Volvo V70 motorproblem på ferietur....starter, men stopper raskt...

mci
16 juli 2017 · 17 Inlägg

Motor vil plutselig ikke gå - starter, men "lugger" og stopper.
Volvo V70 bensin, 2005-mod.
(motoren er 140 HK-type)

Kjøpte bilen for en drøy måned siden. Etter noen dager begynte engine-lamp å lyse. Etter ei uke eller to med lite bruk slutten den å lyse, men dukket opp igjen og har lyst siden (ei uke).

Motor har gått helt fint i den måneden jeg har hatt den.
Er på Sverigetur og 70 mil kjøretur var også problemfri..

Kjørte 30 mils utflukt i går lørdag.
Tilbake til "basen" - da jeg svinger inn på hyttetomta stopper motoren. Starter og den vil ikke gå.
Får startet, men den harker/lugger ned på veldig lavt turtall (5-600 rpm) og stopper nesten umiddelbart.

Virket som den ikke tålte gasspedal og ville umiddelbart stoppe ved trykk på gasspedalen.
Men den går heller ikke på tomgang.

Da jeg kjøpte den reagerte jeg på det høye turtallet på 16-1800 i 10-20 sek før den roer seg.
En bilmekaniker-bekjent med egen Volvo sa det var normalt.....?

Han jeg leier hytte av her viste seg å ha jobbet mange år på Volvo, og han var villig til å hjelpe (det begynte med kaliper som klemmer og lett blålig bremseskive bak...som trolig vil bli skiftet om vi får vogna til å gå).

Hele tiden har jeg følelsen av gasspedal-potentiometeret har et "hakk" eller er vanskelig å holde rolig på, tja kanskje 1500 rpm for å kjøre i gang. Blir lett lugging når jeg kjører i gang og sånne problemer har jeg aldri hatt på noen bil.

Tips tas mot med stor takk.....
(vi har 70 mil å kjøre hjem om noen dager...)

Senast redigerat av mci (16 juli 2017)

mci
18 juli 2017 · 17 Inlägg

En oppdatering...

Fikk mekanikeren på besøk med sin "platta" for å avlese koder.
Den meldte feil på luftmengdemåleren som sitter på luftfilterboksen. Plugget ut og inn denne, men feilen var der fortsatt. "Hjernen" var visst gått i en slags nød-modus, men denne fikk en reset og motoren gikk plutselig normalt. Jaha, hva slags feil er det da, når man bare kan resette...

Ble anbefalt å bytte luftmengdemåleren for sikkerhets skyld og fikk derfor lånebil.
Mekanikeren snakket med Volvo som sa den måleren sjelden hadde feil, men i stedet mistenktes sensor som sitter rett under panserlåsen (motorhuvud-låsen?), så denne ble byttet.

I tillegg ble damp-slangen fra veivhuset byttet fordi den var helt av og det som forårsaket soting på midtre luft/gass-inntak (manifold).
Fikk også byttet caliper og klosser på et hjul.

Kjørte deretter 8-10 mil uten problemer. Riktignok kom "engine-lamp" tilbake, men motoren gikk normalt......bortsett fra et og annet "hikk".

Kan dette være forårsaket av gasspedal med "hakk" i potmeter?

Fortsatt takknemlig for tips...

(har fortsatt 20-30 mil kjøretur foran oss, før hjemtur på 70 mil).

Meaganeowner
22 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Och vad har du tankat???

mci
29 juli 2017 · 17 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och vad har du tankat???

Tankat bensin. Har ikke fylt på noe annet svineri smile
Altså - jeg fyller alltid 95 oktan.

Siste status.
Bytte tryckgivare (for innsug) på nytt før 50 mil-turen, men gule lampa kom på etter noen få km.
På vei hjem, fikk vi ny motorstopp, etter atter 50 ny mil. Hadde kjørt timesvis på E6 og da vi svingte av og stoppet for vikeplikt-skilt (og lavt turtall) så stoppen den igjen.
Måtte koble fra batteriet for en "hjerne-reset" og lampa slukket og vi kunne kjøre de 30 milene hjem uten problem.
I dag 5-6 dager etterpå kom gule lampa på igjen....

Det virker som softwaren skal straffe meg for å kjøre for lenge med gul lampe - og hjernen går i rescue-mode???


Bør man prøve å bytte luftmengdemåler selv om Volvo mener det aldri er feil på den?

Senast redigerat av mci (29 juli 2017)

mci
21 augusti 2017 · 17 Inlägg

Har nå fått tips om at problemet kan være sjeldet (valve - throttle...?).
Tenker demontere og sjekke mekanismen på denne.
Noen tips?

mci
4 april 2018 · 17 Inlägg

Her er status:
Renset selv luft-spjeldet, den store alu-kladden som sitter etter luftfilter-boksen.
Spjeldet var seigt og klissete av olje (fra olje-damp? returluft?)
Renset også for sikkerhets skyld luftmengde-måleren.

Har nå kjørt et drygt halv-år eller mer, siden sommerferien uten gul lampe og uten motorstopp.

Det var en mekaniker som tipset meg om luft-spjeldet og sa det må byttes, men jeg ville først sjekke og da jeg så olja så var det bare å rense sånn at spjeldet gikk lett og ikke satt seg fast i olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang