Köpråd: Rolig bil med hög markfrigång.

m8te
21 juli 2017 · 91 Inlägg

Hej, Bor uppe i norra Norrland, gillar fiske och friluftsliv så jag kör relativt ofta på grusvägar som brukar sköljas bort under vårtider osv.
Långkör även ofta ner till kusten så körglädje och lite under huven är med ett måste!

Hållbarhet prioriteras men även utseende!

Budget 100-200K

Presidento Of World
21 juli 2017 · 3 329 Inlägg

Kan bara tänka på typ xc90.. D5 eller V8..

Alt xc70

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
21 juli 2017 · 1 177 Inlägg

Definitivt BMW X5 eller X3 om du är ute efter markfrigång och körglädje!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
23 juli 2017 · 7 238 Inlägg

Beg Dodge Nitro, Jeep Cherokee/Liberty, Grand Cherokee, Wrangler JKU, Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Suzuki Grand Vitara(inte den lilla/senaste) eller Land Rover Discovery i den "stora klassen".
I den "lilla klassen" Lada Niva eller Suzuki Jimny.
Alla ovanstående har "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel.
Har själv ägt de flesta av ovan uppräknade bilar. Inte Landcruiser och Discovery(men flera Defender).

Undvik mög som Volvo, BMW och AUDI. De har bara fyrhjulsdrift i broschyren.

Hade du haft rymligare budget hade jag rekommenderat en Mercedes G-Wagen. Den bästa av bilar alla kategorier(tillsammans med Landcruiser). En lång G-Wagen har jag ägt i cirka 5 år och varit mycket mycket nöjd med.

xXSammy
23 juli 2017 · 6 570 Inlägg

Ford F150 funkade bra i Kiruna, lite sladdrig bakvagn bara när man körde på vintern (Lånade och körde på 2WD)

De/Dem
Jokabsson
23 juli 2017 · 1 177 Inlägg

torsen skrev:
Beg Dodge Nitro, Jeep Cherokee/Liberty, Grand Cherokee, Wrangler JKU, Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Suzuki Grand Vitara(inte den lilla/senaste) eller Land Rover Discovery i den "stora klassen".
I den "lilla klassen" Lada Niva eller Suzuki Jimny.
Alla ovanstående har "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel.
Har själv ägt de flesta av ovan uppräknade bilar. Inte Landcruiser och Discovery(men flera Defender).

Undvik mög som Volvo, BMW och AUDI. De har bara fyrhjulsdrift i broschyren.

Hade du haft rymligare budget hade jag rekommenderat en Mercedes G-Wagen. Den bästa av bilar alla kategorier(tillsammans med Landcruiser). En lång G-Wagen har jag ägt i cirka 5 år och varit mycket mycket nöjd med.

Jag förstod på TS enligt hans beskrivning av krav att bilen ska ha hög markfrigång eftersom körning på dåliga vägar förekommer. Han kommer inte köra i skogen eller bland bergen och behöver således inte världens bästa AWD system. Xdrive och Quattro är definitivt inga dåliga system och räcker för 99% av befolkningen som kör på dåligt underlag. Dessutom skulle bilen vara rolig att köra och bekväm på långa turer.
Sluta spotta på BMW och Audi såg fort du får chansen.

Senast redigerat av Cracksoup (23 juli 2017)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
23 juli 2017 · 5 836 Inlägg

Suzuki Jimny och Lada Niva, finns de ens med över 100 hästar?

Andy_Uppsala
3 augusti 2017 · 17 Inlägg

Självklart ska du ju ha fyrhjulsdrift!

Med en Lexus RX har du prestanda, fyrhjulsdrift, superkvalitet. Jag gillar utseendet men det får du ju avgöra själv

Annars finns ju lite kul inspiration här:
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType= … ding=False

Senast redigerat av Andy_Uppsala (4 augusti 2017)

it_mutt Avstängd
3 augusti 2017 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Beg Dodge Nitro, Jeep Cherokee/Liberty, Grand Cherokee, Wrangler JKU, Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Suzuki Grand Vitara(inte den lilla/senaste) eller Land Rover Discovery i den "stora klassen".
I den "lilla klassen" Lada Niva eller Suzuki Jimny.
Alla ovanstående har "riktig" fyrhjulsdrift med lågväxel.
Har själv ägt de flesta av ovan uppräknade bilar. Inte Landcruiser och Discovery(men flera Defender).

Undvik mög som Volvo, BMW och AUDI. De har bara fyrhjulsdrift i broschyren.

Hade du haft rymligare budget hade jag rekommenderat en Mercedes G-Wagen. Den bästa av bilar alla kategorier(tillsammans med Landcruiser). En lång G-Wagen har jag ägt i cirka 5 år och varit mycket mycket nöjd med.

Det där får du allt förklara närmare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
3 augusti 2017 · 4 250 Inlägg

Personligen skulle ja lägga pengarna på x3 eller x5 tycker speciellt x5or ser grymma ut, annars finns de väl passat alltrack, audi a6 alltrack(glömt vad deras version av alltrack hette) xc60 finns ju också men inte riktigt min favorit. kan ha glömt nå modell men tycker alla dessa är riktigt sköna att köra samt bekväma, kan inte riktigt säga hur bra alla dessa håller dom har väl sina kinks men dom är snygga;)

SportPilot Ubåtsingenjör
3 augusti 2017 · 7 230 Inlägg

hade personligen tittat på BMW x3 eller en Subaru Impreza wrx

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Stekpannan
3 augusti 2017 · 83 Inlägg

Cherokee är en riktigt stabil bil och mycket körglädje, V8 samt tillgång till att låsa 4wd rwd vilket gör dem väldigt lätta att ta sig fram med i skog och mark.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang