Audi 100 Avant Krängningshämmarbussningar?

jaka54
27 juli 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Behöver nya krängningshämmarbussningar (gummin) till min och brorsans Audi 100 Avant 20E -89:a respektive Audi 100 Avant  Turbo -91:a. Bägge C3 modellen.(Avant och Taxi).
Enligt VAG ska dessa gummin  ha en innerdiameter av 22mm men hittar bara gummin med 21mm innerdiameter. Enligt VAG har endast sedanmodellen 21mm innerdiameter.
Jag har en krängningshämmare med 24mm diameter men brorsans Turbo har 26mm diameter och där blir det svårt att kränga (dessutom spricker de efter ett tag) på gummin med 21mm innerdiameter.
Har sökt på nätet men hittar inga med 22mm innerdiameter.

jaka54
27 juli 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Nej!  Det där är en 21mm bussning! Till Avant och Taxibilar ska det vara en 22mm bussning.

spillolja
27 juli 2017 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
27 juli 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Nej!  Det där är en 21mm bussning! Till Avant och Taxibilar ska det vara en 22mm bussning.

1mm hit eller dit spelar väl ingen roll?
Bara smörja upp den på utsidan med WD-40 eller liknande och gnugga med smärgelduk inuti så uppnår du rätt innerdiameter. Det är väl ingen som kör Taxi idag med en gammal AUDI 100?

jaka54
27 juli 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Evildan...Det där är för ändarna på krängninghämmaren, jag behöver de två som sitter framtill, ser likadana ut som de du först refererade till.

1mm hit eller dit tyckte jag också först inte skulle spela någon roll. Men när jag bytte på brorsans turbo med 26mm diameter på krängninghämaren  var det jävligt svårt att få 21mm på plats, och nu två år efteråt har bussningarna spruckigt.

Det finns 24mm bussningar på "Audi 100 on-line shop" i tyskland som ska passa till Audi 100 Avant , men dessa passar ej till Turbon.

caromania Forummoderator
27 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Kan även jag rekommendera Powerflex-bussningarna. Bara att hålla i dem så märker man skillnaden. Det framgår ju inte vilak mått dessa har, men det får du forska vidare i.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
27 juli 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Evildan...Det där är för ändarna på krängninghämmaren, jag behöver de två som sitter framtill, ser likadana ut som de du först refererade till.

1mm hit eller dit tyckte jag också först inte skulle spela någon roll. Men när jag bytte på brorsans turbo med 26mm diameter på krängninghämaren  var det jävligt svårt att få 21mm på plats, och nu två år efteråt har bussningarna spruckigt.

Det finns 24mm bussningar på "Audi 100 on-line shop" i tyskland som ska passa till Audi 100 Avant , men dessa passar ej till Turbon.

Jag har bara refererat till ett par bussningar.
Det är 5mm skillnad på 21mm och 26mm, åtminstone sist jag gjorde en sådan uträkning.
Går det inte att slipa bort material från krängningshämmaren istället? Det gör nog ingen märkbar skillnad på de gamla bilarna.

Senast redigerat av Evildan (27 juli 2017)

caromania Forummoderator
27 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Evildan...Det där är för ändarna på krängninghämmaren, jag behöver de två som sitter framtill, ser likadana ut som de du först refererade till.

1mm hit eller dit tyckte jag också först inte skulle spela någon roll. Men när jag bytte på brorsans turbo med 26mm diameter på krängninghämaren  var det jävligt svårt att få 21mm på plats, och nu två år efteråt har bussningarna spruckigt.

Det finns 24mm bussningar på "Audi 100 on-line shop" i tyskland som ska passa till Audi 100 Avant , men dessa passar ej till Turbon.

Jag har bara refererat till ett par bussningar.
Det är 5mm skillnad på 21mm och 26mm, åtminstone sist jag gjorde en sådan uträkning.
Går det inte att slipa bort material från krängningshämmaren istället? Det gör nog ingen märkbar skillnad på de gamla bilarna.

Jag gjorde en sådan manöver fast tvärtom, dvs tog ett rör som hade samma innerdiameter som mina gamla krängningshämmare hade ytterdiameter och samma ytterdiameter som bussningarna var avsedda för och sedan klöv jag röret i två delar och loppade fast det på hämmarna. Fungerade ypperligt även om de sedan fick byta plats med grövre hämmare från Vitesse sport, även de 26mm.

Kan det fungera att smörja med Ajax för att få på de trånga bussningarna?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
27 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Evildan...Det där är för ändarna på krängninghämmaren, jag behöver de två som sitter framtill, ser likadana ut som de du först refererade till.

1mm hit eller dit tyckte jag också först inte skulle spela någon roll. Men när jag bytte på brorsans turbo med 26mm diameter på krängninghämaren  var det jävligt svårt att få 21mm på plats, och nu två år efteråt har bussningarna spruckigt.

Det finns 24mm bussningar på "Audi 100 on-line shop" i tyskland som ska passa till Audi 100 Avant , men dessa passar ej till Turbon.

Jag har bara refererat till ett par bussningar.
Det är 5mm skillnad på 21mm och 26mm, åtminstone sist jag gjorde en sådan uträkning.
Går det inte att slipa bort material från krängningshämmaren istället? Det gör nog ingen märkbar skillnad på de gamla bilarna.

Jag gjorde en sådan manöver fast tvärtom, dvs tog ett rör som hade samma innerdiameter som mina gamla krängningshämmare hade ytterdiameter och samma ytterdiameter som bussningarna var avsedda för och sedan klöv jag röret i två delar och loppade fast det på hämmarna. Fungerade ypperligt även om de sedan fick byta plats med grövre hämmare från Vitesse sport, även de 26mm.

Kan det fungera att smörja med Ajax för att få på de trånga bussningarna?

Fönsterputs isf, inte skurpulvret.

spillolja
27 juli 2017 · 4 024 Inlägg

Tunnflytande rostskydd eller såpa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
27 juli 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Tvål och annat slipprigt är provat men ...nej! Får beställa 24mm bussningar från "Audi 100 online.de"!

spillolja
27 juli 2017 · 4 024 Inlägg

man ska inte sätta ditt bussningar med mindre håldiameter än hämmaren, krägningshämmaren på min pundarkälke fram är knappt ca 22mm    (vissa modeller har 21mm)   jag bytte dom inre fram i våras , dom nya var avsedda för 22mm  (2st kostade inte ens 9:-kr)  fick dit överfallen med nöd och näppe, dom yttre är bytta under år 2012 till nya Renault orginal (enligt inköpsfaktura) som redan spruckit på ena sidan, troligen 21mm version istället för mer passande 22mm sorten, är bidragande orsaken, lite ångerfull att inte ett pouretanekit inhandlats från början

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
27 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Köp en vettig klump delrin och svarva egna. Enklare än det låter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 juli 2017 ·

caromania skrev:
Köp en vettig klump delrin och svarva egna. Enklare än det låter.

Delfin menar du väl? Annars är det väl beprövat att svarva en örn.

Jag tror på att fila/slipa/putsa ned krängningshämnaren några mm, då kommer standardbussningarna som finns lättillgängliga att passa. Alternativt montera 21mm hämmare istället, för handen på hjärtat, det är ju inte någon kurvkramare till bil vi har att göra med utan något som är framtungt likt en Volvo CE L350 med ett gigantiskt block marmor på gafflarna. wink

simlar
28 juli 2017 · 5 525 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Behöver nya krängningshämmarbussningar (gummin) till min och brorsans Audi 100 Avant 20E -89:a respektive Audi 100 Avant  Turbo -91:a. Bägge C3 modellen.(Avant och Taxi).
Enligt VAG ska dessa gummin  ha en innerdiameter av 22mm men hittar bara gummin med 21mm innerdiameter. Enligt VAG har endast sedanmodellen 21mm innerdiameter.
Jag har en krängningshämmare med 24mm diameter men brorsans Turbo har 26mm diameter och där blir det svårt att kränga (dessutom spricker de efter ett tag) på gummin med 21mm innerdiameter.
Har sökt på nätet men hittar inga med 22mm innerdiameter.

Tagit fram artnr på bussningarna, hoppas det hjälper.

Art nr på 21mm krängninghämmarbussning är 445411327B
http://www.oemepc.com/audi/part_single/ … ng/e#sec_4

Art nr på 26mm krängningshämmarbussning är 447411309
http://www.oemepc.com/audi/part_single/ … ng/e#sec_5

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
28 juli 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Tack för all hjälp!
Jo jag var inne där och kollade artikelnummret i går men det hjälper inte då det verkar stört omöjligt att få tag på rätt dimension på bussningar...åtminstone till Turbon som har 26mm krängningshämmare. Men 24mm bussningen som finns på nätet går nog bra även om killen som har siten menar att den inte ska passa Audi 100 avant turbo-91:a.
-Lyckades ju kränga på en 21mm bussning på brorsans bil så 24mm ska nog funka...

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0e60512aa4d1af030b1d060a0cb2aa41.jpg

Evildan
28 juli 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Tack för all hjälp!
Jo jag var inne där och kollade artikelnummret i går men det hjälper inte då det verkar stört omöjligt att få tag på rätt dimension på bussningar...åtminstone till Turbon som har 26mm krängningshämmare. Men 24mm bussningen som finns på nätet går nog bra även om killen som har siten menar att den inte ska passa Audi 100 avant turbo-91:a.
-Lyckades ju kränga på en 21mm bussning på brorsans bil så 24mm ska nog funka...

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-0e60512aa4d1af030b1d060a0cb2aa41.jpg

Är det inte något enklare att byta krängningshämmarbussningar underifrån?
Ni AUDI-människor håhåjaja att krångla till det.

caromania Forummoderator
28 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Köp rätt bussningar, är krängningshämmaren 26mm så ska ju bussningen vara 26 mm. Det verkar märkligt om det inte finns. Leta vidare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 juli 2017 ·

caromania skrev:
Köp rätt bussningar, är krängningshämmaren 26mm så ska ju bussningen vara 26 mm. Det verkar märkligt om det inte finns. Leta vidare.

Annat som är märkligt är att tråden ligger under motorteknik men sanning å säga så har jag aldrig ägt en sådan AUDI och krängningshämmarbussningar kanske är integrerade med motorn på något avancerat vis eftersom det påstås:
https://i.ytimg.com/vi/kPfDRAEnmZU/maxresdefault.jpg
Fast jag tror att tråden skulle passa bättre under chassisektionen i forumet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang