Skakar i bilen efter nya däck??

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2017 · 17 466 Inlägg

Min däckguru sa att nya däck kan "Sätta sig lite efter några mil" och är bilen känslig för detta så märks det tydligt. De 10g-vikter han hängde på borde inte göra skillnad men så var fallet. Vissa bilar är känsligare än andra. Gick från 15" till 17" i samma byte (nya fälgar med)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Min däckguru sa att nya däck kan "Sätta sig lite efter några mil" och är bilen känslig för detta så märks det tydligt. De 10g-vikter han hängde på borde inte göra skillnad men så var fallet. Vissa bilar är känsligare än andra. Gick från 15" till 17" i samma byte (nya fälgar med)

så du menar att man måste "köra in" nya däck?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2017 · 17 466 Inlägg

Chewgum skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Min däckguru sa att nya däck kan "Sätta sig lite efter några mil" och är bilen känslig för detta så märks det tydligt. De 10g-vikter han hängde på borde inte göra skillnad men så var fallet. Vissa bilar är känsligare än andra. Gick från 15" till 17" i samma byte (nya fälgar med)

så du menar att man måste "köra in" nya däck?

Normalt sett: Nej.
I mitt fall: Ja.

Inte kunnig på däck men balansering nummer 2 löste mitt problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
22 juli 2017 · 2 250 Inlägg

Förr var det inte helt ovanligt att man fick balancera om  efter  50 - 100 mil, då däcken satt sig tillrätta på fälgen.
Kanske inte är vanligt i dag, med alla superdäck. Alla är ju perfekta!

Ett liknande fel hände mig... Det var däck med slang. Tog några dagar innan luften mellan slang och däck pyst ut. Så ändrades viktfördelningen på hjulet. Löstes med ombalancering

Senast redigerat av Meaganeowner (23 juli 2017)

Soulman
23 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Chewgum skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Min däckguru sa att nya däck kan "Sätta sig lite efter några mil" och är bilen känslig för detta så märks det tydligt. De 10g-vikter han hängde på borde inte göra skillnad men så var fallet. Vissa bilar är känsligare än andra. Gick från 15" till 17" i samma byte (nya fälgar med)

så du menar att man måste "köra in" nya däck?

Normalt sett: Nej.
I mitt fall: Ja.

Inte kunnig på däck men balansering nummer 2 löste mitt problem.

Det här har jag själv varit med om. Vid balansering nr 3 är obalansen borta till 90%, så jag antar att jag behöver göra om det ännu en gång. Varje gång har det felat på vikterna. Gäller endast ett däck så det kan ju vara nåt knas på det. Pirelli Scorpio. Helt nya.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
torsen
24 juli 2017 · 7 234 Inlägg

Det här med obalans vid 70 km/t är inte ovanligt.
Du har köpt Kina-däck = en del av förklaringen.
Du har för däcken olämpligt lufttryck. Prova med lite för mycket lite för litet. Har hjälpt mig i flera fall.
Du har en Opel, men är du säker på att du har Opel-fälgar och inte Fiat-fälgar?
Fiat´s hålbild överensstämmer inte med Opels.
Fälgarna går att montera, men det blir ett hål som "styr".
Fälgarna kommer att sitta ocentrerade på naven - inte mycket, men det räcker för obalans.
I min gröna ungdom hittade(köpte) jag snygga Fiat LM-fälgar på skroten till min C-kadett.
Gick någorlunda bra i stadstrafik. Men vid landsvägsfart hoppade det som om "man körde över kaniner".
Ett annat fenomen, om du nyligen köpt bilen, och inte provkört den i landsvägfart, utan upptäckt skakningarna efteråt, kan vara att CB(centrumhålet) på fälgen är för litet så att fälgens hål "rider" på navet och då hamnar skevt beroende på hur du dragit hjulmuttrarna.
Den "tavlan" har jag också gjort.(Monterat St Fjärt-hjul, som jag fick, på en Tribute)

Men att de nya bakdäcken skulle slitas snett efter så kort körning har mycket svårt att tro, trots att det är Kina-däck.

Men varför köpa Kina-däck?
Är som att köpa fallfrukt och förvänta sig att de ska vara prima vara.

CC72
24 juli 2017 · 1 661 Inlägg

torsen skrev:
Det här med obalans vid 70 km/t är inte ovanligt.
Du har köpt Kina-däck = en del av förklaringen.
Du har för däcken olämpligt lufttryck. Prova med lite för mycket lite för litet. Har hjälpt mig i flera fall.
Du har en Opel, men är du säker på att du har Opel-fälgar och inte Fiat-fälgar?
Fiat´s hålbild överensstämmer inte med Opels.
Fälgarna går att montera, men det blir ett hål som "styr".
Fälgarna kommer att sitta ocentrerade på naven - inte mycket, men det räcker för obalans.
I min gröna ungdom hittade(köpte) jag snygga Fiat LM-fälgar på skroten till min C-kadett.
Gick någorlunda bra i stadstrafik. Men vid landsvägsfart hoppade det som om "man körde över kaniner".
Ett annat fenomen, om du nyligen köpt bilen, och inte provkört den i landsvägfart, utan upptäckt skakningarna efteråt, kan vara att CB(centrumhålet) på fälgen är för litet så att fälgens hål "rider" på navet och då hamnar skevt beroende på hur du dragit hjulmuttrarna.
Den "tavlan" har jag också gjort.(Monterat St Fjärt-hjul, som jag fick, på en Tribute)

Men att de nya bakdäcken skulle slitas snett efter så kort körning har mycket svårt att tro, trots att det är Kina-däck.

Men varför köpa Kina-däck?
Är som att köpa fallfrukt och förvänta sig att de ska vara prima vara.

Fälgarna är enligt TS originalfälgarna och dom passar på alla mått.

"Kina-däck".... Nej det är inte en del av någon förklaring. Mina Nankang är i det närmaste perfekta och diffar inte mer än mina andra däck som kostade runt 3-4000:-/Styck.

Jag tror då på en annan förklaring så det blir roligt att få höra vad felet var.

amandaemil
28 juli 2017 · 21 Inlägg

Byt Däck

Soulman
28 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Jag åkte tillbaka igår till samma däckverkstad som balanserat två gånger tidigare. Båda gångerna har de nollat däcken, jag har själv sett det, och det behövde balanseras om båda gångerna. Igår åkte jag dit igen och det var 10gr fel. Samma maskin.

Jag inser att 10gr är väldigt lite men varför uppstår detta?

Senast redigerat av Soulman (28 juli 2017)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
28 juli 2017 ·

Soulman skrev:
Jag åkte tillbaka igår till samma däckverkstad som balanserat två gånger tidigare. Båda gångerna har de nollat däcken, jag har själv sett det, och det behövde balanseras om båda gångerna. Igår åkte jag dit igen och det var 10gr fel. Samma maskin.

Jag inser att 10gr är väldigt lite men varför uppstår detta?

10g kan kännas men då brukar det mest vara i högre farter, typ strax över motorvägsfart wink

Kanske är som någon annan föreslog, att däcket "glider" på fälgen. Alternativt om det trillat loss någon vikt..

Långsökt, men kan ju även vara fel på maskin eller handhavande, så kvarstår felet hade jag åkt någon annanstans.

Soulman
28 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:

Soulman skrev:
Jag åkte tillbaka igår till samma däckverkstad som balanserat två gånger tidigare. Båda gångerna har de nollat däcken, jag har själv sett det, och det behövde balanseras om båda gångerna. Igår åkte jag dit igen och det var 10gr fel. Samma maskin.

Jag inser att 10gr är väldigt lite men varför uppstår detta?

10g kan kännas men då brukar det mest vara i högre farter, typ strax över motorvägsfart wink

Kanske är som någon annan föreslog, att däcket "glider" på fälgen. Alternativt om det trillat loss någon vikt..

Långsökt, men kan ju även vara fel på maskin eller handhavande, så kvarstår felet hade jag åkt någon annanstans.

Hehe, nja det känns något tidigare faktiskt. Nu kommer jag absolut vända mig till någon annan däckfirma för kontroll av balanseringen.
Det lite lattjo är att jag upplever vibrationerna när däcket blivit varmt. Annars är ju morgonsula nåt jag upplevt många gånger tidigare, framför allt på däck i den lägsta prisklassen. Det får mig vilja tro att däcket inte är helt ok. När jag tänker efter var nog däcket kallt vid förra balanseringen, och nu var däcket definitivt varmt. Om det nu kan göra någon skillnad.
Att det glidit på fälgen tar jag för helt osannolikt. Det sitter bak på en 4-motion och jag kör som en farbror numera...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
28 juli 2017 ·

Pröva balansera någon annanstans och hjälper inte det så är det nog bara till att köpa bättre nästa gång smile

Soulman
28 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:
Pröva balansera någon annanstans och hjälper inte det så är det nog bara till att köpa bättre nästa gång smile

Det är ju Pirellidäck som rullat 200 mil. Vad skulle vara bättre däck?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
28 juli 2017 ·

Soulman skrev:

Cupra_ skrev:
Pröva balansera någon annanstans och hjälper inte det så är det nog bara till att köpa bättre nästa gång smile

Det är ju Pirellidäck som rullat 200 mil. Vad skulle vara bättre däck?

Haha vad som helst!

Nä skämt åsido, missförstod där då det var så mycket snack om Kinadäck och fick för mig att du hade nankang eller linglong..
My bad.

Muttley
28 juli 2017 ·

torsen skrev:
Det här med obalans vid 70 km/t är inte ovanligt.
Du har köpt Kina-däck = en del av förklaringen.
Du har för däcken olämpligt lufttryck. Prova med lite för mycket lite för litet. Har hjälpt mig i flera fall.
Du har en Opel, men är du säker på att du har Opel-fälgar och inte Fiat-fälgar?
Fiat´s hålbild överensstämmer inte med Opels.
Fälgarna går att montera, men det blir ett hål som "styr".
Fälgarna kommer att sitta ocentrerade på naven - inte mycket, men det räcker för obalans.
I min gröna ungdom hittade(köpte) jag snygga Fiat LM-fälgar på skroten till min C-kadett.
Gick någorlunda bra i stadstrafik. Men vid landsvägsfart hoppade det som om "man körde över kaniner".
Ett annat fenomen, om du nyligen köpt bilen, och inte provkört den i landsvägfart, utan upptäckt skakningarna efteråt, kan vara att CB(centrumhålet) på fälgen är för litet så att fälgens hål "rider" på navet och då hamnar skevt beroende på hur du dragit hjulmuttrarna.
Den "tavlan" har jag också gjort.(Monterat St Fjärt-hjul, som jag fick, på en Tribute)

Men att de nya bakdäcken skulle slitas snett efter så kort körning har mycket svårt att tro, trots att det är Kina-däck.

Men varför köpa Kina-däck?
Är som att köpa fallfrukt och förvänta sig att de ska vara prima vara.

Jag har köpt en del kina, perfekta däck varje gång.  Visst köper jag inte de för 3-400 kr.  Lägger mig runt 600 och uppåt.
Aldrig haft problem med obalans eller köregenskaper.  Funkar skitbra i regn.

Jag köpte dunlop till en av mina motorcyklar (visst inte rätt jämförelse) vilket ju är "kvalitet" de höll i 150 mil sen var korden framme smile

De kan vara vad som helst, de måste man in och kolla på.  Men jag gissar på dåligt balanserat eller skit på navet.

Men ett kinadäck i sig gör inte så att de känns som att köra över kaniner.   Inte nankang. Möjligtvis däcken för 200 kr.

Chewgum
28 juli 2017 · 79 Inlägg

Jag var inne igår och kollade däcken men de såg inga fel. En märklig sak dock är att man kan vicka på däcket...så jag slet dän skivan o hela skiten och snurrade på hjullagret. Jag tycket inte det skrapade/lät något märkvärdigt. Det är väl förmodligen någon bussning eller nåt som håller på att gå sönder...får la skicka in den på verkstaden.

Cupra_
28 juli 2017 ·

Hjullagret kan bli glapp utan att det låter illa.. Speciellt om det är av den typen man kan spänna, typ som sitter bak på äldre golfar..

Chewgum
28 juli 2017 · 79 Inlägg

Cupra_ skrev:
Hjullagret kan bli glapp utan att det låter illa.. Speciellt om det är av den typen man kan spänna, typ som sitter bak på äldre golfar..

det är vänster bak som man kan vicka på. ska man byte bak på denna bil så köper man hela hjullager skiten sad


det är ju inte mycket man kan vicka hjulet och vibrationerna som uppstår vid 70km/h är ju inte extrema. kanske man ska köra ett tag till med det för att se om det blir värre?


kollar på denna videon så är det ungefär som det är på min, fast där bak på min då: https://www.youtube.com/watch?v=lyCDxqmj3Ew

jag får hissa upp bilen igen och kolla...bytte ju länkarmen på den sidan där man kan vicka på hjulet för en månad sedan... sad

Senast redigerat av Chewgum (28 juli 2017)

Cupra_
28 juli 2017 ·

Kan ju vara nästan vad som, men ja, antingen sitter nåt löst eller så är ditt hjullager dåligt. Visst kan man chansa, men ger lagret upp/skär flyger hjulet av och du åker iväg på underredet.
Kolla så allt sitter som du meckade med till att börja med. Är lagret av den typen att man byter komplett nav (tror det är vad du menar) så ska inte lagret glappa alls.

Är hjullager glapp brukar det kännas oavsett om du håller händerna som klockan 6 eller 14:45. Kanske något mer om du håller klockan 6.

Chewgum
28 juli 2017 · 79 Inlägg

Cupra_ skrev:
Kan ju vara nästan vad som, men ja, antingen sitter nåt löst eller så är ditt hjullager dåligt. Visst kan man chansa, men ger lagret upp/skär flyger hjulet av och du åker iväg på underredet.
Kolla så allt sitter som du meckade med till att börja med. Är lagret av den typen att man byter komplett nav (tror det är vad du menar) så ska inte lagret glappa alls.

Är hjullager glapp brukar det kännas oavsett om du håller händerna som klockan 6 eller 14:45. Kanske något mer om du håller klockan 6.

verkar bara glappa i 12 och 6 läget..ska kolla imon och komma tillbaka med mer info

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang