Renovering av MNR Vortx RT+ Yamaha R1 (Superseven)

MNR Vortx RT+ Byggd 2010, Yamaha R1 motor från 2007, Rörram & pushrod Protech fjädring, Helsystem, powercomander, Väger ca 450 kg, ca 200hk, quickshift

Longen

  • 52 Följare
  • 18 507 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 23:58

#41
347 1

2017-06-28 16:26

Bakvagn

Påbörjade rep av spindlarna bak / hub.
Borrade ur dom trasiga gängorna, gängande en nu gänga
och drog sedan in V-coil / Helicoil spiralen i den nya gängan.

Slipa, rengöra och lägga på en ny färg.

Har mätat in alla distanser som kommer att sitta på hjul spindeln
så det blir iväg en sväng på jobbet ikväll och tillverka dem.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3083.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3084.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3085.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3086.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3088.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3089.jpg?ssl=1


#42
347 1

2017-06-29 11:24

Bakvagn klar

Nu så var bakvagnen typ klar, saknas dock bromsar bak.
Blir att montera bromsar bak och bromsrör i helgen.

Förhoppningsvis kommer pedalstället innan helgen så man
kan montera det och styrstången innan isättning av motorn.

Passa på att ta ut den i solen medans jag städa och skura av
det värsta i garaget.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3119.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3118.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3117.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3113.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3109.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/06/IMG_3125.jpg?ssl=1


#43
347 1

2017-07-01 12:20

Fick pedalstället / bromsvågen igår, gjorde en platta under som fötterna
kan vila på med halkskydd.

Mäta ut, prova hur det kändes när man satt i bilen. Borra, hålsåga
och monterade dit delarna.

Fick fel bromscylindrar men återanvända dom gamla till bromsarna.

Då har jag en av varje storlek sen att prova mig fram när jag får
den hydrauliska kopplingen att fungera.

Man vet ju inte med säkerhet hur utväxlingen kommer att bli.
Har man olika huvudcylindrar + att man göra cylindrarna på
växel lådan justerbar , olika infästning punkter så kanske man
kan få den känsla man vill i kopplingen.

Alla plåtar på hela bilen är limmad med sika-flex, karosseri lim
för styvare bil + mindre som kan skallra och lossna.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3151.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3152.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3153.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3179.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3162.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3154.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3161.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3175.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3178.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3176.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3174.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-01 12:22)


#44
347 1

2017-07-02 22:04

Bromsar / Styrning

Har inte legat helt på latsidan idag, dock så hans det inte med allt man ville.

Bromskretsen fram är klar.
Slipa ner och måla om ratt stängerna
Rengjorde alla knutar till styrningen
Slipa ner och måla om en del av motor ramen
Gjorde ett fäste för broms olje behållarna

Imorgon när alla affärer öppnar blir det att fixa
stålomspunna slangar mellan behållare och cylindrar.
Fixa slang mellan primär & sekundär cylinder till kopplingen.
Fixa rund stång av PVC plast, skälv smörjande historia till rattstången.

Nästa på monterings listan är:
Bromskrets bak.
Montera bromsbehållare.
Göra klart ratt och styrningen.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3197.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3198.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3199.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3202.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3201.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3195.jpg?ssl=1


#45
347 1

2017-07-04 11:33

Styrning / Bromsar / Koppling

Tillverka en nytt rör för rattstången, samt nya skälv smörjande
bussningar uppe och nere.

Montera alla styraxlar och allt verkar se bra ut. Ställde dit stolen
för att bekräfta höjden på ratten så att man  ryms när det är dags
att köra den smile

Har även varit på Specma och tillverkat slangar mellan behållare
och huvud cylindrar. Dom gjorde även slangen mellan Primär &
sekundär cylinder till kopplingen.

Ska göra klart alla ledningar till bakbromsarna och montera
bromsoken bak innan jag ger mig på motorn.

Inte bara jag som var eggad på att köra smile

Här kommer lite bilder i vanlig ordning smile

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3212-1.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3206-1.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3219.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3222.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3223.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3224.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3226.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3227.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3228.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3229.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3217.jpg?ssl=1


#46
347 1

2017-07-05 11:28

Fram lyse

Fick mina nya framlysen igår, kunde inte hålla mig från att bygga
ett fäste för att kunna provisoriskt montera dit den på ramen för
att se hur det blev.

Så här blev det i alla fall, blir att måla Alu stången svart senare.
Blir att lösa parkeringsljuset med någon typ av led under lyktan.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3241.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3242.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3248.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3250.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3252.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3254.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3256.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2016/07/IMG_7100.jpg

Senast redigerat av Longen (2017-07-05 11:45)


#47
347 1

2017-07-07 09:44

Bromsar bak

Har målat drivaxlar, hjulnav bak, broms ok
Monterad broms OK:s hållare
Monterad bromsskivor
Monterad broms ok
Monterat handbroms wire

Saker på göra listan idag:

Montera på däcken bak
Montera handbroms spak
Montera dom sista bromsrören baktill
Montera gummiklammer för att håla handbroms wiren på plats

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3287.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3283.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3282.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3281.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3275.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3288.jpg?ssl=1


#48
96 3

2017-07-07 15:08

Snyggt jobbat och fort går det. Önskar att jag hade din tid och energi att lägga på mitt projekt med.


Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
#49
347 1

2017-07-08 00:38

Vgren skrev:
Snyggt jobbat och fort går det. Önskar att jag hade din tid och energi att lägga på mitt projekt med.

Tackar smile

Försöker att göra minst en sak varje dag, ska vara kul att skruva.
Sen kan det variera allt från 5 min till typ 6 timmar att få en sak klar smile
Går fort att man tappar gnistan och orken i lite större projekt hmm

Senast redigerat av Longen (2017-07-08 00:39)


#50
347 1

2017-07-08 23:52

Fortsättning bromsar bak

Riktade till alla bromsrören bak till.
Rengjorde dem med ALU rent 121, grym skillnad, bra medel för att ta bort oxid.
Fick tag i en mini rörbock från Biltema.
Bockade om rören och satt fast dem med klammer.
Klamrade fast dom handbroms vajrarna också.

Lite före och efterbilder på bromsrören med ALU rent smile
Hade hoppas på att orka göra mer idag men men smile
Fick även hem en motorlyft som jag fick låna av en polare smile

Ska göra klart bromsröret framifrån till bak imorgon.
Återmontera tanken.
Ska även försöka börja rengöra och färdigställa motorn för isättning.

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3300.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3302.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3303.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3304.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3305.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3308.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3307.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3306.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3289.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-08 23:53)


#51
347 1

2017-07-09 16:49

Fortsättning bromsar

Gjorde klart bromsledningarna idag.
Gjorde även klart fastklamring av bränsleledning.
Flytta olja behållare till höger sida istället för vänster sida.
Bättrings målade alla delar som jag kunde hitta som inte såg klar ut.

Insåg att jag inte kunde montera bränsletanken igen innan jag har fixat
utluftningen i diffen och även fyllt olja i den. Tanken är som lite i vägen för att
fylla olja, det går men lika bra att göra det nu.
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3314.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3313.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3319.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3357.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3320.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3356.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3360.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3358.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3317.jpg?ssl=1


#52
347 1

2017-07-09 22:16

Diff, backlåda, tank m.m.

Hittade i 2st svets nipplar i ALU i nå gamla gömmor.

Hålet för utluftningen var 10.1 mm, svarvade nippeln
till 10.2 mm, la loctite på den och bankade ner den.
Satt dit slang och utluftnings filter.

Fyllde diffen olja 1.3 L och även backlådan.
Smörjde alla knutkors.
Monterade tillbaka tanken.

Städade upp lite och avvaktar inför morgondagen då det blir att
ge sig på motorn smile

https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3362.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3365.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3371.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3374.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3376.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3378.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3381.jpg?ssl=1


#53
347 1

2017-07-10 14:27

Motor

Påbörjade lite med motorn idag.
Rensade bort lite el-härvor.
Tog bort yttre delen av insuget/luftburken.

Provade att ta lös och vända spjällhuset för kunna vända luftburken för
i sin tur på mindre upp stick igenom huven men det gick inte alls.

Rengjorde motorn, monterade på den övre ramen infästningen.

Blir att montera främre kardanaxel senare idag.

Se ifall det går att bygga något fäste för kopplings cylindern.
Kopplings armen på motorn var splinsad vilket är bra för då finns det
justeringsmöjligheter.

Sedan om allt går bra, blir det att stoppa i motorn, men jag tvivlar på det cool

Satans insug med variabla trattar / http://www.longen.se/film/1.MOV

Lite före och efterbilder på rengöring av motor.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3382.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3383.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3384.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3408.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3409.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3410.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-10 14:31)


#54
347 1

2017-07-10 22:56

Kopplingen

Gjorde ett fäste för kopplings cylindern.

Åker nog på att göra en stop hylsa som jag måste sätta in i cylindern
för att begränsa slaglängden.

Annars finns det risk ifall man trycker för hårt på pedalen att något inuti
kopplingen går sönder.

https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3418.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3419.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3422.jpg?ssl=1


#55
347 1

2017-07-11 14:39

Motor

Gjorde klart det jag vet ska göras på motorn.
Satte dit den främre kardanaxeln på backlådan.

Lyfte i motorn och hårddrog alla infästning, som tidigare
använder jag nordlock brickor och loctite på alla skruvar.

Nu är ju alla drivknutar nya, men skulle det förmodan gå sönder
någon knut så är det bara att ta fram skärbrännaren direkt.

Kombinationen med Nordlock brickor och loctite är fina grejor smile

Är nöjd för idag, får se vad man hittar på imorgon.

https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3438.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3437.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3427.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3446.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3439.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3429.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3431.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3436.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-11 14:39)


#56
347 1

2017-07-13 15:55

Blev inte så mycket gjort idag tyvärr.

Var och fixade lite avgasbandage, lindade grenrören.

Har beställt 2st 2" v-band, 2" rostfri rör & 1st 2" flexrör.
Blir att snickra ihop avgas systemet med ljuddämpare och rör
när alla delar har kommit.

Blir att köra med avgasbandage hela vägen fram till
ljuddämparen tror jag, får se hur det blir.

Anledning till v-band är att det ser coolt ut + att det går lätt att
stoppa i db-killer insats inför besiktning tongue

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3465.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-13 15:58)


#57
347 1

2017-07-14 17:38

Handbromsen

Återigen liten insats idag igen.

Gjorde klar handbromsen, justerad vajrarna så att det finns kvar 2-3 klick kvar
på handbroms spaken. Men även ett sådant spel att vid frisläppt handbroms
så ligger varje bromsok i neutralt läge.

Vet inte än hur jag ska göra mitten konsolen, kan behöva lös med handbroms
spaken igen men det är bara 3 skruvar så.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med alla knappar som satt på instrument panelen innan
då hela panel kommer att vara ren för att man med snabbfästen ska kunna ta lös panelen
för att komma åt tex, bromsbehållare, expansionskärl, säkringar och styrboxar.

Har 3 allternativ:
1. Flytta knapparna och göra en ny knapp panel på kardantunnel konsolen.
2. Göra om ratten så att alla knappar finns lätt tillgängliga utan att behöver
     släppa raten, dock så är det snabb fäste på ratten för att kunna ta lös den.
3. Göra om växel paddlarna i kolfiber, samtidigt så monterar man in knappar
     på lämpliga ställen som inte stör växlingen. Fördel är kabeldragningen, dock kanske bilprovningen inte
     uppskattar det .

Kan starkt rekommendera växlingspaddlar & Quick skift, så att man aldrig behöva släppa ratten, ha full fokus på körningen med båda händerna på ratten.

https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3495.jpg?ssl=1
https://i2.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/1.jpg?ssl=1

Senast redigerat av Longen (2017-07-14 17:40)


#58
347 1

2017-07-17 11:29

Fick dom sista delarna till avgassystemet idag,
blir att fara på jobbet när frugan kommer hem
senare ikväll och se ifall man kan bygga ihop allt big_smile

Lägger upp en lite film om hur bilen presterade innan
nerplockning av den.

https://www.garaget.org/video/153255

Senast redigerat av Longen (2017-07-17 11:29)


#59
347 1

2017-07-17 13:54

Tvär var ut och gjorde klart gaspedalen med vajer.

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3520.jpg?ssl=1
https://i1.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3527.jpg?ssl=1
https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3521.jpg?ssl=1


bbellman Retarded or just Overjoyed

#60
345 13

2017-07-17 16:07

Känner att jag måste kommentera nu! Alldeles för dålig respons från följare i den är tråden... Riktigt fin bil du har och roligt att se att du lägger så stor vikt vid alla detaljer, kommer bli riktigt bra big_smile


BMW 320d "E91" (2008)
Ford Fairlane 500XL "GTA convertible" (1966)

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon