Skruv i däck!, fast ingen punka. Måste man göra något åt däcket?

wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

Sett att man sätter i vulkpluggar, men då måste däcket av. Vilket jag vill undvika, har precis fått de perfekt balanserat..

Däcket har gått 100mil, så därför att de full slitbana kvar och skruven verkar inte gått igenom

Kan man inte sätt i en plugg utifrån däcket?, i så fall?
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63945/63945-4ace6a36ee61595d2eb69316387729d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63945/63945-55458cc45fd1e2ad148e23dad43f5d9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63945/63945-4872dd20241197ac9ee1b042e02ec717.jpg

Senast redigerat av wides (23 juli 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 042 Inlägg

Varför vara dum och låta det vara. Vad är det som säger att däcket inte kan bli lika bra balanserat efter punkan?  Jag skulle aldrig åka mer än nödvändigt med sånt här. Det nödvändiga är resan till däckverkstan. Tänk om skruven ligger nån tiondels millimeter från att ha gått igenom. Vad tror du händer om du inte åtgärdar detta? Jo, skruven kan tryckas längre och längre in i däcket så till sist blir det punka, inte roligt att bli stående på t.ex. en motorväg. Åk du och fixa punkan!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

Vettemannen skrev:
Varför vara dum och låta det vara. Vad är det som säger att däcket inte kan bli lika bra balanserat efter punkan?  Jag skulle aldrig åka mer än nödvändigt med sånt här. Det nödvändiga är resan till däckverkstan. Tänk om skruven ligger nån tiondels millimeter från att ha gått igenom. Vad tror du händer om du inte åtgärdar detta? Jo, skruven kan tryckas längre och längre in i däcket så till sist blir det punka, inte roligt att bli stående på t.ex. en motorväg. Åk du och fixa punkan!!

/Benny

Nja, skruven har jag tagit ur redan smile. Det var inga problem och satt på ett vinterhjul..

Men som sagt vill ändå inte kränga av däcket i onödan, har precis fått en ny fälg av en gummigubbe som "klantade" sig vid montering.

Är ju så jäkligt känsliga dessa nya fälgar med "diamond Cut" och klarlack på!. Man vill inte kränga av och på däcken i onödan...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 042 Inlägg

wides skrev:

Vettemannen skrev:
Varför vara dum och låta det vara. Vad är det som säger att däcket inte kan bli lika bra balanserat efter punkan?  Jag skulle aldrig åka mer än nödvändigt med sånt här. Det nödvändiga är resan till däckverkstan. Tänk om skruven ligger nån tiondels millimeter från att ha gått igenom. Vad tror du händer om du inte åtgärdar detta? Jo, skruven kan tryckas längre och längre in i däcket så till sist blir det punka, inte roligt att bli stående på t.ex. en motorväg. Åk du och fixa punkan!!

/Benny

Nja, skruven har jag tagit ur redan smile. Det var inga problem och satt på ett vinterhjul..

Men som sagt vill ändå inte kränga av däcket i onödan, har precis fått en ny fälg av en gummigubbe som "klantade" sig vid montering.

Är ju så jäkligt känsliga dessa nya fälgar med "diamond Cut" och klarlack på!. Man vill inte kränga av och på däcken i onödan...

Kör tills du får punktering då. Då måste du åtgärda det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
M5
23 juli 2017 · 24 Inlägg

Finns däcklagningskitt på biltema, mekonomen etc.
I stort sätt samma som en däckverkstad skulle fixa ett däck som har en skruv som har gått igenom.

Det är en klibbig stav som du ska trä igenom hålet men i ditt fall så verkar den inte ha gått igenom så det är lite annorlunda.
Ring och rådfråga med någon annan däckverkstad?

Personligen skulle jag nog köra in en längre skruv så att den går igenom och sedan laga med en sån klibbig stav.

xXSammy
23 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Don't fix it if it works

De/Dem
Djo
23 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Mätt hålets djup är det mer än mönsterdjupet måste det åtgärdas, Annars kan du ju chansa om du vill.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
23 juli 2017 ·

Om du nu måste fixa så släng i en plugg.  Kostar en hundring hos däckverkstan, man tar inte av däcket. 
De finns motståndare till dessa pluggar men de gånger jag pluggat så har de hållt däckets hela livslängd utan komplikationer.

wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

Djo skrev:
Mätt hålets djup är det mer än mönsterdjupet måste det åtgärdas, Annars kan du ju chansa om du vill.

Så du menar om hålet är mer än 7mm, djupt så måste det åtgärdas?.. skruven var 11mm, men hela var ju inte riktigt inne-..

Försökte mäta men fick bara till 2mm med skjutmåttet, gummi har ju dragit ihop sig igen. Men skruven satt betydligt djupare än så..

Hur mkt gummi är det i ett däck?. Tänkte när däcket är blankslitet, så lär väll det vara en hel del gummi kvar?

smile

Tack för alla svar! smile

Senast redigerat av wides (23 juli 2017)

wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

Muttley skrev:
Om du nu måste fixa så släng i en plugg.  Kostar en hundring hos däckverkstan, man tar inte av däcket. 
De finns motståndare till dessa pluggar men de gånger jag pluggat så har de hållt däckets hela livslängd utan komplikationer.

Ok, men du måste bryta loss däcket från fälgen lite för att få slangen väll?. Sen även ny ombalansering?..

Muttley
23 juli 2017 ·

wides skrev:

Muttley skrev:
Om du nu måste fixa så släng i en plugg.  Kostar en hundring hos däckverkstan, man tar inte av däcket. 
De finns motståndare till dessa pluggar men de gånger jag pluggat så har de hållt däckets hela livslängd utan komplikationer.

Ok, men du måste bryta loss däcket från fälgen lite för att få slangen väll?. Sen även ny ombalansering?..

Vilken slang ?  Du har väl ingen slang i idag?   Du trycker en vulkplugg utifrån. Dvs du tar inte av däck från fälg och behöver alltså inte balansera överhuvudtaget.
Vissa sätter slang efter skruvpunka men i min mening är de onödigt om pluggen sätts ordentligt.

wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

M5 skrev:
Finns däcklagningskitt på biltema, mekonomen etc.
I stort sätt samma som en däckverkstad skulle fixa ett däck som har en skruv som har gått igenom.

Det är en klibbig stav som du ska trä igenom hålet men i ditt fall så verkar den inte ha gått igenom så det är lite annorlunda.
Ring och rådfråga med någon annan däckverkstad?

Personligen skulle jag nog köra in en längre skruv så att den går igenom och sedan laga med en sån klibbig stav.

Yes ska ringa och åka imorgon. Men dessa lagningskitt, då behöver man inte ta däcket??.

De som jag läst om är vulkpluggar som däckverkstäderna kör med, men då måste man väll komma åt däcket från insidan?..

Jobbigt att vara rädd om fälgarna...lol

wides Avstängd
23 juli 2017 · 32 Inlägg

Muttley skrev:

wides skrev:

Muttley skrev:
Om du nu måste fixa så släng i en plugg.  Kostar en hundring hos däckverkstan, man tar inte av däcket. 
De finns motståndare till dessa pluggar men de gånger jag pluggat så har de hållt däckets hela livslängd utan komplikationer.

Ok, men du måste bryta loss däcket från fälgen lite för att få slangen väll?. Sen även ny ombalansering?..

Vilken slang ?  Du har väl ingen slang i idag?   Du trycker en vulkplugg utifrån. Dvs du tar inte av däck från fälg och behöver alltså inte balansera överhuvudtaget.
Vissa sätter slang efter skruvpunka men i min mening är de onödigt om pluggen sätts ordentligt.

Jaha sätter man vulkpluggen utifrån?!, och behöver inte balansera om...lol

Sånt jag ville höra!  big_smile

Muttley
23 juli 2017 ·

wides skrev:

Muttley skrev:

wides skrev:

Ok, men du måste bryta loss däcket från fälgen lite för att få slangen väll?. Sen även ny ombalansering?..

Vilken slang ?  Du har väl ingen slang i idag?   Du trycker en vulkplugg utifrån. Dvs du tar inte av däck från fälg och behöver alltså inte balansera överhuvudtaget.
Vissa sätter slang efter skruvpunka men i min mening är de onödigt om pluggen sätts ordentligt.

Jaha sätter man vulkpluggen utifrån?!, och behöver inte balansera om...lol

Sånt jag ville höra!  big_smile

Haha nä. Du skruvar av hjulet, borrar ett fint hål. Trycker in pluggen knipsar av och sen pumpar upp det till valfritt tryck. Färdigt.
Gjorde ett sådant för ett par veckor sen, har kört en del mil sedan dess. 0% bortfall av luft.

Såhär brukar de se ut.

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/600209.jpg

Manlac
23 juli 2017 · 135 Inlägg

Det finns två olika metoder att laga ett hål i ett däck. Antingen kör du med ett "hemma kit" och plugga utifrån, det ända du behöver är att det finns luft i däcket och ett kit för att laga hålet.

Den andra metoden är den som dom flesta däckverkstäder använder och det är att du tar av däcket (kan dom sin sak så ska inte fälgen bli skadad överhuvudtaget) och slipar, limmar och drar in en stav med "hatt" på som är bättre än hemma kittet men inte alltid behövlig.

Då jag har jobbat på däckverkstad så ingår balanseringen eller så markerar man vart ventilen sitter så kan man sätta tillbaks däcket på samma plats.

Och är hållet i sidoväggen så ska du aldrig laga hålet, då är det bara att byta.

Senast redigerat av Manlac (23 juli 2017)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Muttley
23 juli 2017 ·

Manlac skrev:
Det finns två olika metoder att laga ett hål i ett däck. Antingen kör du med ett "hemma kit" och plugga utifrån, det ända du behöver är att det finns luft i däcket och ett kit för att laga hålet.

Den andra metoden är den som dom flesta däckverkstäder använder och det är att du tar av däcket (kan dom sin sak så ska inte fälgen bli skadad överhuvudtaget) och slipar, limmar och drar in en stav med "hatt" på som är bättre än hemma kittet men inte alltid behövlig.

Då jag har jobbat på däckverkstad så ingår balanseringen eller så markerar man vart ventilen sitter så kan man sätta tillbaks däcket på samma plats.

Och är hållet i sidoväggen så ska du aldrig laga hålet, då är det bara att byta.

Dock så använder många däckkrängare sig av "hemmakitt" som du kallar det.   Och de funkar superbra. Har varit i situationen där däck varit nya och har hållt hela sin livslängd med en utvändig plugg.

Att kränga av och plugga kostar en del mer.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2017 · 14 042 Inlägg

Muttley skrev:

Manlac skrev:
Det finns två olika metoder att laga ett hål i ett däck. Antingen kör du med ett "hemma kit" och plugga utifrån, det ända du behöver är att det finns luft i däcket och ett kit för att laga hålet.

Den andra metoden är den som dom flesta däckverkstäder använder och det är att du tar av däcket (kan dom sin sak så ska inte fälgen bli skadad överhuvudtaget) och slipar, limmar och drar in en stav med "hatt" på som är bättre än hemma kittet men inte alltid behövlig.

Då jag har jobbat på däckverkstad så ingår balanseringen eller så markerar man vart ventilen sitter så kan man sätta tillbaks däcket på samma plats.

Och är hållet i sidoväggen så ska du aldrig laga hålet, då är det bara att byta.

Dock så använder många däckkrängare sig av "hemmakitt" som du kallar det.   Och de funkar superbra. Har varit i situationen där däck varit nya och har hållt hela sin livslängd med en utvändig plugg.

Att kränga av och plugga kostar en del mer.

Jag har varit med om båda sorterna när jag fått punka men inte haft problem med nån utav dom. Men jag tycker att TS ska fixa däcket av säkerhetsskäl både för sig själv och andra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
23 juli 2017 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Manlac skrev:
Det finns två olika metoder att laga ett hål i ett däck. Antingen kör du med ett "hemma kit" och plugga utifrån, det ända du behöver är att det finns luft i däcket och ett kit för att laga hålet.

Den andra metoden är den som dom flesta däckverkstäder använder och det är att du tar av däcket (kan dom sin sak så ska inte fälgen bli skadad överhuvudtaget) och slipar, limmar och drar in en stav med "hatt" på som är bättre än hemma kittet men inte alltid behövlig.

Då jag har jobbat på däckverkstad så ingår balanseringen eller så markerar man vart ventilen sitter så kan man sätta tillbaks däcket på samma plats.

Och är hållet i sidoväggen så ska du aldrig laga hålet, då är det bara att byta.

Dock så använder många däckkrängare sig av "hemmakitt" som du kallar det.   Och de funkar superbra. Har varit i situationen där däck varit nya och har hållt hela sin livslängd med en utvändig plugg.

Att kränga av och plugga kostar en del mer.

Jag har varit med om båda sorterna när jag fått punka men inte haft problem med nån utav dom. Men jag tycker att TS ska fixa däcket av säkerhetsskäl både för sig själv och andra.

/Benny

Absolut, jag hade ju fixat de även om de inte läcker nu.  De kommer när man minst anar det. 

Jag hade den turen med en bil. Dagen efter jag hämtat den skulle vi på en 62 mils resa. När vi stod i kö till en olycka utanför Mariestad och hade ytterligare 18 mil kvar till destinationen så fick jag självklart en skruvjävel i bakhjulet.
Av vägen och bort med packningen, fram med reservhjulet.  Hittade inget fälgkors eller liknande. Panik då de flesta utmed vägen i kön hade fullpackade bilar smile   Men vi fann en man som hjälpte till.

Den drog vi en utvändig plugg på och den rullade vidare i resten av sitt liv.

Men TS bestämmer hur han skall göra smile

jaka54
23 juli 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om inte däcket läcker så är det inget att  bry sig om! Skruven gick väl inte igenom!

Soulman
23 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Jag har blivit "pluggad" i slitbanan vid ett par tillfällen på däckverkstad med ovan avbildat kit i samband med punktering medelst skruvar. Fungerar alldeles utmärkt och inget däck behöver monteras av.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang