hyrbil
Självutnämnd chipskonnässör
26 juli 2017
· 2 571 Inlägg
tl;dr: Sub installerad, behöver köpa högra förhöjningen och få in mjukvara, måtte det vara värt det.
Sådär, sovit som en gris.
Subwoofer installerad som sagt. Hur gick det då kan man fråga sig?
Jovars. 17 A4 med instruktioner, tack och lov var en hel del för S40 och extra bitar för bilar med RTI...
Subben installeras på vänstersidan i skuffen och att man skulle behöva lossa panelerna på vänstersidan är ju fullt logiskt eftersom subben dels ska sättas fast i golvet tillsammans med 1: baksätets förankring och 2: ena lastöglans förankring. Dvs, allt på vänstersidan.
Men beskrivningen menar att man även ska lossa på allt på högersidan, något jag inte alls förstod varför. Det kändes som otroligt mycket extrajobb för något jag inte, som sagt, förstod anledningen till.
Efter många om och men och lossande på högersidan så gav jag upp och fortsatte vidare på vänstersidan, fick subben på plats och då förstod jag. Anledningen till att lossa högersidan är för att du ska kunna ta loss den högra frigolit-biten som är runt reservhjulet. Högerpanelen vilar delvis på den biten och är således i vägen. Frigoliten är också i vägen när du ska lossa/fästa baksätets förankring som ska delas med subben. OTROLIGT mycket extrajobb för en såpass liten detalj.
Det slutade med att jag helt enkelt lossade på frigolitens små fästen och vinklade upp den där det behövdes och 2min senare så var det klart. Tänk om man hade vetat det från start.
Inget meck kommer ju utan huvudbry såklart. Jag köpte två kablar, en optiksats och en strömsats. Optiken visade sig såklart vara för bilar med RTI vilket jag i ordern klart och tydligt menade att jag inte hade. Nåja, klockan var nu mycket och jag hade varken tid eller lust att orka käfta med Volvo. Inspekterade kabelsatsen och allt verkade vara identiskt mot den kabelsats jag skulle ha, bara det att denna med RTI hade en extra utgång.
Efter lite kontroll med åt vilket håll optiken ska gå så kunde jag enkelt montera isär satsen och koppla ihop som det ska vara. Teoretiskt sätt så blev det precis som det ska vara men det återstår att se förstås.
Tidigare har jag läst om högt och lågt lastgolv men inte riktigt förstått skillnaden. Den skillnaden såg jag när subben var monterad. I mitt paket hade jag subben och den vänstra lastgolvsbiten av frigolit. Har man inte sub så är det två stora bitar, vänster och höger. Med sub så tar själva subben upp 1/4 av totala ytan, dvs på vänstra sidan behövs 1/4 frigolit till lastgolvet (alltså hälften av originalhalvan).
När jag var klar och packade in allting igen så såg jag att lastgolvet lutade, jag lyfte upp det och såg klart och tydligt att högersidan är lägre än vänster. Det diffar knappt 2cm, så där har vi skillnaden på högt och lågt lastgolv. Förklarar varför det varit svårt att se skillnad på Google.
Så... Det blir ännu mer att beställa. Kollade lite snabbt på nätet och den högra biten kostar i USA omkring 300kr, förhoppningsvis är den inte så mycket dyrare i Sverige. Men jag var inte alls sugen på den "smällen" när jag redan nu ojar mig för hur jag med för tillfället begränsad inkomst (föräldraledig) ska lösa mjukvaran hos Volvo för att aktivera subben (~1200kr).
Edit: Snabbt svar från Upplands Motor, den högra frigolitdelen kostar 293kr, så den beställer jag på en gång.
Allt som allt höll jag på i drygt 2h. Hade jag vetat om högersidans stök och bök och undvikit det så hade jag klarat mig på goda 1 1/2h utan problem.
Mörka bilder, men bilder brukar ju vara roligare än text:
Här var det ganska tomt. Subben placeras uppe till vänster i baljan där. Man ser även den högra frigolitbiten som jag behöver byta ut:
Väldans mörk bild, men det var mycket som behöver tas ut:
Yay, inkoppling!
Skitigt, snett och miljarder prylar som inte ska ligga där. Men jag var trött och less och kastade bara in allt krimskrams igen.
Senast redigerat av hyrbil (26 juli 2017)
Tada.wav