Trycker ut olja vid avluftning på fördelningslådan till fyrhjulsdriften

rikard454
21 juli 2017 · 49 Inlägg

Hej, jag har en Mazda CX-9 från 2011 - deras större SUV med en 3,7 liters V6'a. Den har börjat droppa ut lite olja från avluftningen på fördelningslådan till fyrhjulsdriften, inga stora mängder men det fuktar lite grann och kan bli en liten "pöl" när man parkerar (ett par droppar).

Någon som har en teori om varför den kan göra det, rent generellt så att säga. Varför en sådan fördelningslåda skulle få för sig att göra detta? Jag har pratat med den lokala Mazdaverkstaden men de hade inga teorier...

Thanks!
/Rikard

xXSammy
21 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Om den börjar trycka ur sig olja kan det vara ett tecken på att den går för varmt.

Haft likande symptom på Ford flex, sen skar fördelningslådan pga lagerras

De/Dem
rikard454
21 juli 2017 · 49 Inlägg

xXSammy skrev:
Om den börjar trycka ur sig olja kan det vara ett tecken på att den går för varmt.

Haft likande symptom på Ford flex, sen skar fördelningslådan pga lagerras

Åhå... det lät ju inte bra, tack för informationen!
/Rikard

torsen
24 juli 2017 · 7 233 Inlägg

Har haft närmare 15-talet bilar med fördelningslåda - både med separat och med integrerad fördelningslåda.
Några, av de separata, fördelningslådorna har "fuktat" men inte läckt/tryckt ut olja.
Då har det varit vid in- eller utgående axlar - aldrig via avluftningen.
Blev lite förvånad när du skriver fördelningslådan på din CX-7.
Hade en "föregångare" till CX-7, nämligen Mazda Tribute V6 automat.
Den hade ingen fördelningslåda = lågväxel.
Endast en "historia" monterad före pinjongen som medförde att man kunde välja framhjulsdrift, automatisk inkoppling av bakhjulsdriften, eller låst stelkoppling/part time mellan axlarna. Minns jag rätt så hette systemet "Rotablade" och fungerade med metallpulver/järnfilsspån som magnetisades. Ungefär som "halvautomaterna" hos VW 1200, DKW 3-6 och Saab 95/96.

Är det den "tillsatsen" som läcker? Eller har verkligen CX-7 "riktig" fördelningslåda?
Man är aldrig för gammal att lära.

Att en fördelningslåda "skulle gå varm" och därför "trycka ut" olja har jag svårt att tänka mig.
Dels för att lådorna endast är fyllda till drygt hälften, se var nivåpluggen är placerad, dels för de har avluftning, såvitt jag vet, men inte alla.

rikard454
24 augusti 2017 · 49 Inlägg

Hej "Torsen" - såg inte ditt svar förrän nu, det är en CX-9'a - inte en CX-7'a och den har en "riktig" fördelningslåda. Den fortsatte att överjettas och trycka ut olja och mot slutet började det vara "glitter" (metallspån) i oljan som rann ut så igår bytte vi till en ny fördelningslåda.

Döm vår förvåning när det visade sig sitta en begagnad utbytesenhet där redan, den hade alltså bytts väldigt tidigt/innan vi köpte bilen lätt begagnad. Och till en begagnad fördelningslåda...(!)

/Rikard

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang