Svart rök och knackar

krillekam
23 juli 2017 · 38 Inlägg

Hej. Hoppas på hjälp från någon. Har en Mercedes w210 320 cdi som knackar och ryker svart vid gaspådrag. Går jämnt på tomgång och är lättstartad. Kan det vara någon spridare som läcker? Hur kan man få det konstaterat? På de gamla dieslarna kunde man ju lossa spridarröret och lyssna, men gör jag det på min så stannar motorn. Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp.

xXSammy
23 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Tar du ett stetoskop kan du lyssna vilken spridare som låter mest illa

De/Dem
krillekam
23 juli 2017 · 38 Inlägg

xXSammy skrev:
Tar du ett stetoskop kan du lyssna vilken spridare som låter mest illa

OK. Det kan jag ju prova. Men tror du att det kan vara någon spridare som är kass?

xXSammy
23 juli 2017 · 6 569 Inlägg

Möjligt, du har inga felkoder i bilen?

De/Dem
krillekam
23 juli 2017 · 38 Inlägg

xXSammy skrev:
Möjligt, du har inga felkoder i bilen?

Om det vore så väl 😀. Tyvärr inte.

Presidento Of World
23 juli 2017 · 3 322 Inlägg

venturewing skrev:

xXSammy skrev:
Möjligt, du har inga felkoder i bilen?

Om det vore så väl 😀. Tyvärr inte.

På min S320 cdi så var det något liknande.. Svartrök satan vid gaspådrag till slut var en spridare så dålig att motorn tappade kraft under färd gasen funkade inte alls.. Bytte en sprucken spridare och den funka fint fint

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
krillekam
23 juli 2017 · 38 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

venturewing skrev:

xXSammy skrev:
Möjligt, du har inga felkoder i bilen?

Om det vore så väl 😀. Tyvärr inte.

På min S320 cdi så var det något liknande.. Svartrök satan vid gaspådrag till slut var en spridare så dålig att motorn tappade kraft under färd gasen funkade inte alls.. Bytte en sprucken spridare och den funka fint fint

OK. Men hur var den vid tomgång och start? Och knackade den? Eller den bara rök?

Presidento Of World
23 juli 2017 · 3 322 Inlägg

venturewing skrev:

opel_vectra_gts skrev:

venturewing skrev:

Om det vore så väl 😀. Tyvärr inte.

På min S320 cdi så var det något liknande.. Svartrök satan vid gaspådrag till slut var en spridare så dålig att motorn tappade kraft under färd gasen funkade inte alls.. Bytte en sprucken spridare och den funka fint fint

OK. Men hur var den vid tomgång och start? Och knackade den? Eller den bara rök?

Nej lät hur bra som helst.. Inga felkoder heller. Eller ja.. Tills den tände nån form av varning i displayen och då gasen sluta fungera helt å hållet och man var tvungen att stänga av bilen för att inte starta igen förän man låste med fjärren sen låste upp.. Då starta den och gick fint en stund.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang