Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)
Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
Bussningarna på plats efter en hel del våld.. Den undre bussningen var 70mm och den övre var 71mm.. Enligt akmotorsport skall det vara så men när 6tons pressen inte räckte till så fick fick det bli att slipa för att få dem att passa.. Säger bara en sak, dom övre kommer aldrig att komma ut
Nya medbringartätningar
F*N... Skulle knacka ur tätningen på förarsidan och lyckades spräcka hastighetsgivarkransen..
Ett samtal till den lokala audi reservdelsförsäljaren och några dagar senare hade jag en ny..
De nya växellådsbussningarna dök upp på posten
Likaså den nya dumpen
Sista testet innan montering och allt passar som det ska
Nya packningar till drivknutarna. Subframe är redan på plats.
Lådan på plats med lite hjälp! Snacka om tung låda!
Drivaxlar och kardanen monterade!
Monterade även dit det rätta länkaget för den 6-växlade lådan och växlarna går bra i!
Har fått en hel del gjort sen senaste uppdateringen Testmonterade även downpipen och konstaterade att jag vill göra om den så att den slutar ta i underredet.. Mer om detta senare i veckan!
Downpipen fick sig en välbehövlig modifikation! Nu tar det inte i längre 84mm ytter för den som undrar.
Och en vettig upphängning!
Ut med det gamla och in med det nya! 70mm ytter för den som undrar.
Monterat och klart med alla upphängningar! Markfrigång och clearance till tunnel CHECK!
Nya spridarkoppar till insuget. Även spridarna förda på kontroll och de var ok!
När det inte existerar packning till spjället så får man ta och tillverka!
Vattenläcka fixat med ny o-ring.
Insug och spjäll permanent monterat och en sneak peak på nya BOVen
Måste tacka Kim på Jussis motor för hjälpen med svetsningen! Hade inte blivit något utan honom
Nästa punkt på listan blir att bygga ihop trycksystemet med de nya rören och föra dem på svetsning. Någon som kan och har tillgång till att svetsa alu?
Fick röret ihopsvetsat... Är nog dags att skaffa sig en TIG svets med tanke på vad jag fick betala..
Monterat!
Andra sidan också fixad! Lite lätt trångt!
Införskaffade mig en ny catchtank och modifierade den genom att sätta ett rör hela vägen ner till bottnet så det inte skvätter till filtret.
Även filtret rymdes på samma ställe som tidigare
Ute och luftar lite
Blev en lång fredag natt för att få ihop bilen men på lördagen var det bara att montera hjulen och köra ut den ur garaget! Maskin gick helt okej och bilen kändes bra Några repor och jävlar vad den sticker! Behövs en ordentlig mapp för kallstart och sen lite småjusteringar på högre ladd!
På lördagen när jag skulle parkera den i garaget så hade jag nästan fullt rattutslag och bromsade bilen ganska tvärt och det lät som något satt sig under bilen. Tänkte inget mer på det, men på Söndagen när jag skulle ta den på en tur så hade jag extrema vibrationer vid motorbromsning/låga varv och ett klonkande ljud blev sakta men säkert mer tydligt vid varje växling. Nu står den på pallbockar igen i väntan på felsökning som får bli imorgon kväll... Minst en drivknut bak är slut, tur att jag har en uppsättning extra drivaxlar
Lite komiskt är det att den håller ihop vid 1.5bars pulls men sen när man ska parkera så brister något Får bara hoppas det är något jag glömt spänna...
Dags för en uppdatering igen! Efter de första åkturerna konstaterade jag att när bilen blir varm så börjar något i bakvagnen/drivlinan glappa. När bilen stått i garaget några dagar och jag tar ut den igen så är glappet borta tills bilen blir varm igen?! Lyfte upp bilen och har känt på alla fästen och bultar och hittar inget som är löst, utan endast glappa drivknutar bak. Såå -->
De bakre drivaxlarna ur!
Yttre drivknutar monterade + målade axlar.
Och här tog det stopp. De yttre drivknutarna jag beställde från tyskland var riktigt bra kvalité men det samma kunde inte sägas om de inre knutarna... Lät som maracas när man skakade dem och så glappade de på splinesen.. Se videon nedan. Har beställt nya SKF knutar så får hoppas de är bättre.. Medans så fick mina reservdrivaxlar monteras vilka var lika dåliga som de jag renoverar
Under huven är det snart klart! Har monterat olje och bränsletrycksgivare och kopplat dem till MaxxECU
Och idag gick bilen prickfritt genom besiktningen!! Dock noterade han att sånt som jag och andra håller på med på dessa "nya" bilar inte är lagligt då bilar som är nyare än 1994 är helbilsgodkända och då får man knappt byta ut luftfiltret till ett konfilter... Och när min är en 1998 så trodde han att motorn är en EU motor så då får man inte fiffla med avgasreningen heller
Så länge den går igenom besiktning är jag nöjd Annars blir det att flytta över drivlinan i en Audi 80/90 B2/B4 kaross
Nu återstår bara att få bukt på glappet i drivlinan och sen få den lite bättre mappad!
Har plockat i de renoverade drivaxlarna bak men har ännu kvar samma glapp. Jag tror att diffen bak skulle behöva shimsas då glappet troligtvis ligger där!
Förra veckan gjorde jag en hjuljustering och som synes så var det behövligt Nu är bilen som klistrad på vägen och efter lite modifikation av innerskärmarna tar hjulen inte i längre
Och på tal om skärmar...
Hittade en del rost på dessa 5år gamla framskärmar... Så nu blir det underredes färg (nånting tjockt) på insidan av skärmarna och sen skall jag försöka smälta in skärmkanterna så bra som möjligt med befintlig lack!
Så det händer en del saker i garaget Ska gå igenom hela bilens lack och fixa alla lacksläpp och fulheter. Sen får det bli en wrap i någon snygg färg
Köpte mig en Audi 100 S4 (Ur-S4) 2.2T AAN och fick en Audi 100 V6 på köpet Så då har jag 3st C4 karosser i nästan samma färg S4an var ett påbörjat projekt av förra ägaren men ska plocka ihop den som den är tillsvidare och ersätta A6an med denna istället A6an tyckte inte om att dra dessa bilar på släp och den tryckte ut en hel del olja någonstans och hade ingen ork så tror att de snart 400tkm har gjort sitt för motorn
Den vänstra reservdelsbilen är rätt rostig så den kommer nog aldrig att rulla på vägen igen. Enligt förra ägaren är det bara att sätta i ett batteri så startar den och går som en klocka Så kanske en motortransplantation till A6an? (Som jag inte hade tillräckligt med att göra)
Största jobbet med S4an är att flytta över sidorutan från reservdelsbilen Någon som har gjort detta och har någe tips?
Kylare och allt var bara snabbt monterat inför transporten så allt satt löst...
Började med att montera servopumpen och sen montera tillbaka spännaren och sen montera dit en ny rem.
Gav toppen en rejäl tvätt!
Insuget & Spridarna monterade!
Har en del kvar att fixa på S4an än innan jag kan ta den i bruk och besikta den. Rutan känns som största jobbet. Innertaket hänger även ner men har en kollega som skulle fixa det åt mig
A4an har jag också fått en del gjort på, dock måste jag säga att jag hatar lackeringsjobb... En skärm kvar att slipa och sen blir det målning och lack! Fick även hem nya liftare till A4an. Dock är det roligare att skruva på S4an
Och nya liftare var det sista som behövde göras denna säsong!
Måste säga att jag är helt nöjd med målningen Inte riktigt samma färg då jag inte hade någon färgkod att gå efter men på avstånd ser det riktigt bra ut! Blir ändå foliering på hela bilen nästa säsong!
Efter en snabb städning i garaget efter all målning så var det dags för S4an att få lite mera uppmärksamhet
Allt som jag har gjort på S4an här nedan är gjort samtidigt som jag målat Ådin
Motorn helt ihopplockad! Gjort komptest och allt ser bra ut! Går lite ojämt på tomgång men är troligen någon spole som börjar bli trött..
Plockade sidorutan från reservdelsbilen. Finns inte en chans att en sån ruta skulle lossna på egen hand med tanke på mängden lim som höll fast den
Tyckte väl det luktade lite konstigt i S4an när solen stod och värmde Nå den rostar iallafall inte..
Tur att det finns absol i garaget Blev även att plocka mattan från reservdelsbilen då allt var dränkt i olja..
Dessa mätare alltså!
Hittade lite karies när jag skulle skrapa bort den bubblande färgen på luckan bak
Lite rostskydd, spackel, slipande och färg senare så är det helt dugligt som bruksbil! Bytte även ut de trasiga S4 baklyktorna mot de från reservdelsbilen
Sen har även sektioner av förardörren och huven fått sig en omgång med slipning och rostskydd!
Och då var det bara att få bort allt resterande lim
Som ni ser så har jag haft en hel del att göra Nu ska Ådin köras och inte stå i garaget! Behöver bara få lite hjälp med kallstart så är jag nöjd sen!
Ska gå igenom S4an och göra den besiktningsklar. Vet iallafall att jag behöver byta nedre länkarmsbussningen och styrleden fram på vänster sida.
Ja du de verkar ju ej vara så mycket liv i denna tråd, och börjar du nu med en annan projekt tråd för din S4 och/eller ditt garage så misstänker jag att de kommer att dö ännu mera i denna tråd, så för mig är de nog OK att du postar lite om den/dom Audis du håller på med.
Alternativt döpa om denna tråd till just de "Pexis garage (Audi A4, S4, med flera fordon) lr något liknande
Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Oj vad dålig jag har varit på uppdateringar denna sommar Så här kommer en liten update!
Var till Nordicaudi träffen på Kinnekulle ring och hade det riktigt trevligt med alla audinördar Bilen gick helt bra! 90mil totalt! Bara kallstarterna som är lite knasiga
Hittade även en ny ventilkåpa som passar mina spolar lite bättre
Sen var jag på en resa till Finland för några veckor sen och råkade ut för riktigt dålig väder. Kallt och fuktigt var ingen bra kombo för dåliga kallstarter så blev en pina varje gång man skulle ha igång den...
Så nu är bilen avställd för säsongen och jag planerar på vad som skall göras i vinter
Och nu till URS4an
Fick plåtfälgarna från A6an att passa genom att lägga spacers emellan Så slipper göra bromsbyte!
Var en bussning som var helt slut till bakdiffen så fick bli en DIY lösning med rutlim Fungerade kanon!
Felen bilen hade vid förra besiktningen...
Plockade nedre bärarmen från reservdelsbilen då den var i helt ok skick så det var lätt fixat
Beställde hem nytt ABS-relä(som nu sitter monterat) och för att få den igenom besiktningen så gjorde jag ett eget relä
Misständningarna som bilen haft på tomgång och vid ladd å fixades med nya tändkablar
Och sen flimrade/blinkade alla lampor på tomgång och det löstes med en ny regulator
Nybesiktad och nytvättad så ser den ut såhär! Listerna skall målas svarta!
Finns lite saker kvar att göra ännu på URS4an: - Plocka ner innertaket och limma fast tyget som hänger - Hitta nästa del som glappar i drivlinan och fixa det
Måste säga att den är en av de roligaste bruksbilar jag haft! Vilket vrid det är i 5an! Lite sugen blir man på mera effekt
Än så länge ser det ut såhär med A4 projektet.. Ingen motivation att bygga på den
Däremot UR-S4an har jag fixat en del på
Limmade tillbaka tyget på innertaket utan att ta bort innertaket och kan säga att det var ett STORT misstag rekommenderar för någon som skall försöka sig på detta att plocka bort innertaket och göra det på golvet Tyget har dessutom börjat släppa bak i så i vår skall jag sätta nytt svart tyg!
Givetvis måste man ha ett LED backljus på denna bil också!
All innerbelysning utbytt till LED!
Modifierat hel och halvljuskretsen med reläer då all ström original går igenom belysningsspaken och de brukar brinna upp.. läste nånstans att det går 27 ampere igenom spaken med all belysning på
Bytte ut vindrutetorkarspaken då första intervall-läget var sönderbränt..
Ny ventilkåpspackning har jag även monterat då den gamla läckte ner på grenröret så det luktade illa
Även på denna bil råkade jag ut för att få byta ut allt kablage till luckan..
Vid första halkan konstaterade jag att något inte står rätt till med bakvagnen. Så fort man körde över 30km/h så började baken på bilen kasta höger och vänster så att bilen nästan blev okontrollerbar, ännu värre vid högre hastigheter. Tänkte att något är fel med hjuljusteringen så lämnade in bilen och så fort de tog upp bilen på liften konstaterades att flera bussningar bak var slitna. En så sliten att den totalt separerat..
Så då kommer vi till helgens projekt, byta ut alla nedre bussningar i bakvagnen
Första nedre bärarmen ur! Inte så svåra att få bort
Den bussning som separerat.
Kaoset efter att ha bytt ut 8st bussningar
Nyrenoverad! Tänkte att jag skulle tvättat av dem och målat med rostskyddsfärg men tiden räckte inte till
Bästa vinterbilen!
Nu väntas bara en hjuljustering så är allt i skick Var ut och provade bilen igår i halkan och även med mycket positiv camber bak vänster så hölls den på vägen utan problem
Ni som följer tråden för A4 bygget ska inte vara ledsna, blir nog fix på den här under våren
Följer denna tråd av flera anledningar, alltid like skoj med uppdateringar, men tycker dom kommer lite sällan :o men det kanske ej är det lättaste att uppdatera om det ej hänt något så att säga
Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Oj det var dött här, ingen post sedan 4 februari här inne. Stannat av lr bytt tråd?
Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
SP_oo_K skrev: Oj det var dött här, ingen post sedan 4 februari här inne. Stannat av lr bytt tråd?
Har inte orkat uppdatera i tråden
Men här kommer en liten Update:
Under våren har detta hänt:
Nya Delar till toppen
Allt fick sig en omgång färg
Ny baslåda som gav lite mera utrymme bak Extra batteriet åkte också ut!
Nu till det tråkiga...
Efter lite testkörning med nya toppen på plats så ändrade vi lite för att få laddtryck lite tidigare vilket resulterade i en laddtryckspeak vid lite för låga varv vilket jag snabbt märkte och släppte varav 2 sekunder senare jag tappade allt oljetryck..
Efter en bogsering hem och kontroll av allt möjligt (byte av olja och filter) så hade jag ändå bara 1 bar oljetryck vid ca 3000rpm.. Och en hel del lagermaterial i oljan...
Detta hände några dagar innan årets höjdpunkt, Nordicaudi Swapmeet 2018...
Så bilen fick flytta tillbaka in i garaget och offra sina fälgar
Så det blev att ta S4an till Träffen Lite tvätt och vax och den ser ju riktigt bra ut
Detta har hänt senaste 2 veckorna då jag till sist fått lust att skruva:
Maskinen åkte ur.
Efter kontroll av vevaxellager så ser jag inget katastrofalt, bara lite slitage av att jag kört den utan oljetryck vid felsökning.
Dock tror jag att det är pumpen som gett sig då det ser ut som övertrycksventilen gett sig. Skall dock testa mera och kontrollera hur vevstakslager ser ut.
Planen nu är att gå igenom hela maskinen och byta ut alla lager till race lager och få veven ordentligt balanserad. Nya kolvringar får det bli också. Hoppas att veven har klarat sig men jag kommer lämna in allt för kontroll. Kanske det får bli en gördel på samma gång
Efter en bogsering hem och kontroll av allt möjligt (byte av olja och filter) så hade jag ändå bara 1 bar oljetryck vid ca 3000rpm.. Och en hel del lagermaterial i oljan...
Detta hände några dagar innan årets höjdpunkt, Nordicaudi Swapmeet 2018...
Planen nu är att gå igenom hela maskinen och byta ut alla lager till race lager och få veven ordentligt balanserad. Nya kolvringar får det bli också. Hoppas att veven har klarat sig men jag kommer lämna in allt för kontroll. Kanske det får bli en gördel på samma gång
//Pexi
Kul att det börjar ta sig
Om du har ekonomi till det i samband med inköp av gördel så försök fixa ramöverfall också.. Det är dom som är svaga punkten när man börjar komma upp i högre effekt, gördeln är inte heller fel i sig så inte blocket vrider sig, men hade oroat mig mer över överfallen. Blir rätt så rejäla ras om dom pajar och sliter med sig vev, stakar och växellåda.. haha
Efter en bogsering hem och kontroll av allt möjligt (byte av olja och filter) så hade jag ändå bara 1 bar oljetryck vid ca 3000rpm.. Och en hel del lagermaterial i oljan...
Detta hände några dagar innan årets höjdpunkt, Nordicaudi Swapmeet 2018...
Planen nu är att gå igenom hela maskinen och byta ut alla lager till race lager och få veven ordentligt balanserad. Nya kolvringar får det bli också. Hoppas att veven har klarat sig men jag kommer lämna in allt för kontroll. Kanske det får bli en gördel på samma gång
//Pexi
Kul att det börjar ta sig
Om du har ekonomi till det i samband med inköp av gördel så försök fixa ramöverfall också.. Det är dom som är svaga punkten när man börjar komma upp i högre effekt, gördeln är inte heller fel i sig så inte blocket vrider sig, men hade oroat mig mer över överfallen. Blir rätt så rejäla ras om dom pajar och sliter med sig vev, stakar och växellåda.. haha
Ja men lineborrning av blocket är lite jobbigt var jag bor ska höra vad det skulle landa på.
Med dessa delar borde jag kunna styra tomgången på vilket sätt jag vill, och det kan hända att Maxxtuning löser problemet med att kontrollera spjället med tillräcklig noggrannhet men det återstår att se
//Pexi
Tjenare, jag vet att det är flera år sedan du startade det här projektet, men du råkar inte ha några pinout uppgifter på spjället? håller på att bygga på en likadan motor med samma spjället och maxxecu