans startmotorn går. Ja då kan man få den att tända till flera gånger och tillslut så pass ofta att man tror "nu jävlar hoppar den igång" å sen blir de tvärr dött igen.
Och väntar man liten stund så går de att göra samma sak igen med Samma resultat.

Sen trycker jag pesonligen att de låter lite som att det går lite tungt åt startmotorn också.
Men Jag har använt starthjälp av en traktor och grova startkablar under tiden jag försökte få i gång bilen så den borde ha haft gott om med ström så de borde inte bero på de att startmotorn går tungt.

Men jag har noll erfarenheter av Chrysler grand voyager så jag tar gärna emot tips och trix över detta problem.

//Dunder
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juli 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade provat med startgas, för jag tycker det låter som bränsleproblem.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Power_dunder Honda Power
11 juli 2017 · 12 Inlägg

oljan skrev:
Jag hade provat med startgas, för jag tycker det låter som bränsleproblem.

Nää du inte ens de funka.
Gjorde av med en halv flaska till och med. 😅

Jag får samma resultat som tidigare bara...

//Dunder
Utmarks-Loke
11 juli 2017 · 5 813 Inlägg

Du får börja från början med gammaldags felsökning. Har den gnista? Hur ser stiften ut efter att du försökt starta, är de fuktiga eller torra? Har du bränsletryck i fuelrail? Stpr tändningen rätt om du kollar med stroboskoplampa, så inte kamremmen kuggat över? Och kolla felkoder med en avläsare, det kanske finns fler än P1684.

Power_dunder Honda Power
12 juli 2017 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Du får börja från början med gammaldags felsökning. Har den gnista? Hur ser stiften ut efter att du försökt starta, är de fuktiga eller torra? Har du bränsletryck i fuelrail? Stpr tändningen rätt om du kollar med stroboskoplampa, så inte kamremmen kuggat över? Och kolla felkoder med en avläsare, det kanske finns fler än P1684.

Jaa jag tänkte ta de nån dag fram över.
Ja de kanske inte vore så dumt å kolla de med en felkodsavläsare då jag inte tror att bilens egna feldiagnos sökare inte talar om allt.

Jag skrev här nu fall de är någon som har haft nå liknade problem så man kanske kunde få en liten genväg i felsökandet. 😊

//Dunder
Power_dunder Honda Power
12 juli 2017 · 12 Inlägg

Körde bilens egna Instrument test också.
SOF 3.3 visas å de antar jag är nå programvara i bilen.
Eller är jag ute å cyklar nu?

Sen kom felkoderna E100.0 och E100.1
Nån som vet vad dom betyder?

//Dunder
Utmarks-Loke
12 juli 2017 · 5 813 Inlägg

Här verkar finnas en lista på de där felkoderna: http://forum.chryslerminivan.net/showth … t-messages

Power_dunder Honda Power
13 juli 2017 · 12 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Här verkar finnas en lista på de där felkoderna: http://forum.chryslerminivan.net/showth … t-messages

Tack så hemskt mycket för den länken. 😊👍🏻
Den ska jag in i å kika. 🤓

//Dunder
Power_dunder Honda Power
17 juli 2017 · 12 Inlägg

Jag tar gärna emot fler förslag, idéer, tips och trix fram tills jag har löst felet.
Och då det är löst så skriver jag de här också utifall någon annan råkar ut för samma sak i framtiden.

//Dunder
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang