Köpråd: Audi A8 D2

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juli 2017 · 17 477 Inlägg

Ainok skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Ainok skrev:
Trixet är att jag är störtkär i dom första a8:orna. Har inget vidare intresse av nyare modeller.
Jag tror nog faktiskt jag vill ha en 4,2:a.  Ser inga fördelar med att ha en diesel, faktiskt.
Ska jag ha diesel så ska jag spara pengar på det. Köper jag en a8 diesel så går det bara jämt ut med att ha en 4,2.

Min budget är 40.000kr om jag ska köpa en bil NU, men jag kan väl vänta ett par löner.

Vill du ha en 4.2 så ska du ha det!!! Annars kommer du att ångra dig sen. 2004 köpte jag en ny Volvo V40 Classic och fick då maskinen jag ville ha: En turbo på 165 hk. Var nöjd fast den var apliten förvisso...

År 2009 var det dags för en ny Chrysler 300C istället och blev snål så det blev V6:an på knappt 200Hk istället för V8:an med iallafall tillräckligt med mos under huven. Idag -8 år senare- sitter jag fortfarande i samma bil och tänker "Skulle fan köpt den med 8:an i"

Hjärtat vinner över hjärnan.

Ja, och det är ju därför jag vill ha en ny j***a audi.
Ni kanske minns min förra;
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319247
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318897

Några veckor efter att felet löstes så skar oljepumpen och bakdiffen. Bytte den. Sålde bilen.

Nu gör jag så att jag märker ut några 4,2 or, tar sista veckan på semester och åker runt och kikar på dom, sen rapporterar jag tillbaka så får vi diskutera.

Bra! Sen ska erkännas att min släde har fungerat oklanderligt i dessa 8 år men på fredag ska vi dra ner i Europa och då hade det suttit fint som grisen med en 8:a under huven. :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 juli 2017 ·

A8 är en bekväm och rätt trevlig gammal lyxsläde. Dom är lättare än motsvarande MB eller BMW vilket gör den mer manöverbar även om även A8 är framtung.
Kostnader kring en A8?
Enkelt sammanfattat: desto högre siffra efter A:et desto högre kostnader.
Ett kamremsbyte på märkesverkstad kostar en bra bit över 20000kr, eller gjorde så 2008 när jag hade en -98 4.2q där det låg en räkning på bytet utfört 2004 ca.
Jag blev besviken på motorkaraktären då jag upplevde den som tunn på låga varv jämfört med dom V8 MB tillika de USA pråmar jag ägt. Räkna med klapprande framvagn då mångs detaljer är desamma som till A4/Passat trots den extra vikten och effekten. Räkna även med elfel av olika art. Min var lite ambitiös och låste ibland dörrarna sporadiskt eller varnade för låg oljenivå lite då som när, även efter utbytt givare. Det är kort och gott en mycket komplicerad -90 tals folkvagn med allt vad det innebär gällande felkällor. Men man åker bekvämt och tyst i dom för inköpssummor motsvarande en 2003 Corolla. Undrar varför Corollan håller värdet bättre? wink

Ainok
24 juli 2017 · 439 Inlägg

Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Evildan
24 juli 2017 ·

Ainok skrev:
Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

https://m.blocket.se/helsingborg/Lexus_ … 12&w=3
wink

Ainok
24 juli 2017 · 439 Inlägg

Evildan skrev:

Ainok skrev:
Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

https://m.blocket.se/helsingborg/Lexus_ … 12&w=3
wink

GS300 är ju schyssta bilar, men då ska jag nog ha en LS400.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Jokabsson
24 juli 2017 · 1 176 Inlägg

Ainok skrev:
Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

Sa nån BMW?... big_smile

E38 740 kanske? Klockren V8 som faktiskt inte dricker kolossala mängder soppa. Hitta en som körts av en verkställande direktör som gått i pension så försäkrar du dig om att den inte buskörts. Riktiga lyxvagnar som jag personligen är intresserad av. De ser råare ut än både S-klass och A8 och är dessutom hyfsat driftsäkra. Jag hade dock valt en utan luftfjädring för att ducka det problemet.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Ainok
24 juli 2017 · 439 Inlägg

Cracksoup skrev:

Ainok skrev:
Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

Sa nån BMW?... big_smile

E38 740 kanske? Klockren V8 som faktiskt inte dricker kolossala mängder soppa. Hitta en som körts av en verkställande direktör som gått i pension så försäkrar du dig om att den inte buskörts. Riktiga lyxvagnar som jag personligen är intresserad av. De ser råare ut än både S-klass och A8 och är dessutom hyfsat driftsäkra. Jag hade dock valt en utan luftfjädring för att ducka det problemet.

Råare än A8 är ingen bil.

Jag tror kanske en e38:a är en bättre bil...

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2017 · 17 477 Inlägg

Ainok skrev:

Cracksoup skrev:

Ainok skrev:
Det vara kämpigt att hitta fina A8:or.

Hittat två tre bilar som verkade intressant, men de hade ~50 olika ägare tillsammans.

Jag funderar på om man skulle kika på Merca W211 eller kanske BMW 5/7 istället.

Sa nån BMW?... big_smile

E38 740 kanske? Klockren V8 som faktiskt inte dricker kolossala mängder soppa. Hitta en som körts av en verkställande direktör som gått i pension så försäkrar du dig om att den inte buskörts. Riktiga lyxvagnar som jag personligen är intresserad av. De ser råare ut än både S-klass och A8 och är dessutom hyfsat driftsäkra. Jag hade dock valt en utan luftfjädring för att ducka det problemet.

Råare än A8 är ingen bil.

Jag tror kanske en e38:a är en bättre bil...

A8 är en gubbil (skulle passa mig men jag tycker den är en trög jävel). E38 är en tonårsbil. Med mycket mos i maskin. Ditt val. VAG-produkter brukar ju rendera rätt goa verkstadsnotor. Ditt val som sagt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ainok
7 augusti 2017 · 439 Inlägg

Nej, det där med A8 var inte min grej. Det var nog inte mer än utseendet och inredningen som tilltalade mig efter X provkörningar.


Nåväl.

E38 börjar kännas som en mer och mer logisk lösning. Jag funderar på 740 eller 728. 740 är nog det bästa valet, 200hk motor i en e38 måste vara för lite, men 728:an är ju en jäkla bra motor som säkert inte drar så mycket.

Vad ska jag leta efter vid köp av E38? Vilken utrustning "ska man ha"

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Jokabsson
9 augusti 2017 · 1 176 Inlägg

Ainok skrev:
Nej, det där med A8 var inte min grej. Det var nog inte mer än utseendet och inredningen som tilltalade mig efter X provkörningar.


Nåväl.

E38 börjar kännas som en mer och mer logisk lösning. Jag funderar på 740 eller 728. 740 är nog det bästa valet, 200hk motor i en e38 måste vara för lite, men 728:an är ju en jäkla bra motor som säkert inte drar så mycket.

Vad ska jag leta efter vid köp av E38? Vilken utrustning "ska man ha"

Köp en 740i. Den raka sexan i 728i är en bra motor, men inte för en bil som väger 2 ton. Den blir för slö och måste varvas ut totalt för att bilen ska flytta på sig. I slutändan blir nog bensinnotan ganska lik den med V8.

Ang utrustning så är det väl en smaksak, men jag tycker det är trevligt med rattvärme, adaptiv farthållare samt elstyrda solskydd. Kom ihåg att detta var en högteknologisk vagn för 20 år sedan och pajar något så kan det bli väldigt dyrt. Det är du nog dock medveten om när du tittar på 'antika' tyska lyxåk smile
Skippa som sagt luftfjädringen. Svindyrt när det går sönder och de är tillräckligt mjuka att åka på med standardfjädringen.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang