Köpråd: Byta ut Xc60 mot Toyota auris kombi hsd.

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Hej som rubriken lyder så har jag funderingar om att byta ut min Volvo Xc60 -14 och köpa en ny Toyota auris kombi hsd.

Men då det är helt olika bilar/biltyper så kan jag inte riktigt bestämma mig.

Storleken på en auris verkar vara liten men ska nog fungera. Xcn är inte heller någon stor bil enligt mig så det är nog en vanesak?

Familjen idag består av sambo och en 1,5åring.

Den vanligaste resan vi gör med bilen idag är ca 12km tur och retur på en 80 sträcka som Max hastighet.

Anledningen till ett ev byte av bil är till stor del det ekonomiska samt garantier + att jag varit nyfiken på en hybrid några år nu.

Så jag önskar lite synpunkter på själva modellen och kanske lite åsikter på saker man bör tänka på då det är två olika biltyper.

Har ni något annat alternativ på en ekonomisk bil som ni tror passar min familj tar jag gärna emot förslag, budgeten är Max 250 000 och ska vara automat.

Mvh Gustav.

Presidento Of World
13 juli 2017 · 3 306 Inlägg

Skulle nog vilja påstå att ett byte är bra, spec om du ändå skall byta då är det minst lika bra och satsa på en bra hybrid bil

Jag äger ingen sådan bil men provkört några och är mycket positiv till den, ev nästa bil byte så kan det mycket väl bli en sådan.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
13 juli 2017 · 1 429 Inlägg

Köpte en Auris TS HSD -2014 (i nyskick) för ett par månader sedan och är jättenöjd. Tycker bättre och bättre om bilen.

De är ju lite speciella att köra och det tar några mils körning innan man vänjer sig ( spec. om man haft en lite större manuell bil innan) men jag råder dig att provköra flera ggr och inte skippa den om du /ni inte skulle falla pladask för den vid första kontakten.

Sitter lite trångt nu men återkommer i ärendet.

Kanske den här tråden kan hjälpa något

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318845

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Tack för svaren  smile

Ska åka förbi Toyota för en testkörning bara tid finns.

Ska kolla i tråden du länkade och ta mig en riktig funderare, plånboken vet redan vad den vill men min 23-åriga hjärna är splittrad..

Mvh Gustav

Evildan
13 juli 2017 ·

SsS skrev:
Tack för svaren  smile

Ska åka förbi Toyota för en testkörning bara tid finns.

Ska kolla i tråden du länkade och ta mig en riktig funderare, plånboken vet redan vad den vill men min 23-åriga hjärna är splittrad..

Mvh Gustav

Din 30-åriga plånbok kommer framöver att tacka dig.
Aurisen är inte trängre än din/er nuvarande XC60 och om det av någon anledning krävs plats för fyra om något år eller två fungerar även det, men lite småtrångt i mitt tycke som å andra sidan är bortskämd med en väldigt rymlig bil gällande bilstolsutrymmen.
Provkör kläm och känn men för inte biljournalistmisstaget och bara kör den med plattan i mattan för att upptäcka att det varvar, vilken automatbil för liksssssm inte det då. Det kräver lite tillvänjning för att ständigt kunna mysa runt på låga varv eller inga alls för den delen, men mär det sitter är upplevelsen ganska smutt tycker jag.
Bilarna är extremt lättkörda, det är inte några svårigheter att ta sig från a till b så du inte missförstår mig, utan det är den där sista centilitern som kräver lite extra.

Jag är inne på min tredje brukisprius, och har ägt ett gäng andra toyotahybrider däribland några Aurisar TS nyligen, därmed vågar jag sia om din plånboks framtida välbefinnande.

KenthIJ
13 juli 2017 · 1 429 Inlägg

SsS skrev:
Tack för svaren  smile

Ska åka förbi Toyota för en testkörning bara tid finns.

Ska kolla i tråden du länkade och ta mig en riktig funderare, plånboken vet redan vad den vill men min 23-åriga hjärna är splittrad..

Mvh Gustav

Tror att Toyotahandlarna kör en ganska plånboksvänlig "sommarkampanj" på nya HSD nu (iaf här i Varberg) och driften skall ju vara säker, hållbar och snål.

Jo speciellt senare delen av ovan nämnda tråd
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318845
handlar en hel del om Auris TS HSD.
Har för mig att jag länkar till ytterligare en Auris TS HSD tråd i tråden.

edit:
hittade andra länken
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 66&p=1

Senast redigerat av KenthIJ (13 juli 2017)

PLindblom
13 juli 2017 · 1 200 Inlägg

Jag köpte för en månad sedan en Lexus CT (samma drivlina som Prius och Auris HSD). Det blev ett litet kliv ned i lyx och komfort från min förra Lexus, men allt det vägs upp av att nya bilen är så billig att köra. Efter att ha kört upp min första tank bensin hade jag snittat precis 0,5 liter/mil. Skatten kostar 360 kr/år och helförsäkringen kostar 2000 kr mindre än förra bilen. Dessutom är hybridbilarnas andrahandsvärde generellt sett högre än för motsvarande bensin- och dieselbilar.

Hybrid-tekniken är inte för alla. Har man en tung högerfot kan man lika gärna köra en ren fossilbil. Jag kör vanligtvis som en gubbe, så mig passar det perfekt. Som Evildan nämnde har biljournalister ofta åsikter om e-CVT-lådan, då den får motorn att lägga sig på ett högt varvtal vid hård acceleration (no shit?). Personligen hör jag överhuvud taget inte min bensinmotor vid normal körning och utan EV-lampan på instrumentpanelen skulle det i många fall vara svårt att avgöra om bilen drivs av bensinmotorn eller elmotorn för tillfället. De få gånger jag hört bensinmotorn varva har varit på motorvägspåfarter, under några sekunder per gång. Har man aldrig kört hybridbil förut låter det lite som att man slirar på kopplingen, vilket känns märkligt, men tänker man på varför motorn och växellådan beter sig som de gör tycker jag det känns fullt rimligt. Motorn lägger sig helt enkelt på det varvtal där den har bäst verkningsgrad och det fungerar bevisligen riktigt bra.

Juggen1988
13 juli 2017 · 161 Inlägg

Här är länken till Toyotas sommarkampanj smile

https://www.toyota.se/kampanjer/sommark … psis-anp-3

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Tack för alla svar !

På Toyotas hemsida ligger en ny Auris TS HSD med intense paket på ca 212000:-, vilket jag tycker känns som ett väldigt bra pris och tillräcklig utrustning för oss vad jag kunna se.
Vi tar gärna emot feedback på val av utrustningsnivå då budgeten räcker till ett steg till men vet ej om det är värt de extra pengarna.

Tror det får bli ett besök på Toyota till helgen för en provkörning så vi kan bilda oss en liten uppfattning hur bilen är att främst sitta/åka i, körstilen kan man alltid ändra utan värk i rygg osv.. 😉


Tack, Gustav.

Evildan
13 juli 2017 ·

Vad är prisskillnaden?
Det ingår p-sensorer och automatisk fickparkering vilket fungerar ypperligt. Jag hade det på en C-HR HSD i våras.

Edit:
Juggen hade ju länkat. ..
Kör på executive anser jag, ni får ett mervärde i brukandet av bilen med extra knappar och finesser.

Senast redigerat av Evildan (13 juli 2017)

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Evildan skrev:
Vad är prisskillnaden?
Det ingår p-sensorer och automatisk fickparkering vilket fungerar ypperligt. Jag hade det på en C-HR HSD i våras.

Ca 19.000  skiljer det upp till selection, executive ligger 5 under selection.
Ska granska skillnaderna några till gånger och se vad jag kommer fram till.


smile

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Evildan skrev:
Vad är prisskillnaden?
Det ingår p-sensorer och automatisk fickparkering vilket fungerar ypperligt. Jag hade det på en C-HR HSD i våras.

Edit:
Juggen hade ju länkat. ..
Kör på executive anser jag, ni får ett mervärde i brukandet av bilen med extra knappar och finesser.

Såg nu när jag kika att den blir helt "key less" med executive vilket har varit det bästa med Volvon ..
Så jag får jämföra några gånger till så blir jag nog helt övertygad !

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2017 · 13 673 Inlägg

finns liksom ingen anledning med en xc60 för er så helt klart ett bra val att byta bil.


skulle nog antagligen bara köpa en tråkig liten skitbil... typ kia eller Hyndai.  eftersom priset är så lågt
menar att åka så korta sträckor så kvittar det vad man har för bil istora drag smile  så en Auris är nästan onödigt flådig men visst finns inte så många alternativ...   skulle inte en e-up fungera?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
13 juli 2017 ·

SsS skrev:

Evildan skrev:
Vad är prisskillnaden?
Det ingår p-sensorer och automatisk fickparkering vilket fungerar ypperligt. Jag hade det på en C-HR HSD i våras.

Edit:
Juggen hade ju länkat. ..
Kör på executive anser jag, ni får ett mervärde i brukandet av bilen med extra knappar och finesser.

Såg nu när jag kika att den blir helt "key less" med executive vilket har varit det bästa med Volvon ..
Så jag får jämföra några gånger till så blir jag nog helt övertygad !

Keyless är ett fantastiskt smidigt tillbehör, jag har svurit över avsaknaden när jag kört bilar utan.

KenthIJ
13 juli 2017 · 1 429 Inlägg

Evildan skrev:

SsS skrev:

Evildan skrev:
Vad är prisskillnaden?
Det ingår p-sensorer och automatisk fickparkering vilket fungerar ypperligt. Jag hade det på en C-HR HSD i våras.

Edit:
Juggen hade ju länkat. ..
Kör på executive anser jag, ni får ett mervärde i brukandet av bilen med extra knappar och finesser.

Såg nu när jag kika att den blir helt "key less" med executive vilket har varit det bästa med Volvon ..
Så jag får jämföra några gånger till så blir jag nog helt övertygad !

Keyless är ett fantastiskt smidigt tillbehör, jag har svurit över avsaknaden när jag kört bilar utan.

Såvida keyless innebär att man bara behöver ha nyckeln i fickan/bilen och starta på startknapp... så är det keyless även på den Auris TS HSD Edition 50 - 2014 som jag köpte..

Trodde att det var så på alla Auris TS HSD fr.o.m 2014

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:

SsS skrev:

Såg nu när jag kika att den blir helt "key less" med executive vilket har varit det bästa med Volvon ..
Så jag får jämföra några gånger till så blir jag nog helt övertygad !

Keyless är ett fantastiskt smidigt tillbehör, jag har svurit över avsaknaden när jag kört bilar utan.

Såvida keyless innebär att man bara behöver ha nyckeln i fickan/bilen och starta på startknapp... så är det keyless även på den Auris TS HSD Edition 50 - 2014 som jag köpte..

Trodde att det var så på alla Auris TS HSD fr.o.m 2014

Som jag förstår utrustningslistan är det endast startfunktionen som är key less på dom andra paketen om man beställer en ny, ska helt klart kollas upp.

SsS
13 juli 2017 · 83 Inlägg

Growe skrev:
finns liksom ingen anledning med en xc60 för er så helt klart ett bra val att byta bil.


skulle nog antagligen bara köpa en tråkig liten skitbil... typ kia eller Hyndai.  eftersom priset är så lågt
menar att åka så korta sträckor så kvittar det vad man har för bil istora drag smile  så en Auris är nästan onödigt flådig men visst finns inte så många alternativ...   skulle inte en e-up fungera?

Tack för förslaget men tror faktiskt en up blir för liten dom gångerna vi åker lite längre och vill ha med packning, barnvagn och en liten hund ..

KenthIJ
13 juli 2017 · 1 429 Inlägg

SsS skrev:

KenthIJ skrev:

Evildan skrev:
Keyless är ett fantastiskt smidigt tillbehör, jag har svurit över avsaknaden när jag kört bilar utan.

Såvida keyless innebär att man bara behöver ha nyckeln i fickan/bilen och starta på startknapp... så är det keyless även på den Auris TS HSD Edition 50 - 2014 som jag köpte..

Trodde att det var så på alla Auris TS HSD fr.o.m 2014

Som jag förstår utrustningslistan är det endast startfunktionen som är key less på dom andra paketen om man beställer en ny, ska helt klart kollas upp.

OK. då förstår jag
Jo på min är det bara startfunktionen som är keyless.
Går inte att programmera dörrarnas lås och bakluckan är manuell på min.


SsS skrev:

Growe skrev:
finns liksom ingen anledning med en xc60 för er så helt klart ett bra val att byta bil.


skulle nog antagligen bara köpa en tråkig liten skitbil... typ kia eller Hyndai.  eftersom priset är så lågt
menar att åka så korta sträckor så kvittar det vad man har för bil istora drag smile  så en Auris är nästan onödigt flådig men visst finns inte så många alternativ...   skulle inte en e-up fungera?

Tack för förslaget men tror faktiskt en up blir för liten dom gångerna vi åker lite längre och vill ha med packning, barnvagn och en liten hund ..

Vi får plats (om vi tar bort första golvnivån i bagagen) med tre pers. packning, rullstol och liten hund i vår Auris TS HSD och åkte ganska bekvämt sträckan Varberg - Idre - Varberg på semestern  :-)

Senast redigerat av KenthIJ (13 juli 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juli 2017 · 13 673 Inlägg

SsS skrev:

Growe skrev:
finns liksom ingen anledning med en xc60 för er så helt klart ett bra val att byta bil.


skulle nog antagligen bara köpa en tråkig liten skitbil... typ kia eller Hyndai.  eftersom priset är så lågt
menar att åka så korta sträckor så kvittar det vad man har för bil istora drag smile  så en Auris är nästan onödigt flådig men visst finns inte så många alternativ...   skulle inte en e-up fungera?

Tack för förslaget men tror faktiskt en up blir för liten dom gångerna vi åker lite längre och vill ha med packning, barnvagn och en liten hund ..

antog det oxå smile   annars är det nog en rätt optimal bil för dom sträckorna...  med rätt vagn så går det nog.. en sulky...  vi har föregångaren  en Seat arosa vi har åkt hela familjen på resor med den...  men våra ungar är ju lite äldre.. idag 17 och 14  men dom var väll kanske 14 och 11 sist vi åkte långt.. och då slipper man vagn men packning är inga problem om man lyfter ut baslådan som tar hela skuffen i utrymme smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
13 juli 2017 · 6 566 Inlägg

Om du är i behov (eller vill ha) av SUV och AWD kanske Mitsubishi Outlander Hybrid är något?

https://www.blocket.se/stockholm/Mitsub … 14&w=3
https://www.blocket.se/ostergotland/Mit … 14&w=3
https://www.blocket.se/goteborg/Mitsubi … 14&w=3

Senast redigerat av xXSammy (13 juli 2017)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang