Ta bort larmet Volvo V70N?

Hextall
20 juli 2017 · 81 Inlägg

Har en gammal V70 N som tjuvlarmar.  Tydligen vanligt på dessa bilar.  Är 99% säkerhet  sirenen  som är kass. Ny kostar 2200kr + arbete.  Har ingen lust att betala  detta. Kan man stänga av larmet  utan att få upp felmeddelande i displayen?

zzr94092
20 juli 2017 · 4 385 Inlägg

finns en säkring,kommer inte ihåg n:r på men står i instruktionsboken var den sitter

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Du kan inaktivera larmet i Vida smile Förklara gärna varför du tror att det är sirenen som felar?

siiimooon Påstängd
20 juli 2017 · 1 194 Inlägg

Du byter den snabbt själv om du kan skruva lite, sen lär det inte komma tillbaks på många år.. smile

Hextall
20 juli 2017 · 81 Inlägg

samueelcarlsson skrev:
Du kan inaktivera larmet i Vida smile Förklara gärna varför du tror att det är sirenen som felar?

Det kostar en slant att göra  det hos Volvo? Jag löste av felkoden uem  004 siren. Fast kan det lika gärna vara kabelbrott fram till sirenen?

siiimooon Påstängd
20 juli 2017 · 1 194 Inlägg

Batteriet i sirenen brukar gå sönder och syran förstör kretskortet. Tror det finns renoverade sirener att köpa också..

samueelcarlsson
20 juli 2017 · 22 Inlägg

Hextall skrev:

samueelcarlsson skrev:
Du kan inaktivera larmet i Vida smile Förklara gärna varför du tror att det är sirenen som felar?

Det kostar en slant att göra  det hos Volvo? Jag löste av felkoden uem  004 siren. Fast kan det lika gärna vara kabelbrott fram till sirenen?

Felkoden berättar att batteriet i larmsirenen är på väg att ta slut, för att lösa detta får du antingen byta sirenen eller programmera bort den. Klipper du kablarna eller liknande riskerar du att få massa skumma fel som inte är roliga att ha och göra med. Att bilen falsklarmar är nog bara ett sammanträffande, bör vara en felande låskista, oftast huv och bagage som bråkar, alternativt rörelsesensorn du har i taket (fyrkant i plast).

Joakim-S Hobby Fotograf
20 juli 2017 · 650 Inlägg

När både min XC90 och S60 falsklarmade var det Sirenen som var kass. Så jag programmerade bort den helt enkelt så var mina problem borta.

MG e-HS (2021)
Hextall
21 juli 2017 · 81 Inlägg

ProXem skrev:
När både min XC90 och S60 falsklarmade var det Sirenen som var kass. Så jag programmerade bort den helt enkelt så var mina problem borta.

Kanon! Hur gjorde du för att programmera bort larmet?

Joakim-S Hobby Fotograf
21 juli 2017 · 650 Inlägg

Hextall skrev:

ProXem skrev:
När både min XC90 och S60 falsklarmade var det Sirenen som var kass. Så jag programmerade bort den helt enkelt så var mina problem borta.

Kanon! Hur gjorde du för att programmera bort larmet?

Har en kompis som jobbar på Bilia som programmerade bort det, man behöver ladda in en mjukvara för att ta bort en mjukvara konstigt nog. Men kostar kanske en hundring eller två, om dom inte är snälla nog att bjuder på det!

MG e-HS (2021)
samueelcarlsson
21 juli 2017 · 22 Inlägg

ProXem skrev:
När både min XC90 och S60 falsklarmade var det Sirenen som var kass. Så jag programmerade bort den helt enkelt så var mina problem borta.

Då programmerade du bort larmfunktionen och inte sirenen. Falsklarmar bilen visar det ju bara att sirenen fungerar och det är någon annan komponent som är defekt wink

Joakim-S Hobby Fotograf
22 juli 2017 · 650 Inlägg

samueelcarlsson skrev:

ProXem skrev:
När både min XC90 och S60 falsklarmade var det Sirenen som var kass. Så jag programmerade bort den helt enkelt så var mina problem borta.

Då programmerade du bort larmfunktionen och inte sirenen. Falsklarmar bilen visar det ju bara att sirenen fungerar och det är någon annan komponent som är defekt wink

Både ja och nej, falsklarm kan du få om sirenen är trasig. Och det ska förtydligas att "oftast" när man pratar om att sirenen är trasig på P2 karosser så menar man styrenheten till larmet eftersom det är samma enhet.

Så ja, jag programmerade bort larmet så att min trasiga larm styrenhet (även kallat "siren") skulle sluta falsklarma.

MG e-HS (2021)
Hextall
22 juli 2017 · 81 Inlägg

Sirenen kostar 2200kr + tid/jobb . Sen kanske det är andra fel som sensor och ev trasiga kablar. Så jag åker nog in till Volvo  för byte av mjukvara.  Surt att det kostar 1000kr för att byta programvaran.  Det är väl inget som en Bosch dator kan göra på en vanlig allbilsverkstad?

tomas5547
22 februari 2019 · 11 Inlägg

Har oxå ett larm som tjuter ibland. Volvo hade läst av, och rörelsesensorn som var kass. Bytte till DN från skroten. Men har det fortfarande. Vad händer om man drar ur kontakten till rörelsesensorn? Info i display?

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2019 · 10 277 Inlägg

tomas5547 skrev:
Har oxå ett larm som tjuter ibland. Volvo hade läst av, och rörelsesensorn som var kass. Bytte till DN från skroten. Men har det fortfarande. Vad händer om man drar ur kontakten till rörelsesensorn? Info i display?

Svarade i din andra tråd.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4534482

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang