Dethär med Turbo diesel

jompazx
13 juli 2017 · 291 Inlägg

Jag har funderat på en sak när det gäller turbo dieslar.

I en turbo bensin bil så upplever man ofta mycket turbo lagg alltså att effekten inte kommer försen det högre varvtalen typ 3500-4000. för att det tar tid att få snurr på turbo så den leverar de laddtrycken den ska (detta beror på många faktor men det hör inte hit för tillfället)

Så det jag tänkte men hur blir det med diesel som inte varvar mer än 4000. Då tänkte jag Kanske är det PGA den höga kompressionen som pressar ut avgaserna med ett högt tryck och det gör så att man får ladd tidigare. Stämmer min teori? gör den inte det förklara gärna

xXSammy
13 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Alfas TBI (Turbo bensinare) motor varvar "bara" 5000 rpm, och med variabel turbo kan den börja ladda redan vid knappt 1500 rpm. Dock direkt insprutad och variabla ventiltider.

Sen vill du köra en diesel på låga varv för att behålla högt vridmoment så motorn belastas mindre, att varva diesel mer skulle bara belasta den hårdare och ge överdrivet hög avgastemperatur. (PSA 2.2 dieseln med 200hk lämnar en avgastemperatur omkring 780 grader vid 4000 RPM, roligt med datalogger)

De/Dem
Acobra
14 juli 2017 · 62 Inlägg

Många diesel bilar har variabel geometri turbo vilket innebär kortfattat att de kan ändra "storleken" på turbon genom att justera klaffar som sitter i turbinen. Detta gör att den kan vinkla klaffarna för att simulera en liten eller en stor turbo beroende på hur mycket laddtryck som ecun tycker ska levereras. Detta gör att de kan få ladd väldigt tidigt och hålla den.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
frasse4
14 juli 2017 · 736 Inlägg

Det kan inte varit en modern bensinturbo du kört? Även min gamla V70 -05 med 2.5T bensin laddade typ från 1000 rpm. Den gav över 300 Nm vrid vid 1500 rpm vilket faktiskt var något tidigare än jämnåriga D5.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
jompazx
14 juli 2017 · 291 Inlägg

frasse4 skrev:
Det kan inte varit en modern bensinturbo du kört? Även min gamla V70 -05 med 2.5T bensin laddade typ från 1000 rpm. Den gav över 300 Nm vrid vid 1500 rpm vilket faktiskt var något tidigare än jämnåriga D5.

överdriver för att göra en poäng

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juli 2017 · 13 736 Inlägg

v70 2.5t ger 310nm mellan  1500-4500rpm
v70 d5  ger 280nm mellan  1750-3000rpm
sen finns det en nyare d5 som ger 400nm mellan 2000-2750

så nödvändigtvis är inte en diesel snabbare på att spola upp men tror att man har mycket mer grundvrid så man känner mer på en bensinbil

men självklart skiljer Turbotekniken mellan en diesel och en bensinare.. vilket också ger viss skillnad..  men visst jämför man en mercerders 300td från 80 talet och en 740turbo från 80talet så¨stämmer det du skriver smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
frasse4
15 juli 2017 · 736 Inlägg

Att klämma ur 200 hästar ur en 2,5 l diesel kräver också bortåt 2 bar i laddtryck medan man i motsvarande bensinare klarar sig på kanske 0,5 bar. Det gör att man inte får så mycket spoltid.

Det har hänt väldigt mycket med turbotekniken sedan 80-talet också. Dagens bensinare med direktinsprutning har ju oftast över 10:1 i kompförhållanden vilket betyder att de går rätt bra utan laddtryck. En gammal 740 turbo har runt 8:1 vilket ger väldigt dålig effekt/verkningsgrad vid låglast, där behövs laddtrycket för att röra på sig. Det märks inte minst på volvos första gen lågtrycksturbo som satt i 940. Man körde med samma låga komp som i fulltrycksturbon men med nedställt ladd. Detta resulterade i häftiga 134 hästar ur en 2,3 liters bensinare med turbo (effekten från en sugmotor men bränsleförbrukningen från en turbo wink )

Senast redigerat av frasse4 (15 juli 2017)

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Lommen
17 juli 2017 · 273 Inlägg

frasse4 skrev:
Att klämma ur 200 hästar ur en 2,5 l diesel kräver också bortåt 2 bar i laddtryck

Vilken motor tänker du på när du säger att man behöver 2 bar i ladd för att få 200 hästar ur en 2.5 liters diesel turbo ?

___Henke Maskinist
17 juli 2017 · 153 Inlägg

Lommen skrev:

frasse4 skrev:
Att klämma ur 200 hästar ur en 2,5 l diesel kräver också bortåt 2 bar i laddtryck

Vilken motor tänker du på när du säger att man behöver 2 bar i ladd för att få 200 hästar ur en 2.5 liters diesel turbo ?

Jag undrar det med? Diskussionen blir lite konstig när man koncentrerar sig på att allt handlar om laddtryck, vilket det inte gör. En trimmad merca diesel med mekanisk pump behöver inga mängder med laddtryck för att uppnå 200hk sålänge det sitter ordentliga pumpelement i. Allt beror givetvis också vad för turbo/storlek,intercooler osv. Man kan pumpa in en jäkla massa luft i en diesel men om det inte finns bränsle så det räcker till så kommer det inte att hända mycket mer. Rätta mig om jag har fel wink

- FriEND - BoyfriEND - GirlfriEND - BestfriEND - League of LegENDS
- Merca
Only Merca has no END
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang