Hjälp mig starta min moppe Boatian fyrtakt

KenZo
16 juli 2017 · 155 Inlägg

Den har gnista men bränslet når inte cylindern ( tror jag) då stiftet inte blir blött efter många startförsök.

Jag har ställt ventilerna. 0,05mm
Jag har släppt på avgasröret ifall det är rötet innuti och skapar mottryck.
Jag har rengjort förgasaren.
Testat att spruta in startgas,
Testat att slå i lite bränsle direkt i cylindern.
Bensin vaacumkranen fungerar
Bytt automatchoken

Har bara elstart då kick är trasig om det spelar något roll.

Vad har jag missat?

Pininfarina406
16 juli 2017 · 535 Inlägg

Jag hade en sån och på den var jag tvungen att suga på slangen till vakum-kranen efter att mopeden hade stått över vintern. Motorn skapade inte så mycket vakuum så att den orkade öppna kranen förrän den hade fått gå lite, så jag sög på slangen samtidigt som jag gjorde ett startförsök och då gick den igång direkt. Sen var det bara att stänga av den, koppla tillbaka slangen, och starta den igen.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
KenZo
17 juli 2017 · 155 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Jag hade en sån och på den var jag tvungen att suga på slangen till vakum-kranen efter att mopeden hade stått över vintern. Motorn skapade inte så mycket vakuum så att den orkade öppna kranen förrän den hade fått gå lite, så jag sög på slangen samtidigt som jag gjorde ett startförsök och då gick den igång direkt. Sen var det bara att stänga av den, koppla tillbaka slangen, och starta den igen.

tack för tipset, men grejjen är att varken startgas eller bensin direkt in i cylindern har funkat...

caromania Forummoderator
17 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Ventilerna sitter inte fast?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenZo
17 juli 2017 · 155 Inlägg

caromania skrev:
Ventilerna sitter inte fast?

Menar du avgas och insugsventilen? om de har sotat/koxat fast?

caromania Forummoderator
17 juli 2017 · 9 296 Inlägg

KenZo skrev:

caromania skrev:
Ventilerna sitter inte fast?

Menar du avgas och insugsventilen? om de har sotat/koxat fast?

Ja, det bör inte gå antar jag, ventiler fastnar ju oftast i öppet läge eftersom kammen knuffar upp dem, men jag vet inte hur moppen ser ut. Bristen på tändning kan däremot bero på öppen ventil=noll kompression även om den borde hosta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenZo
17 juli 2017 · 155 Inlägg

caromania skrev:

KenZo skrev:

caromania skrev:
Ventilerna sitter inte fast?

Menar du avgas och insugsventilen? om de har sotat/koxat fast?

Ja, det bör inte gå antar jag, ventiler fastnar ju oftast i öppet läge eftersom kammen knuffar upp dem, men jag vet inte hur moppen ser ut. Bristen på tändning kan däremot bero på öppen ventil=noll kompression även om den borde hosta.

Jag ska kontrollera ventilerna.
Återkommer

Slash Saabifierad
17 juli 2017 · 2 023 Inlägg

Du nämner att du har gnista, men har du verkligen kollat att det är så?
Har du rätt tändstift/rätt elektrodavstånd?
Hur är tändkabel/tändhatt?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
KenZo
30 juli 2017 · 155 Inlägg

Slash skrev:
Du nämner att du har gnista, men har du verkligen kollat att det är så?
Har du rätt tändstift/rätt elektrodavstånd?
Hur är tändkabel/tändhatt?

Hej!

Förutom att jag fysiskt ser gnistan så har jag inte testa något mer, stiftet är från biltema, men ska vara till denna moppe,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang