Parkeringsbroms, vinter och automatlådor: Fryser den fast?

Lars7
20 juli 2017 · 17 Inlägg

Jag har en BMW X3 2013 automat. Fryser parkeringsbromsen fast på vintern för automatlådor? Jag har sett på nätet tipset att alltid använda parkeringsbromsen när man parkerar automatlådor för att undvika att växellådan går sönder.http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … -ga-sonder Hur blir det med det på vintern? http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … er-bromsen Fryser den fast?

Evildan
20 juli 2017 ·

Den fryser inte fast oftare på en automat än på en manuell.
Används inte parkeringsbromsen oavsett växellåda är det mer vanligt att dom kärvar eller fryser.
Du har helt rätt i ditt resonemang gällande slitage på lådan kontra underlåtenhet att ansätta parkeringsbromsen.

Lars7
20 juli 2017 · 17 Inlägg

Hur gör du själv på vintern? Använder parkeringsbromsen och accelererar resolut på vintern för att få loss den om den har frusit fast?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2017 · 13 742 Inlägg

ähh skrev ett inlägg utan att läsa först...    alltså p-läget på en låda är ju ingen bromsfunktion i sig...   man ska tex inte lägga i parkeringen i värsta backen där du på en manuell bil skulle få använda parkeringsbromsen för att bilen inte skulle tuffa iväg eftersom kompressionen inte räcker till att hålla i mot. 

i dessa fall måste man använda handbromsen trotts att risken finns att skiten fryser fast. 
men hur ofta parkerar man bilen så?     stor den på normal väg med lätt lutning kvittar det  lådan kommer överleva det..   men lägg aldrig i parkeringsläget på lådan under rullning. eller i kraftig backe.. alltså rent sunt förnuft.      tänk p läget som att parkera bilen med växel i.   

jag har ju fått legat ett par gånger och slagit loss handbromsar som fryst fast..  så jag använder i stort sätt bara handbromsen när jag snabbt vill byta riktning både sommar och vintertid ;-)      annars låter jag den vara..  kanske beror det på att jag har en kärvande vajer som gör att den gärna vill fastna smile      framför allt vid minusgrader smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
20 juli 2017 ·

Lars7 skrev:
Hur gör du själv på vintern? Använder parkeringsbromsen och accelererar resolut på vintern för att få loss den om den har frusit fast?

Jag använder alltid parkeringsbromsen året om.
De gånger förr om åren då jag ägt bilar i sämre skick och bromsen ngn gång fastnat här jag backat försiktigt för att få bromsbackarna att släppa. Annars har jag på mina ägda bilar aldrig haft några problem med fastfrusna bromsar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2017 · 14 056 Inlägg

Parkeringsbromsen finns på en bil för att den ska användas. Jag har gjort det på alla mina bilar och aldrig råkat ut för fastfrusna bromsar. Bromsar fryser/kärvar fast när man aldrig använder dom. Varken ettan, backen eller P-läget ska ersätta parkeringsbromsen. Lägg alltid i parkeringsbromsen, släpp färdbromsen. sedan när bilen står där stäng av bilen med ettan/backen/P-läget på bilen. Använder ni parkeringsbromsen som man ska kommer den att fungera och man slipper vara livrädd att den ska fastna när man besiktar bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
20 juli 2017 ·

Vettemannen skrev:
Parkeringsbromsen finns på en bil för att den ska användas. Jag har gjort det på alla mina bilar och aldrig råkat ut för fastfrusna bromsar. Bromsar fryser/kärvar fast när man aldrig använder dom. Varken ettan, backen eller P-läget ska ersätta parkeringsbromsen. Lägg alltid i parkeringsbromsen, släpp färdbromsen. sedan när bilen står där stäng av bilen med ettan/backen/P-läget på bilen. Använder ni parkeringsbromsen som man ska kommer den att fungera och man slipper vara livrädd att den ska fastna när man besiktar bilen.

/Benny

Följs Bennys turordning slipper växellådans axeltätningar och lager belastningen som uppstår om bilens tyngd tillåts påverka dessa.
Instämmer med Benny till 100%.

torsen
20 juli 2017 · 7 238 Inlägg

De enda bilar JAG haft problem med parkeringsbromsen på är automatväxlade bilar.
Orsaken har varit ägar-/förarrelaterat.
Har varit bekväm och använt P-läget i stället för parkeringsbromsen(på slät väg).
Parkeringsbromsens vajrar har kärvat.
Stor amerikansk bil med stark motor reagerar inte på om vajrarna kärvar så att backarna ligger an.
Märks vid besiktningen, tyvärr.

Däremot har jag hört av släktingar, vänner och grannar att parkeringsbromsen vintertid frusit fast på deras bilar med "elektrisk" parkeringsbroms som ansätter och lossar "automatiskt".
Parkeringsbromsen släpper med en smäll.

Lars7
20 juli 2017 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Däremot har jag hört av släktingar, vänner och grannar att parkeringsbromsen vintertid frusit fast på deras bilar med "elektrisk" parkeringsbroms som ansätter och lossar "automatiskt".
Parkeringsbromsen släpper med en smäll.

Otur att jag har just elektrisk parkeringsbroms då.

Muttley
20 juli 2017 ·

Lars7 skrev:

torsen skrev:
Däremot har jag hört av släktingar, vänner och grannar att parkeringsbromsen vintertid frusit fast på deras bilar med "elektrisk" parkeringsbroms som ansätter och lossar "automatiskt".
Parkeringsbromsen släpper med en smäll.

Otur att jag har just elektrisk parkeringsbroms då.

Fast jag undrar om de är supervanligt.  Automatisk parkeringsbroms är ju en inställning på de bilar jag testat.  Och den passat 2012 vi körde när jag var chaufför strulade aldrig någon gång överhuvudtaget och den hade jag inställt med automatik på bältet.

Annars är detta något man lär sig på körskolan ang automat och parkering.   De jag känner som haft problem med handbroms är de som inte använder den förrän på besiktningen.  Och då är de ofta vajrar och klossar.

Cupra_
20 juli 2017 ·

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Parkeringsbromsen finns på en bil för att den ska användas. Jag har gjort det på alla mina bilar och aldrig råkat ut för fastfrusna bromsar. Bromsar fryser/kärvar fast när man aldrig använder dom. Varken ettan, backen eller P-läget ska ersätta parkeringsbromsen. Lägg alltid i parkeringsbromsen, släpp färdbromsen. sedan när bilen står där stäng av bilen med ettan/backen/P-läget på bilen. Använder ni parkeringsbromsen som man ska kommer den att fungera och man slipper vara livrädd att den ska fastna när man besiktar bilen.

/Benny

Följs Bennys turordning slipper växellådans axeltätningar och lager belastningen som uppstår om bilens tyngd tillåts påverka dessa.
Instämmer med Benny till 100%.

Håller med här. Använd skiten istället så funkar grejerna. Visst, har du just varit och tvättat bilen och det är -10 kanske det är lite onödigt att utmana ödet, men annars är det inga problem. Jag har fler kunder som har problem pga att den används för lite, än folk som har problem med att den fryser fast.

Ungefär som kärringar med småbilar och skivbromsar bak. Alltid nedslag i besiktningen pga anliggning, för att grejerna inte används..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang