Vibration i ratten som kommer vid 80 km/h Ford Focus -07

Forden74
1 juni 2017 · 5 Inlägg

Ford Focus Flexifuel 1,8 -07 18000 mil
Ratten börjar vibrera vid ca 80km/h. Kollat hjul, fäljar och balanserat men samma fel är kvar. Själva vibrationerna börjar inte exakt vid 80 utan kan även dyka upp vid 90 eller 100 men där i kring och kan vara marginellt olika starkt men påtagligt. Vibrationerna blir kraftigare när farten ökar över 100 km/h.

Tack på förhand för hjälpen!

xXSammy
1 juni 2017 · 6 569 Inlägg

Skakar det mera om du belastar bilen?
Hur mår dina länkarms bussningar?

De/Dem
Forden74
1 juni 2017 · 5 Inlägg

Har jag inte testat faktiskt. Så om jag belastar och jag upplever att det skakar mer så skulle det kunna vara ett symptom på vad?
Länkarms bussningarnas status, ingen aning tyvärr. Jag har surfat mig till att det kan vara länkarmar, hjullager eller framaxeln som är dålig eller måste bytas. Att felet troligtvis ligger där.
Finns det någon reparation som tar alla problem? Tex byte av axel så betyder det automatiskt att de andra möjliga felkällorna måste bytas så de felkällorna försvinner per automatik. Om det var försåtligt?
Tack!!!

Smurfen40
1 juni 2017 · 689 Inlägg

Forden74 skrev:
Har jag inte testat faktiskt. Så om jag belastar och jag upplever att det skakar mer så skulle det kunna vara ett symptom på vad?
Länkarms bussningarnas status, ingen aning tyvärr. Jag har surfat mig till att det kan vara länkarmar, hjullager eller framaxeln som är dålig eller måste bytas. Att felet troligtvis ligger där.
Finns det någon reparation som tar alla problem? Tex byte av axel så betyder det automatiskt att de andra möjliga felkällorna måste bytas så de felkällorna försvinner per automatik. Om det var försåtligt?
Tack!!!

Kan vara en drivaxel???
Hade det bekymmret på min gamla focus
Vibrerade när jag gasade typ

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Fellen
1 juni 2017 · 19 Inlägg

Det skulle kunna vara en skev bromsskiva som tar i, det brukar ge precis dessa symptom.
Kolla om inte någon skiva blir väldigt varm efter att ha kört en bit med dessa vibrationer, då borde det lösas med ett byte av denna

Mazda 323F "Lantis" (1995)
Forden74
1 juni 2017 · 5 Inlägg

Stort tack!!
Det är dock ingen som helst obalans eller märks något driv åt något håll när man bromsar. hårt löst, eller bara läger bromsen emot, hel perfekt balans vid broms. . Var inne på samma sak. Men kanske kan vara så ändå?

xXSammy
1 juni 2017 · 6 569 Inlägg

Vibrerar vid belastning = Troligen drivaxel
Vibrerar vid hastighet = Troligen länkarm
Vibrerar vid inbromsning = Troligen skivor

Sen får man ju bäst svar om man hissar upp och kollar över saker.
Lägg i 5an i 70 och accelerera, prova göra samma sak fast med 4an. Om hela bilen skakar ännu mer är det en drivaxeln som är dålig

De/Dem
engolf
2 juni 2017 · 3 235 Inlägg

Eller anliggande broms helt enkelt. Men det är lätt att diagnostisera=varma skivor/fälgar.

Jsven
28 juli 2017 · 2 Inlägg

Hej Forden74

Hur ha det gått för dig?
Jag har precis samma problem vid samma hastighet med samma bil.
Vid 80 och vid gaspådrag så skakar bilen. Dock blir det bra så snart man släpper gasen.

Jag har känt på Drivaxlarna och tycker inte de glappar mycket (Vad nu mycket är?), 1-2mm kanske.
Kollat motorfästen genom att handbromsa och starta på 1:an. Verkar inte vara där.
Jag har lite oljeläckage från växellådan.

Vad har du testat och vad har du funnit?

Jsven

Jsven
21 augusti 2017 · 2 Inlägg

Skriver detta så alla vet hur jag löste det:

Efter en del sökande så bestämde jag mig för att byta drivaxlar:
För att lyckas behövde jag originalpartnr. i mitt fall så fick jag det från en bilskrot när jag frågade om deras passade. :-)
Därefter kontaktade jag TitanAutoparts i london (På web).
De plockade fram rätt grejer för 1800:- inkl frakt för bägge drivaxlarna (Mekonomen ~8000).
Grejerna kom på 6 arbetsdagar.
Det jag missade var att beställa tätningarna. Så det var att bita i sura äpplet och köpa dem här. = 1100:- inkl. växellådsolja 3 liter.

Att byta var jätteenkelt lossa nedre bulten på hjulupphängningen och vik ut hjulet (efter att du lossat axelbulten i mitten på hjulet.
Att knacka in tätringarna görs enklast genom att använda ett 50mm avloppsrör som hylsa.

Total tid ~2,5 tim

torsen
21 augusti 2017 · 7 236 Inlägg

Hej Forden 74.
Är du bekant med begreppet interferens?
Inte det som förekommer i ishåcki(eller hur det nu stavas).
Interferens kallas det när 2 eller flera vågrörelser samverkar.
Om du tänker på att akersvallet från en viss motorbåt i en viss hastighet uppgår till en viss våghöjd.
Då två lika motorbåtar kör bredvid varandra i samma hastighet så blir aktersvallet mycket högre mellan båtarna - kanske dubbel våghöjd eller mer.
De flesta mekaniska saker har en viss egen- eller självsvängning, även kallad kritisk frekvens.
D v s då fler "småfrekvenser", som var för sig är försumbara, samverkar till hög svängningsamplitud.
Det här är något som biltillverkarna lägger ner mycket energi på att bekämpa. *)
Vissa bilar har egendomliga metallklumpar på olika ställen, växelstänger, drivaxlar eller hjulupphängningar.
Så gott som varje biltillverkare rekommenderar ett visst däck och att däcket ska ha ett visst lufttryck.

Jag har i ett flertal fall råkat ut för vibrationer på bilar vid hastigheter runt 70 - 80 km/t då jag bytt till andra däck med annan ytterdiameter.
Har låtit balansera om de nya däcken och samtidigt med gummigubben kollat fälgarna om de är orunda eller skeva eller har egen obalans tomma.

Så läste jag för ett drygt decennium sedan på ett USA-forum, ja jag hade en amerikansk bil då, att man kan experimentera med olika lufttryck för att "komma över" den kritiska egensvängningen.

Beväpnad med en ARB 12 volt kompressor, lufttrycksmätare och GPS(för att kunna avläsa exakt hastighet) uppsökte jag en lågt trafikerad men fin väg(som hamnat i skuggan av den nya motorvägen).
Efter lufttrycksjusteringar några gånger var, de däcksrelaterade, vibrationerna eliminerade.
På en annan bil, utan styrdämpare, fick jag "dödsvobbling" som nästan helt kunde avlägsnas med hjälp av olika lufttryck.

Det är således inte utan anledning biltillverkarna rekommenderar ett visst däck och ett visst tryck.

*) Ford missade helt då man introducerade V4-motorn i lilla framhjulsdrivna Taunusen på 60-talet.
Taunusen hade flera kritiska frekvenser som var så allvarliga att modellen lades ner.
Samma motor i Saab 95/96/97 gick nästan helt utan vibrationer.

Blev du något klokare?

Saxn
27 augusti 2017 · 10 Inlägg

Lånar tråden lite...
Jag har liknande problem på min e46 320. I 80km/h så blir det goa vibrationer, som sedan försvinner när man kommer upp i 95-100km/h. Det är vibrationer om man ligger i stabila 80+, men att accelerera från 70 till 100 så är det inget alls.
Min gissning är bussningarna, då dessa är från 03, samt att bilen är sänkt utan att lossa på skruvarna & dra åt dem igen i sin nya naturliga position.
Ska dock riva ner bilen framöver då det ska bli ett projekt istället för en brukis. Återkommer med det jag finner som kan tänkas orsaka det, så någon med liknande problem kanske kan få något ut av det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang