Låsmutter avdragen av verkstad - vem ska betala?

Djo
20 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Jag har aldrig haft problem lossa med fälgkors på mina bilar trotts fastsätning med knack.

50cm dragskaft är det ett sådant du talar om trodde du menade ett 1-1,5 meters.

På 240in tog jag lös och fast hjulen säkert 30-40 gånger utan förslitning på låsanordningen.

En seriös kunig meck ska kunna hantera en knack, För amatörer är fälgkors/mindre dragskaft bra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
20 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Jag har aldrig haft problem lossa med fälgkors på mina bilar trotts fastsätning med knack.

50cm dragskaft är det ett sådant du talar om trodde du menade ett 1-1,5 meters.

På 240in tog jag lös och fast hjulen säkert 30-40 gånger utan förslitning på låsanordningen.

En seriös kunig meck ska kunna hantera en knack, För amatörer är fälgkors/mindre dragskaft bra.

Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Senast redigerat av caromania (20 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2017 · 13 736 Inlägg

derför man byter själv då slipper man alla överaskningar och är det något så får man skylla sig själv...

borrat ur en hel del låsbultar som är sönderdragna..  vissa sitter för hårt vissa har bara mattas av pga användning.         men jävligt vanligt att bultar rent allmänt dras för hårt på hjul...   höll på med min ena seat.  och  en bult var av så pilla ur skiten och monterar däcket.. när jag drar åt den för hand utan kraft går en till av.  då var jag inte så jävla nöjd kan jag säga.. 

det betyder att någon idiotjävel har dragit så jävla hårt dom bara orkar och resten av bultarna bara väntade på att gå av smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Djo
20 juli 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Jag har aldrig haft problem lossa med fälgkors på mina bilar trotts fastsätning med knack.

50cm dragskaft är det ett sådant du talar om trodde du menade ett 1-1,5 meters.

På 240in tog jag lös och fast hjulen säkert 30-40 gånger utan förslitning på låsanordningen.

En seriös kunig meck ska kunna hantera en knack, För amatörer är fälgkors/mindre dragskaft bra.

Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

Senast redigerat av Djo (20 juli 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
20 juli 2017 ·

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Jag har aldrig haft problem lossa med fälgkors på mina bilar trotts fastsätning med knack.

50cm dragskaft är det ett sådant du talar om trodde du menade ett 1-1,5 meters.

På 240in tog jag lös och fast hjulen säkert 30-40 gånger utan förslitning på låsanordningen.

En seriös kunig meck ska kunna hantera en knack, För amatörer är fälgkors/mindre dragskaft bra.

Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

En anledning till varför du inte hade fått dra mina plåtfälgar tongue  Du drar de för klent med din knack.

Man får ALDRIG samma känsla med en knack mot handdraget. Allra helst skall man använda momennyckel och dra korrekt.

Jag måste fråga dig, använder du momentstav på din knacker ?

Senast redigerat av Muttley (20 juli 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juli 2017 · 13 736 Inlägg

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Jag har aldrig haft problem lossa med fälgkors på mina bilar trotts fastsätning med knack.

50cm dragskaft är det ett sådant du talar om trodde du menade ett 1-1,5 meters.

På 240in tog jag lös och fast hjulen säkert 30-40 gånger utan förslitning på låsanordningen.

En seriös kunig meck ska kunna hantera en knack, För amatörer är fälgkors/mindre dragskaft bra.

Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

bara för att du får loss det med fälgkorset betyder inte det att dom inte är förhårt dragna..  beror helt på din styrka..  min erfarenhet är att dom flesta drar för hårt.    en volvo v70n ska tex dras 140Nm     vilket inte är skitmycket..     dom flesta klipper på säkert 200Nm på bultarna utan att tänka på det..    tänk så här du har ett rör som är 1meter och när du trycker ner så lägger du 14kg på röret   är röret en halvmeter långt så är det 28kg..      så istort sätt räcker det med att du lägger näven på korset och trycker till med din kropsvikt så har man överdraget bulten.  om man inte väger som en fjäder vill säga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Djo
20 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:
Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

En anledning till varför du inte hade fått dra mina plåtfälgar tongue  Du drar de för klent med din knack.

Man får ALDRIG samma känsla med en knack mot handdraget. Allra helst skall man använda momennyckel och dra korrekt.

Jag måste fråga dig, använder du momentstav på din knacker ?

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Senast redigerat av Djo (20 juli 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
20 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Growe skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:

Amatör eller kunnig? Definitionen är ju upp till betraktaren av ditt tillvägagångssätt och försvarandet av dito från dig själv.

Hur kan du påstå att det egentligen inte behövs efterdra muttrarna på aluminiumfälgar? Jag vet varför du aldrig behöver göra det. För att du drar åt alldeles för hårt.

Nu ska jag förklara varför du måste efterdra aluminium men inte plåt:
Aluminiumfälgar är ett synnerligen "dött" material. Det finns egentligen inget "flex" i materialet utan det komprimeras av mutter- / skruvskalle. Spänningen mot muttern/skallen avtar helt enkelt efter ett antal mil.

Plåtfälgen är tvärtom ett väldigt rörligt och mjukt material och när det komprimeras så ligger spänningen kvar.

Edit: oavsett vad. Lösningen på problemet är att undvika fälglås. Det ställer bara till besvär. Och om någon nu skulle ha så dyra blingfälgar att de riskerar att snos så har ligorna som pysslar med sådant ändå adapters till alla lås.

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

bara för att du får loss det med fälgkorset betyder inte det att dom inte är förhårt dragna..  beror helt på din styrka..  min erfarenhet är att dom flesta drar för hårt.    en volvo v70n ska tex dras 140Nm     vilket inte är skitmycket..     dom flesta klipper på säkert 200Nm på bultarna utan att tänka på det..    tänk så här du har ett rör som är 1meter och när du trycker ner så lägger du 14kg på röret   är röret en halvmeter långt så är det 28kg..      så istort sätt räcker det med att du lägger näven på korset och trycker till med din kropsvikt så har man överdraget bulten.  om man inte väger som en fjäder vill säga smile

Men då drar jag ju åt för hårt för hand enligt den teorin också eller hur ?

jag tar tag i korset och drar stumt utan att ta i om jag använder fälgkors det brukar räcka gått och väll.

jag kan dra åt hårdare för hand efter jag dragit med knack om jag vill det,

Men det är en vanesak att lära sig med knack drog första gången med knack på däckverkstad vid praktik i 6e klass där visade dom mig hur man drog korrekt med knack, Sen är knack inte precisions verktyg men den funkar till mycket och har man känsla funkar det till mycket.

min vikt är 3 sifrig wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
20 juli 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

En anledning till varför du inte hade fått dra mina plåtfälgar tongue  Du drar de för klent med din knack.

Man får ALDRIG samma känsla med en knack mot handdraget. Allra helst skall man använda momennyckel och dra korrekt.

Jag måste fråga dig, använder du momentstav på din knacker ?

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Vad är det för typ av förband när du monterar hjul?

Muttley
20 juli 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Om jag inte drar åt hårdare med mutterknack än med fälgkorset (då jag får lås med fälgkors utan problem) så drar jag inte åt för hårt, för hårt = sitter sate går kanske inte ens lossna. Jag vet mycket väl hur mycket det ska dras (tro det eller ej)

Hur jag kan påstå det jo dom gånger jag haft plåtfälgar har jag fått efterdra både 2 och 3 gånger men inte med aluminium, På aluminium fälgar nyper det ofta åt betydligt bättre än plåt pga mer exakt och större anliggningsyta mot mutterns kona. Och ja jag har olika muttrar/bultar på aluminium och plåt.

Skrev att det var personlig erfarenhet och det är det även andra jag känner instämmer i det, av egna personliga erfarenheter.

Du får gärna påstå att jag drar för hårt, Men jag kan dra åt dina hjul om du vill så kan du få lossa dom med fälgkors efteråt och det kommer inte vara ett problem, Annars lossar jag dom åt dig med fälgkors.

En anledning till varför du inte hade fått dra mina plåtfälgar tongue  Du drar de för klent med din knack.

Man får ALDRIG samma känsla med en knack mot handdraget. Allra helst skall man använda momennyckel och dra korrekt.

Jag måste fråga dig, använder du momentstav på din knacker ?

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Du drar ju både och.   Man spänner inte fälgar med mutterknack helt enkelt för du vet inte hur stort moment du spänner de med.
Kunder hade fått betala extra för de jobbet om de vill ha ett korrekt utförande.  Hur kul är de att stå längs vägkanten och inte kunna lossa sina för hårt knackerspända alufälgar eller tappa sina för löst knackerspända plåtfälgar ?

Jag äger inte mutterknack för att jag klarar mig utmärkt utan smile

Djo
21 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

En anledning till varför du inte hade fått dra mina plåtfälgar tongue  Du drar de för klent med din knack.

Man får ALDRIG samma känsla med en knack mot handdraget. Allra helst skall man använda momennyckel och dra korrekt.

Jag måste fråga dig, använder du momentstav på din knacker ?

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Du drar ju både och.   Man spänner inte fälgar med mutterknack helt enkelt för du vet inte hur stort moment du spänner de med.
Kunder hade fått betala extra för de jobbet om de vill ha ett korrekt utförande.  Hur kul är de att stå längs vägkanten och inte kunna lossa sina för hårt knackerspända alufälgar eller tappa sina för löst knackerspända plåtfälgar ?

Jag äger inte mutterknack för att jag klarar mig utmärkt utan smile

Åter igen aldrig haft problem lossa med fälgkors.

Sitter varken för löst eller för hårt.

Ingen kund har tappat hjul eller kommit åter för dom ej får loss dom på några tusen bilar så är ej orolig.

Om man får efterdra en tiondelsvarv på plåtfälgar efter 30-40 mil är inga konstigheter.

Bytta hjul utan knack är inget jag gör frivilligt, så mycket smidigare med knack,

Iallafall för oss som kan, Mvh.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
21 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Du drar ju både och.   Man spänner inte fälgar med mutterknack helt enkelt för du vet inte hur stort moment du spänner de med.
Kunder hade fått betala extra för de jobbet om de vill ha ett korrekt utförande.  Hur kul är de att stå längs vägkanten och inte kunna lossa sina för hårt knackerspända alufälgar eller tappa sina för löst knackerspända plåtfälgar ?

Jag äger inte mutterknack för att jag klarar mig utmärkt utan smile

Åter igen aldrig haft problem lossa med fälgkors.

Sitter varken för löst eller för hårt.

Ingen kund har tappat hjul eller kommit åter för dom ej får loss dom på några tusen bilar så är ej orolig.

Om man får efterdra en tiondelsvarv på plåtfälgar efter 30-40 mil är inga konstigheter.

Bytta hjul utan knack är inget jag gör frivilligt, så mycket smidigare med knack,

Iallafall för oss som kan, Mvh.

Bara funderar kring matematiken om det är okej?
Hur många månader har du arbetat som bilmek (eller är du däckkrängare?)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
21 juli 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:
Du drar ju både och.   Man spänner inte fälgar med mutterknack helt enkelt för du vet inte hur stort moment du spänner de med.
Kunder hade fått betala extra för de jobbet om de vill ha ett korrekt utförande.  Hur kul är de att stå längs vägkanten och inte kunna lossa sina för hårt knackerspända alufälgar eller tappa sina för löst knackerspända plåtfälgar ?

Jag äger inte mutterknack för att jag klarar mig utmärkt utan smile

Åter igen aldrig haft problem lossa med fälgkors.

Sitter varken för löst eller för hårt.

Ingen kund har tappat hjul eller kommit åter för dom ej får loss dom på några tusen bilar så är ej orolig.

Om man får efterdra en tiondelsvarv på plåtfälgar efter 30-40 mil är inga konstigheter.

Bytta hjul utan knack är inget jag gör frivilligt, så mycket smidigare med knack,

Iallafall för oss som kan, Mvh.

Bara funderar kring matematiken om det är okej?
Hur många månader har du arbetat som bilmek (eller är du däckkrängare?)

Började i 12-13 års åldern med epa, utbildade mig till bilmekaniker sedan och har jobbat två säsonger på däckverkstad efter det mellan 30-40 bilar pär dag 2 månader pär gång ca

Säg 35 bil så är det 1400 bilar pär säsong x 2 likamed 2800 bil på det bara under den tiden.

Jobbat på olika ställen som bilmek också säg 2 år sammanlagt cirkus och det är många jobb hjulen lär av för.

Så ligger det till.

Senast redigerat av Djo (21 juli 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
21 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Åter igen aldrig haft problem lossa med fälgkors.

Sitter varken för löst eller för hårt.

Ingen kund har tappat hjul eller kommit åter för dom ej får loss dom på några tusen bilar så är ej orolig.

Om man får efterdra en tiondelsvarv på plåtfälgar efter 30-40 mil är inga konstigheter.

Bytta hjul utan knack är inget jag gör frivilligt, så mycket smidigare med knack,

Iallafall för oss som kan, Mvh.

Bara funderar kring matematiken om det är okej?
Hur många månader har du arbetat som bilmek (eller är du däckkrängare?)

Började i 12-13 års åldern med epa, utbildade mig till bilmekaniker sedan och har jobbat två säsonger på däckverkstad efter det mellan 30-40 bilar pär dag 2 månader pär gång ca

Säg 35 bil så är det 1400 bilar pär säsong x 2 likamed 2800 bil på det bara under den tiden.

Jobbat på olika ställen som bilmek också säg 2 år sammanlagt cirkus och det är många jobb hjulen lär av för.

Så ligger det till.

Ok, ja det går ju fort att få ihop ett antal. Men när tycker du man övergår från amatör till kunnig? Efter en säsong på däckverkstad? I andra yrken skulle man nog inte kalla sig för kunnig så snabbt, eller erfaren heller för den delen. Skulle t ex en snickare anses kunnig som dragit i 1000 skruvar?

Däremot så är det nog inom ganska många yrkeskategorier så att man efter bara 1-2 år anser sig kunnig och då börjar slarva. Och sedan när det gått 8-10 år, när man börjar bli kunnig, så inser man att man inte kunde ett skit när man var i 20 års åldern. Man är ju trots allt låtsasvuxen tills man fyller 26. Sedan efter 40 så börjar man verkligen bli kunnig och någonstans där slutar man så att säga mäta sig med andra och mest garva lite åt ungtupparna som skramlar med sina tomma lådor.

Vi andra, vi som är amatörer som skruvat bil för att det är kul i 30 år, vi gör det lite långsammare och med större eftertanke. Det blir sällan fel då. På riktigt.

Tips. Skriv ut detta och spara tills du är 40. Då kommer du förstå det bättre och även hålla med.

Senast redigerat av caromania (21 juli 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
21 juli 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

Djo skrev:

Nyss drog jag för hårt nu för klent ? hur ska du ha det ?

momentstav är icke godkänt att använda på verkstäder längre då dom blir slitna och inte kan kalibreras. Dom jag sett använda momentstav dom drar åt på tok för hårt dom står och matar med knacken hur länge som helst.  Ja momentstaven ska sätta ett moment men när du vrider den stum och fortsätter hjälper knappast det.

momentnyckel är såklart mest korrekt men kunderna skulle aldrig gå med på att betala extra för det merjobbet varje gång ett hjul ska monteras.

visst har du bättre känsla på hand därför man inte använder knack till delikatare jobb och skruvförband.

Du drar ju både och.   Man spänner inte fälgar med mutterknack helt enkelt för du vet inte hur stort moment du spänner de med.
Kunder hade fått betala extra för de jobbet om de vill ha ett korrekt utförande.  Hur kul är de att stå längs vägkanten och inte kunna lossa sina för hårt knackerspända alufälgar eller tappa sina för löst knackerspända plåtfälgar ?

Jag äger inte mutterknack för att jag klarar mig utmärkt utan smile

Åter igen aldrig haft problem lossa med fälgkors.

Sitter varken för löst eller för hårt.

Ingen kund har tappat hjul eller kommit åter för dom ej får loss dom på några tusen bilar så är ej orolig.

Om man får efterdra en tiondelsvarv på plåtfälgar efter 30-40 mil är inga konstigheter.

Bytta hjul utan knack är inget jag gör frivilligt, så mycket smidigare med knack,

Iallafall för oss som kan,
Mvh.

De är ju upp till var och en. Jag tycker de är smidigare att lossa med dragskaft (fälgkors kommer inte i närheten av mina händer) och när de är lösa så snurrar jag av de med en förlängare och hylsa. 

Har även jobbat för en hel del år sen på verkstad men där snurrade vi faktiskt bara på skruven och spände för hand för de litade inte på mutterknackare.   

De handlar inte om man kan eller inte kan.  Den jag hade lämnat in hos jobbade bara med däck och hade gjort de i  25-30 år och litade på skitet som han hade i handen.

Muttley
21 juli 2017 ·

caromania skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:

Bara funderar kring matematiken om det är okej?
Hur många månader har du arbetat som bilmek (eller är du däckkrängare?)

Började i 12-13 års åldern med epa, utbildade mig till bilmekaniker sedan och har jobbat två säsonger på däckverkstad efter det mellan 30-40 bilar pär dag 2 månader pär gång ca

Säg 35 bil så är det 1400 bilar pär säsong x 2 likamed 2800 bil på det bara under den tiden.

Jobbat på olika ställen som bilmek också säg 2 år sammanlagt cirkus och det är många jobb hjulen lär av för.

Så ligger det till.

Ok, ja det går ju fort att få ihop ett antal. Men när tycker du man övergår från amatör till kunnig? Efter en säsong på däckverkstad? I andra yrken skulle man nog inte kalla sig för kunnig så snabbt, eller erfaren heller för den delen. Skulle t ex en snickare anses kunnig som dragit i 1000 skruvar?

Däremot så är det nog inom ganska många yrkeskategorier så att man efter bara 1-2 år anser sig kunnig och då börjar slarva. Och sedan när det gått 8-10 år, när man börjar bli kunnig, så inser man att man inte kunde ett skit när man var i 20 års åldern. Man är ju trots allt låtsasvuxen tills man fyller 26. Sedan efter 40 så börjar man verkligen bli kunnig och någonstans där slutar man så att säga mäta sig med andra och mest garva lite åt ungtupparna som skramlar med sina tomma lådor.

Vi andra, vi som är amatörer som skruvat bil för att det är kul i 30 år, vi gör det lite långsammare och med större eftertanke. Det blir sällan fel då. På riktigt.

Tips. Skriv ut detta och spara tills du är 40. Då kommer du förstå det bättre och även hålla med.

Jag har sommarjobbat en del med murning.  Min far tyckte att de nyutexaminerade byggjobbarna inte kunde så mycket så han bad de ibland bara glömma bort allt de gjort i 3 år och lära sig på nytt. För de fanns en del 20 åringar som kunde mer än farsan som jobbat med de hela sitt liv smile

Samma inom fordon, de 3 åren jag la på gymnasiet är 3 förlorade år som jag aldrig får tillbaka.

Evildan
21 juli 2017 ·

Bra text, passar tråden på ngt vis.
https://youtu.be/eEniy4CmSZQ

mb_pucken
21 juli 2017 · 5 087 Inlägg

På jobbet drar jag alla ljulskruvar med mutterknack, funkar kanon.
Dock kör jag en liten maskin så efterdrar med dragskaft eller momentnyckel :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Djo
21 juli 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:
Bara funderar kring matematiken om det är okej?
Hur många månader har du arbetat som bilmek (eller är du däckkrängare?)

Började i 12-13 års åldern med epa, utbildade mig till bilmekaniker sedan och har jobbat två säsonger på däckverkstad efter det mellan 30-40 bilar pär dag 2 månader pär gång ca

Säg 35 bil så är det 1400 bilar pär säsong x 2 likamed 2800 bil på det bara under den tiden.

Jobbat på olika ställen som bilmek också säg 2 år sammanlagt cirkus och det är många jobb hjulen lär av för.

Så ligger det till.

Ok, ja det går ju fort att få ihop ett antal. Men när tycker du man övergår från amatör till kunnig? Efter en säsong på däckverkstad? I andra yrken skulle man nog inte kalla sig för kunnig så snabbt, eller erfaren heller för den delen. Skulle t ex en snickare anses kunnig som dragit i 1000 skruvar?

Däremot så är det nog inom ganska många yrkeskategorier så att man efter bara 1-2 år anser sig kunnig och då börjar slarva. Och sedan när det gått 8-10 år, när man börjar bli kunnig, så inser man att man inte kunde ett skit när man var i 20 års åldern. Man är ju trots allt låtsasvuxen tills man fyller 26. Sedan efter 40 så börjar man verkligen bli kunnig och någonstans där slutar man så att säga mäta sig med andra och mest garva lite åt ungtupparna som skramlar med sina tomma lådor.

Vi andra, vi som är amatörer som skruvat bil för att det är kul i 30 år, vi gör det lite långsammare och med större eftertanke. Det blir sällan fel då. På riktigt.

Tips. Skriv ut detta och spara tills du är 40. Då kommer du förstå det bättre och även hålla med.

Du kan vara lugn det där har jag redan gått igenom alltså upptäckt att ju mer jag lärde mig ju mindre visste jag.

må vara 23 men hållit på i 10 år redan så gör om gör rätt, tänk om tänk rätt har hänt flera gånger, och man lär sig konstant.

Alltså att montera hjul är inte en vetenskap så det blir man kunnig på rätt fort.Sen får vi helt enkelt inse att vi alla tycker olika och lär acceptera det med.

När det gäller det andra ja man lär sig något nytt hela tiden och folk som har kunskap och är duktiga ser jag upp till.

ca 7 år inom yrket sägs vara ett snitt då man blivit så att säga helt självgående men man lär hela livet och man kan lära av både äldre och yngre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang