Henkix skrev: Nu har jag fixat iordning kylsystemet. (hoppas jag)
Tömde först ur den gamla bruna glykolen o spolade ur motor kylare och värmepaket. sen slog jag i burken men kylarrengörning direkt ner i motorn o fyllde kylsystemet med vatten.
Sen stod motorn o gick på tomgång ca 25min med detta. Under dem sista 10 minutrarna var kylslangarna stenhårda så var rädd att nått skulle gå sönder men det höll . sen så öppnade jag expansionskärlet o då bara forsade det ur brunt skum under ca 1 min, så mycket skit har förmodligen släppt
sen så spolade jag ur allt med vatten igen, sen så fyllde jag kylsystemet med vanligt vatten o körde en runda så det spolar runt den sista skiten.
sen hem igen o spola ur allt igen sen blandade jag till glykol o fyllde kylarsystemet igen. slog även i såndär kylar-tillsats som skulle skydda mot orenheter.
Varje händelse sen sist får en egen liten "rubrik" Idag
Klädsel framsäte.
Var en sväng på Returbilen i falkenberg o tittade för skojs skull. Hittade en 740 blackline där med samma klädsel som jag har. Förarsätet var inget att ha men passagerarsätet var i mycket fint skick. Lite smutsigt bara.
Mitt passagerarsäte i bilen är det några mindre märken i samt ett brännmärke efter en cigg eller något på sittdynan. Ingen man direkt ser men det finns där o det retar mej. Sen är ju klädseln på både sitsen o ryggstödet på min förarstol trasiga.
Så då fick jag en ide. Jag tog klädseln till sittdynan och ryggstödet från bilen på skroten. så nu blir det att byta ut klädseln på sittdynan på passagerarsätet till den från skroten. Sen kommer jag använda ryggstödet från skroten och den gamla mindre slitna passagerarstols-sitsen till mitt förarsätet så kommer förarstolen förhoppningsvis se mycket bättre ut
Klädseln & stoppningen från skroten.
Ac påfyllning
Hade bilen inne för kontroll och ev påfyllning av AC:n
Allt började bra, systemet var tätt och visade inga tecken på läckage. Så då påbörjades fyllning av systemet. Det var här det gick åt helvete. Ac-kompressorn startade som den skulle men slog ej av, tillslut byggde den upp sånt jävla tryck i systemet så verkstan stängde av bilen och avbröt. Precis när dom stängt av bilen så small det till jävlar under o allt pös ut.
Jag fick tillbaka bilen och fick till uppgift att kolla läckan som uppstod och varför kompressorn ej slog ifrån.
Började att titta på vad som gått sönder. Här precis framför själva kopplingen har röret gått sönder. Är fullt med porer där det läcker så röret har förmodligen vart dåligt från början. Ett nytt rör är beställt på volvo.
Anledningen till att kompressorn ej slog av är förmodligen för att jag har satt dit fel givare. Jag satte dit en givare från en 940 för jag tyckte helt enkelt den såg snyggare ut, trodde det skulle vara samma på 940 och 740 men efter att ha kollat kopplingsschema så ser jag att på 940 samarbetar den givaren med en annan givare i kondensor-kylet.
740 givaren till vänster och 940 till höger. En ny 740 givare är beställd.
för skojs skull så tog jag isär 740 givaren för o se hur den fungerar
Verkstan som bilen var hos var väldigt imponerade över skicket och ville gärna lägga ut några bilder dem tagit på deras facebook-sida. Och det fick som så gärna göra för mej
Torkarspak
Har alltid tyckt det varit rätt irriterande att dra torkarspaken till kontinuerlig drift o sedan tillbaka till neutralläge för att torka rutan en gång. På pappas 945 räcker det att trycka till på spaken en gång för en torkning. Trodde först inte att 740 har den funktionen utan att det bara är 940 som har då det inte funkar på kompisens 740 heller.
Men så läste jag i ett annat 740 projekt jag följer här på garaget att han hade bytt spaken och då fått tillbaka den funktionen.
Tog först isär min gamla spak och gjorde rent alla kontaktytor och så men det funkade fortfarande inte.
Spaken isärplockad.
Så jag åkte för första gången till Jönköpings Bildemontering och skruvade loss en spak o köpte den
Hemma med den nya spaken.
Monterat den nya spaken och nu fick även jag tillbaka funktionen. Så nu räcker det att trycka till på spaken för en torkning
Tvättning
Kände att jag ville prova lite nya dyrare produkter nu när jag skulle tvätta bilen. Har alltid förut tvättat med billigt schampo man köper i ullared.
Märkte dock ingen större skillnad på dyrt och billigt schampo. Och den där sonax flaskan till vänster var nog det sämsta skit jag vart med om. Efter att ha använt det så har jag nu fullt med fula grå-vita fläckar på allt svart.
Bortser man från dem små fula fläckarna som blev så blev den ju iaf ren o fin.
Annliggande Broms HF
Som ni läst tidigare så har jag problem med att bromsen HF verkar ligga på lite. Honade ju loppen och bytte tätningarna i det för ett tag sedan men det verkade som att det inte hjälpte.
Skivan HF är fortfarande mycket varmare än vänster och så blir fälgen mycket dammigare HF
såhär dammig är HF fälg
Och såhär ser VF ut, typ dubbelt så lite.
Har kommit fram till följande:
Lyfter man upp bilen precis när man vart ute o kört och bromsen fortfarande är varm så ligger den på lite grann.
Låter man bromsen kallna en stund då har den släppt.
Så nu har jag beställt 2st nya broms-slangar som jag ska prova att byta.
Och skulle det nu inte hjälpa att byta bromsslangarna så har jag renoverat det gamla originaloket. Nya tätningar, dammskydd, kolvar , luftnipplar och glidpinnar.
och så har jag även en fråga! Vad fyller dessa silvriga grejerna för funktion? Dom satt på original oken, men jag har inga sådana på mina nuvarande biltema-ok. Utan där är istället slangarna nerskruvade direkt i oket.
Allt från mej för nu! mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Ser bra ut! En fundering bara. Dem till bromsoket du undrar över, är själva, "skruvdelen" lös på dem? Funderar om det är att du ska hålla bromsslangen still och skruva på den för att gänga in slangen?
Aldrig skruvat med 740 så har inte en aning, men det var de första som slog mig
Den nippeln satt på mina bromsok och den fyller nog ingen funktion mer än att bromslangen blir lite längre, den ska du vara rädd om för den kostar ca: 240 kr st hos cvi.
aqulio skrev: Var där på returdelen i falkenberg förra veckan men hittade inget till polarens bil det mesta var ju nerplockade och allt
Rätt kul o bara åka dit o gå o titta Ja, volvo-bilarna blir utplockade rätt fort
amoreex skrev: Ser bra ut! En fundering bara. Dem till bromsoket du undrar över, är själva, "skruvdelen" lös på dem? Funderar om det är att du ska hålla bromsslangen still och skruva på den för att gänga in slangen?
Aldrig skruvat med 740 så har inte en aning, men det var de första som slog mig
Tackar nej slangen skruvas direkt ner i den där grejen istället för rätt ner i oket. tänkte det kanske är för att om man skulle råka dra sönder gängorna i den där grejen så räcker det att bara byta den istället för att byta hela oket om man skulle råka dra dom i oket. kanske jag vet inte
dsrolf skrev: Den nippeln satt på mina bromsok och den fyller nog ingen funktion mer än att bromslangen blir lite längre, den ska du vara rädd om för den kostar ca: 240 kr st hos cvi.
Verkar sitta på alla 7/940 med originalok. det var som fan såpass dyra
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Då ska vi ha en ordentlig bildupdate, har gjort iordning mina framsäten idag. så nu är dom mycket fräscha
Hämtade ju detta på skroten i falkenberg. Klädsel i mycket gott skick från ett passagerarsäte.
Började med passagerarsätet fram. tog inte så mycket bilder på arbetet med detta säte.
Här ska jag byta sittdynan, då det är lite mindre skador på det.
Ser ut som ett brännmärke här.
spricka
Börjat spricka
Tog isär stolens sits. Dags att tvätta skenorna
dom var ju inte direkt rena om man säger så
Nytvättat, mycket bättre
Nya klädseln från skroten innan rengörning
och efter
sen så satte jag dit den nya klädseln på sätet. Buntar upp kablarna
sådär, passagerarstol klar. Nu är den superfräsch
Sen åkte förarstolen ut. När jag gjorde detta sätet tog jag mycket bilder
Ser ut som förarsätena i de flesta 740
Kablaget lossas
sen så skruvar jag väck ryggstödet
gamla trasiga klädseln borta
nu ser det ut såhär
mycket skitigt här också
tog bort denna innan tvätt, som synes så är en del trådar inlindade i papper och vill inte förstöra pappret med högtryckstvätten
Redo för tvätt
så ja mycket bättre
satt dit dom där trådarna o fjädrar igen
sen så tog jag den gamla någorlunda fräscha sitsen som satt på mitt passagerarsäte förut och satte dit.
Nu är det dags för ryggstödet Nackstöd tas bort
ratten för justering av ryggstödet tas bort. (funkar ändå inte)
klämmorna som håller ihop klädseln längst ner klipps upp
sitter även lite klämmor och band bakom klädseln som man får ta bort innan den kan tas av
sen kan man dra väck klädseln
fyfan som det såg ut här då
Inte konstigt att säkringen löste ut när man satte på röv-värme. Värmeslingorna ligger huller-om-buller
trasigt
gamla skiten
denna grejen är till justeringen i ryggen. om man inte vill klippa upp ett nytt hål i den nya klädseln (vilket jag inte vill) till justerings-ratten så ska denna flyttas till andra sidan.
även på andra sidan måste detta flyttas till andra.
som tur är så är det bara flytta över komponenterna. inga modifieringar krävs. det passar rakt på på motsvarande sida. Flyttat o klart
här var det skitigt också så fick bli en tvätt av ryggstödet också
haha tro fan inte ljustringen i ryggen funkar. fästet till det där bandet har ju gått av.
Tur det finns buntband
Dags för ihop-sättning av ryggstödet!
nya stoppningen läggs på
Fjädrarna på baksidan sätts i.
sen så lägger man på denna
sen så trär man över klädseln igen. Sen får man arbeta genom hålet i botten med att fästa klädseln i stoppningen. Använde mej av buntband istället för dom där klämmorna som satt där original.
när man fäst klädseln klart så drar man ihop den i botten igen
sådär
Ratten tillbaka
Ryggstöd klart
dags för rengörning. Precis sprayat på
och så torkas smutsen av med såndär tvätthandske
kablaget till bältet såg ju inge vidare ut
gjorde iordning det, nu blev det mycket bättre
kablage kopplas ihop igen
och så var förarstolen ihopskruvad igen
Ratten hamnar ju på denna sidan nu men det gör inte mej nånting. det var här jag menade att man får klippa hål i klädseln om man vill ha den på andra sidan. men då får man ett fult hål här istället
Och såhär blev det. Fräscht som fan! Mycket nöjd
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Satan så fräscht det blev! Tror inte man vill veta vad all den där ingrodda smutsen i skenorna innehåller dock, haha..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Berglund_89 skrev: Blev dretbra va ja tänkt o skriva men du fattar hade vart nå att göra den i min med men där har jag knappt nå tyg kvar på vänstersidan sitsen
Kika gärna in nyförvärvet
Ja det blev ju fint Du får leta reda på en fin högerstols-sits o sätta dit
Det ska jag göra
Senast redigerat av Henkix (28 juli 2017)
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Erikzxz skrev: Bra jobbat, blev ju sjukt bra! Och jävligt manlig underarm du hade haha!
Tackar ja det blev ju inte fel Hahahahaha
Så stiligt det blev! Hoppas att jag kan få till min inredning likt din härligt att du fick tillbaka funktionen på tork spaken också Hur lossade du på ryggstödet när du bytte klädseln? Har bara sett att man ska behöva trä av allt när det sitter ihop. Detta verkar ju mycket smidigare
skitnsyggt! blev en bra guide till nästa som ska byta passagerarsäte till förarsäte! tanken har slagit mig och nu tack vare dig vet jag att det går! tack för det!
Erikzxz skrev: Bra jobbat, blev ju sjukt bra! Och jävligt manlig underarm du hade haha!
Tackar ja det blev ju inte fel Hahahahaha
Så stiligt det blev! Hoppas att jag kan få till min inredning likt din härligt att du fick tillbaka funktionen på tork spaken också Hur lossade du på ryggstödet när du bytte klädseln? Har bara sett att man ska behöva trä av allt när det sitter ihop. Detta verkar ju mycket smidigare
tack Ja det tror jag absolut du kan få till Javisst, hade nytta av den funktionen senast igår Trodde inte ens 740 hade den funktionen.
Du lossar på skruvarna som jag ringat in på bilerna nedan. Är som du ser 2 på varje sida.
Ett tips! när du hittar ett fräscht ryggstöd så skruva loss hela ryggstödet, istället för att göra som jag gjorde med att trä av klädsel och flytta över allt till förarstol. Det är nämligen samma ryggstöd på både förarstol och passagerarstol.
Det visste ju inte jag innan jag började, därför tog jag bara klädseln på skroten. Hade man vetat det så hade jag ju bara skruvat av hela ryggstödet på skroten o monterat på min förarstol. Då hade man sluppit att ta isär ryggstödet som jag gjorde
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
UniCross skrev: skitnsyggt! blev en bra guide till nästa som ska byta passagerarsäte till förarsäte! tanken har slagit mig och nu tack vare dig vet jag att det går! tack för det!
ja det blev väldigt bra Tackar Hehe har haft detta i tanke i ett par år nu men har inte hittat ett fräsch säte att plocka klädsel från fören nu
Ett tips! när du hittar ett fräscht ryggstöd så skruva loss hela ryggstödet, istället för att göra som jag gjorde med att trä av klädsel och flytta över allt till förarstol. Det är nämligen samma ryggstöd på både förarstol och passagerarstol.
Det visste ju inte jag innan jag började, därför tog jag bara klädseln på skroten. Hade man vetat det så hade jag ju bara skruvat av hela ryggstödet på skroten o monterat på min förarstol. Då hade man sluppit att ta isär ryggstödet som jag gjorde
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.