Påföljder vid körning med biltrailer?

komoor
23 juli 2017 · 99 Inlägg

Jag ska transportera en Volvo 850 med biltrailer (2600 kg maxvikt) och dragbilen är en V70n -02. Jag har endast B körkort och ska köra en kortare sträcka. Vad kan det bli för påföljder om jag blir stoppad? Böter vet jag, men hur dryga är dom och kan jag riskera att bli av med körkortet?

Nu har jag inte alla vikter i huvudet, men tjänstevikten för 850 är ca 1600 kg iallafall. så om jag förstår allting rätt så är inte ekipaget överlastat utan det är bara att jag inte har behörigheten att köra ekipaget? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 047 Inlägg

komoor skrev:
Jag ska transportera en Volvo 850 med biltrailer (2600 kg maxvikt) och dragbilen är en V70n -02. Jag har endast B körkort och ska köra en kortare sträcka. Vad kan det bli för påföljder om jag blir stoppad? Böter vet jag, men hur dryga är dom och kan jag riskera att bli av med körkortet?

Nu har jag inte alla vikter i huvudet, men tjänstevikten för 850 är ca 1600 kg iallafall. så om jag förstår allting rätt så är inte ekipaget överlastat utan det är bara att jag inte har behörigheten att köra ekipaget? smile

Sträckans längd har ingen betydelse, samma straff om det är 10 mil eller 100 meter.
Jag tror att det är så här: har du rätt behörighet med överlast blir det böter men har du inte behörigheten kan det bli värre.
Vi får hoppas att it_mutt ser detta för han brukar ha koll! smile

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (23 juli 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
23 juli 2017 · 5 087 Inlägg

Har för mig att det finns en ganska bra film på Youtube om detta när som intervjuar en polis.
Sök på polis och släpvagn så borde du hitta den. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 047 Inlägg
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
komoor
23 juli 2017 · 99 Inlägg

Det ska jag söka upp. för jag får ju dra så ekipaget väger totalt 3500 kr, och nu kommer ekipgaet väga ca 4000 (v70=1700kg + 850=1600kg + trailer, säg 600kg) detta ger en överlast på ca 15- 20 % mot vad jag får dra, eller ca 400-500 kg för mycket.
Har jag förstått det rätt om jag tänker så? trailern får som sagt dra 850 iallafall smile

Läste nu att total släpvagnsvikt är 1800 på v70in som jag isåfall ska dra med smile

Senast redigerat av komoor (23 juli 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 047 Inlägg

Utdrag från Transportstyrelsen:

Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med totalvikt av högst 3,5 ton och ett släpfordon som är kopplat till sådan bil om

släpfordonets totalvikt inte överstiger 750 kg eller
bilens och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.
Nuvarande krav på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort.

Det betyder att den som har enbart B-behörighet får dra ett lätt släpfordon upp till högst 750 kg totalvikt men även får dra tyngre släp med mer än 750 kg totalvikt, förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Det är viktigt att komma ihåg att bilens maximala släpvagnsvikt också gäller som begränsning. Med det menas de tekniska förutsättningar som din bil har, till exempel vad bilens dragkula är godkänd för. Det kan innebära att även om den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5 ton, så kanske bilen ändå inte får dra den tänkta släpvagnen. På Transportstyrelsen webbplats kan du läsa mer om hur tung släpvagn din bil får dra.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger fortsatt rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Här kan du kolla om du får dra släpet: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (23 juli 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
komoor
23 juli 2017 · 99 Inlägg

Tack för svaren smile Jag är medveten om att jag inte får köra detta ekipage, men det jag är nyfiken på är om det är böter som gäller eller om jag riskerar att få kortet återkallat?  smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 047 Inlägg

komoor skrev:
Tack för svaren smile Jag är medveten om att jag inte får köra detta ekipage, men det jag är nyfiken på är om det är böter som gäller eller om jag riskerar att få kortet återkallat?  smile

Titta på youtubefilmen så kanske du får en hint om påföljderna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
23 juli 2017 ·

Beroende på hur din körkortshistorik ser ut  så kan du få det återkallat, alternativt kan detta göra så att du vid ett senare tillfälle vid en mindre förseelse får det återkallat.
Är du beroende av körkort eller tycker bara att det är praktiskt att inneha ett så tänk över detta mer än två gånger. Är det värt risken? Vad är det för ekonomisk vinning i att köra olagligt kontra göra det rätt och riktigt? Tre månader eller kanske längre utan körkort, vad kostar det dig?

dan-kristian
23 juli 2017 · 518 Inlägg

har kärran 2600kg som totalvikt? kolla v70n var den får dra,dom brukar ligga på 1800kg med e-kort.1400kg fick jag dra med b-kortet med min v70

Senast redigerat av dan-kristian (23 juli 2017)

Seth
23 juli 2017 · 3 354 Inlägg

dan-kristian skrev:
har kärran 2600kg som totalvikt? kolla v70n var den får dra,dom brukar ligga på 1800kg med e-kort.1400kg fick jag dra med b-kortet med min v70

glöm inte o kolla den viktigaste siffran. Vad draget får dra.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang